Kirjoittaja Aihe: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä  (Luettu 10697 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #45 : 17.06.20 - klo:07:44 »
90-luvun laman loppupuolella Lipponen ja Niinistö verottivat minua eläkkeestäni 48 % ja sivuansiostani 53%. Olin "sivuansiossa" vain 2,5 v.

Surkeinta oli se, kun 115000 suomalaiselta eläkeläiseltä pienennettiin eläkettä aina 450:aan markkaan asti. Jonkun vuoden kuluttua palautettiin eläkkeeseen 50 euroa. Se siitä, että eläke nauttisi perustuslain suojaa. Uskaltaisin kummaltakin herralta kysyä asiasta, jos olisimme nokakkain.

Poissa athv

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #46 : 17.06.20 - klo:09:44 »
Kampanja vastustaa epäoikeudenmukaista toimintaa eikä mitään ihmisryhmää. Jos katsot sen paheksuvan yrittäjiä henkilöinä, itse asiassa myönnät samalla itsekkään ahneuden kuuluvan kaikkeen yrittämiseen. Olen ymmärtänyt kuitenkin, että et tätä mieltä ole.

Kampanjassa nimenomaan leimataan koko yrittäjäjoukko veronvälttelijöiksi ja sen takia vaaditaan heidän verotuksensa kiristämistä. Sanottakoon taas kerran, että mielestäni noin ison porukan leimaaminen veronvälttelijöiksi juuri sitä sanaa käyttäen on mustamaalaamista. Sen lisäksi olen avannut, miksi mielestäni pitää tarkkaan harkita, miten verotuksella kannustetaan yrittäjyyteen, jota on Suomessa liian vähän, ja missä suhteessa yrittäjiin kohdistetaan verorasitusta. Olen myös perustellut, miksi kampanjan esittämä tulonmuuntaminen ansiotulosta pääomatuloksi ei tosiasiassa ole sellainen ongelma, johon verottaja ei voisi puuttua, koska se on siihen puuttunut. Ulkopuolisen on vaikea tehdä arviota asiassa, koska jokainen voi perustaa osakeyhtiön ja ryhtyä sen nimissä harjoittamaan elinkeinoaan. Verottajalla on säännöksensä ja se voi tukeutua myös oikeuskäytäntöön vetäessään tapauskohtaisesti rajaa, onko tuloa muunnettu vai ei. Ja lopuksi muistutan, että en ole kampanjasta moittinut muuta osaa. Kv. puoli on siinä ok ja myös verokuoriasiassa ja perintö- ja lahjaveron välttelyssäkin on harkitsemisen arvoinen paikka, mitä niissä on tehtävissä esim. EU-tasolla.


Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #47 : 17.06.20 - klo:10:28 »
Kuitenkin lyhyt kommentti tässä, perehtymättä asiaan sen paremmin....

Ilmeisesti athv sinulla on näkökykyä löytää ns. porsaanreikiä.
Aika paljon olen luentoja kuunnellut, ja olen ymmärtänyt että niitähän piisaa.
Mikä on politiikkaa, mikä on väärinkäytöstä, ehkä kirveelle on töitä....
Pyrkimys kai on eri tahoilla tehdä muutoksia, pyrkiä parempaan suuntaan.
Ei muuta...
 :039:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #48 : 17.06.20 - klo:10:44 »
En vastaa sinulle, ihmettelen vaan. 1950 luvulle oli kova sana kahvin salakuljetus Ruotsista ja Ruotsin laivoilta, jossa se oli kevyemmin verotettua. Laivalta sitä osti jokainen kunniallinen kansalainen siis kaikki. Kysymys on kai siitä, että kenellä on mahdollisuus niin herkemmin sortuu.

Muistan kun yksi entinen verolautakunnan jäsen kerto,i että vielä 1970 luvulla käytiin seuraava keskustelu lautakunnassa. "Se on yrittäjä ja kuitenkin huijaa meitä, siis laitetaan sille vähän harkintaa". (jotkut varttuneemmat voivat muistaa, että meillä oli harkintaverotus aikoinaan yrittäjille.)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #49 : 17.06.20 - klo:11:44 »
Ulkopuolisen on vaikea tehdä arviota asiassa, koska jokainen voi perustaa osakeyhtiön ja ryhtyä sen nimissä harjoittamaan elinkeinoaan.

Ei voi.

Poissa athv

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #50 : 17.06.20 - klo:11:56 »
Ei voi.

Kyllä Pena voi. Osakepääoma voi nykyään olla 0 euroa, kun ennen minimivaatimus oli 2500 euroa. Vain liiketoimintakiellossa oleva ei voi olla johtavassa asemassa osakeyhtiössä.

