Kirjoittaja Aihe: Sukupuolineutraalit avioliitot  (Luettu 34519 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Sukupuolineutraalit avioliitot
« Vastaus #135 : 31.07.10 - klo:09:38 »
Lainaus käyttäjältä: Leena
En todella käsittänyt yhtään mitään

OK, otetaan tuon tekstin asia pala kerrallaan (lause lauseelta), joka yleensä helpottaa ymmärtämistä.

Aloitin tekstini lainaamalla sinua näin:
Lainaus käyttäjältä: Leena
Kui vaa minul on semmoon tunne, jot täs tahottii kiemurrel itse teemas irti. Ton kissankii avul.

Tässä sinä toteat, että sinusta tuntuu siltä, että Pirska yritti tuolla kissavertauksellaan viedä keskustelua pois varsinaisesta aiheestaan.
Eikös niin?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sukupuolineutraalit avioliitot
« Vastaus #136 : 31.07.10 - klo:09:53 »
Sain eilen viisaan ohjeen minua usein auttaneelta (körtti)papilta, oman hätääntymiseni tähden.  

Hän on joskus opettanut minulle ajatuksen Isaraelin kansan exoduksen telttamajasta. Uloimpana on esipiha - se jonka jokainen näkee. Sitten on Pyhä - siellä on muun muasssa Menora, jota hän ajattelee järjen valoksi. Mutta näillähän ei ole mitään merkitystä, ainoastaan Kaikkeinpyhin on tärkeä. Siellä on Jumalan laki, joka on kaiverrettu ihmissydämen lihatauluihin - toivottavasti.  Se että' sen oli välttämättä oltava aina samanlainen, kuvaa Jumalan uskollisuutta - Hän ei muutu!

Jatkuvasti on uskonnollisen ajattelun ja kyselyn rakennettava siltaa Kaikkeinpyhimmästä Pyhään ja esipihalle saakka, myös temppeliteltan ulkopuolelle, sillä muuten on vaara, että hengellinen ajattelumme joko käpertyy vain fundamentalistiseksi ja farisealaiseksi kirjaimen palvonnaksi, tai me kadotamme sinne kokonaan kosketuksen. Toivon että ymmärsin hänet oikein!  Viimemainitussa tapauksessa menetämme jotakin, joka tekee meistä kristittyjä. Sitä siltaa rakensin katsellessani Jerikon piiritystä. "Jumala näyttää meille kuvia opettaessaan meitä" ja siten kaikki, mikä ei tunnu todelta on totisesti totta - niin hullulta kuin tuo kuulostaakin. On odotettava kuvan äärellä ja kysyttävä: Mitä haluat minulle opettaa, Herra?

Hän ei tätä sanonut,  itse en voi olla ajattelematta ja kysymättä, onko rukous tärkeä kappale sitä siltaa.  Paljonko uskallamme rakentaa siltaa Matt. 7:12 - hengessä, ennen kaikkea 12:7 hengessä _ se on oma kysymykseni ja tuskan aiheeni juuri nyt, ja joskin koskee muita seikkoja, liittynee tähän, kuten on liittynyt Darwinin ajatusten sallimiseen, kopernikaaliseen maailmankuvaan - jopa uskonpuhdistukseen.  Ja naispappeuteen.  

Voin tunnustaa: Minussa asuu pikkumitta homokammoa itsessäni´, ja vaikka näen pappisviran avaamisen naiselle monin tavoin tärkeänä - eräänä tapana rakentaa siltaa, ovat ne minulle vaikeita asioita.  Sillä Raamatun teksti naisesta vaikenemassa seurakunnassa tarkoittaa todella pappisvirkaa.  Siitä olen ottanut nyt selkoa niin monelta taholta että uskottava on.

Ja silti. Haluaisin kuulla välillä muuta, todella, kuin tätä homojumputusta. Vastasin nyt koska kysymys osoitettiin suoraan minulle. . Todella tärkeää on, mitä puhutaan - ei se, kuka puhuu, ja monessa olen aivan varmasti itse väärässä. Kyösti - tämä sinun on hyväksyttävä koska emme voi asiaa muuttaa - minä en ymmärtänyt tuosta yhtikäs mitään.  Siinä oli liian monta teemaa ja johtopäätöksiä en kerta kaikkiaan kyennyt seuraamaan, liioin en nähnyt kuinka se liittyy ketjun teemaan.. M utta yritän ehtiä jatkaa, jos vaikka ykls postin puolella haluat. Tosin saatat joutua odottamaan, minulla on muuta työtä, joka on tai siis jota olisi jo oltava tekermässä!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Sukupuolineutraalit avioliitot
« Vastaus #137 : 31.07.10 - klo:09:58 »
Leena, kun ehdit/haluat, käydään tuo teksti pala kerrallaan tällä palstalla läpi.
Omasta mielestäni sen sanoma on sen verran tärkeä.
Suuri kokonaisuus pilkottuna pieniin osasiin tekee vaikeankin näköisestä tekstistä helppotajuisen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sukupuolineutraalit avioliitot
« Vastaus #138 : 31.07.10 - klo:10:02 »
OK, otetaan tuon tekstin asia pala kerrallaan (lause lauseelta), joka yleensä helpottaa ymmärtämistä.

Aloitin tekstini lainaamalla sinua näin:
Tässä sinä toteat, että sinusta tuntuu siltä, että Pirska yritti tuolla kissavertauksellaan viedä keskustelua pois varsinaisesta aiheestaan.
Eikös niin?

Olisin kiitollinen jos et. Usko Kyösti hyvä, minun on pakko , aivan pakko paneutua nyt muihin kirjallisiin töihin. Tai sitten sinun on pakko odottaa vastauksia. Jos käy näin, OK. Ja toivoisin tällä kertaa yksityispostia koska en aio etsiä niitä teesejä foorumilta - olen jo nyt pahoin myöhässä hommissani.  

Samoin olisin kovin hyvilläni, jos antaisit Pirskan itsensä välillä selittää, mitä hän tarkoitti. On täysin totta, että ihmettelen mistä syystä aikuisia ihmisiä koskevat argumentit kiskotaan lapsista, sairaista ja eläimistä ja sanotaan etteihän nekään tai kyllähän nekin!  Tästä sinulle on jo kerran huomautettu!

Mutta Pirska osaa todella selittää itse asiansa, olen huomannut, lisäksi hän tulee vastaan sovinnon käsi ojennettuna joka kerran - jotakin jota kutsutaan rauhantekijäksi ja siten Jumalan lapseksi, ja jota todella, todella arvostan - kadehdinkin!  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sukupuolineutraalit avioliitot
« Vastaus #139 : 31.07.10 - klo:10:04 »
Kun pääministeri siirsi tämän asian seuraavalle hallitukselle, me teemme samoin ja laitamme aiheen lepäämään vähäksi aikaa, kun se ei etene mihinkään. Asiassa on kaksi täysin eriävää mielipidettä ja kukaan ei saa toista kääntymään.

Keskustelu voidaan aloittaa myöhemmin aiheesta uudelleen, kun löytyy jotain uutta tai hallitus alkaa valmistella asiaa.

Tämä on nettitoimikunnan päätös.

Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi