Kirjoittaja Aihe: Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?  (Luettu 55541 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anu

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 2
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #150 : 05.11.08 - klo:15:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
tekisi mieli huutaa: Hoi mies!  väärä suunta, mutta hän on varma suunnastaan ja on jo liian kaukanakin..  Tuotakin reittiä kai perille pääsee...


Tästä löytyi oiva ajatuksenjuoksu omaan ongelmaan. Siihen, että ei itse osaa aina olla niin avoin muita ajatusmalleja kohtaan. Kiitos ja kumarrus!

Palstalle vasta eksyneenä voin vihdoin todeta löytäneeni muita joilla on edes suurinpiirtein samanlainen ajatusmaailma ja jossa voin otsikon kysymykseen todeta hyvillä mielin: toivottavasti.

Poissa Neppu

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #151 : 06.11.08 - klo:18:54 »
Lainaus
jossa voin otsikon kysymykseen todeta hyvillä mielin: toivottavast


Ymmärsinkö oikein? "Toivottavasti kristinusko tarjoaa ainoan tien pelastukseen". Eikö meidän pitäisi sanoa päinvastoin: toivottavasti on muitakin teitä kuin avoin kristinusko.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Askossa vai uskossa?
« Vastaus #152 : 06.11.08 - klo:19:32 »
Neppi miettii syntyjä syviä.Ihan hienoa, joskus aikoinaan niinsanottujen uskovaisten kanssa jutellessa heillä oli tämä pelastus asia kovasti stressaavaa.
He miettivät, että koska Jumala on ja hengellisiäkokemuksiakin, niin ovatko he menossa taivaaseen jos ovat ns, langenneet.

Itse näin huonona sielunhoitajana tokaisin.
Jumala on rakkaus, jos tunnet rakkautta edes jotakin kohtaan olet oikealla tiellä etkä menossa sinne kuumaan paikkaan.

Ikäviä kaikenlaiset vaatimukset ton pelastuksen saamiseksi.
Kerro nyt nepu mihin lopputulokseen tulet pelastus kysymyksessä.
Itse en osaa sanoa kuka ja miten pelastuu tai on pelastettu.
Armon alla ja varassa, en omien ansioiden.
Tik toc.

Poissa Neppu

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #153 : 06.11.08 - klo:19:46 »
Tyhmää tietty kertoa, kun oma vastaus on aika valmis. Menee helposti opettamisen puolelle.

Olisin siis sitä mieltä, ettei kristinusko ole ainoa tie pelastukseen. Ei-kristittykin voi nimittäin avata mielensä ja sielunsa Jumalan armolle. Tämä johtuu siitä, että jokainen ihminen on Jumalan kuva, millä tarkoitetaan ihmisen kykyä olla yhteydessä Jumalaan. Synnin tuhoisku ei ole täysin syönyt tuota jaloa taitoa. Siksipä pakanakin voi ottaa vastaan Jumalan pelastushyvät.

Mutta mutta...emme tiedä, miten se tarkasti ottaen tapahtuu. Sitä emme varsinkaan väitä, että ei-kristilliset uskonnot olisivat erityisiä armon kanavia. Sitä ne eivät ole. Ne ovat inhimillisiä viritelmiä, joissa on kyllä totuuden siemeniä, mutta ei varsinaista ilmoitusta tai armon välittämistä. Jos ei kristitty saa pelastavan armon, se tulee hänen ihmisyyteen liittyvän kyvyn kautta, ei hänen uskontonsa kautta.

Kristinusko on siis ainoa uskonto, joka välittää pelastuksen. Mutta se ei ole ainoa pelastuksen tie.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #154 : 06.11.08 - klo:20:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Neppu"
Olisin siis sitä mieltä, ettei kristinusko ole ainoa tie pelastukseen. Ei-kristittykin voi nimittäin avata mielensä ja sielunsa Jumalan armolle.


Ihmisen käsissä ei ole tietä, keinoa, temppua, käytäntöä, menetelmää saavuttaa omin voimin pelastus. Pelastus on Jumalan kädessä. Siihen ei ihminen voi vaikuttaa. Kristittyjen tehtävänä on levittää viestiä pelastuksen mahdollisuudesta ei siitä, miten voi pelastua.
Acta, non verba.

Poissa Neppu

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #155 : 06.11.08 - klo:20:21 »
Lainaus
Ihmisen käsissä ei ole tietä, keinoa, temppua, käytäntöä, menetelmää saavuttaa omin voimin pelastus. Pelastus on Jumalan kädessä. Siihen ei ihminen voi vaikuttaa. Kristittyjen tehtävänä on levittää viestiä pelastuksen mahdollisuudesta ei siitä, miten voi pelastua.


Vahvasti sanottu. Vaan näinhän se menee. Tosin kait se puhe pelastuksen mahdollisuudesta sisältää myös pikkusen selitystä siitä, miten tuo mahdollisuus voisi toteutua.

