Kirjoittaja Aihe: Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?  (Luettu 55524 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Aluksi lainaan tekstiä eräästä toisesta keskustelusta:

Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "harhailija"
Hmm, aamukahvittomana vielä tuli sanottua vähän hassusti. Tarkoitus oli lähinnä pohtia sitä, kuinka kristinusko on monen kristityn mielestä nimenomaan ainoa oikea uskonto, ei välttämättä sinänsä muita parempi.

Tällä tavoin muotoiltuna kysyn edelleen. Onko mielestänne pelastuksellisesti välttämätöntä olla kristitty, kun perusopetus jokaisessa uskonnossa on kuitenkin suunnilleen sama?


Minä uskon, että ei... Ja ettei tämä nyt suinkaan välttämättä ainoa oikea uskonto ole.



Minua kiinnostaa körttifoorumilaisten näkemykset ja pohdinnat siitä, että onko kristinusko ainut tie pelastukseen, vai vain eräs näistä pelastukseen johtavista teistä vai johtaako se ketään sen paremmin minnekään.

Tässä keskustelunaloitukseni.
Toivoisin keskustelun lähtevän käyntiin.

Erilaiet näkemykset sekä varsinkin syyt näille näkemyksille kiinnostavat minua.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #1 : 01.09.08 - klo:13:47 »
Lähetystyöntekijöiden lapsena ja asiaa siltä pohjalta miettineenä pidän kristinuskoa ainoana pelastuksen tienä. Se on vastaus eri kulttuurien vastaamatta jääneisiin kysymyksiin. Ongelmana on se, etteivät lähetyssaarnaajat kovin usein malta kuunnella, mikä se suuri kysymys milläkin maailman kolkalla on, vaan julistavat omaa vastaustaan. Länsimaiset ihmiset kamppailevat syyllisyyden kanssa, afrikkalaiset pelkäävät pahantahtoisia henkiä, intiaanit surevat ihmisen ja luonnon yhteyden särkymistä... Nykyaikainen maailmankansalainen tuskailee ehkä jonkin muun asian kanssa. Kukahan sen muotoilisi kysymykseksi. Uskon, että siihenkin löytyy vastaus Jeesuksesta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #2 : 01.09.08 - klo:13:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
mikä se suuri kysymys milläkin maailman kolkalla on


Tuli tuosta Penan tekstistä mieleen asia, joka varmaan sivuaa aika paljon tuota Penan ajatusta.
Joku joskus kysy kuullessaan, että "Jeesus on vastaus", että 'mikä se kysymys oli'.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #3 : 01.09.08 - klo:14:15 »
Vastauksena otsikon kysymykseen sanoisin kyllä. Syys siihen on armon puuttuminen muualta ja se on edellytys tuolle pelastukselle. Muuta toivoa ei ole ainakaan minulla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #4 : 01.09.08 - klo:15:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Seppos"
Vastauksena otsikon kysymykseen sanoisin kyllä. Syys siihen on armon puuttuminen muualta ja se on edellytys tuolle pelastukselle.


Uskontoja on maailmassa useita.
Jos näiden uskontojen joukosta löytyisi joitakuita muita, jotka tarjoaisivat runsasta armoa, vaikka muutoin poikkeaisivat kristinuskosta,
olisiko vastauksesi edelleen kyllä?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #5 : 01.09.08 - klo:16:03 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus käyttäjältä: "Seppos"
Vastauksena otsikon kysymykseen sanoisin kyllä. Syys siihen on armon puuttuminen muualta ja se on edellytys tuolle pelastukselle.


Uskontoja on maailmassa useita.
Jos näiden uskontojen joukosta löytyisi joitakuita muita, jotka tarjoaisivat runsasta armoa, vaikka muutoin poikkeaisivat kristinuskosta,
olisiko vastauksesi edelleen kyllä?


Kyllä Kyllä
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #6 : 01.09.08 - klo:16:11 »
OK

Mielenkiinnolla odotan myös Liisalta jonkinlaista kommenttia asiaan.

Poissa harhailija

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #7 : 01.09.08 - klo:23:17 »
Toivoisin muidenkin uskontojen (ja ateismin) johtavan pelastukseen. Valitettavasti minulla ei ole kuitenkaan asiasta minkäänlaista tietoa.

Eniten toivon, että se miltä pelastutaan, ei olisi se, mitä useimmat käsittävät. Koska se olisi ikävää.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
epäuskoko pelastaa?
« Vastaus #8 : 02.09.08 - klo:17:25 »
En nyt oikein näitä lukiessani ole päässyt selville, mitä tässä kysellään.
Oliko niin, että miksi kristinusko eikä muu.

Itse joskus mietin samaa ja jotenkin olen tullut siihen päätelmään, että ei mulla ole mitään mistä moittia Jumalaa.
Ja hänen tätä kristinuskoaan.
 Jeesus eli Jumala tuli maailmaan ja eli ihmisenä, kuitenkin synnittömänä.
Hän uhrasi itsensä.
Minusta se on sellainen, että sen parempaa ei ole muilla uskoilla.

Jos oisin toisenlaisessa uskossa, voisin kapinoida esim. No joo Jumala olet siellä taivaassa, hyvähän se sieltä on.
Mutta kun Jumala tuli alas ja näytti esimerkin, niin turha tässä on kapinoida. Lisäksi maailman ongelmista emme voi syyttää Jumalaa vaan ihmistä itseään.
Sitä joskus pähkäilin nuorena miehenä, että miks ihmeessä tää on niin vaikeaa ja miksi on niin paljon sekaisin. No tarpeeksi kun sitä mietin, niin tulin siihen tulokseen, että itte tässä on oma elämä tullut sekoitettua ja turha ainakaan Jumalaa on syytellä, sillä en ole antanut hänelle aikaa mietiskellen ja rukoillen ja lukien hänen sanaa ja opetuksiaan.

Vaikea uskoa jonkun maton antavan syntejä anteeksi, kuten muslimi mulle kertoi, että kun hän tekee matolla noin ja näin hän saa synnit anteeksi.
 No varmaan on paljon hyvää siinä uskossa, kuten Budhalaisuudessa ja ties missä muussa, mutta kyllä aika ylivertainen minusta on kristinusko.

Usko tai älä.
Tik toc.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #9 : 02.09.08 - klo:17:55 »
Eiköhän sitä jokainen ajattele omasta uskonnostaan, että se on se oikea ja ainoa oikea. Ainakin itse ajattelen niin. Toisaalta olen miettinyt sitäkin, että entä jos olen väärässä, mutta tulin siihen tulokseen, että sen huomaan vasta sitten sillä viimeisellä rajalla eli osoitetaanko minulle tietä ylös- vai alaspäin. Säikähdin ihan näitä omia ajatuksiani, kun tämän tajusin. Piti sitten vain yrittää uskotella itselle, että mitä syytä minulla on epäillä olevani väärässä. Tämä ajatus toi itselleni rauhan. Minun täytyy vain yrittää luottaa Jumalaan. Hän tekee niin kuin parhaaksi katsoo ja itseltäni riittää kun edes kerjään armoa.

Kristillisten kirkkojen kesken en ole tehnyt eroa, sillä mielestäni erot perinteisten kirkkokuntien välillä ovat niin pienet ettei Jumala varmasti sitä kovin pahalla katso. Siis meinaan, että minusta ei ole niin iso asia, että tuleeko Pyhä Henki isästä vai tuleeko se Isästä ja Pojasta. Samoin muut tällaiset asiat eivät omasta mielestäni ole niin oleellisia pelastuksen kannalta, kunhan perusasiat on kirkkokunnassa kunnossa eli usko Jeesukseen Vapahtajana, Jumalan kaikkivoipaisuus jne. Tosin periaatteen miehenä kannatan sitä, että ihminen on luja uskossaan, kuuluipa hän mihin kristilliseen kirkkokuntaan tahansa. Samoin minusta ajatus kirkosta puuna, jossa on paljon haaroja, on hieno. Tässä omia ajatuksiani.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #10 : 03.09.08 - klo:10:48 »
Katolisen teologian mukaan kaikkiin uskontoihin sisältyy totuuden siemeniä (sille on termi logos spermatikoi, jonka muodon muistan taatusti väärin, mutten jaksa etsiä  kielioppia esiin).
Itse totuus - Logos on klassisen kristinuskon mukaan ilmoitettu ja inkarnoitunut Kristus (ks. esim Johanneksen evankeliumin alku).
Barth puolestaan on kehittänyt anonyymin kristillisyyden käsitettä, mikä tulee lähelle monen mieleen välillä nousevaa ajatusta siitä, miten kristinuskosta täysin tietämätön ihminen voi täyttää paikkansa Jumalan luomana täällä maan päällä ja miten heidän iäisyydestään on huolehdittu.

