Kirjoittaja Aihe: Uskonnonsyöttö vol3  (Luettu 49983 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #45 : 05.07.09 - klo:21:45 »
Olen kokenut Körttifoorumilla sellaista ilmapiiriä, että
"jos uskot, kuten me, olet tervetullut. Jos et usko, etkä suostu meidän muottiimme, niin ULOS täältä".
Kokemushan on aina 100% aito, oli se sitten totuuden kanssa yhtäpitävä taikka ei.
ÄLä ota tätä tokaisuani/kokemustani kuolemanvakavana asiana, ota se huumorin kannalta.
Koen tätä samaa ilmapiiriä välillä muissakin uskonnollisissa foorumeissä, joskaan en ehkä aina yhtä voimakkaana.
Välillä tämä ilmiö tuntuu jopa hassunhauskalta.

Eräs suuresti kunnioittamani agnostikko Kauppalehden keskustelufoorumilla kerran sanoi, että uskovaisten kanssa tulee kyllä hyvin toimeen, kun välttää tiettyjä keskustelunaiheita. Viisaasti sanottu.




Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #46 : 05.07.09 - klo:22:03 »
Olen kokenut Körttifoorumilla sellaista ilmapiiriä, että
"jos uskot, kuten me, olet tervetullut. Jos et usko, etkä suostu meidän muottiimme, niin ULOS täältä".
Kokemushan on aina 100% aito, oli se sitten totuuden kanssa yhtäpitävä taikka ei.
Älä ota tätä tokaisuani/kokemustani kuolemanvakavana asiana, ota se huumorin kannalta.
Koen tätä samaa ilmapiiriä välillä muissakin uskonnollisissa foorumeissa, joskaan en ehkä aina yhtä voimakkaana.
Välillä tämä ilmiö tuntuu jopa hassunhauskalta.

Eräs suuresti kunnioittamani agnostikko Kauppalehden keskustelufoorumilla kerran sanoi, että uskovaisten kanssa tulee kyllä hyvin toimeen, kun välttää tiettyjä keskustelunaiheita. Viisaasti sanottu.

Näin ei luonnollisestikaan ole tarkoitus. Tarkoitus on, että kaikki keskustelijat, jotka puhuvat samalta tasolta ryhtymättä opettamaan muita ja asettumatta muiden yläpuolelle olisivat tervetulleita. Kuinka siinä onnistumme onkin toinen juttu, mutta se on hurskas pyrkimys. Kuten olette ilmeisesti huomanneet, emme ole rajoittaneet tätä körttiläisille, vaan tänne ovat muutkin olleet tervetulleita, kun vaan täyttävät tuon edellä olevan ehdon. Samaa mieltä ei tarvitse olla,.Täytyy samaan hengenvetoon todeta, että eräät aiheet ovat loppuun kaluttuja ja niin monesti keskusteltuja, että niistä on turha enää aloittaa keskustelua kun mitään uutta ei kuitenkaan löydy.

Minulle tämän foorumin pitäminen tavoitteissa on suuri haaste. Vain teidän avullanne voin siitä selvitä.Yhteistyö on voimaa.


« Viimeksi muokattu: 05.07.09 - klo:22:25 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #47 : 05.07.09 - klo:22:16 »
SeppoSille meni vahingossa omakin teksti lainauksen sekaan - ei se mitään.

Lainaus
Kuten olette ilmeisesti huomanneet, emme ole rajoittaneet tätä körttiläisille, vaan tänne ovat muutkin olleet tervetulleita, kun vaan täyttävät tuon edellä olevan ehdon.

Tämä on täysin normaali/tavallinen ja hyväksytty tapa toimia.
Kutakuinkin kaikki kristilliset foorumit toimivat tämän periaatteen mukaan: kaikki ovat tervetulleita, kunhan täyttävät tietyt kyseisen suuntauksen ehdot.
On sitten joitain kristillisiä suljettujakin foorumeita, joissa käytäntö on toinen.
Suljetulla foorumilla on omat hyvät puolensa.
Kerran yritin päästä sisälle eräälle jehovantodistajien suljetulle forumille.
Kerroin toki, että en ole jehovantodistaja.
Oli aika selvää, että yritykseni epäonnistuu, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Kirjoittelen minäkin eräällä suljetulla foorumilla, jonne pääsee vain kutsusta ja jos yksikin foorumilainen vastustaa uutta tulokasta, nousee tie sillä kertaa pystyyn uudelle tulijalle.
Tällaisiakin foorumeita on varmaan paljon ja varmaan erilaiset kaveripiiritkin selaisia itselleen perustavat.


