Kirjoittaja Aihe: Ratkaisukristillisyyden punnintaa  (Luettu 46396 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ruoho

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« : 11.10.08 - klo:15:08 »
Uusimmassa Kotimaa-lehdessä (9.10.) on artikkeli TNS Gallupin viime toukokuussa tekemästä kyselytutkimuksesta. Tutkimuksen tilasi Seurakunnan kasvu ry. -niminen yhteiskristillinen yhdistys. Kyselyssä keskeisin kysymys oli: "Oletko uudestisyntynyt kristitty, jolla on henkilökohtainen suhde Jeesukseen?"

Mielipidetutkimuksen mukaan 15-24-vuotiaista kahdeksan prosenttia vastaa "kyllä" kysymykseen uudestisyntymisestä, mikä on lähes kolme kertaa enemmän kuin kuusi vuotta aiemmin 2002.

Kirkon tutkimuskeskuksen tutkimusassistentti Jussi Sohlberg sanoo artikkelissa: "Jos kysymys tehtäisiin aktiivikörtille, hän vastaisi todennäköisesti kielteisesti."

Miten sinä vastaisit? Ja mitä mieltä ylipäätään olette tämänkaltaisesta gallupista?

jUHOMA4

  • Vieras
Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #1 : 11.10.08 - klo:15:15 »
SV;   "En ymmärrä"

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #2 : 11.10.08 - klo:16:49 »
Kyseinen virsi kuuluu näin


255

1. En ymmärrä,
mik' ilo, mikä kunnia
maailmass' olis saatava.
En ymmärrä.
Taivaassa ainoastaan
on riemu iankaikkinen.
On siellä autuudestaan
ihmeissään syntinen.

2. Ei itkua,
ei siellä tuskaa, kipua,
ei ahdistusta, vaivoja.
Ei itkua.
Iloa vaan, ainian
ja rauhaa siunauksineen.
Näin autuaan sai sijan,
ken uskoi Kristukseen.

6. Oi Jumala,
sun Poikas tähden anteeksi
sä kaikki suuret syntini
suo armosta.
Ja käymään käskyis tiellä
mua auta murheen alhossa,
niin että saisin siellä
kasvojas katsella.
Antti Achrenius

En ymmärrä minäkään tuota tulosta. Jos se olisi totta, olisi kirkoissa ahdasta.

Jussi Sohlberg on aika oikeasssa. Sillä ei ole ollut tapana kehuskella, vaan odottaa Jumalan suurta armopäätöstä. Kaikki on yksin Herran kädessä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Lars Mikael

  • Vieras
Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #3 : 11.10.08 - klo:18:18 »
Lainaus
Kirkon tutkimuskeskuksen tutkimusassistentti Jussi Sohlberg (arvostamani opettaja teologian opinnoissani) pitää kysymyksenasettelua teologisesti latautuneena ja ongelmallisena, koska vain tietynlainen uskonnäkemys kelpuutetaan.
Jussi Sohlbergin mielestä tutkimus mittaa lähinnä ihmisten sitoutumista uskoontuloa korostavaan ratkaisukristillisyyteen sekä karismaattiseen, helluntalaistyyppiseen kristillisyyteen.


Herännäisyydessä ei uskoa korosteta, koska se on täysin "Jumalan juttu", eikä sillä näin ollen voi kerskailla. Uskoa ei kaupitella, eikä kysellä sen perään muiden ihmisten kohdalla. Moni körttinen ei myöskään tunnusta minun tavoin uskoansa, koska se usein aiheuttaa epäluuloja ja hämmennystä sekä leimatuksi tulemista. Aku Räty siunatessaan minut "elämän tielle" sanoi, ettei uskoa tule peittää eikä hävetä, koska Raamattu kehottaa sen tunnustamaan myös ihmisten edessä. Tätä ohjetta olen yrittanut noudattaa omalla kohdallani monesti pelko sydämessäni. Tähän asti olen selvinnyt ja toivon selviäväni elämäni loppuun saakka.

Poissa Ruoho

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #4 : 11.10.08 - klo:21:23 »
Nyt minä en oikein ymmärrä Lars Mikaelin viestiä. Hän kirjoittaa. ettei monen muun körttisen tavoin tunnusta uskoaan. Kuitenkin hän jatkaa Aku Rädyn siunanneen hänet "elämän tielle" sanomalla, ettei uskoa tule peittää eikä hävetä, koska Raamattu kehottaa sen tunnustamaan myös ihmisten edessä. "Tätä ohjetta olen yrittänyt noudattaa omalla kohdallani monesti pelko sydämessäni", Lars Mikael kirjoittaa.

Toisin sanoen: Toisaalta Lars Mikael ei ole tunnustanut uskoaan aina, mutta silloin kun niin on tapahtunut, hän on ollut usein peloissaan. Tulkitsenko oikein?

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #5 : 11.10.08 - klo:21:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Ruoho"
Mielipidetutkimuksen mukaan 15-24-vuotiaista kahdeksan prosenttia vastaa "kyllä" kysymykseen uudestisyntymisestä, mikä on lähes kolme kertaa enemmän kuin kuusi vuotta aiemmin 2002.

Kirkon tutkimuskeskuksen tutkimusassistentti Jussi Sohlberg sanoo artikkelissa: "Jos kysymys tehtäisiin aktiivikörtille, hän vastaisi todennäköisesti kielteisesti."

Miten sinä vastaisit? Ja mitä mieltä ylipäätään olette tämänkaltaisesta gallupista?


Lisäys tuohon, todettiin myös kasvusta: "Muutokset mahtuvat tutkimuksen virhemarginaaliin."

Vastaisin kielteisesti. Luulisin Sohlbergin siis olleen oikeilla linjoilla. Kysymyksenasettelu on mielestäni huono.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #6 : 11.10.08 - klo:21:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Ruoho"
"Oletko uudestisyntynyt kristitty, jolla on henkilökohtainen suhde Jeesukseen?"
---
Miten sinä vastaisit? Ja mitä mieltä ylipäätään olette tämänkaltaisesta gallupista?

Kysymyksen ensimmäiseen osaan vastaisin, että en tiedä. Toiseen osaan vastaisin, että en ymmärrä kysymystä.

Tuloksia ei voi lainkaan arvioida, ellei tiedä, miten kysymys on esitetty.

Tarkempaa tietoa tutkimuksesta saa osoitteesta http://www.seurakunnankasvu.fi/

Suomalaisia taustoja näyttäisi olevan mm. Lähetysseurakunnassa, helluntailaisuudessa, Nokia Missiossa ja Linkkiseurakunnassa.

Kansainvälisistä taustoista saa käsityksen osoitteesta http://www.dawnministries.org/

Pikaisen tutustumisen perusteella yhdistys näyttää evankelikaaliselta herätyskristillisyydeltä. Tavoitteet ovat globaalisti kovat:
Our vision is to mobilize twenty thousand apostolic leaders who will train and release an army of two million church planters to see twenty million churches planted by the year 2020.

Sota- ja armeijametaforat ovat taas muodissa muuallakin kuin Pelastusarmeijassa.

Mt

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #7 : 11.10.08 - klo:21:55 »
Kielteisesti vastaisin minäkin. Ja totesinkin jo jollekin kotimaata lukiessani että olipa hyvin sanottu Sohlbergiltä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Lars Mikael

  • Vieras
Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #8 : 11.10.08 - klo:22:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Ruoho"
Nyt minä en oikein ymmärrä Lars Mikaelin viestiä. Hän kirjoittaa. ettei monen muun körttisen tavoin tunnusta uskoaan. Kuitenkin hän jatkaa Aku Rädyn siunanneen hänet "elämän tielle" sanomalla, ettei uskoa tule peittää eikä hävetä, koska Raamattu kehottaa sen tunnustamaan myös ihmisten edessä. "Tätä ohjetta olen yrittänyt noudattaa omalla kohdallani monesti pelko sydämessäni", Lars Mikael kirjoittaa.

Toisin sanoen: Toisaalta Lars Mikael ei ole tunnustanut uskoaan aina, mutta silloin kun niin on tapahtunut, hän on ollut usein peloissaan. Tulkitsenko oikein?

Selvä ristiriita on todella viestissäni. Rohkenen tarkentaa viestiäni ja kertoa syitäkin.

Tätä ohjetta olen yrittanut noudattaa omalla kohdallani monesti pelko sydämessäni, tarkennan seuraavasti: Tätä ohjetta olen yrittänyt noudattaa omalla kohdallani viime vuosina monesti pelko sydämessäni.
Eräässä miesten illassa n. 25 vuotta sitten tunnustin uskoni, mutta se aiheutti erään körttipapin taholta erittäin voimakkaan reaktion. Se sai aikaan haavan jonka paranemiseen kului vuosikymmenet. Herännäisyys jäi sille tielle pitkäksi aikaa. Jumala paransi haavat.  Nyt olen tullut rohkeammaksi. Olen ajatellut, ettei minulla tässä asiassa ja tällä iällä ole enää mitään menetettävää. Haluan olla rehellinen itselleni ja toisille.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #9 : 12.10.08 - klo:09:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Ruoho"
Uusimmassa Kotimaa-lehdessä (9.10.) on artikkeli TNS Gallupin viime toukokuussa tekemästä kyselytutkimuksesta. Tutkimuksen tilasi Seurakunnan kasvu ry. -niminen yhteiskristillinen yhdistys. Kyselyssä keskeisin kysymys oli: "Oletko uudestisyntynyt kristitty, jolla on henkilökohtainen suhde Jeesukseen?


Suolassa esiteltiin kirkkomonitorin (2007) tulokset, jossa
Kristyiksi identifioi 68 prosenttia vastaajista
Perusluterilaisiksi 55 prosenttia
Uskovaksi 31 prosenttia
Uskovaiseksi 15 prosenttia
Uudesti syntyneeksi kristityksi 6 prosenttia
Karismaattiseksi kristityksi 2 prosenttia
Fundamentalistiksi 1 prosentti

Tämä oikeastaan kertoo hyvin paljon siitä, miten suomalaiset suhtautuvat kristinuskoon. Suomalaiset ovat valtaosaltaan perusluterilaisia kristittyjä.
Acta, non verba.

Poissa Ruoho

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #10 : 12.10.08 - klo:19:21 »
"Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.' Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita." (Joh. 3:7-8).

Näin sanoo Jeesus Nikodemokselle Johanneksen evankeliumin mukaan. Eivätkö jo pelkästään nämä Jeesuksen sanat kumoa ratkaisukristillisyden uudestisyntymisineen?

Riitta ja Seppo A. Teinosen teoksen Ajasta ylösnousemukseen mukaan  uudestisyntymisestä puhutaan Uudessa testamentissa lähinnä kolmessa yhteydessä: maailman eskatologisena eli lopunajallisena uudistuksena, uuteen Jumala-suhteeseen pääsemisenä ja sen tapahtumisena kasteessa (s. 291-292).

Uuden testamentin puheessa uudestisyntymisestä korostetaan teoksen mukaan siis varsinkin kolmea seikkaa: "1. Pelastus on yksinomaan Jumalan teko, jossa syntyvä on pelkästään passiivinen. 2. Jumalan lapseksi tuleminen on koko ihmistä ja hänen kaikkea elämäänsä koskeva tapahtuma. 3. Uudestisyntyminen tapahtuu sanan ja sakramentin (kasteen) välityksellä." (s. 292).

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #11 : 12.10.08 - klo:22:24 »
Lainaus käyttäjältä: "Ruoho"
Uuden testamentin puheessa uudestisyntymisestä korostetaan teoksen mukaan siis varsinkin kolmea seikkaa: "1. Pelastus on yksinomaan Jumalan teko, jossa syntyvä on pelkästään passiivinen. 2. Jumalan lapseksi tuleminen on koko ihmistä ja hänen kaikkea elämäänsä koskeva tapahtuma. 3. Uudestisyntyminen tapahtuu sanan ja sakramentin (kasteen) välityksellä." (s. 292).


Mulle riittää tuo ykköskohta seuraavasti: "Pelastus on yksinomaan Jumalan teko."
Acta, non verba.

Poissa Ruoho

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Re: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #12 : 13.10.08 - klo:09:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Ruoho"
Uuden testamentin puheessa uudestisyntymisestä korostetaan teoksen mukaan siis varsinkin kolmea seikkaa: "1. Pelastus on yksinomaan Jumalan teko, jossa syntyvä on pelkästään passiivinen. 2. Jumalan lapseksi tuleminen on koko ihmistä ja hänen kaikkea elämäänsä koskeva tapahtuma. 3. Uudestisyntyminen tapahtuu sanan ja sakramentin (kasteen) välityksellä." (s. 292).


Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Mulle riittää tuo ykköskohta seuraavasti: "Pelastus on yksinomaan Jumalan teko."

Olen samaa mieltä kanssasi, Salis.

Muuten: TNS Gallupin mukaan ne kristityt, jotka eivät vastanneet myöntävästi kysymykseen uudestisyntymisestä, luokitellaan "etsijöiksi". Kirkkomonitor 2007:n mukaan taas tällaisia on suomalaisista 20 prosenttia.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Re: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #13 : 13.10.08 - klo:19:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Ruoho"
Ja mitä mieltä ylipäätään olette tämänkaltaisesta gallupista?


Yrjöttävää shittiä!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #14 : 13.10.08 - klo:20:48 »
Sitä sammoo!!!!!