Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 12.  (Luettu 38202 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #120 : 28.09.13 - klo:21:27 »
Slalom! Viimeksi kävin kirkossa n. 2010, oli joulu ja sielä sjungattiin slangi virsiä, siel oli Halonenki messis. Se oli sillo pressa.  Nyt rupesin kaipaamaan jotain, en tiedä mitä, mut sielu kaipaa muutakin kuin solidaarisuutta. En tiedä minne suunnistaa,  normi kirkossa käynti ei kiinnosta/riitä? Auttakaa johonkin suuntaan missä sais rauhan sielulle, asun 00500 alueella!!!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #121 : 28.09.13 - klo:22:41 »
Esimerkiksi tässä To 31.10. klo 18 Kallion kirkko Wähäväkisten juhlaveisuu ja Herran pyhä ehtoollinen puutteenalaisille.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #122 : 29.09.13 - klo:11:35 »
Nojatuolikirkon keskustelussa tuli ilmi päivän tekstistä eräs asia, joka minulle oli uutta. Nimittäin sana lapsi on tarkoittanut alkukielessä tai jossain (en enää muista tarkkaan) palvelijaa tai orjaa. Tämähän asettaa Jeesuksen sanat aivan uuteen uskoon. Lapsia pidettiin aikuisten palvelijoina heitäkin niin kuin muitakin palvelijoita. Jeesus siis sanoi, että lasten (palvelijoitten ja orjien) kaltainen on Jumalan valtakunta. Tähänhän viittaa myös toinenkin Raamatunkohta, nimittäin Matt. 20: 24-28 (varmaan moni muukin).

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #123 : 29.09.13 - klo:11:52 »
Kävin perhemessussa, jossa oli ilahduttavan paljon lapsia. Seurakunnan työntekijät olivat tapansa mukaan panostaneet siihen, että lapsilla säilyy mielenkiinto messun loppuun saakka.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #124 : 29.09.13 - klo:12:25 »
Meillä on iltapäivällä erillinen perhemessu, joten tämä oli ihan tavallinen. Rippisant olivat turhan pitkät ja pidemmät kuin itse saarna. Lisäksi rippisanoissa oli asiavirheitä, jotka häiritsivät ainakin minua.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #125 : 29.09.13 - klo:13:18 »
Emme menneet kirkkoon kun tälle päivälle osuu kehitysvammaisen kummitytön synttärit ja heti niiden perään tulevat Lotta ja Martta muutamaksi tunniksi hoitoon.
Istuimme siis nojatuoleissa ja olimme Nojatuolikirkossa tv:n äärellä. Siellä oli mukana Pekka Yrjänä Hiltunen jonka lähetysrenkaaseen kuuluin monen vuoden ajan.
Pidin musiikista ja tunnelmasta yleesä. Saarna keskusteluna oli hiukan hajallaan, moninainen, kuten enkelitkin jotka olivat tämän päivän aiheena.

Ajattelin omaa enkeliäni, joka ilmestyy kun olen tarpeessa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #126 : 29.09.13 - klo:15:39 »

   Olin Viikin kirkossa. Sain sakot väärästä parkkeerauksesta, kun pysäköin auton viereen, auton joka oli kirkon edessä. Taisi olla kirkkoherran tai kanttorin ja erityisluvalla. Ei pitäisi mennä naapuriseurakuntaan, pysytellä vain kotona. Mutta kun täällä ei enää tai on ollutkin harvoin Herättäjän kirkkopyhiä. Minä laiska syntinen, luopuja! Mutta juuristani en haluakaan päästä. Tilanteeni vain oli akuutti siten, että en enää jaksanut pyydellä puhujia ja pelkkiin veisuisiin tukeutuminen tuntui epävarmalta. Nyt sitten keräilen voimaannuttamisen rippeitä naapureista. Tosin oli joku - Minna? - laittanut seurailmoituksen kalenteriin. Ehkä siitä kipinäksi on, kipinäksi joka ei sammu.

Viikissä saarnasi Minna ja Heränneiden nuorisokuoro lauloi komeasta ja kauniisti. Seuroissa puhui kirkkoherra, kaksi kuorolaista ja Samuli. En jutellut kamariaadillisesti (vrt. saks. kamerad=toveri) vieressä istuneet Leenan kanssa, vaan vastapäisen Arton, joka oli tullut Konalasta, ja halusin keskittyä, koska olin hiukan epävarma "vieraalle" maaaperälle kaukaa kolmoskehän takaa tulleena.
 
Seuroissa veisatuista siioninvirsistä jäi erityisesti mieleen numero 48, jonka Helena ehdotti, ja siinä lihavoimani kohdat:

1. Te kalliit sielut joutukaatte
innossa uskon palavan
ja matkallanne muistelkaatte

Jeesusta, Poikaa Jumalan.
Hän kulki ristinkuolemaan,
vaan nousi ylös haudastaan.

2. Kun teette matkaa murheellista
nyt katsein maahan vaipuvin
julmasta Jerusalemista

Emmaukseenne takaisin,
niin ette saata unhottaa
Jeesuksen kovaa kuolemaa.

3. Kun tietä käytte huolinenne
ja tuska täyttää sydämen,
kertokaa puutteet toisillenne
näin toisianne hoivaten.

Turvatkaa sanaan pyhimpään
ja syntisien ystävään.

4. On silloin Jeesus keskellänne
paljastamatta kasvojaan.
Hän moittii teidän tyhmyyttänne,
vaan rakkaus on nuhteessaan.
Ja vierailunsa synnyttää,
sydämeen uutta elämää.


5. Kun oman tahdon ohjaamasta
on tullut vaivan alainen
ja omaa tietään kulkevasta
vain kuuntelija Jeesuksen,
niin syntyy uusi uskallus:
on ainut toivo: armahdus.


6. Kun Herran pyhää ehtoollista
te käytte hiljaa nauttimaan,
hän murtaa leipää taivaallista
ja juottaa teitä maljastaan.
Näin yhteyteen pyhien
hän liittää köyhän syntisen.


7. Ken löytää armon Jeesuksessa,
se häntä aina janoaa.
Hän tietään hengen köyhyydessä
ja totuudessa vaeltaa.
Hän kunniaksi Jeesuksen
pyhittää suun ja sydämen
.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #127 : 29.09.13 - klo:19:35 »
Tuli käytyä Bach konsertissa kirkossa eli toinen kerta kirkossa tänään. Oli mahtava konsertti kamariorkesteri ja rovastikunna kanttorien (6n+6m) muodostama kuoro ja soolot. Tulin todella myönteisesti yllätetyksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #128 : 29.09.13 - klo:22:48 »
Meillä oli mukulamessu. Sytytettiin kynttilät kaikille viime mikkelinpäivän jälkeen kastetuille. Tämä on vastaveto pyhäinpäivän kynttilöille.  :eusa_angel:  Messussa siunattiin tehtävään uusi lastenohjaaja, joka sattuu olemaan myös seurakuntamme entinen nimikkolähetti.
Messun jälkeen oli brunssi ja vielä lähetystilaisuus.
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #129 : 29.09.13 - klo:22:54 »
Meillä oli mukulamessu. Sytytettiin kynttilät kaikille viime mikkelinpäivän jälkeen kastetuille. Tämä on vastaveto pyhäinpäivän kynttilöille.  :eusa_angel:  Messussa siunattiin tehtävään uusi lastenohjaaja, joka sattuu olemaan myös seurakuntamme entinen nimikkolähetti.
Messun jälkeen oli brunssi ja vielä lähetystilaisuus.

Meillä ei tuota tehdä. Meillä kastetaan liki 500 lasta vuodessa. Tänäänkin luettiin kymmenen uuden seurakunnan jäsenen nimet.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #130 : 30.09.13 - klo:11:41 »
Tulin järjellisesti uskoon 1980-luvun loppupuolella. Reijo Työrinoja puhui luennollaan enkeliopista. Posttraumaattinen valistusteologia oli ennen tätä luentoa minun päälläni. Minä ryhdyin uskomaan enkeleihin. Eilen oli lasten ja enkelien päivä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #131 : 01.10.13 - klo:20:20 »
Meillä ei tuota tehdä. Meillä kastetaan liki 500 lasta vuodessa. Tänäänkin luettiin kymmenen uuden seurakunnan jäsenen nimet.

Meillä on kynttilöiden suhde se, että pyhäinpäivänä sytytetään 85-95 kynttilää vuosittain ja mikkelin päivänä kastetuille 35-45 kynttilää.
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #132 : 05.10.13 - klo:23:34 »
Huomenna on vanhusten kirkkopyhä ja olen hommissa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #133 : 06.10.13 - klo:09:50 »
Tällä kertaa kuuntelen radiosta Ylen ykköseltä Punkaharjun jumalanpalveluksen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #134 : 06.10.13 - klo:11:43 »
Olin pitkälläni ja kuuntelin kirkkoa radiosta, kiitos Pirskan.

Aamulla oli vain Matti mahataudissa, ja päätös kirkkoonlähdöstä  (lähtemättömyydestä),oli selvä. Minua alkoi kiertää sen jumalanpalveluksen aikana. En voi siis päästä seuroihinkaan. Harmi, siellä puhuu mm. Urpo Karjalainen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)