Kaveri vinkkasi tällaisen tiedon, jossa on tietysti vähän vastausta kysymykseeni ja osoittaa, mitä täällä on ounasteltu: Lähetysseuran sisällä ei ole kaikki palikat ojennuksessa, kun hallituksen puheenjohtajakin on tietämätön. Tässä jostakin lehdestä tieto:

"Suomen Lähetysseuran hallituksen puheenjohtaja ja Helsingin piispa Teemu Laajasalo twiittasi 16.5., ettei tunne Lähetysseuran kampanjaa. Laajasalo totesi myös, että Lähetysseuran tarkoitus on julistaa evankeliumia ja toteuttaa lähimmäisenrakkautta. Järjestön tarkoitus ei ole Laajasalon mukaan osallistua politiikkaan. Hän lupaa, että asiasta keskustellaan seuraavassa hallituksen kokouksessa."

Poissa athv

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #51 : 17.06.20 - klo:12:02 »
En vastaa sinulle, ihmettelen vaan. 1950 luvulle oli kova sana kahvin salakuljetus Ruotsista ja Ruotsin laivoilta, jossa se oli kevyemmin verotettua. Laivalta sitä osti jokainen kunniallinen kansalainen siis kaikki. Kysymys on kai siitä, että kenellä on mahdollisuus niin herkemmin sortuu.

Muistan kun yksi entinen verolautakunnan jäsen kerto,i että vielä 1970 luvulla käytiin seuraava keskustelu lautakunnassa. "Se on yrittäjä ja kuitenkin huijaa meitä, siis laitetaan sille vähän harkintaa". (jotkut varttuneemmat voivat muistaa, että meillä oli harkintaverotus aikoinaan yrittäjille.)

Harkintaverotus oli voimassa 90-luvun taitteeseen asti. Se oli kunnallisverotukseen liittyvä mahdollisuus. Jos yritystoimintaan kuuluvan kiinteistön omistaja ei saanut verolautakunnan mielestä tarpeeksi tulosta aikaan, päätettiin minimitaso, joka perustui kiinteistön arvoon. Esim. jos yritystoiminnan tulos oli 5000 markkaa, mutta kiinteistö oli arvokas, voitiin kunnallisvero lätkäistä 30000 markan edestä. Se ei liittynyt lainsäädännöllisesti mihinkään vilpintekoon, vaan oli kunnille annettu mahdollisuus kerätä verotuloa. Toki kuvaamaasi keskustelua on voitu käydä. Harkintaverotus poistui, kun kiinteistöveroon koottiin kaikki kiinteistöön kohdistuvat verot ja maksut (myös katumaksu, manttaalimaksu, asumistulon vero). Arvioverotus oli sitten eri juttu ja se on tänä päivänä voimassa. Silloin yrityksen verotettava tulo arvioidaan, kun yrityksen veroilmoitus ja kirjanpito on katsottu epäluotettavaksi. Näin voidaan toimia myös tavallisen kansalaisen kohdalla. Arviovero kannetaan sitten kaikille veronsaajille.

Ja ihmetellä saakin. Arvostan sitä, ettei asiasta kirjoita, jos ei osaa kuin ihmetellä. Itse olen monen asian kohdalla samassa tilanteessa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #52 : 17.06.20 - klo:13:36 »
Miten esimerkiksi Teemu Laajasalo saisi myydyksi kirkolle osakeyhtiönsä piispallisia kaitsentapalveluita? Kaikkia ammatteja ei voi yhtiöittää.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #53 : 17.06.20 - klo:14:28 »
Kampanjassa nimenomaan leimataan koko yrittäjäjoukko veronvälttelijöiksi ja sen takia vaaditaan heidän verotuksensa kiristämistä.

Kun lukee kampanjan sivut niin huomaa että noin ei tehdä.

Kampanjan sivuilla nimenomaisesti sanotaan näin: "Suuri enemmistö suomalaisista ihmisistä ja yrityksistä maksaa veronsa tunnollisesti".

Ehdotettuja toimia ei myöskään tehdä verovälttelijöiden rankaisemiseksi, joten myöskään virkkeesi sanat "sen takia" eivät pidä paikkaansa.

Siellä mainitaan myös, että verovälttely on täysin laillista toimintaa.

Ole hyvä ja näytä kampanjan sivuilta tai jostakin muualta sen julkaisemasta aineistosta perusteet väitteellesi.

Veroista voi keskustella ja olla eri mieltä siitä, kenen niitä pitäisi maksaa ja minkä verran, ja siitäkin, millä kaikilla keinoilla pitää voida yrittää päästä matalamman verotuksen pariin. Mutta sinä menet nyt sen ulkopuolelle väittämään jotakin tuon kampanjan intentioista ilman perustetta. Kun kampanjan sivuilla kerran sanotaan että suurin osa yrittäjistä maksaa veronsa tunnollisesti, miksei se sinulle riitä?
« Viimeksi muokattu: 17.06.20 - klo:14:36 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #54 : 17.06.20 - klo:14:40 »
Miten esimerkiksi Teemu Laajasalo saisi myydyksi kirkolle osakeyhtiönsä piispallisia kaitsentapalveluita? Kaikkia ammatteja ei voi yhtiöittää.

Hän siinä saattaisi onnistuakin, taitaa olla niin bisnesmies ja hyvä puhumaan asioita eteenpäin...

Mutta me kaikki muut. Ehkä olen tyytyväinen, etteivät kaikki peruskoulun opettajat ole osakeyhtiöitä. Poliiseista ja sotilaista puhumattakaan. Voitaisiinhan kaikki työ tietysti teettää osakeyhtiöin, mutta mitä siitä sitten hyödyttäisiin? Tilitoimistot varmaan kiittäisivät, mutta saataisiinko tarpeellista työtä teetettyä sen enempää?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #55 : 17.06.20 - klo:16:00 »
Okei, minulla iskee johonkin omaan kipukohtaan tuo, että väitetään omien ennakkokäsityksen perusteella toisesta jotain sellaista, mitä tämä ei todistettavasti ole sanonut tai ajatellut. Kuvitelma, että tiedetään toisen ajatukset - ja taka-ajatukset.

Ja ihan poliittisesta tms. mielipiteestä riippumatta. Olen tällä foorumilla siksi joskus puolustanut mm. jotakin epäilyksenalaiseksi (ainakin siihen mennessä aiheetta) joutunutta hellluntailaislähtöistä seurakuntaa, jonka toimintaan en kuuna päivänä itse osallistuisi.

"Et sinä oikeasti ajattele noin" on varmaan satuttavinta, mitä minulle pystyy sanomaan, ja loukkaannun sitten muidenkin puolesta kun heille tehdään samoin.
« Viimeksi muokattu: 17.06.20 - klo:16:07 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa athv

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #56 : 17.06.20 - klo:21:27 »
430-kampanjassa on sanatarkasti mm. näin:

"Verosäädäntömme mahdollistaa verovälttelyn"

Tuolla perusteella vaaditaan korjaustoimenpiteenä kaikkien listaamattomien yritysten verotuksen kiristämistä tilanteessa, jossa jopa 10 % on konkurssiin menossa. Siinä menee monelta yrittäjäperheeltä työ ja elinkeino, koko omaisuus ja yleensä velat jäävät muistoksi. Mutta siinä menee työ myös työntekijöiltä, tavarantoimittajat ja alihankkijat joutuvat samassa hässäkässä ongelmiin. Kierre on valmis. Kampanjassa ei sanota, että verovälttely olisi laillista, vaan että nykyinen säädäntö mahdollistaa sen ja virhe korjataan korottamalla kaikkien verotusta. Kuten olen moneen kertaan kirjoittanut ainoa jo ainakin 10 vuotta käytetty veruke, jolla saadaan kotona opittu kateus ja kaunaisuus pintaan, on esimerkki tulonmuunnosta.

Tulonmuunnosta on kirjoitettu näin:
"Muuttamalla tulonsa yhtiön  kautta osinkotuloiksi hyvätuloinen ja varakas henkilö voi välttyä ansiotuloverolta ja nostaa tulot yhtiöstään osittain verovapaina nk. huojennettuina osinkoina."

Kuten olen useampaan otteeseen kerrannut, verottajalla on keinot puuttua tuohon. Yhtiön perustamista ei voida estää, mutta sen hyväksyminen verotuksessa vaatii, että se täyttää yritystoiminnan merkit. Yhtiömuoto on myös palkkatyöhön verrattuna raskas ja tiettyyn rajaan asti kalliskin. Se edellyttää kuukausittaista kirjanpitoa, alv-tilityksiä kuukausittain, sairastamista kokonaan omaan piikkiin (eikä työnantajan) ja esim. sosiaaliturvan ml. työttömyysturva heikkenemistä. Toiminnan pitää olla laajaa ja kannattavaa, jotta se edes noiden tekijöiden puolesta kannattaa. Jotta se on riittävän laajaa, joudutaan ehkä palkkaamaan henkilökuntaa, vuokraamaan tai ostamaan toimitiloja, kalustoa jne. Silloin lähestytään verottajan silmissäkin yrittämistä eikä vain palkkasuhteen naamioimista yhtiömuotoiseksi yrittämiseksi.

Päätin, että tämä oli tällä kertaa viimeinen "oppitunti" asiasta.  Minulla ei ole nyt aikaakaan enempään. Lähetysseuran hallitus on muodollisesti irtisanoutunut kampanjasta, mutta sen logo on edelleen kampanjan sivuilla ja ilmeisesti kampanjan kululasku tulee. Herättäjä-Yhdistys Lähetysseuran kumppanina saattaa tässä leimautua, mutta se ei näytä haittaavan ainakaan tänne kirjoittavia. Olen joskus kuullut, että jokaisella rehellisellä työllä on siunaus. Konkurssikaan ei ole aina kirous, vaan se on monien talousoppineiden mielestä luovaa tuhoa. Amerikassa yrittäjää arvostetaan vasta sitten, kun hän on yhden konkurssin jo tehnyt ja aloittaa uuden. Suomessa sitä ei tavallinen kansa ole ikinä sallinut. Sen huomaa näitäkin sivuja lukiessa. Ihmettelen, miksi näille sivuille on linkki h-y:n sivuilla ja miksi tänne kirjoittaa niin pieni joukko ihmisiä. Ehkä keskustelun taso on siihen vastaus. Jos joku ihmisryhmä, tässä tapauksessa yrittäjät ja heidän tilanteensa kenties tuntevat, loukkaantuu tällaisesta kampanjasta, eikö se joka tapauksessa pitäisi ottaa huomioon? Tai sitten jos se oli yksi tavoitteista.

Lopuksi pyydän anteeksi, jos ja kun olen loukannut jonkun tunteita.


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #57 : 17.06.20 - klo:21:44 »
Lopuksi pyydän anteeksi, jos ja kun olen loukannut jonkun tunteita.

Anteeksi annetaan. Näyttää tosin minun silmiini siltä, että vain sinun tunteitasi on tässä asiassa loukattu. Kirjoituksissasi on paljon asiallista tietoa, mutta niiden motiivina on selvästikin tunnekokemus. Saahan ihminen tuntea.

Poissa athv

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #58 : 17.06.20 - klo:22:00 »
Kiitos. Palasin sen takia vielä tänne, että jäi vielä korostamatta tuosta verovälttely -sanasta se mielipiteeni, että miksi tuollaista sanaa käytetään tuossa kampanjassa ja myös politiikassa, jos verovelvollinen kirjaimellisesti maksaa veronsa lain mukaan. Voiko vastaavasti sanoa, että eläkeläiset välttelevät veroja, jos on sitä mieltä, etteivät he maksa tarpeeksi?

Lähetysseura on irtisanoutunut kampanjasta mielestäni kohtuullisen hyvin perustein. Kuta kuinkin juuri niistä syistä, joista pitikin. Olisi voinut toki tehdä sen räväkämminkin. Kampanjan sivuilla ei sitä mainita ja julkinen sana, ml. viime viikonlopun HS poimi sieltä erikseen nimeltä mainiten lähetysseuran nimen. Ehkä he tästä jotakin oppivat. Ainakin soisin heidän oppivan. H-Y on ollut esim. seksuaalitasa-arvokysymyksissä hereillä ja pyrkinyt esille. Näin kai voidaan sanoa. Eikö tässäkin asiassa voisi olla edes hivenen hereillä? Riittäisikö muutama rivi HK:ssa.

Ei tätä maata riidalla rakenneta. Siinäkin mielessä sovun, ihmisoikeuksien, tasa-arvon, rauhan jne. puolesta toimivat järjestöt ovat korostetusti silmällä pidon alla. Tällaisia lipsumisia ei saisi tulla. Liian moni tässä maassa, aatteesta ja väristä riippumatta, peilaa elämää ja toisia ihmisiä luutuneiden, vuoden 1918 barrikadien takaa. Eikö niitä voida unohtaa? Kaunaa ja kateutta tässä voi varmasti jokainen kantaa, mutta se ei luo uutta, vaan tuhoaa. Tällä kertaa itse olin yrittäjien asialla, koska heidän tuskansa tunnen ja yhteiskunnan tarjoaman ilmaisen koulutuksen, kovan elämänkoulun ja työkokemuksen ansiosta osaan sitä ainakin jollakin tasolla selittää (veroasioita vaikea selittää kansantajuisesti). Joku mainitsi, että raha-asiat, verot jne. ei kiinnosta. Yrittäjä on usein se, joka joutuu vaikeuksien tullessa noita murehtimaan kovalla kertoimella, koska liipasimella on silloin niin suuri joukko muita ihmisiä. 90-luvun alussa moni menetti terveytensä, tarttui pulloon tai päätti itse päivänsä moninkertaistaen läheistensä kärsimykset. Niin ei saisi ikinä enää käydä. Toinen puoli asiassa on se, että yrittäjän menestys pitäisi nähdä myönteisenä asiana. Ehkä se ei ole keneltäkään pois, vaan tuottaa ympärilleen hyvää.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #59 : 18.06.20 - klo:04:08 »

   verosuunnittelu

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024