Kirjoittaja Aihe: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?  (Luettu 44295 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #90 : 29.04.13 - klo:12:25 »
Körttiläisyys on minulle Kirkon Herännäisliike jossa elää sydämmen Kristittyjä ja oikeita Uskovaisia Suomalaisia Miehiä ja Naisia joilla on sama hengellinen koti ja hengellinen yhteys. Elävän Kristillisyyden merkitystä ei voi vähätellä ja olemme kaikki samassa veneessä matkalla taivaan kotiin tai siihen toiseen paikkaan johon en ainakaan itse haluaisi eli helvettiin.

Kaikella kunnioituksella Sinua kohtaan, mutta en tiedä onko minulla roska silmässä. Eli jos oikeita Uskovaisia Suomalaisia Miehiä ja Naisia on vain Kirkon Herännäisliikkeessä., niin mitäs ovat sitten muut ihmiset, katsomatta sitä kuuluvatko kirkkoon tai eivät?

...Totuus ei pala tulessakaan ja valheella on lyhyet jäljet. Jos valehtelen niin minulla on yhtävähän toivoa kuin Lumiukolla helvetissä selvitä korpivaelluksestani. Usko, Toivo ja Rakkaus josta suurin on Jumalan Rakkaus.


Minä ainakin valehtelen, välillä tiedostamatta tai tietoisesti. Mutta kaikesta huolimatta Ristin ryövärinä ei minun tarvitse korostaa omia hyviä tai huonoja tekojani. Ne on annettu anteeksi...muista minua, Kristus ja Hän muistaa, meidät kaikki oikeat ja väärät uskovaiset.

Tev.Tervatummissa laseissa liikkuva Töölöläinen körtti.

ps.  "Pietari kerskaili, ettei hän ikinä hylkäisi Jeesusta, mutta Jeesus sanoi, että vielä samana yönä Pietari kieltäisi kolme kertaa tuntevansa häntä".

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #91 : 29.04.13 - klo:22:47 »
Kaikella kunnioituksella Sinua kohtaan, mutta en tiedä onko minulla roska silmässä. Eli jos oikeita Uskovaisia Suomalaisia Miehiä ja Naisia on vain Kirkon Herännäisliikkeessä., niin mitäs ovat sitten muut ihmiset, katsomatta sitä kuuluvatko kirkkoon tai eivät?

Ei kai tossa sanottu että vain? Mää en ainakaan löyvä.

Tiedänpä muuten oikeita unkarilaisiakin heränneitä  :icon_wink:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #92 : 30.04.13 - klo:07:30 »
Kaikella kunnioituksella Sinua kohtaan, mutta en tiedä onko minulla roska silmässä. Eli jos oikeita Uskovaisia Suomalaisia Miehiä ja Naisia on vain Kirkon Herännäisliikkeessä., niin mitäs ovat sitten muut ihmiset, katsomatta sitä kuuluvatko kirkkoon tai eivät?
Ei kai tossa sanottu että vain? Mää en ainakaan löyvä.
Tosa ensinmäisellä rivillä lukee alleviivattuna ja hieman lihvoituneena sana vain ja jos et löytänyt,ongelma ei ole minun.

Tiedänpä muuten oikeita unkarilaisiakin heränneitä
Minäpäs taas tiedän vain väärin heränneitä unkarilaisia.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #93 : 30.04.13 - klo:08:11 »
"Vain"-sana käyttäytyy kummallisesti, välillä näkyy ja välillä ei....vastuu siirtynee lukijalle  :icon_eek:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #94 : 30.04.13 - klo:08:22 »
Tosa ensinmäisellä rivillä lukee alleviivattuna ja hieman lihvoituneena sana vain ja jos et löytänyt,ongelma ei ole minun.
Minäpäs taas tiedän vain väärin heränneitä unkarilaisia.


Ongelma on nimenomaan sinun, koska sinä olet mennyt peukaloimaan toisen tekstiä lainauksen sisään. Sitä ei saa tehdä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #95 : 30.04.13 - klo:13:03 »
Ongelma on nimenomaan sinun, koska sinä olet mennyt peukaloimaan toisen tekstiä lainauksen sisään. Sitä ei saa tehdä.

Alä huuda, me emme olle nyt pellon laidalla.

Körttiläisyys on minulle Kirkon Herännäisliike jossa elää sydämmen Kristittyjä ja oikeita Uskovaisia Suomalaisia Miehiä ja Naisia joilla on sama hengellinen koti ja hengellinen yhteys. Elävän Kristillisyyden merkitystä ei voi vähätellä ja olemme kaikki samassa veneessä matkalla taivaan kotiin tai siihen toiseen paikkaan johon en ainakaan itse haluaisi eli helvettiin.

Missä kohtaa tekstiä on muutettu, kerro?

Kaikella kunnioituksella Sinua kohtaan, mutta en tiedä onko minulla roska silmässä. Eli jos oikeita Uskovaisia Suomalaisia Miehiä ja Naisia on vain Kirkon Herännäisliikkeessä., niin mitäs ovat sitten muut ihmiset, katsomatta sitä kuuluvatko kirkkoon tai eivät?
 Minä ainakin valehtelen, välillä tiedostamatta tai tietoisesti. Mutta kaikesta huolimatta Ristin ryövärinä ei minun tarvitse korostaa omia hyviä tai huonoja tekojani. Ne on annettu anteeksi...muista minua, Kristus ja Hän muistaa, meidät kaikki oikeat ja väärät uskovaiset.
Tev.Tervatummissa laseissa liikkuva Töölöläinen körtti.
ps.  "Pietari kerskaili, ettei hän ikinä hylkäisi Jeesusta, mutta Jeesus sanoi, että vielä samana yönä Pietari kieltäisi kolme kertaa tuntevansa häntä".

"Vain"-sana käyttäytyy kummallisesti, välillä näkyy ja välillä ei....vastuu siirtynee lukijalle.

Aivan niin, kiitoksia vn.

ps.körttiläisyys on .... :icon_wink:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #96 : 30.04.13 - klo:16:34 »
Olen jäävi vastaamaan tähän ketjuun ei-körttiläisenä mutta älkää kumminkaan heti kivittäkö. Sen sijaan edelliseen keskustelunaiheeseen liittyen voin todeta etten valitettavasti tunne ketään "oikeaa" herännyttä. Tosin en tunne ketään "väärääkään" herännyttä.

Minun puolestani; -jos joku omasta mielestään on oikea tai väärä uskovainen/herännyt/teikäläinen/meikäläinen tai heikäläinen, niin antaa vapaasti olla vaan. On paljon helpompi kun ei tarvitse kantaa muista vastuuta, kun ei pysty edes itsestäänkään takuita antamaan.  :icon_cool:  :003:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #97 : 30.04.13 - klo:16:52 »
Mielenkiintoisen yhtymän körttiläisyyteni ( ? ) ja Hollannin ihailuni välille löysin äsken kun taas googlettelin ja katselin mitä on kalvinismi.
Katselin uuden kuninkaan hallitsijanvalaa, ja ihailin sitä kansanedustajien  vapautta joko vannoa Kaikkivaltiaan Jumalan nimeen uskollisuutta kuninkaalleen, tai luvata noudattaa perustuslakia. Onhan toki meidänkin maassamme näin . Tässä se korostui jopa pukeutumista myöten.

Toimittaja kertoi Hollannin kirkon noudattavan kalvinismia, siitä vaatimattomuus elämäntavoissa, kohtuullisuus. Ja ihmisten välinen tasa-arvo.

Kun katselin kalvinismia, niin wikipedia yhdistää körttiläisyyden juuri tähän !
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalvinismi

Körttiläisyys on siis minulle sitä kaipaamaani vapautta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #98 : 30.04.13 - klo:19:55 »

Kun katselin kalvinismia, niin wikipedia yhdistää körttiläisyyden juuri tähän !
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalvinismi

Kyseinen kohta on lähteetön ja siten kirjoittajansa omaa tutkimusta, jonka Wikipedian käytäntöjen mukaan voi perustellusti poistaa Kappaleen lopussa onkin lähdepyyntö, johon ei ole reagoitu.
Tämä kohta kuuluu siis Wikipedian joutavuuksien sarjaan.
Wikipediaa tiedonlähteenä käytettäessä kannattaa kiinnittää huomiota lähdeviitteisiin. Jos olennaisiin asioihin on merkitty lähdeviite ja jos kyseinen lähde on vielä asiallinen, tieto on melko luotettava. Jonkin suomalaisen herätysliikkeen ja eurooppalaisen protestantismin yhtäläisyyksiä arvioivaan kappaleeseen sopivia lähteitä löytyisi  systemaattisen teologian ja kirkkohistorian tutkimuksista (esim. Suomen teologinen kirjallisuusseura, Suomen kirkkohistoriallinen seura).

Hyviäkin artikkeleita Wikipeidassa on, myös kirkkohistorian alalta.

Mt

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #99 : 01.05.13 - klo:11:50 »
Teksti poistettu.

 
« Viimeksi muokattu: 01.05.13 - klo:11:56 kirjoittanut Töölöläinen »

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #100 : 01.05.13 - klo:21:21 »
Odotan Kirkkopyhää 5.5.2013 sekä turinatuokiota ”Oi herätkää! - Mitä on herätys?"

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #101 : 03.05.13 - klo:18:07 »
Tosa ensinmäisellä rivillä lukee alleviivattuna ja hieman lihvoituneena sana vain ja jos et löytänyt,ongelma ei ole minun.

Niin, sinun tekstissäsi? Käskin näyttää sen vain-sanan Pappako:n tekstistä.

Minäpäs taas tiedän vain väärin heränneitä unkarilaisia.

Ystäväni, kaiva herne-maissi-paprikat pois nenästäsi, lue uudestaan Pappako:n teksti ja huomaa että huomautukseni unkarilaisista heränneistä oli viittaus hänen tekstinsä kohtaan "oikeita Uskovaisia Suomalaisia Miehiä ja Naisia" eikä koskenut sinua yhtään mitenkään, ainakaan niin että tarvitsisi kuittailemaan ruveta.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #102 : 03.05.13 - klo:18:24 »
En muista olenko tähän aiheeseen aikaisemmin kirjoittanut.
Miksiköhän? Varmaankin siksi että taustani ja historiani on muualla kuin körttiläisyydessä.
Nyt kuitenkin koen oloni aika hyväksi näissä piireissä. Parilla herättäjäjuhlilla olen käynyt.
Olen löytänyt SV:n veisuuillat.
Koen että minut hyväksytään tällaisena heikkona, syntisenä, puutteellisena.
Minuakin ymmärretään, ei ole vaatimuksia. Armon varassa haluan taapertaa eteenpäin,
iloisena ja kiitollisena. Olen aika herkkä ja hapuileva ihminen, yhteyttä kaipaava.
Uskon että minuakin kannetaan, omat voimat eivät riitä, yksinäinen puu ei pala.

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #103 : 03.05.13 - klo:18:37 »
Ystäväni, kaiva herne-maissi-paprikat pois nenästäsi, lue uudestaan Pappako:n teksti ja huomaa että huomautukseni unkarilaisista heränneistä oli viittaus hänen tekstinsä kohtaan "oikeita Uskovaisia Suomalaisia Miehiä ja Naisia" eikä koskenut sinua yhtään mitenkään, ainakaan niin että tarvitsisi kuittailemaan ruveta.
En ole ystäväsi enkä tule :icon_wink:
Unkari ilmeisesti herättää sinussa tunteita.
Mutta kaikella kunnioituksella, olet nuori ihminen ja joskus romun keski-ikäisen kuulapään kanssa voi tulla vuorovaikutus ongelmia.

Kuitti. 

SV.245

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #104 : 04.05.13 - klo:15:29 »
En ole ystäväsi enkä tule :icon_wink:
Unkari ilmeisesti herättää sinussa tunteita.
Mutta kaikella kunnioituksella, olet nuori ihminen ja joskus romun keski-ikäisen kuulapään kanssa voi tulla vuorovaikutus ongelmia.

Taas tulkitset omiasi.
Unkari ei liity asiaan mitenkään muuten, kuin että tiedän mm. sielläkin asuvan heränneitä (eikä vain Suomessa) ja sanoin sen Pappakolle.
Ja voi että erehdyinkin niin sanomaan,  sen takia sain kuulla sinulta aivan asiaan kuulumattoman tölväisyn. Epistä.
(Ts. jos huomaa lukeneensa väärin ja sen takia kommentoineensa kärkkäästi, VOI KORJATA VIRHEENSÄ TAI JOPA PYYTÄÄ ANTEEKSI eikä jatkaa tölvimällä vähän lisää. Tajusikko?)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna