Ystäväiseni, sitä olen tehnyt viisitoistavuotiaasta päivittäin. Kahdeksantoistavuotiaana osasin UT:n ulkoa, samoin pitkät kappaleet VT:a koska se liikehdintä johon nyt osuin eli ääriviidesläisyys kotiseutuni mukaisena (vaikka perheeni repi hiuksiaan minun kanssani) vaati lukemaan kolme lukua päivässä ja viisi pyhäisin, vähintään.
Minä ostin Raamatun varmaan samoihin aikoihin, kuin opin lukemaan.
Vaikka parhaana 12 kuukauden jaksona Raamattu tuli luettua 4 kertaa läpi, niin mukaan mahtuu myös monia vuosia, jolloin Raamattua ei tullut pajoa lueskeltua.
Ulkoa en paljoa Raamattua osaa, ja edelleen sitä lukiessa löytyy uusia asioita ja näkökulmia.
Raamattuesitekmiä (=Raamatuntulkintaa) sekä alan kirjallisuuta on tullut seurattua varsin paljon, viimevuosina tosin vähemmän.
Silti kyseinen kirjasto on minulle vielä varsin suuri mysteeri.
Vanha Testamentti on voimassa. Ainoastaan suhteessa siihen voiko laki pelastaa, asia muuttui! Jeesus sanoo itse, ettei ole tullut "lakia ja profeettoja kumoamaan". Missä päin Raamattua sanotaan: Älkää kivittäökö nyt sentään, mutta käskekää heidän olla jotakin muuta kuin ovat? Tehkää jokin kiltti, sivistynyt, pohjoismaisen sosialidemokratian näköinen kompromissi uskossanne? Ei - en nyt puhu Paavalin huomiosta kuinka miehet vaihtavat luonnollisen suhteensa jner, sillä siten kyllä tehtiin kreikkalaisessa kultturissa kun pidettiin "poikarakkautta" hienompana!
Kyllä Raamatun kivityssäännöt hyvinkin saattava olla edelleen voimassa, kunhan kivitys tehdään raamatullisella tavalla.
Jeesus antoi tästä raamatullisesta kivityksestä esimerkin.
Jokainen synitön on oikeutettu tätä harrastamaan. Ei riitä, että kokee/luulee itsensä synnittömäksi, pitää olla oikeasti synnitön.
Luulosyntinen kuin oikea syntinenkin toista kivittäessä rikkoo samalla lailla Jumalan Pyhää Lakia oman tulkintani mukaan.
Mitä yleensä tulee noihin moniin VT aikaisiin lakeihin, jotka liittyvät jumalanpalveluksiin, temppeleihin, yms. niin minulle on tullut sellainen kuva, että monet niistä (kuten erilaiset uhritoimitukset) ovat lakkautettu Jumalan toimesta Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen.
Kymmenen käskyn kokoelmasta myös tuo lepopäiväkäskykin ja varsinkin sen ehdoton pitäminen juuri sapattina näyttää UTn mukaan rauenneelta.
Vaan, en väitä olevani tämän alan asiantuntija. Minulla on tällainen tulkinta Raaatusta, ja jos sinulla on toisenlainen tulkinta, niin kyllä me voimme näiden tulkintojemme kesken aivan hyvin elää ja mitä varmasti hyväksymme sen, että ajattelemme erilailla.
Myönnän siis, että en ole tämän alan asiantuntija, silti minulla on siitä tuollainen käsitys, mikä on.
Mitä yleensä tulee ihmisen käsityksiin, niin monet niistä on luotu varsin heppoisin perustein.
Raamattu käskee ihmistä olla yhtä täydellienn kuin Jumala, eli olet oikeassa,että Raamattu käskee ihmistä olemaan jotain muuta, mitä ihminen on.