Kirjoittaja Aihe: Minä olin koditon...  (Luettu 10533 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Minä olin koditon...
« Vastaus #15 : 29.07.10 - klo:22:23 »
Pari vuotta sitten asiasta tehtiin viranomaisselvitys (PDF, 63 sivua), joka antaa hyvin perustietoja Romanian romanien ongelmasta.

Siinä todetaan mm., että suuri osa romanilapsista jää koulun ulkopuolelle. Monilta puuttuu henkilöllisyystodistus (25 %) tai syntymätodistus (46,5 %), jotka ovat yhteiskuntaan osallistumisen (mm. koulutus) edellytyksiä. Bukarestin pormestari antoi 2002 julistuksen, jonka mukaan kaikki ilman asumistodistusta olevat karkotetaan kaupungista.

Selvityksessä on esitelty laajasti mm. EU:n eri elimien toimintaa asiassa sekä asiaan liittyvää Suomen lainsäädäntöä, joka tietysti säätelee  viranomaisten toimintamahdollisuuksia.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Minä olin koditon...
« Vastaus #16 : 29.07.10 - klo:22:25 »
  :017:
On mennyt jo ja viidelle kuudelle poliitikolle. Oikeusasiamiehelle kun on perustuslain vastainen päätös (Jokaisella Suomen kansalaisella tulee olla yhtäläinen oikeus terveydenhuoltoon jne). Jos olisinkin ainoa en metelöisi mutta kun en ole! 

Tarja ei vastaa... Hyssälä ilmoittaa pykälät millä ei korvata, oikeusaaiamies kun siirsi hänelle, Yksi vastasi: Päivi Räsänen. Ei mahtanut mitään, mutta yritti kyllä. Samoin olen metelöinyt tuosta oikeudesta tehdä työtä niin paljon kuin ikinä pystyy vain siksi että se nyt on oikein, tehdä työtä... kun on pula minun alani ihmisistä... Hyssälä ensin ei usko että ei voi, kun saa tajuunsa huutaa puhelimeen että hahhahhaa hänpäs tietää mitä minä tahdon, olla yhtaikaa työssä ja eläkkeellä ja lyö luurin korvaan - äääh siis katkaisee kännykän.

Siis, KELAmme pääjohtaja, samaan aikaan eläke ja kohtalainen palkka  mutta kun jokainen ei ole kuten hän! 

Jos ei hyvällä niin olisiko sitten pahalla. Mitähän iltapäivälehdet tuohon sanoisivat?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minä olin koditon...
« Vastaus #17 : 29.07.10 - klo:22:26 »


Siinä todetaan mm., että suuri osa romanilapsista jää koulun ulkopuolelle. Monilta puuttuu henkilöllisyystodistus (25 %) tai syntymätodistus (46,5 %), jotka ovat yhteiskuntaan osallistumisen (mm. koulutus) edellytyksiä. Bukarestin pormestari antoi 2002 julistuksen, jonka mukaan kaikki ilman asumistodistusta olevat karkotetaan kaupungista.
Mt


Eli revi siitä sitten työvoimaakaan jatkossa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minä olin koditon...
« Vastaus #18 : 30.07.10 - klo:09:13 »
Jassoo. Seksikeskustelu kiihottaa yhä mutta tämä ei:
Minulla oli nälkä
Minun oli jano
'Minä olin alaston
Minä olin outo
Minä olin vankilassa
Minä olin sairaana

Mikä meitä vaivaa. Kirkkoko on näissä jo niin pilkun päälle nuhteeton että turha huomauttaa?  Ja yhteiskunta kirkon ohjeille kuuliainen? (anteeksi en muista paikkaa ja olen itse Joosuan kanssa matkalla Luvattuun maahan, valtasimme juuri erään kaupungin joten...)

Eikä ekumeniateema saanut yhtään siipiensä alle, vaikka Jeesus itse sitä rukoili. No, mehän olemmekin körttejä, ja kuulisipa vaan toisten liikkeiden ihmiset millaisia saarnoja meidän liikkeen papit osaa pitää!

Suolaa ja valoa? Koko kirkolle, tämä liike?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Vs: Minä olin koditon...
« Vastaus #19 : 30.07.10 - klo:09:19 »
Taitaa yhteiskunta kuunnella mieluummin Wahlroosia ja Ollilaa, joiden suola ja valo lienee pikemminkin sallitun kaltaista lisäainetta ja nestekidenäyttöä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8397
Vs: Minä olin koditon...
« Vastaus #20 : 30.07.10 - klo:15:03 »
Työnantaja maksaa työmatkat

Niin yhteen suuntaan, mutta ei ateriakorvausta? :-\
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Minä olin koditon...
« Vastaus #21 : 30.07.10 - klo:16:13 »
Jassoo. Seksikeskustelu kiihottaa yhä mutta tämä ei:
Minulla oli nälkä
Minun oli jano
'Minä olin alaston
Minä olin outo
Minä olin vankilassa
Minä olin sairaana

Mikä meitä vaivaa. Kirkkoko on näissä jo niin pilkun päälle nuhteeton että turha huomauttaa?  Ja yhteiskunta kirkon ohjeille kuuliainen? (anteeksi en muista paikkaa ja olen itse Joosuan kanssa matkalla Luvattuun maahan, valtasimme juuri erään kaupungin joten...)

Eikä ekumeniateema saanut yhtään siipiensä alle, vaikka Jeesus itse sitä rukoili. No, mehän olemmekin körttejä, ja kuulisipa vaan toisten liikkeiden ihmiset millaisia saarnoja meidän liikkeen papit osaa pitää!

Suolaa ja valoa? Koko kirkolle, tämä liike?

Tiedä häntä sen seksikeskustelun kiihottavuudesta, mutta kun vastauksia sinnekin pyydetään, niin yritetään vastata parhaan mukaan.

Mainitsin jo romanikerjäläisistä, että heitä ei pahemmin eksy tänne Jumalan selän taakse. Noista seuraavista ainakin vanhoja ja sairaita osuu tielle. Koskaan ei tunnu siltä, että heitä tulisi tarpeeksi huomioitua. Pahalle tuntuu ajatella laitoksessa viruvia omaisia, joita on ollut useampia ja jotka ovat jo päässeet pois täältä maailman murheista. Kovasti he ovat tykänneet, kun heitä on käynyt katsomassa, mutta luvattoman pitkiä aikoja on siihen väliin jäänyt.

Omassa kirkossamme kuuluu jo niin monenlaista ääntä, että väkisinkin täytyy olla ekumeeninen, että ylipäätään kuuluu koko kirkkoon. Mutta körttiläisethän kuuluvat kirkkoon niin kauan, kuin siellä Herran siunaus oikein luetaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minä olin koditon...
« Vastaus #22 : 30.07.10 - klo:19:42 »
Tämä nyt lähti liikkeelle noista romanikerjäläisistä, mutta toivoisin ettei jäisi siihen, vaan miettisi muutakin. Tosin, heidänn tilanteensa minua nyt pahiten mietityttää. Tasan sama kuka nai ja ketä...

 Nyt on tietenkin esivalta antanut äänensä kuulua, kirkon kanta näkyy jossakin muodossa diakoniatyön puolella - tarjottiinhan sieltä se pakkaskauden hätämajoituskin. Itseäni askarruttaa tietysti henk koht se lähes ystäväksi tullut muori, onkohan se kuollut?  Ääneen on puhuttu vähän.

Lapset ovat ryhmä, mitä en voi olla ajattelematta, lasten rokotusohjelma, ja koko väestönkin. Se nyt yhtäläisesti kyllä on myös kantaväestön suoja - tuberkuloosille on hoidolle vastaamattomia kantoja, ja jos missä, niin siellä.  Mutta kun tämä nyt ei anna rauhaa niin saa kai tuon soittamalla Diakkarille selvitettyä.  Mietin vain sitä millainen maailma saatiin perinnöksi ja voitaisiko tehdä jotakin jolla se olisi jälkeenjääville erinäköinen.

 Eivät kerjäläiset lopu, eikä se ole ainakaan siihen tottumattoman silmälle muuta kuin inhottava näky. Pois minä ne silmistäni haluaisin, se on täysi totuus, ja mahdollisuuksia on kaksi: Sanoa että pois minun silmistäni, tai yritys edes jossakin määrin muuttaa maailmaa, auttaa edes yhtä - eihän voi tietää, vaikka se autettu auttaisi viittä oman kansansa jäsentä... Jos Jeesus olisi sanonut että turha sinua on parantaa, kun kumminkin hankit uuden taudin jostakin, tai mitäs sinulle anteeksi antamaan kun kohta kumminkin teet syntiä, niin... ja eikö olisi tarkoitus seurata, ei taivaspaikan takia, vaan koska hän käski minun käsittääkseni.  Ei siinä pitäisi olla mitään epäselvää. Ja viisas saa taatusti olla, ovela kuin käärme.  

 Nuoruudenystäväni on tehnyt elämäntyönsä Kolumbiassa, jakanut ruokaa katulapsille ja järjestänyt slummeissa joitakin koulun tapaisia. Jos näidenkin lapsista huolehdittaisiin, eli todella hoidettaisiin rokotukset kuntoon, ja katsottaisiin mikä on lukutaidon tila, olisi kai heillä mahdollisuus muuhunkin kuin tuohon elinkeinoon. Yllätys yllätys, voi tehdä muutakin kuin kerjätä. Kolmannen kerran yllätys: Pohjoismaissa tehdään muuta kuin kerjätään. Tekeekö EU mitään, ylipäänsä yhtään mitään --- tämähän on selkeästi ongelmainen, rasismin kohteena oleva koditon joukko jota kyllä käytetään hyväksi, aivan epäilemättä --- mutta silläkö se lakkaa että sanotaan ettei semmoista  saa olla olemassa kun näyttää niin rumalta, ja likaisiakin ovat.  

Onko se vallan viranomaispuuhaa, vaikuttaminen?  Eikö sitten todella voi vedota viranomaisiin? Missä kaikki miekkarisukupolveen kuuluvat oikein mönkii - huvijahdeillaanko?

« Viimeksi muokattu: 30.07.10 - klo:19:45 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Minä olin koditon...
« Vastaus #23 : 31.07.10 - klo:00:09 »
Nuoruudenystäväni on tehnyt elämäntyönsä Kolumbiassa, jakanut ruokaa katulapsille ja järjestänyt slummeissa joitakin koulun tapaisia. Jos näidenkin lapsista huolehdittaisiin, eli todella hoidettaisiin rokotukset kuntoon, ja katsottaisiin mikä on lukutaidon tila, olisi kai heillä mahdollisuus muuhunkin kuin tuohon elinkeinoon. Yllätys yllätys, voi tehdä muutakin kuin kerjätä. Kolmannen kerran yllätys: Pohjoismaissa tehdään muuta kuin kerjätään. Tekeekö EU mitään, ylipäänsä yhtään mitään --- tämähän on selkeästi ongelmainen, rasismin kohteena oleva koditon joukko jota kyllä käytetään hyväksi, aivan epäilemättä --- mutta silläkö se lakkaa että sanotaan ettei semmoista  saa olla olemassa kun näyttää niin rumalta, ja likaisiakin ovat. 


Tuollaista auttamista minäkin kannatan. Se on paljon järkevämpää, kuin tuoda noita Kolumbian katulapsia tänne kadulle kerjäämään.
Pyryharakka

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10403
Vs: Minä olin koditon...
« Vastaus #24 : 31.07.10 - klo:03:37 »
Pariutuminen erikulttuurisen kanssa on oikeaa väestöpolitiikkaa. Muistakaa tämä, kun lapsenne tuo kumppanin toisesta tai kolmannesta maailmasta.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minä olin koditon...
« Vastaus #25 : 31.07.10 - klo:08:15 »
Tuollaista auttamista minäkin kannatan. Se on paljon järkevämpää, kuin tuoda noita Kolumbian katulapsia tänne kadulle kerjäämään.
Mikä ettei. No, siellähän hän on vieläkin - tuli moka kun kirjoitin että "tehnyt elämäntyönsä".

Mutta kun nämä nyt ovat täällä, eli ei ongelmasta päästä ajattelemalla, kuinka paljon järkevämpää olisi jos olisikin jokin maa näillä, ja sinne voisi lähteä/olla lähettämässä avustustyöntekijää.
Eikä se maailmalla niin ihme ilmiö ole, kerjääminen. Tietty noita romanikerjäläisiä  näkee nyt täällä pk-seudulla enemmän kuin maaseutukaupungeissa luulen - en tosin tiedä - mutta tasan uskon kun kerrotaan, ettei meidän kylän maitolaitureilla ole näkynyt.  Toistaiseksi ei. Maaseutuasujien täytyy vain kuvitella se ongelma niinkuin se täällä näkyy. Eli likaisia, eri ikäisiä ihmisiä kyyryllään sadan metrin välein pahvikuppi kourassa. Väitetään ettei ruoka kelpaa, kokeilin: Kelpaa kyllä. Erittäin hyvin kelpaa voileipä tai hedelmä ainakin.

Mutta siis: He ovat täällä, eivät Romaniassa, jossa heitä vainotaan etnisen taustansa tähden. Ei hyvä. Mutta ovat ihmisiä. Alan olla ihan tuskaisesti pulassa. Kai siksikin kun se mummo katosi katukuvasta. Olisi pitänyt ostaa sille vaikka jotain niitä valmiita mustikkasoppia - takuulla tuo helle senkin niittasi, sillä vaikka he kestäisivät paremmin kuumuutta kuin me joks albiinot niin eivät kai kuivumista. Pelästyin, kun hän kerran yritti seisaalleen ja se kävi niin hionosti, mutten tarpeeksi, muistin vain, että on kielletty auttamasta! Ja se oli hirveää omantunnon kanssa tappelua, joka ikinen banaani. En minä voi jatkaa näin. Täytyy saada jotakin tehdä. Jotakin järkevää tietysti, mutta minulla vain on olo, että kerran kysytään, minnes Leena jätit sen muorin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8397
Vs: Minä olin koditon...
« Vastaus #26 : 31.07.10 - klo:08:39 »
Pariutuminen erikulttuurisen kanssa on oikeaa väestöpolitiikkaa. Muistakaa tämä, kun lapsenne tuo kumppanin toisesta tai kolmannesta maailmasta.

onko? voisiko Saltman perustella?
Raamattu ei sitä ainakaan puolla, vaikka aika moni patriarkka otti vieraskulttuurusen ja maalaisen vaimon.

Itse useita tuollaisia pareja läheltä nähneenä on todettava, että ei niin onnistuneuta sellaiset parit.

Ja onhan mulla omakahtaista kokemusta esim, kiinattaren kanssa seurustelusta aikoinaan.

Jos mun mielikuvitus tai aito lapseni toisi muunmaalaisen kumppanin nähtävälle, niin en tietenkään olisi silti vastaan.
mutaa noin tilastollisesti ja muuten, kun saa lukea kunniamurhista ja naisten alitamisista, en ole oikein puolesta ermaalaisen kanssa avoioitumisesta.

