Kirjoittaja Aihe: Uusavuttomuus  (Luettu 10952 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

  • Vieras
Uusavuttomuus
« : 13.07.10 - klo:08:44 »
Ihmiset on aivan uskomattoman uusavuttomia tämän päivän yhteiskunnassa.
Tällä en  tarkoita vain ns. nykynuoria vaan ihan kaikkien ikäpolvien edustajia. ...

santtu-62

  • Vieras
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #1 : 13.07.10 - klo:08:54 »
Ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu...

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #2 : 13.07.10 - klo:09:24 »
Me vanhat osaamme vielä käyttää kirvestä ja puukkoa, mutta tunaroimme näiden tietokoneiden kanssa. Nuoret taas surffailevat luontevasti bittiavaruudessa, vaikka eivät osaisi saunaklapeja pilkkoa. (Partiolaiset osaavat kaikkea.)

santtu-62

  • Vieras
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #3 : 13.07.10 - klo:09:54 »
(Partiolaiset osaavat kaikkea.)
Kyllä, partiolaiset todella osaavat kaikkea,
"Nuuksion palo syttyi partiolaisten leiristä"
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1536113
ja jne.

ps. ja samanlaisia tapauksia on myös "iäkkäämällä sukupolvella", joten turha nostella jotain tietty ryhmää erikoisasemaan.
Peukalo kun on keskellä kämmentä,niin se on ja sillä siisti.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #4 : 13.07.10 - klo:10:05 »
Ei savua ilman tulta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #5 : 13.07.10 - klo:10:21 »
Riippuu erittäin paljon kotikasvatuksesta, onko peukalo keskellä kämmentä vai eikö ole. Yllättävän monia taitoja tässä elämässä tarvitaan ja kaikkien ei tarvitse osata ihan kaikkea. Itse olen päättänyt, että minun ei tarvitse osata leikata kenenkään hiuksia. Kampaajat ovat sitä varten ja jos joku ei-kampaaja osaa ja leikata niin siitä vaan, nostan hattua.

Sinkkujen on ihan pakko oppia joitakin taitoja melkoisen monipuolisesti. Perheellisillä taas on valtava voimavara se, että toinen osaa toisia juttuja ja toinen toisia. Parhaimmillaan perheelliset täydentävät toisiaan osaamisillaan aivan mahtavasti.

Itse olen opettanut meidän nuorison pienestä pitäen siivoamaan, pyykkäämään, kokkaamaan ja leipomaan. Nuoria ovat, mutta eivät ihan avuttomia.

Hyvin usein netin käyttökin menee perheessä niin, että joku osaa sitä paremmin ja toinen huonommin. Nuoret eivät välttämättä ole aina siinäkään parhaita. Yksi kollega valitti, että kyllä nuoret netin ääressä viihtyvät, mutta kun virukset jylläävät ja kone menee sekaisin, niin nuorten taidoista ei ole mitään iloa. Tietokoneen he osaavat kyllä sekoittaa, mutta eivät korjata.

Ihan oma lukunsa on sitten se, kun toisiaan täydentäneestä pariskunnasta toinen sairastuu ja joutuu hoidettavaksi ja lopulta kuolee pois. Silloin toisen täytyy vain yrittää sopeutua tilanteeseen.

Jos kaksi pilalle passattua menee naimisiin keskenään, niin siinä voi tulla vaikeuksia.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #6 : 13.07.10 - klo:10:33 »
Riippuu erittäin paljon kotikasvatuksesta, onko peukalo keskellä kämmentä vai eikö ole. Yllättävän monia taitoja tässä elämässä tarvitaan ja kaikkien ei tarvitse osata ihan kaikkea. Itse olen päättänyt, että minun ei tarvitse osata leikata kenenkään hiuksia. Kampaajat ovat sitä varten ja jos joku ei-kampaaja osaa ja leikata niin siitä vaan, nostan hattua.

Sinkkujen on ihan pakko oppia joitakin taitoja melkoisen monipuolisesti. Perheellisillä taas on valtava voimavara se, että toinen osaa toisia juttuja ja toinen toisia. Parhaimmillaan perheelliset täydentävät toisiaan osaamisillaan aivan mahtavasti.

Itse olen opettanut meidän nuorison pienestä pitäen siivoamaan, pyykkäämään, kokkaamaan ja leipomaan. Nuoria ovat, mutta eivät ihan avuttomia.

Hyvin usein netin käyttökin menee perheessä niin, että joku osaa sitä paremmin ja toinen huonommin. Nuoret eivät välttämättä ole aina siinäkään parhaita. Yksi kollega valitti, että kyllä nuoret netin ääressä viihtyvät, mutta kun virukset jylläävät ja kone menee sekaisin, niin nuorten taidoista ei ole mitään iloa. Tietokoneen he osaavat kyllä sekoittaa, mutta eivät korjata.

