Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 12.  (Luettu 37574 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #135 : 06.10.13 - klo:12:09 »
Kolmas viikko kun en päässyt sunnuntaikirkkoon reissujen, töiden ja tänään univelkojen takia- heräsin vasta 9:36. Olin suunnitellut kirkkoretkeä toiselle paikkakunnalle, (Juva) mutta matkaan olisi pitänyt päästä hyvissä  ajoin. Radiosta kuuntelin myös. Ehtoolliselle pääsin kuitenkin tällä viikolla arkipäivänä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #136 : 08.10.13 - klo:20:54 »
Kuuntelin Punkaharjun messun, ja ihmettelin.  "Jeesus näki uskon, ja silloin alkoi tapahtua".  Jopas nyt jotakin.
Välihuudoista en pitänyt liioin ollenkaan.
Koko messussa  oli pahasti pihtien pitelemä tunnelma, totean, että täällä ei tapahdu mitään mikäli Jeesuksen täytyy ensin minun uskoni nähdä. Itse kun löydän lohdutuksen päinvastaisesta:   Kyllä tapahtumista on, että Jeesus näkee minut, ja antaa anteeksi kaiken aivan todella tieten tai tietämättäni aikaansaadun pahan -  se riittää.   Hiljaista pitelee parannuksen sektorilla, ellei JUmala siolle tielle auta.  Enkä ole ollenbkaan vakuuttunut siitä, että kykenisin roudaamaan ketään Jeesuksen luo - se markkinointikausi on onneksi elettyä elämää.

 Intoa riitti kyllä, tuumailen usein kuinka kaunista olisi yksiääninen laulu, ellei moniäänistä osata.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #137 : 09.10.13 - klo:09:21 »
Minäkin ihmettelin Punkaharjun saarnan keskittymistä halvaantunutta kantavien miesten kehumiseen. Oliko siinä viesti kyseiselle kirkkoväelle? Onko seurakunnassa pulaa diakonian vapaaehtoisista? Tämä olisi hyvä syy saarnata noin, mutta ei mielestäni kuuluisi radioitavaan messuun.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #138 : 09.10.13 - klo:10:16 »
Minäkin kuuntelin messun ja olin vielä saarnan aikana hereillä. Myöhemmin nukahdin ja nukuin todella sikeästi.

Olisiko pappi keskittynyt halvaantuneen miehen kantajiin siksi, että hän halusi tuoda tuiki tutusta tekstistä esiin jotain uutta ja raikasta?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #139 : 09.10.13 - klo:11:38 »

   Kuunnellessani tuli mieleen taas, että seurakunta on sekalainen - ja salliva.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #140 : 09.10.13 - klo:12:04 »
   Kuunnellessani tuli mieleen taas, että seurakunta on sekalainen - ja salliva.



:icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #141 : 13.10.13 - klo:12:30 »
Kirkossa tuli käytyä ja Sansan kumppanuusjohtaja saarnasi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #142 : 13.10.13 - klo:15:26 »
Kävin Herättäjän kirkkopyhässä, ja saarnaajaa en nyt muista, Herättäjän herroja ja Pihliksessä. Saarna tuli evankeliumitekstistä, ja oli kahdella tavalla poikkeava.  Ensimmäinen ja paras oli se, ettei siinä lässytetty kuin liikaa pureskeltua purukumia sitä "me kaikki saamme".  Me saamme käpertyä isin kainalokuoppaan, eikä kertaakaan soperrettu. Intro, se pakollinen - kun - sain - kutsun - saarnaamaan- minä-minä -minä,  oli lyhyehkö.  Ja oli kääntänyt mullin mallin koko dogmatiikan historian sille jolla oli väärä hääpuku kohdanneen ulosheiton syistä.  Lupasi sitten seuroissa selittää tarkemmin. Mutta mitään armoa ei ole, sisälläolijat pitäkööt vainm varansa. Lutheriin hän turvautui, on kuulemma "hirmun evankeliumi" tai jotakin muuta hirmuista. Toisaalta Luther harvoin pysäköi noin, ja käytti paljon paradoksia - eikä ollut Jeesus.  