Romanikejäläis asiaan ei uutta kommenttia.
 :-\
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Minä olin koditon...
« Vastaus #27 : 31.07.10 - klo:09:41 »
Mutta kun nämä nyt ovat täällä, eli ei ongelmasta päästä ajattelemalla, kuinka paljon järkevämpää olisi jos olisikin jokin maa näillä, ja sinne voisi lähteä/olla lähettämässä avustustyöntekijää.

Kyllä näillä - siis Romaniasta tulleilla romanialaisilla - on maa, ihan kotimaaksi minä sen katson. Se, että siellä heitä syrjitään, on mitä suurimmassa määrin syy korjata asioita juuri siellä. Ihmisellä pitää mielestäni olla oikeus elää kotimaassaan ihmisarvoista elämää.

Suomella on nähdäkseni poikkeuksellisen hyvät mahdollisuudet antaa asiantuntija-apua romaniasioiden hoidossa. Asiantuntemusta on koottu esimerkiksi romaniasiain neuvottelukuntaan ja alueellisiin neuvottelukuntiin, jotka on perustettu asetuksen nojalla. Neuvottelukunnan puheenjohtajalla Pekka Haavistolla on kansainvälistä kokemusta ja näkemystä. Myös kuntien ja seurakuntien romanityö on tutustumisen arvoista, esimerkkinä vaikkapa Kauhajoen romanityö (pdf).

Mt

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Minä olin koditon...
« Vastaus #28 : 31.07.10 - klo:11:08 »
Romaniasia on hyvin kinkkinen, kun he eivät itte halua auttaa itteään seleviytymähän elämäs. Hyvällä ja pahalla on kautta vuasisatojen heitä yritetty auttaa sopeutumahan maissa johona he ovat miarontiällään kulukenukki.
Seleviytymisstrategiana on ollu tulla autetuksi ja kyky riipiä elanto neuvokkaasti siältä mistä se ei aina oo ollu soveliastakaan.
Tälläänen kulttuuriperintö ja evoluutio heirän kohrallaan on täs tulosta hakevas maailmassa kääntäny romanien pörssikurssin alle ihimisarvon. :icon_sad:
Suames romaniasiat on hyvin, kun he ovat perustuslaissa saaneet vähemmistölain suomenruotsalaisten  :002: lailla, joka takaa heille vähemmistöoikeuksin monia etuusuuksia ja maharollisuuksia.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10403
Vs: Minä olin koditon...
« Vastaus #29 : 31.07.10 - klo:16:55 »
onko? voisiko Saltman perustella?
Raamattu ei sitä ainakaan puolla, vaikka aika moni patriarkka otti vieraskulttuurusen ja maalaisen vaimon.

Itse useita tuollaisia pareja läheltä nähneenä on todettava, että ei niin onnistuneuta sellaiset parit.

Ja onhan mulla omakahtaista kokemusta esim, kiinattaren kanssa seurustelusta aikoinaan.

Jos mun mielikuvitus tai aito lapseni toisi muunmaalaisen kumppanin nähtävälle, niin en tietenkään olisi silti vastaan.
mutaa noin tilastollisesti ja muuten, kun saa lukea kunniamurhista ja naisten alitamisista, en ole oikein puolesta ermaalaisen kanssa avoioitumisesta.

Romanikejäläis asiaan ei uutta kommenttia.
 :-\

Ajattelen, visioin huomiseen, ja karsin epäonnistumiset. Kuvittelen ihanteellista tilannetta, jossa "kunnianmurhista ja naisten alistamisista" on päästy. Nykyäänkin kohdistaessamme tarkkaavaisuutemme yksittäistapauksiin voimme nähdä ihanteeni monesti toteutuneena. On toki viisasta pitää myös riskejä esillä, jotta niiden toteutuminen voitaisiin minimoida. Toisaalta on uskottava hyvään. Se tukee ja kantaa.
Läheisyys lienee ainoa tie ennakkoluulojen karsimiseksi. Tämä on pointtini, kun totesin pariutumisen olevan parasta väestöpolitiikkaa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024