Eikö suvaitsevaisuus ole kristillistä tai körttiläisyyttä?
Oman huomioni mukaan "suvaitsevaisuus" -käsitteen esilleotto erilaisissa keskusteluissa eri yhteyksissä on pääsääntöisesti puhdasta sanakikkailua ja merkityksetöntä jorinaa. Kun suvaitaan jotain asiaa/arvoa, joudutaan väkisinkin olemaan suvaitsemattomia jollekin toiselle asialle, taikka arvolle. Tämän tiedostaminen on välillä varsin vaikeaa.
Otan pari esimerkkiä, jotka on helpompi nykyisen ajanhengen vallassa (=meidän) olevan ymmärtää.
Hyväksynkö sen, että uuden kumppanin löytänyt aviopuoliso eroaa perheestään ja pääsee uuden ihastuksensa luo pois tylsäksi muuttuneesta perhe-elämästä? Jos hyväksyn, olen suvaitsevainen tätä henkilöä kohtaan ja sitä kohtaan, että hän pääsee täyttämään syvän ja itselleen tärkeän tarpeen. Samalla tulen olleeksi suvaitsematon varsinkin perheen lapsia ja heidän tarvettaan kohtaan omistaa molemmat vanhemmat.
Olen suvaitsematon sitä seikkaa kohtaan, että lapset tod.näk. voivat joutua lopun elämäänsä kantamaan psyyken haavoja tästä tapauksesta johtuen. Jos suvaitsen pois lähtevää vanhempaa, pyllistän lapsille ja ehkä toiselle aviopuolisolle. Jos suvaitsen lapsia, tulen pyllistäneeksi poislähtevän suuntaan (sekä tämän uuden kumppanin suuntaan) ja kieltäneeksi heiltä asian, joka heille on hyvin tärkeä.
Hyväksynkö liikennerikkomukset?
Jos hyväksyn, olen suvaitsevainen erilaisia tarpeita omaavia ihmisiä kohtaan ja samalla pyllistän niitä kohtaan, jotka joutuvat erilaisiin onnettomuuksiin. Ja päivastoin.
Raamattu on kristillisen elämän ohjekirja.
Sieltä pyritään hakemaan se arvomaailma, eli se, mille pyllistetään ja mitä suvaitaan.
Samaan aikaan on vallalla useita muitakin arvomaailmoja, jotka myös määritelevät sen, kelle pyllistetään ja ketä suvaitaan.
Loppuun voisin vielä laittaa erään omasta mielestäni hassun hokeman, kolmella eri kielellä ilmaistuna:
- "Pitääkö minun suvaita suvaitsemattomuutta?"
- "Pitääkö minun suvaita sitä, että jos ihminen kumartaa johonkin suuntaan, niin hän tulee pyllistäneeksi vastakkaiseen suuntaan?"
- "Onko se hyväksyttävää, että ihminen ei voi kumartaa samaan aikaan kahteen eri suuntaan?"