Lainaus
Näin ei luonnollisestikaan ole tarkoitus.

Olen vakuuttunut siitä, että foorumin ylläpito pyrkii toimimaan oikein ja parhaalla mahdollisella tavalla.
« Viimeksi muokattu: 05.07.09 - klo:22:29 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #48 : 05.07.09 - klo:23:06 »
Olen kokenut Körttifoorumilla sellaista ilmapiiriä, että
"jos uskot, kuten me, olet tervetullut. Jos et usko, etkä suostu meidän muottiimme, niin ULOS täältä".

Jumalan muotin rajoina on rakkaus.

Tässä meillä on täysin päinvastaiset kokemukset. Helluntalaisuudessa ja monissa herätysliikkeissäkin muotin reunat ovat terävät ja tietynlaisiin uskon näkemyksiin rajoittuneet. Tässä on tietyt hyvät, mutta myöskin vaaralliset ja jälkeen jääneet käsitykset uskon olemuksesta. Herännäisyydessä väittäisin uskolla olevan aika laajakatseinen painotus, josta sitä aina syytetäänkin.

Olen ajatellut sinun arvostavan myönteistä suhtautumista tällä foorumilla itseesi, vaikka näkemyksesi ovat olleet ainakin minusta joskus harmittavan yksipuolisia ja arvostelevia. Minuunkin "pinkokördenä" on suhtauduttu myönteisesti, vaikka tulee joskus hermostuttua kotia, uskoa ja isänmaata koskevissa asioissa.
 
Olisi mielenkiintoista kuulla sinun mielipiteesi körttiuskon olemuksesta, kun näin koet sen ilmapiirin.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #49 : 05.07.09 - klo:23:09 »
Minun ...  hjyvin.

Olen kokenut Körttifoorumilla sellaista ilmapiiriä, että
"jos uskot, kuten me, olet tervetullut. Jos et usko, etkä suostu meidän muottiimme, niin ULOS täältä".
Kokemushan on aina 100% aito, oli se sitten totuuden kanssa yhtäpitävä taikka ei.
ÄLä ota tätä tokaisuani/kokemustani kuolemanvakavana asiana, ota se huumorin... Viisaasti sanottu.

... Tämä on täysin normaali/tavallinen ja hyväksytty tapa toimia.
Kutakuinkin kaikki .... tavalla.


Sinulla on tosi iso ongelma ... , jos minä olisin sinä. Niin huomen aamulla olisin kyllä hakemassa apua …

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #50 : 05.07.09 - klo:23:14 »
Koodia: [Valitse]
Sinulla on tosi iso ongelma ... , jos minä olisin sinä. Niin huomen aamulla olisin kyllä hakemassa apua

Saatat hyvinkin olla oikeassa, koska
ongelman omaava kun monesti ei tunnista ongelmaansa, vaan ulkopuoliset näkevät sen paremmin.
Aamulla taikka huomennakaan en kyllä ehdi tätä tehdä, koska koko päivä on jo buukattu täyteen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #51 : 05.07.09 - klo:23:49 »
Lainaus
Tässä meillä on täysin päinvastaiset kokemukset. Helluntalaisuudessa ja monissa herätysliikkeissäkin muotin reunat ovat terävät ja tietynlaisiin uskon näkemyksiin rajoittuneet. Tässä on tietyt hyvät, mutta myöskin vaaralliset ja jälkeen jääneet käsitykset uskon olemuksesta. Herännäisyydessä väittäisin uskolla olevan aika laajakatseinen painotus, josta sitä aina syytetäänkin.


Reunat ovat nähdäkseni yhtä terävät molemmissa piireissä, ja alue reunojen sisällä on molemmissa yhtä ahdas/avara.
Reunat toki kulkevat eri kohdissa: se mikä on sallittu toisessa, ei välttämättä ole toisessa ja päinvastoin.
Jos pysyy raamien sisällä, ei joudu kokemaan reunojen terävyyttä.
Eivät kaikki niitä reunoja joudu ehkä koskaan kokemaan.
Tämä aihe olisi minusta kovin kiinnostava keskustelunaihe ehkä uuden toisen otsikon alla.
Olen nimittäin havaitsevinani, että tietyt samat kaavat ja rakenteet vallitsevat kaikissa piireissä, vaikkakin näihin kaavoihin/raameihin kiinnitetyt uskomukset toki vaihtelevat.
Harva kuitenkaan ajttelee näin kanssani.
Yleensä on tapana ajatella, että omassa piirissä olevat rajat ovat ne oikeimmat, muualla rajat ovat vääristyneet ja siellä on omituisia ihmisiä.


Koodia: [Valitse]
Olen ajatellut sinun arvostavan myönteistä suhtautumista tällä foorumilla itseesi, vaikka näkemyksesi ovat olleet ainakin minusta joskus harmittavan yksipuolisia ja arvostelevia. Minuunkin "pinkokördenä" on suhtauduttu myönteisesti, vaikka tulee joskus hermostuttua kotia, uskoa ja isänmaata koskevissa asioissa.

Hyväksyn sinut ja sen, että sinulla on oma maailmankatsomukesi.
Se on aivan varmasti monelta osalta parempi, kuin minun maailmankuvani.
Se ei ole minulle uhka, vaan mahdollisuus oppia uutta.
Jos olen jostain asiasta eri mieltä, saatan sen kertoa ja pyrin myös perustelemaan, miksi näin on.
Yleensäkin arvostan sitä, joku on kanssani eri mieltä ja hän sen lisäksi vielä perustelee oman näkemyksensä ja miksi ajattelee toisin, kuin minä.

Viimeaikoina olen keskittynyt lähinnä kritisoimaan asioiden esitystapaa ja tietynlaista yksipuolista argumentointia (johon tuon tuostakin ainakin meillä vapaissa suunnissa törmään) sekä herättänyt keskustelua suvaitsevaisuudesta ja rehellisyydestä.
Uskonnollisia kannanottoja olen pyrkinyt välttelemään.
Pitkän keskustelutaukoni jälkeen kukaan ei ole juurikaan minulle enää ovea osoitellut.
Olen ehkä oppinut, kuinka tällä foorumilla tulee keskustella.

Lainaus
Olisi mielenkiintoista kuulla sinun mielipiteesi körttiuskon olemuksesta, kun näin koet sen ilmapiirin.

Haluan vielä korostaa, että se tietty tiukkapipoisuus, jonka körttiläisyydessä havaitsen, ei ole mikään körttiläinen piirre, vaan sen havaitsen löytyvän muualtakin, esim. meidän vapaasuuntalaisten piiristä. Piirre on yleisinhimillinen, ei uskontosidonnainen.
Me helluntalaiset huomaamme kummallisuudet körttipiireissä, mutta olemme omille hassuuksillemme sokeita.
Körtit näyttävät toimivan saman kaavan mukaan: helluntalaisuuden hassuudet huomataan, mutta omille ollaan sokeita.

Körttiuskon ja körttitapojen analysointi omasta näkökulmastani, eli siten, kuin itse sen näen/koen, vaatii pidempää paneutumista, jotta pystyisin sen tekemään mahdollisimman yhtenevästi sen kanssa (=rehellisesti), kuinka asian näen.
Saatan palata tähän asiaan myöhemmin.


Lainaus
vaikka näkemyksesi ovat olleet ainakin minusta joskus harmittavan yksipuolisia ja arvostelevia.

Arvostaisin yksityiskohtaista johonkin/joihinkin tiettyihin näkemyksiini viittaamista yleisluontoisen viittaamisen sijaan.
Tällöin minulla olisi mahdollisuus helpommin tarkistaa kantaani ja/tai perustella tarkemmin näkemyksiäni, koska monesti kyseessä voi olla puhtaasti väärinkäsitys, eli se, että en ole julkituonut itseäni kyllin selväsanaisesti.

ps.
Painotan vielä, että se, minkä koen, niin en sille mitään voi. En sitä kiusallain koe.
En ole kutenkaan enää pitkään aikaan törmäillyt niihin "körttirajoihin", jotka edelleen ovat olemassa, vaan olen pysynyt täällä rajojen sisällä.
Tästä johtuen ainakin omasta mielestäni minulle on muodostunut ja muodostumassa hyvän tuntuiset välit foorumikirjoittajiin.
Näin ainakin olen ollut kokemassa.
Muut foorumilaiset voivat toki kokea, että olenpa sietämätön tyyppi.
Jos näin on, ovat onnistuneet pitämään tuon ajatuksen hyvin piilossa.

Myönnän, että tuo jälkikirjoitus viimeistään paljastaa sen suuren ylpeyden ja omahyväisyyden, jonka kyllästämä olen.
En vain enää jaksa ryhtyä tekstiäni kaunistelemaan.
« Viimeksi muokattu: 06.07.09 - klo:00:04 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #52 : 06.07.09 - klo:00:20 »
Lainaus käyttäjältä: Vaivattu sielu
ovat olleet ainakin minusta joskus harmittavan yksipuolisia ja arvostelevia.

Hyvä keskustelutapa mielestäni on sellainen, jossa keskitytään nimettyihin asioihin ja vielä siten, jos mahdollista, että pyritään perustelemaan ne mahdollisimman kattavasti ja hyvin argumentoimalla.
Yleisluontoinen , tarkemmin määrittelemätön julistaminen vie julistuksen kohteen sanattomaksi, kykenemättömäksi kommentoimaan tai vasta/myötä-argumentoimaan.
Minulle ainakin sait jauhot niin hyvin suuhun tuolla kommentilla, että en löydä yhtään vasta-argumenttia väitettäsi vastaan.
(Taisin toistaa itseäni, suotakoon se minulle anteeksi)

En ole suuttunut, en ehkä juuri ärtynytkään, vaikka tuli paljon tekstiä suollettua.
Vain lievästi turhautunut, joka seikka korjaantunee, kunhan menen nukkumaan.
« Viimeksi muokattu: 06.07.09 - klo:00:29 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #53 : 06.07.09 - klo:07:53 »
Kaikkea sitä on tullutkin kirjoitettua eilen myöhäis-illalla.
Raamattu muistaakseni kirjoittaa, että missä on paljon sanoja, siinä ei syntiä puutu.
Nukkumaan käydessä harmitti nuo iltatekstini.

Pikkupojan syntymän jälkeen uudella tavalla olen ymmärtänyt yksilöihmisen arvon - huolimatta siitä, mihin elämä (tai mikä tahansa) on hänet myöhemmällä iällään ajanut. Katuojan pultsari ansaitsee hyvän kohtelun, siinä, missä korkeassa asemassa oleva suurmies/nainen, ja aivan kaikki siltä väliltä.
Kaikki ovat äärimmäisen arvokkaita yksilöitä ja tärkeitä - ainutkertaisia. Jokainen foorumilainen on tärkeä, arvokas ja kunnioituksen arvoinen.

Unohdin tuon pikkupojan antaman opetuksen ja väärällä mielellä kirjoittelin.
Pyydän lukijoilta anteeksi väärää asennettani.
Yritän jatkossa pitää tuon oppimani paremmin mielessäni ottaessani kantaa eri asioihin maan ja taivaaan väliltä.


Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #54 : 06.07.09 - klo:07:59 »
Hyvä keskustelutapa mielestäni on sellainen, jossa keskitytään nimettyihin asioihin ja vielä siten, jos mahdollista, että pyritään perustelemaan ne mahdollisimman kattavasti ja hyvin argumentoimalla.

Sen olet nyt tehnyt...kiitos siitä. Jatketaan edelleen pohtimalla näitä joskus vaikeiksikin osoittautuvia asioita perustelemalla ja hyvin argumentoimalla.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #55 : 06.07.09 - klo:10:39 »
Minusta tuo Kyöstin ikkunaidea on hyvä. Sitä ei ole liikaa. Markkinoinnin laajan koulutuksen saaneena kuitenkin omaan pari ehdotusta. Tekstien tulisi olla kysyviä, hämmentäviä tai yllättäviä. Idea on siinä, että ne bussista tai muusta käsin pikaisesti lukeneena jää pohtimaan loppumatkaksi. Julistavan kuittaa liian helposti ja se jää siihen, kun tarkoitus on, että se tarttuu vaatteisiin eikä irtoa mielestä mitenkään. Niitä ei ole helppo tehdä tiedän sen, mutta sitä parempia ne sitten ovat. Otetaan esimerkiksi yksi sana Miksi? Mitä kaikkea se assosioi pienissä mielissämme. Sitä voi jatkaa sitten sanalla tänään, siis Miksi tänään? Taas uudet ajatukset mielessä. Sitten vaikka miksi minä tänään? Mitä lie lukijan päässä liikkuu.

Tällaisena ylipainoisena teki mieli laittaa tämävuotinen nuorisotyön muovikassi isolla selkään. Siinä luki "mua nosta kanna" Siinäkin on muuten hyvä moniselitteisyys ikkunaan, joka tarttuu mieleen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #56 : 06.07.09 - klo:10:59 »
Miettikää vähän mitä ehdottelette, kun teistä ei kumminkaan kukaan ole ajamassa esimerkiksi sitä joukkoliikenne välinettä. Pitäisi vielä toimia sielun hoitajana … sopii mennä kokeilemaan.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #57 : 06.07.09 - klo:12:24 »
Minusta tuo Kyöstin ikkunaidea on hyvä. Sitä ei ole liikaa. Markkinoinnin laajan koulutuksen saaneena kuitenkin omaan pari ehdotusta. Tekstien tulisi olla kysyviä, hämmentäviä tai yllättäviä. Idea on siinä, että ne bussista tai muusta käsin pikaisesti lukeneena jää pohtimaan loppumatkaksi. Julistavan kuittaa liian helposti ja se jää siihen, kun tarkoitus on, että se tarttuu vaatteisiin eikä irtoa mielestä mitenkään. Niitä ei ole helppo tehdä tiedän sen, mutta sitä parempia ne sitten ovat. Otetaan esimerkiksi yksi sana Miksi? Mitä kaikkea se assosioi pienissä mielissämme. Sitä voi jatkaa sitten sanalla tänään, siis Miksi tänään? Taas uudet ajatukset mielessä. Sitten vaikka miksi minä tänään? Mitä lie lukijan päässä liikkuu.

Tällaisena ylipainoisena teki mieli laittaa tämävuotinen nuorisotyön muovikassi isolla selkään. Siinä luki "mua nosta kanna" Siinäkin on muuten hyvä moniselitteisyys ikkunaan, joka tarttuu mieleen.

Hyvä valvoja. olen pistänyt myös huomiolle vaikeasta tehtävästänne huolimatta, että teidän jääviys foorumilla ei ole aina sellainen minun mielestäni, kuin sen pitäisi olla teidän asemassanne.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #58 : 06.07.09 - klo:14:26 »
Tämä nyt menee vähän tai aika paljonkin offtopic, mutta minua on jo pitkään ihmetyttänyt tiettyjen nimimerkkien ajatus siitä, että valvoja/ylläpitäjä edustaa jotain virallista tahoa ja hänen pitäisi miettiä jotenkin "asemaansa" kirjoittaessaan viestejä. Itse olen aina olettanut ja jotenkin koen, että ylläpitäjät itsekin kokevat, että heidän tehtävänsä on ylläpitää foorumia teknisesti ja katsoa ettei homma mene täällä överiksi, mutta että he saavat esiintyä täällä kirjoittajina ihan yksityishenkilöinä vailla mitään erityisasemaa. Että vastuu on jokaisella kirjottajalla itsellään eikä täällä ole ketään ylijohtajaa, jonka sana olisi jotenkin korkeammalla kuin muiden kirjoittajien. Ts. esim. seppos voi yksityishenkilönä kirjoittaa ihan mitä haluaa, eikä hän sillä edusta mitään instanssia sen enempää kuin minä tai muukaan kirjoittaja. En kai ole ihan hakoteillä?

santtu-62

  • Vieras
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #59 : 06.07.09 - klo:14:39 »
... mutta minua on jo pitkään ihmetyttänyt tiettyjen nimimerkkien ajatus siitä, että valvoja/ylläpitäjä edustaa jotain virallista tahoa ja hänen pitäisi miettiä jotenkin "asemaansa" kirjoittaessaan viestejä. Itse olen aina olettanut ja jotenkin koen, että ylläpitäjät itsekin kokevat, että heidän tehtävänsä on ylläpitää foorumia teknisesti ja katsoa ettei homma mene täällä överiksi, mutta että he saavat esiintyä täällä kirjoittajina ihan yksityishenkilöinä vailla mitään erityisasemaa. Että vastuu on jokaisella kirjottajalla itsellään eikä täällä ole ketään ylijohtajaa, jonka sana olisi jotenkin korkeammalla kuin muiden kirjoittajien. Ts. esim. seppos voi yksityishenkilönä kirjoittaa ihan mitä haluaa, eikä hän sillä edusta mitään instanssia sen enempää kuin minä tai muukaan kirjoittaja. En kai ole ihan hakoteillä?

Sitten valvojalla ei ole myöskään oikeutta poistaa viestejä, vai kuinka. Aika ristiriitainen on tämä yhdistelmä.

Mutta , mutta johan tässä tuli ”leikittyä”, omana persoonan.

Aikuisena ihmisenä pyydän avoimesti valvojalta sulkemaan minun ”nimimerkkini”. Että ei tarvitse / eikä tule kiusausta enää vastailla kommentteihin. Kiitos.