Oli ihastuttavaa saada kerrankin tulta ja tulikiveä vailla armon näköistäkään, tavallisesti kun on sirkuspappia ja puuhakanttoria ja kaikilla kivaa,  mutta kutsau ehtoolliselle tuntui vähän siltä että no, mitäs tässä nyt enää, kun armoa ei tule niin tuo tuntuu muotomenolta, tuo.  Eli ei haluttanut mennä, turhahkoa.En minä pysty paremmaksi.  

.......................................................

Seurat alkoivat sitten niin, että sen seurakuntapiirin kappalainen joka on herkähkö sielu meni vallan kierteisiin ja puhkusi puoli tuntia eilisistä ihanista häistä, Karitsan häistä ja siitä että mitäs meni sanattomaksi, takuulla olisi armahdettu, hän olisi ainakin Karitsan häissä huutanut Jeesusta apuun hengenhädässä eikä mennyt sanattomaksi, minut on kastettu minut on lunastettu Golgatalla, Jeesus, auta Jeesus (ja mietin, että okei, saarnamiehellä varmaan oli sitten oikea tulkinta, muttei ihan jokaiselle)  se jatkui jatkumistaan se ihan tuskainen   minä-olisin-puhunut-minä-syy-ulosheitolle-oli-takuulla-kun-ei-puhunut, ---   ja pöytäkunta jossa istuin, totesi hiussuksiin ettei ihan tuotakaan tulkintaa ole kuullut.  .

No minä otin mikin ensin, kuten aina puun-ja-heinän päälle tilasin SV 101,  ja sanoin etten puhetta pidä. Mutta kysyn.  Kun olen entuudestaan tuttu tämän kanssa, että "kyllähän Jeesus Kristus, mutta.,.."  ja se väärä vaate olisi kuulemani mukaan  se muttaamisen jälkeen tuleva. Eli kasteen armo ei kelpaa, omaa yritystä pitää osata esitellä - enkä minä tarkoita halpaa armoa, kun kotiaaveeni osui mukaan, Dosentti Bonhoeffer vastustaa kyllä - kuten monessa kohdin todetaan - että halpa armo, siis armon pitäminen halpana, ei olisi varsin väärin (siis, minä ryöstän pankin - tai kun nyt on häät puheena, menen vieraisiin, ja tuumaan että haitanneeko tuo, onhan minut kastettu!) Mutta pappi ei hyväksynyt tätä, että pidettiin tapana lähettää hääpuku kutsukorttina, vbaikka dogmatiikassa totuus kulkee vähän toisin kuin eksegetiikassa, eli vanhin ei aina ole viisain)

Hän on tullut siihen tulokseen että kyse on körteistä ja evankelisista. Että siitä tässä on kyse.  Evankelisilla kun on väärä tämä pelastusvarmuusseikka.  Että herätysliike suotta hajosi...  Se on paha, paha lankeemus, jos rupeaa noin luottamaan... Kyllä sitä pitää niinkuin toivoa... katsoa eteenpäin... odottaa...   Ettei osata odottaa.  Että adventtina jo juhlitaan Joulua.  Me kai näytimme vähän epäileväisiltä kaikki. Totta, itse aion jälleen viettä'ä kelpoisan adventin. Silloin keskityn Joulun saapumiseenb.  Poltan adventtikynttilöitä, ja ostan diakonialapselle lahjan, ja kaikenlaista mitä tekin, ja aion olla onnellinen vaeltaja.  Uskon, että Jumalalle meidän elämämme ei ole suinkaan tarkoitettu kärsimystieksi kokonaan - ja silloin me saamme olla lähellä Kristusta ja toisiamme. Nyt mennään näillä - minä kuulun Herralleni, tehköön omallaan mitä hyväksi näkee.  Tämän minä opin körttipapilta, muuan Karttuselta.  Kyllähän minä laajahkosti kaaostan ja teen pahaa, enkä sitä hyvää mitä tahdon, mutta ylistetty olkoon meridän herramme Jeesus Kristus.  

Minä sain viime sekunnilla Dosentin suun suljettua, kun halusi huutaa että olisit lukenur enemmän minun kirjojani!  

..................................

Kun seurat päättyivät. menin puhuttamaan ja totesin tietäväni siitä hajoamisesta, kun on sukuni syytä.  Niskaslainen ukko Jakob Julius Bäck oli niin kova ja armoton, että kun Johannes-poikansa Helsingissä kohtasi hedbergiläisiä, hän tyrmistyi kuullessaan ensi kertaa että semmoinenkin on kuin armo.  

Siitä syntyi SLEY.  Taustalla oli körttien keskinäiset kahinat, erittäin jyry tuli ja tulikivi, ja Johannes, armonkerjäläinen, joka ei sitä omiltaan löytänyt - nyt ollaan sitten missä ollaan.

Mutta kaikenm se Jeesus edeltäkäsin tiesikin povata, kuten Suomen körtit ja evankelisten lankeemukset.   :003:

Ylistys Jumalalle Veisuuveljistä. He pelastivat tilanteen ja tilaisuudenkin.

« Viimeksi muokattu: 13.10.13 - klo:15:33 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #143 : 13.10.13 - klo:17:04 »
Teillähän on ollut varsinaiset Histan häät siellä Pihliksessä!

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #144 : 13.10.13 - klo:17:53 »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #145 : 13.10.13 - klo:18:30 »
Kuuntelin autoradiosta ylen ykköseltä jazzmessun. "Kuulkaa keitä mestari..." -virsi sopi oikein hyvin esitettäväksi jazz -tyyliin, mutta perinteiset virret tökkivät niin, että loputa pienensin radion ääntä virsien kohdalla. Saarna oli minusta hyvä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #146 : 13.10.13 - klo:18:58 »
 Kirkossa olin ja Lähetyslounaalla istuin...kahta eläkepappia jututin....körttipapin kanssa selvitin parhaani mukaan Inkerin kirkon asemaa ja tilannetta, ettei se ole inkeriläismummojen kirkko, vaan monenkin eri kansallisuuden ja kieliryhmän toimintaa yli maan... Näkyy olevan 76 seurakuntaa ja kaikkialla muualla kuin Pietarin ympäristössä uudet kirkkorakennukset...keskusteltiin myös körttiläisyyden historiasta Lapuanjoen törmässä kasvaneen näkövinkkelistä katsottuna... :039:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #147 : 13.10.13 - klo:19:04 »
Tuli sitten käytyä Keavan kirkossa Maailmojen messussa - Worlds Within Worship. Se on Suomen Lähetysseuran konseptilla toteutettu messu. Messu oli ekumeeninen ja monikielinen. Lauluja laulettiin ranskaksi, englanniksi, ruotsiksi ja suomeksi. Musiikkia oli toteuttamassa Issa Dembele, Lotta Pettinen, Zydrunas ja Gintare Serepinas ja Seppo Kitainen. Soittimina Kitaraa, afrikkalista rumpua, marimba ja piano.
Tekstit luettiin venäjäksi ja suomeksi. Rukousta toteutettiin suomeksi, osin vähän murtaen.
Mikä parasta, monia tuttuja kasvoja näkyi, mm. Pekka V.  :001:

Messun jälkeen oli kirkkokeitto ja lähetystilaisuus. Pari Keravan entistä nimikkolähettiä piti puheenvuoron ja nettiyhteydellä mukana oli Omskista lähettiperhe. Kyllä ne enne oli hitaat yhteydet. Sitä sähköpostin tulon jäleen saatettiin pyytää läheteiltä terveisiä tulevaan lähetystilaisuuteen. Nyt voidaan vilkutella skypessä.  :039:
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #148 : 13.10.13 - klo:19:11 »
  Juhani Forsberg

Siis hyvä ystäväni Juhani.

Samalla voi siirtyä osaan 13
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi