Kirjoittaja Aihe: Viidesläisyys vs. körttiläisyys  (Luettu 58152 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #30 : 31.03.09 - klo:12:46 »
Kyllähän ortodoksisuus on kreikkalaista (maantieteellisesti turkkiklaista). Se kesäkeitto, joka näistä aineksista syntyy, on suomalaista körttiläisyyttä.

Poissa dnasukil

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 64
ajatus viidesläisyydestä
« Vastaus #31 : 03.04.09 - klo:11:45 »
Mielelläni yhdyn Lars Mikaelin ajatukseen viidesläisyydestä. Itsevanhurskaudessaan joku voi tuomita toisen hengellisyyden, mutta lienee niin, että vanha sanonta pitää tässäkin paikkansa:"pata kattilata soimaa,musta kylki kummallakin." Kukaan meistä ei omaa täydellisyyden ihannetta. Yritetään löytää kaikesta se mikä rakentaa.
veteraani

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #32 : 17.04.09 - klo:07:27 »
körttiläisyydessä ei ole täydellisyyttä... tai voi olla... täydellistymättömyydessä saattaa olla körttiläisen piru. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #33 : 17.04.09 - klo:11:51 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
körttiläisyydessä ei ole täydellisyyttä... tai voi olla... täydellistymättömyydessä saattaa olla körttiläisen piru. :wink:


Oisko toi ääretön epätäydellisyys kuitestenkin helpompi käsitellä kuin täydellistymättömyys? Onha se tietty niin, että ennen maan matonen - tematiikka meni seurapuheissa aika mahdottomaksi touhuksi. Oltiin usein jo siellä lattianraossa henkitoreissa ennen kuin annettiin armon käyrä.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Armoa, laupeutta ja rauhaa
« Vastaus #34 : 17.04.09 - klo:12:16 »
Armonkerjäläinen
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33612
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #35 : 17.04.09 - klo:12:21 »
Koskas tälläisia puheita on pidetty. En ole kuullut kahteen vuoteen ainuttakaan maanraostanostopuhetta. Muuten vain vajavaisuudesta ja syyllisyydestä ovat puhuneet. Inhimillisesti ja koskettavasti, niin että hyvää tekee ja voi ottaa omalle kohdalle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Muinoin
« Vastaus #36 : 17.04.09 - klo:12:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
ennen

Salis on eilisen miehiä. :D
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33612
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #37 : 17.04.09 - klo:13:35 »
Minä olen eilisempi kuin salis tai satman.
Nyt kyllä minulle saisi pitää matosen lattianraosta nostopuheen. Ei synnin tai
epäuskon tähden. Vaan olen sieluineni murtunut erään ihmissuhde-ongelman, äkillisen sellaisen tähden.
Ei ole Jeesuskaan vielä nostanut, vaikka olen iloa, rauhaa ja lohdutusta ruinannut vuorokauden ajan. Tuntuu että vain vaivun pahempiin ajatuksiin.

 ](*,)  :smt100
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Herra on minun
« Vastaus #38 : 17.04.09 - klo:14:56 »
Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään, virvoittavien vetten tykö Hän minut johdattaa. Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani. Sinä suojelet minua kädelläsi, johdatat paimensauvallasi. Hän virvoittaa minun sieluni, hän ohjaa minua oikeaa tietä nimensä kunnian tähden...Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä, ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33612
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #39 : 17.04.09 - klo:16:00 »
Minä hengitän taas!

Tiedän Lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multieni päällä.

Kiitos satman, ystävä hädässä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa peterski

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 6
Pro Fide - Samalla viivalla
« Vastaus #40 : 07.05.09 - klo:17:15 »
Olen vasta hiljattain alkanut tutustua, millaisia herätysliikkeitä ihan oikeasti Suomessa on ja mitä ne puuhailevat. En tavallaan etsi itselleni jotain liikettä mihin voisin kuulua, vaan haluan ymmärtää mistä ruumiinjäsenistä kirkko koostuu, sillä olemmehan yksi Kristuksen ruumis. Eksyin tänne körttifoorumille eilen ja herkistyin.

Olen hyvin kiinnostunut herännäisyydestä, sillä olen kateellinen nöyrille ihmisille. Kun puhutte omasta maanmatomaisuudestanne, saatte minut tuntemaan itseni täydellisen huonoksi. Tunnen suurta armoa kun kuitenkin arvostatte kaikkia ja saan nähdä toivon vilausta.

Tunsin kuuluvani joukkoon foorumia selatessani, mutta kuitenkin herkistymiseni pysähtyi ja aloin huolestua. Tässä ketjussa joku puhui Pro Fidestä kovin viidesläisenä ja mietittiin millä meiningillä missäkin liikkeessä mennään. Pro Fide oli niin piikikäs, koska itselläni Pro Fide on ollut lenkeillä mukana mp3-soittimen sisällä, ja bändi on ollut kuin yksi opettajani.
  Kuulostaako kenestäkään seuraavat Pro Fiden sanoitukset körttiläisyyden henkeä rikkovilta? "Mihin minä menisin, ketä kuuntelisin, puhujia riittää loputtomiin." "Eikä yhdelläkään, ole sisällä pään, tikkaita taivaisiin. Eikä yhdelläkään, ole sydämmessään, puhtaita komeroita näyttää luojalleen."