Poissa Anu

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 2
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #156 : 07.11.08 - klo:15:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Neppu"
Lainaus
jossa voin otsikon kysymykseen todeta hyvillä mielin: toivottavast


Ymmärsinkö oikein? "Toivottavasti kristinusko tarjoaa ainoan tien pelastukseen". Eikö meidän pitäisi sanoa päinvastoin: toivottavasti on muitakin teitä kuin avoin kristinusko.


Hupsista. Siis ei näin vaan justiinsa päinvastoin.  :oops:  Jotenkin luulin vastaavani kysymykseen omasta matkalipusta. Äh.. loistava aloitus uudella palstalla.

Mutta tämän ketjun aiheeseen: en tiedä.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Re: Askossa vai uskossa?
« Vastaus #157 : 07.11.08 - klo:17:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"

Itse näin huonona sielunhoitajana tokaisin.
Jumala on rakkaus, jos tunnet rakkautta edes jotakin kohtaan olet oikealla tiellä etkä menossa sinne kuumaan paikkaan.





Neuvo/tokaisu oli oikeasti huono ja kristilliseksi sitä ei voi sanoa hyvällä tahdollakaan, mutta oletan sinun itsekin jo ajattelevan kanssani samoin?

Kuitenkin pari juttua mitkä tuli tuosta mieleen:

1. Tuossa ehdollistetaan armo.  "Jos tunnet rakkautta... edes jotakin kohtaan...et ole menossa kuumaan paikkaan..." .  Ongelma se on sen takia että armon saamisella ei ole edellytyksiä, -ei edes sitä pienintä rakkauden tunnetta "jotakin kohtaan"!  Armoa ei voi yksinkertaisesti ehdollistaa mitenkään, ei edes näin viattoman tuntuisesti.  Mitäs jos EI jaksa tuntea rakkautta, -edes vähäistä; -ketään kohtaan?  Sittenkö mennään "kuumaan paikkaan"?  Sanoisin näin että vaikkei tuntisi yhtään mitään ketään kohtaan tai vaikka tuntisi pelkkää vihaa kaikkia kohtaan, niin se ei poista sitä tosiasiaa että "meidän vielä ollessamme jumalattomat, kuoli Kristut oikeaan aikaan".  Meitä ei ole siis lunastettu muussa tilassa kuin syntisinä ja kokonaan langenneina. Muuta mahdollisuutta ei ole.

2. Tuossa erehdytään mittailemaan ihmisen uskon/rakkauden määrää, laatua tai muuta ominaisuutta, mikä on kerrassaan turhaa ja hyödytöntä tutkimista. Mitä sillä on merkitystä onko meillä uskoa tai rakkautta sillä tasolla TUNTUUKO sitä olevan tahi NÄYTTÄÄKÖ sitä olevan?  Ainoa millä on merkitystä, on toteutuneet teot ja tekemättä jättämiset. Arvioiminen on turhaa. Itsensä tutkija ja arvioija on lopultakin vain omahyväinen ja itsevanhurskas miettiessään onko hänenkin kohdalla muka toteutunut  kristilliset ihanteet.  Varsinkin uskon määrän ja laadun arvioimisesta soisin päästävän kokonaan irti!  Hyödyttömämpää ajatusta ei olekaan kuin sen pohtiminen, onko minulla uskoa ja millaista se on ja riittääkö se?
Yksi mikä on varmaa, on että meillä kenelläkään ei ole uskoa ja vaikka sellaista kuvittelesimmekin suuressa narsismissamme, sen laatu on pelkästään oksettavaa sontaa joka ei kelpaa yhtikäs mihinkään, ei Jumalan eikä ihmisten edessä!  Ihmisen joka painautuu kuvaannollisesti Kristusta vasten eli nojaa Häneen, -ei tarvitse miettiä uskonsa määrää. Hänen ei tarvitse olla edes huolissaan siitä onko uskoa lainkaan.  Ei uskoa tarvita, riittää kun on Kristus.

"Me olemme pelkkiä syntisiä"; -on sanahelinää ja tyhjiä lauseita jos sama ihminen arvioi uskonsa määriä ja laatuja. Silloin ei oikeasti panna turvaa YKSIN armoon.  Kyllä kaikkien usko tai uskon puute riittää koska kysymys ei ole uskostamme vaan siitä että "meidän vielä ollessamme jumalattomat, kuoli Kristus oikeaan aikaan puolestamme!"

Syntisyyttään hoetaan mutta ei kumminkaan uskota. Armosta puhutaan muttei ymmärretä eikä pysähdytä ajattelemaan mitä armon täytyy olla ollakseen armoa; se on anteeksisaaminen, ilmaiseksi, ansiotta sanalla sanoen me roistot saamme evankeliumin mukaan armon jota emme ensinkään ansaitse.  Mitä siinä on uskomisellamme sijaa?  sanonkin mielelläni että siihen SAA uskoa. Siitä ei pitäisi käsittääkseni kenenkään johtua miettimään että "pitääkö" uskoa ja että minkälainen uskon pitäisi olla?  Ja jos joku ei halua tai jaksa sitä uskoa niin koskee se kumminkin häntä, koski jo 2000 vuotta ennen hänen syntymäänsäkin, miten se nyt olisi tyhjäksi mennyt jos ei uskoa tunnu löytyvän kun silloin kun tämä armo tuli hänelle, hän ei vielä ollut syntynytkään 2000 vuoteen?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #158 : 06.09.17 - klo:18:06 »
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?