Itse ajattelen, että ihmisyyteen kuuluu aina jonkin elementin etsintä maailmankatsomukseen: mystiikka, pyhyys, armo... Kun syrjäsilmällä seuraan uskonnottomien keskustelua tuntuu, että heille se on tällä hetkellä järjestyksessä oleva ja selitetty maailma.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #11 : 03.09.08 - klo:11:09 »
En tiedä onko kristinusko ainoa oikea vai ainoa väärä mutta jos ajatellaan että se on ainoa oikea niin minkälaista informaatiota kristinuskosta on saatavilla?  mehän länsimaissa ollaan ikäänkuin ympäröity kristillisyydellä jo lapsesta asti ja tietoa on yllin kyllin mutta maailman väestöstä ehkä suurin osa ei tiedä asiasta paljon mitään.

Pohdiskelin muutamaa raamatun kohtaa ja vanhoja viisauksia joita kuulee;

raamatussahan sanotaan jotensakin niin että "vaikka ovat hänen tekonsa (luomakunta) nähneet, eivät ole häntä Jumalan kunnioittaneet...- eivät voi itseään millään puolustaa..." jne.  Toisaalta käsketään hanakasti tarkkaamaan luomakuntaa ja sen ihmeellisyyksiä josko siitä juontuisi mieleen kaiken Luoja.  vanha viisaus sanoo että Jumala ilmoittaa itsensä kansojen vaiheissa ja elämänkohtaloissa.

Sitten (meillä) on tämä raamattu jota useimmilla ei ole.

Jos jäädään yksistään ylempänä olevan informaation varaan, voidaan luomakunnasta kai päätellä että on olemassa luoja, Jumala, joka kaiken on käsillään tehnyt ja saanut kasvamaan.  Elämän katoavaisuudesta ja viheliäisyydestä voidaan tulla johtopäätökseen että Jumalan täytyy olla vihastunut ihmisiin koska näin  on. Olisihan Kaikkivaltiaalle mahdollista että eläisimme paratiisissakin ilman kuolemaa ja vaivoja?  Näin kumminkin on.

No sitten aurinko paistaa, vettä sataa ja maa antaa satoaan joten Jumalalla on jotain hyvääkin tahtoa ihmisiä kohtaan, näin voisi ihmisjärjellä päätellä luomakunnasta.


Eikös melkein jokaisessa maailmankolkassa ole joku jumala jota palvotaan ja jota yritetään lepyttää?  Alkuasukkaatkin ymmärtävät Jumalan olevan vihastunut ihmiseen koska häntä yritetään lepyttää. Toisaalta he kiittävät häntä hyvästä sadosta, kalansaaliista jne.

Ajattelen siis että onko niin että se mitä Jumalasta on tajuttavissa ilman oppikirjoja ja pappeja ynnä kirkkoja (joita useimmilla ei ole) on tajuttu melkein joka maailmakolkassa missä ihmisiä on ollut.  Suurinpiirtein kaikissa noissa on nämä perusasiat olleet ilmeiset.

Jotta taas "päästäisiin näistä pimeyden ajoista" -kuten raamattu sanoo, olisi kai saatava lisätietoa, tarkempaa tietoa asioista.  Evankeliumithan ja varsinainen KRISTILLISYYS armon oppeineen on jo aika yksityiskohtaista juttua ja sanoohan raamattukin että "usko tulee kuulosta mutta kuinka he voivat uskoa ellei kukaan saarnaa" -vaimikäseoli? :wink:

Jos tämä maailman pelastuminen nyt onkin laitettu ihmisten laiskuuden varaan niin eipä oikein kuulosta minun järkeeni siltä että valmista tulisi. Suurin osa taitaa mennä pää edellä sitten helvettiin...

Se mikä tässä on kummaa ja saa minut toisinaan epäilemään koko uskontoa pelkäksi ihmisten keksinnöksi, on se että kaikissa uskonnoissa on täsmälleen samat peruselementit eli vihainen jumala jota yritetään lepyttää ja jota sitten toisinaan myös kiitetäänkin hyvistä oloista ja jolta pyydetään parempaa. Tulee mieleen että se elämän rajallisuus (joka saattaa olla ihan basic-juttu ilman mitään jumalia tai uskontojakaan) saa vain kaikkialla ihmiset turvautumaan ja etsimään jotain itseään suurempaa kun oma mahdollisuus vaikuttaa elämän kulkuun on rajallisempi. Toisaalta sitten taas nykymaailmassa uskonnon merkitys on vähentynyt kun on tullut lääketiedettä ym. elämää helpottavia ja selittäviä asioita joten Jumalan puoleen ei enää ainakaan maallistuneissa länsimaissa niin helposti käännytä.

Ylläoleva on siis omaa pohdintaani, ei oikeaa eikä väärää tai mahdollisesti se voi olla vähän kumpaakin... :D
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #12 : 03.09.08 - klo:13:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
Ajattelen siis että onko niin että se mitä Jumalasta on tajuttavissa ilman oppikirjoja ja pappeja ynnä kirkkoja (joita useimmilla ei ole) on tajuttu melkein joka maailmakolkassa missä ihmisiä on ollut.  Suurinpiirtein kaikissa noissa on nämä perusasiat olleet ilmeiset.


Valistuksen ajan deistit ajattelivat melko lailla näin. Jokaisessa uskonnossa ilmenisi joku puoli "todellisesta uskonnosta". Minusta se tuntuu aika hyvältä  ajatukselta. Tällaisen relativistin kuin minä olisi mahdotonta mennä sanomaan, että on vain yksi oikea tapa uskoa, tai edes että olisi joku oikea tapa uskoa. Uskonto on kuitenkin ihmistä varten, ei ihminen uskontoa. Siitä haetaan sellaisia asioita, jotka eivät oikeastaan kuulu kellekään muulle.

Toinen kiintoisa esimerkki on uskonto nimeltä baha'i. Siihen kannattaa tutustua, jos relativismi estää pitämästä kristinuskoa ainoana tienä pelastukseen.

munkki-1

  • Vieras
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #13 : 03.09.08 - klo:13:58 »
Erikoisen tärkeää on muistaa, että eri uskonnot jäljittelevät toisiaan jossakin määrin,

Tavallinen pirun uskonto on, että matkitaan niin täydellisesti, että jopa  Jeesuskin oli vaihtoehtojen edessä, jotka  inhimillisesti nähtynä vaikuttivat oikeilta raamatullisilta neuvoilta, mutta  jotka kuitenkin olivat vääriä.

Jos Jeesus olisi kumartanut  perkelettä, niin olisi koko maailma hänen ja pirun vallassa, jos lukee ja tekee oman johtopäätöksen  luetun perusteella.

Eräs viettelys voi olla, että syrjäyttää välimiehen Jeesuksen ja rukoilee  ilman  vetoamista Jeesuksen sovitustyöhön.

Eräs  kirkossa kävijä selitti minulle, että "hän rukoilee suoraan Jumalaa" ja vetosi siihen, että "jos hänellä on työpaikalla erittän tärkeää asiaa, niin ei hän sitä työnjohtajalle puhu, vaan menee suoraan puhumaan osaston johtajalle"

Jos tääallaisen käsityksen on saanut kirkon opetksesta  luterilaisessa kirkossa, niin olisiko aihetta tutustusa enempi Raamattuun?

Eräs toinen, joka oli noin 40 vuotta laulanut kirkkokuorossa selitti minulle, että " hän vie kaikki kokemansa vääryydet ja synnit  kuoleman jälkeen  Jeesukselle ja saa hän sitten  tehdä päätoksensä."

Ihmettelen miten sitten muistaa kaiken ja auttaako se?  Elämä voi olla raskasta kulkea muistellen kaikkea katkeruuttaan.

Olisiko kunnon opetus kirkossa paikallaa?

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #14 : 03.09.08 - klo:14:02 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Eräs  kirkossa kävijä selitti minulle, että "hän rukoilee suoraan Jumalaa" ja vetosi siihen, että "jos hänellä on työpaikalla erittän tärkeää asiaa, niin ei hän sitä työnjohtajalle puhu, vaan menee suoraan puhumaan osaston johtajalle"


Minusta tuo tuntuu hyvältä. Mutta mähän olenkin joka tapauksessa menossa helvettiin, niin että mikäpä siinä on rukoillessa vaikka aidanseivästä... Toisaalta kaikilla isoilla pomoilla on sihteerit, jotka päättävät oikeasti, kuka pääsee pomon pakeille. Olisiko Jeesuksesta Jumalan sihteeriksi?