Tosin.. "virret Siionin riittää".

No, ei kaikista bändeistä ja meiningeistä voi tykätä, jos ei se tunnu omalta. Onneksi on kuitenkin erilaisia ryhmiä ja "kanavia" purkaa tunteitaan, kaipuutaan ja ikävää, kiitosta jne. Sillä ihmiset ovat erilaisia.

Jossain ketjussa oli puhetta, että on hyvä sanoa vain olevansa kristitty, sillä liika identifioituminen (liekö tuo nyt sana ollenkaan) aiheuttaa vertailua, ennakkoluuloja sun muita ilikeitä asioita.
"Omaa juttua" arvostetaan tiedostamattomastikin. Ja sitten vältellään aina jotain vierasta, ja kävellään ohi hienojenkin asioiden ohitse.

:D Toisaalta kun alan miettiä mitä kirjoitan, alan huomata itsessäni tietämätöntä itseni arvostusta. Siksipä lopetan tämän turhan ja tajuttoman pitkän, ehkä provosoivankin tekstin kirjoittamisen tähän. Pistetään nyt kuitenkin tämä näkysälle.

Tunnen taas kuuluvani joukkoon.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Re: Pro Fide - Samalla viivalla
« Vastaus #41 : 07.05.09 - klo:19:45 »
Lainaus käyttäjältä: "peterski"

Olen hyvin kiinnostunut herännäisyydestä, sillä olen kateellinen nöyrille ihmisille. Kun puhutte omasta maanmatomaisuudestanne, saatte minut tuntemaan itseni täydellisen huonoksi. Tunnen suurta armoa kun kuitenkin arvostatte kaikkia ja saan nähdä toivon vilausta.

.



No huh huh sentään!  Mistä ihmeen "nöyristä ihmisistä" sinä puhut?

Ei körttiläiset mitään nöyriä ihmisiä ole (niinkuin ei muutkaan), vaan pelkkiä riettaita retaleita joita ei sopisi kristityiksi kutsuakaan! Ja siinäkään körttiläiset eivät tee muihin ihmisiin nähden poikkeusta että ne arvostavat lähimmäistä  juuri sen verran kuin se itseä hyödyttää. Joka itsestään tai toisesta muuta väittää, se valehtelee! Pyyteleväthän ne kirkossa joka pyhä anteeksikin näitä puoliaan, -mene vaikka katsomaan... :twisted:  :wink:


Pointti: ihmisiä ei kannata ihailla ja herätysliikkeitten luoma +pintakiilto on pelkkää harhaa!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #42 : 07.05.09 - klo:23:24 »
Jampe! Älä nyt tyrmää noin kovin sanoin uutta kirjoittajaa ja hänen ajatuksiaan, varsinkin, kun uudet henkilöt eivät varmaankaan tunne provosoivaa kirjoitustyyliäsi (ja varsinkin kun et pidä itse itseäsi körttinä)! Peterski, mukavan pohdiskeleva kirjoitus, tervetuloa foorumille! Tutustu rauhassa tänne, ja tutustu konkreettisestikin herännäisyyteen, ehkä täältä voit löytää hengellisen kotisi. Älä huoli musiikkimausta, kyllä minunkin levyhyllystä löytyy J. Löytyn ja J. Jyrän lisäksi mm. Exit ja The Road : ) Samasta sanomastahan he kaikki laulavat, ehkä vaan vähän eri tyyleillä - nuo Pro Fiden sanat olisivat ihan hyvin voineet olla Siionin virsistä. Itse olen sitä mieltä, että fooruminsa ja tilanteensa kaikelle hengelliselle musiikille, en minä ainakaan voi sanoa, että Siionin virret ihan joka paikkaan sopisi!

Poissa peterski

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 6
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #43 : 08.05.09 - klo:00:47 »
En ihmettele että kehumista kritisoidaan täällä.
Vähän sama olo, tai oikeastaan ei ole, mutta kuitenkin,.. :D kun olin mummolassa, jossa tätini ei suostunut aloittamaan syntymäpäivillään kakkua. Siinä sitä sitten odoteltiin tovi että kuka sen aloittaisi, kun ei muutkaan vieraat sitä kakkua suostuneet aloittamaan. Laittoivat minut aloittamaan, ajattelin että samapa tuo. Ihailin kuitenkin niitä jotka eivät kokeneet olevansa tarpeeksi arvokkaita edes kakkua aloittamaan.

En ymmärrä miksi ihmistä ei saisi ihailla, sillä tavalla sopivasti. Ei tietenkään kukaan ole täydellinen, eikä aidosti hyvä, mutta monen asennetta sopii ihailla.

Uskon että ihminen on aina "rietas retale".

Toinen juttu on taas jonkun liikkeen ihannointi. Liikehän koostuu ihmisistä, ja siksi sillä on vain pintakiilto. Pintakiilto, se hyvä asia tai arvo mihin liikkeen ihmiset haluaisivat pyrkiä.

Ihailenko pintakiiltoa vain. Saako sitä ihailla?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #44 : 08.05.09 - klo:08:59 »
Onhan se kohteliasta ainakin olla ihailevinaan pintakiiltoa. Ihailtavaksihan se on kiillotettu.