Tällä hetkellä maahanmuuton, maahanmuuttajista sekä paperittomista keskustelu on aihe jota ei kukaan voi välttää tällä hetkellä.
Erilaiset arvot ovat vastakkain jopa valtio ja kirkko, näin koen minä.
Tämän lisäksi on kolmas sektori ja yksittäiset ihmiset ovat myös tuoneet oman kantansa maahanmuuttoon ja paperittomien kohtelusta. 

Yhden ihmisen teko on järkyttänyt koko yhteiskuntaamme.                                                               

Tämä tapahtuma Turussa on myös tuonut asiasta ilmi jälleen kerran minusta sen, kuinka haavoittuva yhteiskuntamme on yleensä. 
Meillä on eri virastoja mutta mitkään eivät toimi niin kuin niitten pitäisi toimia yksittäin tai yhdessä.
Tämä ei koske pelkästään Turun tapahtumaa jälkihoitoa.
Nyt kaikki huutavat yhteen äänen omaan kantaansa ja tuloksena on jälleen kerran täysi kaaos.                                       

Ketkä asiassa sitten jäävät häviölle, maahanmuuttajat, kantaväestö vai koko Suomi?
Minun mielipiteeni on että kaikki.

Mitä tulee sitten tulee pappien adressin, mikä on viestini pääasiallinen aihe.

Papeilta adressi sisäministeriölle.                                                                                                                                                 

"Asiantuntijuutemme turvapaikanhakijoista tulisi ottaa huomioon"

Evankelisluterilaisen kirkon pastorit ja teologit ovat huolissaan kristinuskoon kääntyneiden ihmisten turvallisuudesta käännytystapauksissa.
Papit toivovat, että maahanmuuttoviranomaiset ottaisivat huomioon seurakuntien asiantuntemuksen maahanmuuttajien kristinuskoon kääntymisissä. Sadat papit eri puolilta maata ovat allekirjoittaneet asiaa koskevan adressin, ja nimien keruu jatkuu edelleen.
Porilaisen Teljän seurakunnan pappi Kaisa Huhtala kertoo, että allekirjoituksia on kertynyt jo lähes 500.
Seurakunnissa on todellista asiantuntemusta ihmisistä, jotka ovat kääntyneet kristinuskoon islamista tai muusta uskonnosta, sanoo Turun Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen.
Hän on tietoinen kritisoivista puheista, joiden mukaan jotkut turvapaikanhakijat kääntyisivät kristityiksi vain edistääkseen turvapaikanhakuprosessia.
Teemme kyllä jokaiselle rippikouluun haluavalle selväksi, että turvapaikkahakuprosessin edistäminen ei ole syy kristinuskoon kääntymiselle.
Sen täytyy nousta ihan omasta halusta ja tahdosta.
Lehikoinen toivoo, että adressin avulla maahanmuuttovirastossa ymmärrettäisiin paremmin se, että kristinuskoon kääntyneiden uskon aitous tiedetään paremmin seurakunnissa.
Meillä on tieto uskon aitoudesta pidemmältä ajalta kuin yhden haastattelun tekevillä maahanmuuttoviranomaisilla.
Uskonnollisella vakaumuksella ei Lehikoisen mielestä pitäisi olla mitään tekemistä turvapaikkapäätösten kanssa.
Periaatteessa ei, mutta käytännössä asia on toisin. Tietyissä islamilaissa maissa kristityiksi Suomessa kääntyneet henkilöt saattavat joutua hengenvaaraan. Tiedän sellaisiakin esimerkkejä, että Suomessa kasteen saaneen ihmisen omaisten turvallisuutta on uhattu siellä lähtömaassa, sanoo Lehikoinen.
Adressi luovutetaan sisäministeri Paula Risikolle 20. syyskuuta".


https://yle.fi/uutiset/3-9816222


Minä koen että papit ovat hyvällä asialla mutta ylistävät itseään asiantuntemustaan turvapaikanhakijoiden suhteen vähän liiankin asiantuntevasti, miksi?

Perustelen sillä että oman elämän kokemuksellani voin sanoa että ihminen voi tehdä ihan mitä tahansa vakuttaakseen toisen ihmisen ja siinä ei kukaan maahanmuuttaja tai kantaväestön edustaja tee poikeusta ei myöskään pappi.

Jos minä tietäisin kaikkien ihmisten ajatukset jopa pappien.
Epäilisin silloin että minulla ei olisi todellakaan mukava missään.
« Viimeksi muokattu: 06.09.17 - klo:18:17 kirjoittanut Bengt Sandberg »

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #159 : 06.09.17 - klo:22:26 »
Keskustelu jatkuu osassa 2
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi