Kirjoittaja Aihe: Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?  (Luettu 55499 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #15 : 03.09.08 - klo:15:07 »
No, kyllähän varmaan kaikissa uskonnoissa selitetään että muut uskonnot ovat tän meidän uskonnon jäljittelemistä.
Minä en siis (ainakaan tietääkseni) ottanut mitään kantaa siihen onko kristinusko ainoa oikea, voi ollakin.

Eikös tätä voisi ajatella ihan kristinuskon(kin) kannalta siten että kun raamattukin puhuu siitä "mikä on ilmeistä" ja mitä tämän ilmeisen perusteella Jumalasta voidaan tietää/ajatella, niin ne jotka eivät koskaan ole Jeesuksesta tai evankeliumista kuulleet mitään, ovat kuitenkin ottaneet vaarin "siitä mikä on ilmeistä" (=mitä Jumalasta voidaan tietää luomakunnan, kansojen vaiheitten ja elämänkohtaloiden opettamana). Kunnioittavathan he (?) Jumalaa luojana ja kaiken ylläpitäjänä sekä rukoilevat tältä siunausta ja hyvää vuodentuloa.  Voiko alkuasukkaalta vaatia tämän enempää jos hän ei ole muusta kuullut ja vaatiiko Jumala häneltä enempää kuin vaarinottamisen siitä mikä "ilmeistä on"?

No jos he kutsuvat Luojaa eri nimellä mutta täysin samassa tarkoituksessa ja joka tapauksessahan tällainen alkeellinen uskonto kohdistuukin itse Luojaan eikä luotuun. Sehän sanotaan raamatussakin synniksi (jonka takia "ei voi itseään millään puolustaa") jos  on palvonut luotua Luojan sijasta.  Lisäksi siellä sanotaan Jumalan itse "kärsineen noita tietämättömyyden aikoja" -mistä syystä sitä en lainkaan ymmärrä?  Jos kerran on ehdottoman tärkeää nytkin olla tieto ja usko evankeliumiin, tulla kastetuksi oikealla kasteella (ja vieläpä vain yhden ainoan kerran) ja ymmärtää järjenvastainen oppi ansiottomasta armostakin, niin on se sen verran nippelitietoa jota ei ainakaan meikäläisen järjenjuoksulla voi päätellä pelkästä luomakunnasta ja kansojen vaiheista. Eipä ihme että ihmiset päätyvät lepyttämään kukin omaa jumalaansa mitä eriskummalisimmin keinoin!

En voi sille mitään että jos kerran on uusi liitto ja vieläpä ainoa tie sen kautta taivaaseen niin iten ihmeessä maailman 6 miljardia ihmispoloista on jätetty sen varaan että joku lähetystyöntekijä sattuu eksymään viidakkokylään kun sielläkin jo tänä aikana jona evankeliumia on saarnattu maailmassa (n. 2000 vuotta) on vaikka miten monta sukupolvea odotettu tietämätötä tietoa ennenkuin joku viitsii lähteä kertomaan?  Niistäkin vähintään puolet kaikenlaisia "harhaoppisia" ja ties itä kiihkoilijoita kuten nykyään afrikassa ym. kehitysmaissa mellastavat monenlaiset hihhulit jotka eivät edes OPETA armoon uskomaan niinkuin luterilaisuudessa yleensä sitä ymmärretään.  Jos tältä kannalta katsoo niin hyvin suurta eksytystä vaan levitetään ja onko evankeliumi todella kiirinyt kaikkiin maihin ja onko koko maailmassa saarnattu valoa pimeyteen?  En jaksa uskoa mahdottomaan tai sitten on kuluttava vielä toisetkin 2000 vuotta mutta onko asia sittenkään mennyt eteenpäin?

En kyllä kovin herkästi uskaltaisi mennä sanomaan että joku tietämätöntä jumalaa rukoileva hottentotti olisi väärässä uskossa, saati puhumaan hänen taivaaseenpääsemisistään... -onneksipa ei tarvitsekaan!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Juha_123

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #16 : 03.09.08 - klo:16:19 »
Yleensä uskonnoissa pyritään ansaitsemaan, mutta Kristinuskossa ei ansaita, tosin ihmisillä on helposti pyrkimys tehdä Kristinuskostakin sellainen.

Kukaan ei voi sanoa, että minä nyt jotenkin oman erinomaisuuteni perusteella kelpaisin Jumalalle.
Syksy synkkä tullut on,
älä ole onneton.

Lars Mikael

  • Vieras
Ilman karsinaa
« Vastaus #17 : 03.09.08 - klo:16:59 »
Tähän keskustelun lomaan sopinee se vanha ja tuttu körttipapilta kuulemani kertomus. Kertomuksen mukaan Jumala kerää kaikki tutut samaan kohtaan taivaassa. Yllättävää ensinnäkin on se, ettei alueella ole minkäänlaisia "karsinoita". Kaikki ovat tiiviissä ympyrässä, toisiaan kädestä pitäen. Toiseksi  samassa ringissä seisoo helluntalainen, vapaakirkollinen, katollinen, lestadiolainen sekä naapurin mies, joka ei koskaan puhunut uskostaan jne. Mutta missä mahtaa olla se hurskas naapurikylän "profeetta", joka aina arvosteli ja tuomitsi muita. Ei... ei voi olla totta...hän taitaa puuttua joukosta?! Näetkö sinä veljeni siinä vieressäni sinullekin tuttua naapurikylän saarnamiestä? Samaa olen itsekin katsellut, eikä ole silmiini osunut.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #18 : 04.09.08 - klo:11:18 »
Miksi arvuutella sitä, että mikä kristillinen uskontokunta tai uskonto pelastaa? Vai pelastuuko ylipäätään kukaan?

Pelastuksen mahdollisuuden arvuuttelu on turhuuksien turhuutta. Jumala valitsee ne, jotka pelastaa eikä meillä ole siihen nokan koputtamista. Vaikka kuinka tekisit hyviä tekoja, rukoilisit päivät pitkän, uskoisit uupumatta, voi olla, ettei pelastus ole edessä. Ihminen voi vain uskoa. Arjen kristillinen elämä riittää. Meillä ei ole keinoa, jolla vaikuttaa  Jumalan päätöksiin.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #19 : 04.09.08 - klo:11:50 »
Uskoa on monenlaista. Salis viittasi kahteen lajiin. Toinen on takertumista oikeaan oppiin tms.: "uskoisit uupumatta" ja toinen on luottamista Jumalan päätösten vanhurskauteen: "voi vain uskoa". Tämän viikon eräs aamuhartauden pitäjä radiossa kuvasi edellistä kuin kalliomännyn juurten takertumisena kivenkoloon ja jälkimmäistä otteen irrottamisena ja suostumisena elämän monituisiin koettelemuksiin ja lahjoihin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #20 : 04.09.08 - klo:12:04 »
Lainaus
Miksi arvuutella sitä, että mikä kristillinen uskontokunta tai uskonto pelastaa? Vai pelastuuko ylipäätään kukaan?

Pelastuksen mahdollisuuden arvuuttelu on turhuuksien turhuutta. Jumala valitsee ne, jotka pelastaa eikä meillä ole siihen nokan koputtamista. Vaikka kuinka tekisit hyviä tekoja, rukoilisit päivät pitkän, uskoisit uupumatta, voi olla, ettei pelastus ole edessä. Ihminen voi vain uskoa. Arjen kristillinen elämä riittää. Meillä ei ole keinoa, jolla vaikuttaa Jumalan päätöksiin.


Avasin tämän keskustelun lähinnä Liisan kommentista johtuen, jossa hän piti mahdollisena, että olisi muitakin oikeita uskontoja, kuin kristinusko.
Kristinuskon pääteos on Raamattu. Jos sitä tuntee, tietää, että se korostaa pelastusasasiaa enemmän, kuin mitään muuta asiaa ihmisen elämässä. Pelastus on jopa niin tärkeä, että parempi on menettää ruumiinosia täällä ajassa, kuin menettää pelastus.

Raamatun näkökulmasta tämä on siis äärimmäisen tärkeä aihe.
Toisaalta, jos ei usko Raamatun olevan Jumalan sanaa, tällöinhän asialla ei ole samanlaista merkitystä.

Raamattu on tässä pelastusasiassa hyvin suvaitsematon.
Se sanoo aivan suoraan, että ei ole pelastusta missään muussa nimesä, kuin Raamatun Jeesuksessa.

Ei ole pelastusta edes sillloinkaan, jos uskoo väärään Jeesukseen ja pitää tätä oikeana Raamatun Jeesuksena.
Antikristus (vaikka kuinka häneen uskoisi ja oikeana Jeesuksena pitäisi, ei pelasta Raamatun mukaan).

Raamattu antaa ymmäartää, että itse Paholainen tekeytyy valkeuden enkeliksi ja jopa itse Kristukseksi vain siksi, että eksyttäisi monia.
Ja monet eksyvät.

Ja vielä tuosta hyötyajattelusta, eli siitä, että miksi-tehdä-hyviä-töitä-jos-minulle-ei-ole-niistä-mitään-hyötyä.
Minun henkilökohtainen mielipiteeni on se, että kyseessä on sangen epäkristillinen ja jopa epähumaani ajattelumalli.
Siihen ikävä kyllä törmää kovin usein.

Mitä tulee tuohon Liisan esittämään ajatukseen, se on koko ajan yleistymässä ja ennustan, että se tulee edelleen saamaan lisää kannatusta luterilaisen kirkon piirissä.
Luther mielestäni kääntyisi haudasaan, jos pystyisi kuullessaan nykymenon kirkossa, siis sen, kuinka Raamattuun ja sen sanomaan suhtaudutaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #21 : 04.09.08 - klo:12:19 »
Lainaus
En voi sille mitään että jos kerran on uusi liitto ja vieläpä ainoa tie sen kautta taivaaseen niin iten ihmeessä maailman 6 miljardia ihmispoloista on jätetty sen varaan että joku lähetystyöntekijä sattuu eksymään viidakkokylään kun sielläkin jo tänä aikana jona evankeliumia on saarnattu maailmassa (n. 2000 vuotta) on vaikka miten monta sukupolvea odotettu tietämätötä tietoa ennenkuin joku viitsii lähteä kertomaan?


Vaikeita kysymyksiä.
Raamattu antaa ymmärtää, että vain harvat löytävät oikean tien - harvat on valittu, siitä huolimatta monia kutsutaan.
Jumalalla on jotkut mystiset meille tuntemattomat syyt omiin valintoihinsa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #22 : 04.09.08 - klo:15:24 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
[
Vaikeita kysymyksiä.
Raamattu antaa ymmärtää, että vain harvat löytävät oikean tien - harvat on valittu, siitä huolimatta monia kutsutaan.
.



Hmm... - minä kun taas nimenomaan raamatun perusteella ymmärtäisin että kaikkia, siis aivan kaikkia varten tehtiin se golgatan häpeninki. vrt. "...ja sovitti maailman itsensä kanssa..."  "ettei yksikään joka häneen uskoo,hukkuisi..."  Tätä taustaa vasten ajateltuna tuntuu kovin oudolta että maailmassa on saarnattu evankeliumia jo n. 2000 vuotta eikä se ole vielä lähestulkoonkaan levinnyt kaikille kansoille ja miten lukemattoman monta sukupolvea on jo mennyt/menee hautaan kuulematta siitä niin elintärkeästä sanomasta sanaakaan? -sitten vielä sanotaan lopunkin olevan jo hyvin lähellä... huh huh...

En minä mene sanomaan että joku muukin uskonto on "oikea", enkä edes että "väärä" mutta kun tuossa joku sanoi että vaikka rukoilisi mielestään oikeaa Jeesusta jota pitää oikeana, mutta se onkin väärä; - niin sittenkin menee hukkaan...  Mitäs Paavali sitten tarkoitti sanoessaan pakanoille näin:  "sen Jumalan jota te tietämätänne palvelette, sen minä teille ilmoitan"... "sillä minä näin tänne tullessani patsaan pystytetyn tuntemattomalle jumalalle". (en muista tarkemmin kohtia).

Ja vieläpä toisaalla: "hän saarnasi palavasti herran tiestä mutta tunsi vain johanneksen kasteen"...  -joten hänen uskoaan ei sanottu vääräksi vaan hänelle "selvitettiin tarkoin asiat".

"jos he voisivat ehkä hapuilemalla Hänet löytää"...


Nämä ynnä aiemmin mainitsemani kohdat puhuvat mielestäni sen puolesta että vaikka Juumalaa ja Jeesusta ja evankeliumia ei tarkoin ja oikeilla nimillä tuntisikaan, voi Jumala silti palvella edes "hapuilemalla", niinkuin aiemmin toin esiin eli että ottaa vaarin siitä mikä on ilmeistä ja mitä Jumalasta on tiedettävissä.

Vaikka pa kristinuskoa sanotaankin "ainoaksi ja oikeaksi" niin en mitenkään voi ymmärtää että sukupolvien ketjut ja kokonaiset kansakunnat menisivät hukkaan sen takia että kristityt ovat hitaita ja laiskoja lähetystyössään. ja kun ottaa huomioon resurssit niin tokkopa tilanne koskaan paremmaksi muuttuukaan.  Olettaen siis että Jumala on olemassa ja Jeesus totta, uskon että tuo (suurin osa) maailman kansoista voi siis palvoa mahdollisesti oikeaa Jumalaa.  Tähän pitäisi saada vähän perspektiiviä siitä miten paljon maailmassa on ihmisiä ja sukupolvia jotka eivät koskaan tule kuulemaan evankeliumin saarnaamista, miten paljon niitä on jo ollut ja miten paljon tulee vielä olemaan!  Meillä täällä kristillisessä pohjolassa saattaa äkkiseltäänkin tuntua että kyllähän nämä nyt jo pitäisi kaikkien tietää... -eipä vain ole!  Saatan olla väärässäkin tosin mutta parempaa ei ole vielä osoitettu niin pysyn tyhmyydessäni.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #23 : 04.09.08 - klo:16:52 »
Jampelle lisäpohdittavaa:

Sodoma ja Gomorra tuhottiin, koska eivät tehneet parannusta.
Jeesus sanoi Kapernaumista, että jos ne tunnusteot ja ihmeet, jotka Kapernaumissa tehtiin, olisi tehty Sodomassa ja Gomorrassa, olisivat noiden kahden kaupungin ihmiset tehneet säkissä ja tuhassa parannusta.
Tästä johtuen Sodomalaisten ja gomorralaisten tuomiopäivä on Kapernaumilaisia helpompi.

Syystä tai toisesta noita ihmeitä ei Jumala sallinut sodomalaisille ja gomorralaisille, koska Jumala tiesi, että jos ne ihmeet olisi sallittu, olisivat kaupungin asukkaat kääntyneet.

Jumalalla on omat mystiset valintaperiaatteensa, joista meillä ei ole mitään tietoa. Kaikille pitää saarnata evankeliumi, niillekin, jotka eivät kuulu valittujen joukkoon.

Jos rukoilee Paholaista (eli Antikristusta) luullen Jumalaa rukoilevansa niin  rukoileeko henkilö silloin Jumalaa vaiko Paholaista?
VTn aikana Jehova oli varsin kovaotteinen niitä kohtaan, jotka luulivat niitä jumalia oikeiksi, joita he rukoilivat ja palvoivat.

Lars Mikael

  • Vieras
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #24 : 04.09.08 - klo:19:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Miksi arvuutella sitä, että mikä kristillinen uskontokunta tai uskonto pelastaa? Vai pelastuuko ylipäätään kukaan?