Ihan oma lukunsa on sitten se, kun toisiaan täydentäneestä pariskunnasta toinen sairastuu ja joutuu hoidettavaksi ja lopulta kuolee pois. Silloin toisen täytyy vain yrittää sopeutua tilanteeseen.

Jos kaksi pilalle passattua menee naimisiin keskenään, niin siinä voi tulla vaikeuksia.

Olette monin osin oikeassa. Monella kaupunkilaisella on ongelma kun sähkökiuasta ei pitäisi pilkkoa kirveellä ja elukoiden pidossa on suuria rajoituksia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa marianne

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #7 : 13.07.10 - klo:12:32 »
Sit soitellaan pelastuslaitosta ja poliisia apuun, kun ikkunasta lentää sisälle pikkulintu eikä sitä saada asunnosta ulos. Kun tän kuulin, olin kyllä että HÄH. Nyt alkaa mennä oikeesti liian pitkälle  :eusa_clap:
"Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet." (Matt. 6:34)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #8 : 13.07.10 - klo:12:43 »
Sit soitellaan pelastuslaitosta ja poliisia apuun, kun ikkunasta lentää sisälle pikkulintu eikä sitä saada asunnosta ulos. Kun tän kuulin, olin kyllä että HÄH. Nyt alkaa mennä oikeesti liian pitkälle  :eusa_clap:

Höh. Mun bestikseni syövät ne. Tämä on totta. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #9 : 13.07.10 - klo:13:44 »
Mitä taitoja ihminen nykyään tarvitsee? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Mitkä ovat taidot, joilla ihminen selviää nykyisessä yhteiskunnassa? Onko "avuttomuus" kulttuurisidonnaista?


Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #10 : 13.07.10 - klo:13:50 »
Kyllä kai oma kämppänsä olisi hyvä osata siivota, ellei sitten ole niin rikas, että voi käyttää siivoojaa. Samoin jonkunlainen ruuanlaittotaito ja käsitys, miten ruokia säilytetään, ettei ihan ruokamyrkytys iske. Vaatehuoltokin on ihan hyvä osata ja riippuen asuinpaikasta esimerkiksi lumenluonti (Jampella on kokemusta runsaasti  :eusa_angel:). Samoin rahankäyttö ja tulojen ja menojen laskeminen on aika tärkeä taito. Ensiaputaidoista ainakin haavan puhdistaminen ja laastarin laitto ovat myös tärkeitä. Hyvänen aika, listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kyllä se vain on niin, että ellei niitä pikkuhiljaa opettele ihan nuoresta lähtien, niin vaikeaa tulee olemaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #11 : 13.07.10 - klo:13:54 »
Kyllähän uusavuttomuus on ehdottomasti myös kulttuurisidonnaista. Kaupunkiasunnossa ei välttämättä tarvitse osata leivinuunin lämmittämsen saloja eikä sähköttömässä turpasmökissä tietoa, mitä mikroon voi laittaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #12 : 13.07.10 - klo:14:35 »
Mie oon ollu Tiitiäisen kanssa sellaisella Naisten valmiusliiton kurssilla, jossa opeteltiin alkusammutustaidot, ensiapua, itsepuolustusta ja miten toimia kun saapuu ensimmäisenä onnettomuuspaikalle. Oli mukava kurssi. Nukuttiin armeijan puolijoukkueteltassa, pidettiin kipinävartiota jne. Se kurssi järjestettiin Taipalsaaren ampumaleirialueella.

Muutenki miull on sellanen asenne, ett mie teen mitä mie tahon ja muut tekkee mitä ne ossaa. (Miull onkii äidin puolelta 'pohojalaasta verta')
Pyryharakka

santtu-62

  • Vieras
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #13 : 13.07.10 - klo:16:40 »
Mie oon ollu Tiitiäisen kanssa sellaisella Naisten valmiusliiton kurssilla, jossa opeteltiin alkusammutustaidot, ensiapua, itsepuolustusta ja miten toimia kun saapuu ensimmäisenä onnettomuuspaikalle. Oli mukava kurssi. Nukuttiin armeijan puolijoukkueteltassa, pidettiin kipinävartiota jne. Se kurssi järjestettiin Taipalsaaren ampumaleirialueella.

Muutenki miull on sellanen asenne, ett mie teen mitä mie tahon ja muut tekkee mitä ne ossaa. (Miull onkii äidin puolelta 'pohojalaasta verta')

No nyt ymmärrän miksi luonto on sen näköinen Taipalsaaren ampumaleiri alueella.
Äiti  ja tytär käynyt Naisten valmiusliiton kurssilla... eikä ammuksia ole näköjään säästelty.
 :icon_wink:

Poissa marianne

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #14 : 13.07.10 - klo:18:39 »
Juu, itte armeijan käyneenä suosittelen kyllä sitäki kokemuksena :) varsinki mahtaa tehä hyvvää nykypäivän pullamössöpojille, joille äiti petaa pedin ja silittää housut.
"Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet." (Matt. 6:34)