Pelastuksen mahdollisuuden arvuuttelu on turhuuksien turhuutta. Jumala valitsee ne, jotka pelastaa eikä meillä ole siihen nokan koputtamista. Vaikka kuinka tekisit hyviä tekoja, rukoilisit päivät pitkän, uskoisit uupumatta, voi olla, ettei pelastus ole edessä. Ihminen voi vain uskoa. Arjen kristillinen elämä riittää. Meillä ei ole keinoa, jolla vaikuttaa  Jumalan päätöksiin.


Oi armoa suurta,
Oi autuutta sen,
Ken uskossa yhdityy Jeesuksehen,
Saa vaatteeksi hältä vanhurskauden
Ja ikuisen onnen ja ystävyyden.
(SV 89, jae 6, vanh.painos)

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #25 : 04.09.08 - klo:21:31 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Raamattu on tässä pelastusasiassa hyvin suvaitsematon.
Se sanoo aivan suoraan, että ei ole pelastusta missään muussa nimesä, kuin Raamatun Jeesuksessa.

Ei ole pelastusta edes sillloinkaan, jos uskoo väärään Jeesukseen ja pitää tätä oikeana Raamatun Jeesuksena.
Antikristus (vaikka kuinka häneen uskoisi ja oikeana Jeesuksena pitäisi, ei pelasta Raamatun mukaan).

Raamattu antaa ymmäartää, että itse Paholainen tekeytyy valkeuden enkeliksi ja jopa itse Kristukseksi vain siksi, että eksyttäisi monia.
Ja monet eksyvät.


Minä tätä paradoksia joskus teininä pohdiskelin ja ahdistuin. Siihenhän sisältyy kaikkien kohdalla se mahdollisuus, että on "uskonut väärin", koska Raamatusta voi löytää hyvin monenlaisia korostuksia Jeesuksen merkityksestä, myös keskenään ristiriitaisia. Vaikka kuinka vilpittömin mielin olisi liikkeellä ja turvautuisi armoon, voi silti kuulua niihin, jotka käsittivät koko jutun väärin. Niinpä tulin siihen tulokseen, ettei siitä voi olla kyse samassa asiayhteydessä, joissa käytetään sanoja armo, pelastus ja rakkaus. Päätin, että haluan uskoa armolliseen Jumalaan, joka on suuri ja pelastaa ihmiset oikeasti ilman näiden omia ansioita. Tämä ajatus rauhoitti turhan pelon. Jos osoittautuisi, että tämä olemisen tapa olisikin väärä ja siksi olisin kadotettu, niin sittenpä olisin. Jumala on suuri ja tekee joka tapauksessa tahtonsa mukaan. Ei sitä ihminen voi käsittää.

"Ja vaikka hän minut helvettiin heittäisi, enkö vielä sittenkin toivoisi..." (Ukko-Paavo)
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

munkki-1

  • Vieras
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #26 : 04.09.08 - klo:21:49 »
Lainaus
7 Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
8 Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.


Mielestämi tämä Raamatun kohta valaisee jotakin  Jeesuksen merkityksestä pelastumiseen.

Jos voisi jotenkin ymmärtää, että  Jeesus sai paljon valtaa ennen  Taivaaseen astumistaan,  Syy siihen oli täytetty tehtävä ihmiskunnan pelastajana.

Katso tarkemmin lähetyskäsky  Matt 28: loppuosa

Lainaus
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
,
,

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #27 : 04.09.08 - klo:21:49 »
Ois kiva tietää. Mitä Kaisa takoittaa armollisella Jumalalla?
Kaiken hyväksyvääkö=?
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #28 : 04.09.08 - klo:22:02 »
Armollinen Jumala vihaa syntiä ja rakastaa syntistä. Niinpä hän tahtoo pelastaa syntisen pois synnistä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #29 : 04.09.08 - klo:23:34 »
Mikä, kuka on synti*

Kuinkahan moni, kuten minä luulee palvelevansa Jumalaa, kun moralisoi,.
Tik toc.