Kirjoittaja Aihe: Uskonnonsyöttö vol3  (Luettu 49472 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #30 : 13.06.09 - klo:20:15 »
Jeesuksella oli kyllä harlikkaparta... :icon_cool:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #31 : 22.06.09 - klo:15:15 »
Erään uutisen mukaan Helsinkiin, Turkuun ja Tampereelle on eilen tullut busseihin mainos
"Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä".

Olen jo valmistautunut tätä kampanjaa varten. Tarkoituksen on tänä iltana käydä laittamassa ikkunaan suunnileen tällaisen tekstin:

"
Jumala saattaa
olla olemassa.
Etsi rohkeasti Häntä ja
nauti elämästä.
"

Kampanja kestää 2 viikkoa.
Eli ideoita kaivataan.
Onko sinulla muita ehdotuksia?
Muuttaisitko tätä ehdottamaani tekstiä?

Minkälaista rekvisiittaa ehdottaisit ikkunalle?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #32 : 22.06.09 - klo:16:50 »
Jumala on. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #33 : 22.06.09 - klo:16:55 »
Jumala on. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä.

Jumala hoitaa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #34 : 23.06.09 - klo:00:02 »
Lainaus
"Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä".

Onpas mielenkiintoisen asenteellinen tämä slogan.

Jumala ON olemassa -> pitää murehtia, eikä voi/saa nautia elämästä. :017:
Jumalaa EI OLE -> ei siis tarvitse murehtia ja voi nauttia elämästä. :107:

Ja höh!
Herra armahda.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #35 : 23.06.09 - klo:03:19 »
Lainaus
Onpas mielenkiintoisen asenteellinen tämä slogan.

Jumala ON olemassa -> pitää murehtia, eikä voi/saa nautia elämästä.
Jumalaa EI OLE -> ei siis tarvitse murehtia ja voi nauttia elämästä.

Vähän taustaa tuolle sloganille, joka auttanee siihen kätketyn logiikan löytymiseen.
Tilannehan oli se, että kristilliset tahot (olisikos ollut Englannissa tai missä nyt olivatkaan) olivat laittaneet jotain helvettiin liittyviä iskulauseita julkisuuteen, ehkä bussien kylkiin. (Rohkea veto, johon suomalaiset kristityt eivät kyllä yllä.)
Vastavetona paikalliset vapaa-ajattelijat olivat sitten laittaneet oman kampanjansa, jonka suomennoksen toinkin tässä esiin.

Olen ymmärtämässä (erään kuulemani haastattelun perusteella), että vapaa-ajattelijoiden Suomen johto kyllä ymmärtää, että tämä Helsingin busseissa oleva mainos ei omaa samaa asiayhteyttä (ei siis ole ollut tätä kampanjaa edeltävää helvettikampanjaa), kuin Englannissa ollut kampanja.
Siitä huolimatta suomenkielinen käännös tuosta englantilaisversiosta on Helsinkiin bussien kylkiin valittu.

Tarkoitus on mm. herättää keskustelua näistä perimmäisistä asioista. Ja tämä tarkoitushan on saavutettu: kampanja on ylittänyt uutiskynnyksen.
Vapaa-ajattelijat ymmärtääkseni eivät usko, että Jumalaan taikka jumaliin uskominen sinällään veisi ihmisen murheen laaksoon, eli esittämäsi
totuus--->johtopäätös ketju ei tuollaisenaan olisi vapaa-ajattelijoiden ideologian mukaista.
Toki, jos ei tunne asian taustoja ja näkee vain tuon suomalaisen bussimainoksen, kieltämättä esittämäsilainen totuus--->johtopäätös -ketju tulee varmasti monelle mieleen.

Eli, tarkoitus tuolla kampanjalla ei ole hakea jotain loogista riemuvoittoa Jumalasta taikka jumalista, vaan herättää keskustelua asiasta sekä pitää esillä jumalatonta maailmankuvavaihtoehtoa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #36 : 23.06.09 - klo:05:38 »
"Vangitusti ajatteleva":
Mitä vähemmän epäoleellisesta keskustellaan, sitä enemmän on tilaa ilolle. Epäoleellista on, onko vai eikö Jumala. Oleellista on, että Hän on. Hänen, kaiken Luojan ylistäminen ja kiittäminen lisää iloa.

"Vapaasti ajatteleva":
Kun me elämme vain keskenämme ilman näkymätöntä kaikkivaltiasta, ajattelemme ja toimimme samalla tasolla, meillä ei ole force majoria toimia toisin kuin on sovittu. Jos niin kuitenkin käy, olemme velvollisia tekemään tilin vain lähimmäiselle. Se on puhtaampaa rakkautta kuin Jumalan ja lähimmäisen kesken jaettu.

"Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä".

Onpas mielenkiintoisen asenteellinen tämä slogan.

Jumala ON olemassa -> pitää murehtia, eikä voi/saa nautia elämästä. :017:
Jumalaa EI OLE -> ei siis tarvitse murehtia ja voi nauttia elämästä. :107:

Ja höh!

Koska Jumala on arvaamaton.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #37 : 05.07.09 - klo:08:51 »
Jumala on. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä.
Facebookissakin on joku vastaavanniminen "Jumala on..."-ryhmä!

Pitäisi saada niitä Kyöstin ikkunalauseita bussien kylkeen. Tai T-paita tekstejä, esim "ah älä suutu" olisi mukavaa luettavaa bussin kyljestä silloin kun myöhästyy bussin ovelta pari metriä :)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #38 : 05.07.09 - klo:10:37 »
Lainaus
Pitäisi saada niitä Kyöstin ikkunalauseita bussien kylkeen.


Hyviä ehdotuksia ikkunatekstiksi tuli.
Tällä kertaa ikkunalla oli koko kampanjan ajan teksti:
"
Jumala saattaa
olla olemassa -
etsi siis
rohkeasti Häntä ja
nauti elämästä
"

Nuo 2 ekaa riviä oli eräs Kauppakehden keskustelufoorumilla suuresti ihailemani agnostikko ehdottanut.

Mielessä on minullakin ollut, että voisi olla kiva järjestää vastakampanja tuolle "Jumlaa tuskin on..." kampanjalle bussien kylkeen ainakin pääkäupunkiseudulla, mutta miksei muuallakin. Näkemykseni mukaan pitäisi hakea teksti, joka on ennen kaikkea kantaa ottava, mieluiten myös humoristinen, ei liiallisesti hyökkäävä.
Jotenkin olen mieltynyt tuohon Kauppalehdestä saatuun ideaan "Jumala saattaa olla olemassa".
Se nimittäin on tietyllä tapaa samoilla linjoilla, kuin "Jumalaa tuskin on olemassa". Sana "tuskin" nimittäin jättää oven hivenen raolleen, keskittyen siihen oven sulljettuun osuuteen. Sana "saattaa" taasen keskittää katseen siihen pieneen oven rakoon.

Bussimainoskampanjan järjestäminen ei oikeastaan ole kovin kummoinen asia.
Tarvitaan vain päättäväisyyttä ja motivaatiota ja vähän vaivannäköä.
Vapaa-ajattelijat ovat monelta osin hyvin alotteellista porukkaa. Ovat hyvin päässeet julkisuuteen eri tempaustensa suhteen - ja täysin ansaitustusti.
Jos kerran töitä tekee, niin kyllä siitä pitää palkkakin tulla.
Olen sitä mieltä, että kristillisesti suuntautuneet ihmiset ym. kaikki itsensä uskovaisiksi uskovat ihmiset varmasti halutessaan pystyvät aivan samaan, kuin vapaa-ajattelijatkin.

Mitä olette mieltä, kerätäänkö kokoon jonkinlainen potti rahaa ja pistetään kantaa-ottava riittävän hyvän maun mukainen teksti bussien kylkiin esim. pariksi viikoksi, taikka pidemmäksikin aikaa?
Bussikampanjoita voi sitten halutessaan uusiakin tasaisin väliajoin.

Itse voisin osallistua lähinnä rahallisesti, mutta jonkin verran kyllä liikenee aikaa suunnittelutyöhönkin yms., mitä pikkuvauvan hoidolta kerkiän.

Minulla on jonkinlainen aavistus, että nyt saattaisi olla sellainen ajankohta, että monen kukkaron nyörit tällaisen asian puolesta saattaisivat olla löysimmillään. Saattaa ehkä olla hyvä takoa nyt, kun rauta on kuuma.

Mitä ollaan mieltä?

Juhoma

  • Vieras
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #39 : 05.07.09 - klo:12:42 »


Mitä olette mieltä, kerätäänkö kokoon jonkinlainen potti rahaa ja pistetään kantaa-ottava riittävän hyvän maun mukainen teksti bussien kylkiin esim. pariksi viikoksi, taikka pidemmäksikin aikaa?


Mitä ollaan mieltä?
[/quote

Siihen pottiin en laita rahaa  !

santtu-62

  • Vieras
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #40 : 05.07.09 - klo:14:30 »
Jospa rajoittaisit sen kampanjasi siihen Espoon rajalle ja vielä parempi jos saisit sen vielä rajoittumaan ihan vain pelkästään Lepuskiin. Pajassasi minun puolestani voit takoa vaikka minkälaisia helareiten ”hevosenkenkiä”.

Meidän pirtissä ei  kukkaron nyörit aukene …
   :eusa_hand:

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #41 : 05.07.09 - klo:18:18 »
Miks ootte noin tylyjä Kyöstille? Idea voi olla utopistinen ja *onkin* - tällä foorumilla, mutta silti.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #42 : 05.07.09 - klo:18:44 »
Kyöstistä varmaankin ihan hyvä, että jotain mieltä asioista. Oikeasti luulen että hän jotenkin oudolla mielellä varustettuna tykkää enempi negatiivisesta kuin positiivisesta palautteesta.

Ottamatta kantaa tohon bussikapinaan, niin luin jostain jonkun tutkijan, Hanna nimeltään jotakin tai Hannah niin kirjoittaneen, että pelkät körttijuhlat kerran vuodessa ei riitä pelastamaan herännäisyyttä.
Mistä se sit tarvittis pelastaa? No siitä että se jotenkin on pienentynyt ja kuihtumassa jonnekkin.
Vaikkakin körttijuhlissa on paljon väkeä, niin jotain muutakin tutkijan mukaan tarvittaisiin.

Siis niinku mitä?
Körttiseuroja on paljonkin, mutta aika pienimuotoisia ja huolestuttaa, kun minä Hesassa aika useasti niissä vieraillessani ole se nuorin siellä, jollei Samuli Korkealainen ole puhumassa.

Yhessä puheessa joku nuori tyttö oliko 11 kesäinen sanoi, jotta hän haluaa muutakin kuin korvatulppa musiikkia. Eli hän kaipaisi muutakin.
Aholansaari taitanee olla yksi mitä kautta ihmiset tai nuoret yleensä löytää herännäisyyden, mutta miten muuten?

Oikeesti munkaan ei kait tulisi niin paljon tänne kirjoitella, kun en körtti ole, vaikkakin diggaan painotuksia, kuten pieneksi tuleminen ja nöyryys ja mahdottomuus Jumalan edessä, armonkerjäläinen ja muut sellaiset. :icon_rolleyes:
Kaikki valta tekoälylle!

santtu-62

  • Vieras
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #43 : 05.07.09 - klo:19:38 »
Miks ootte noin tylyjä Kyöstille? Idea voi olla utopistinen ja *onkin* - tällä foorumilla, mutta silti.

Anna kaikkien kukkien kukkia … niinpä niin…
Mutta ei minun puutarhassa …
Ja ei tämä ole nyt ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun keskustelu on jälleen tämän …
Minun puolesta voitte leikkiä ”hyvää puutarhuria”, mutta ei sitä nyt kumminkaan kaikkea … tarvitse sietää. 
Kiitos Kyösti, niin hyvässä kuin pahassa sait minun ”roolien vetämisen ” loppumaan.

Se on siinä. , ei muuta kuin voimia ja terveyttä kaikille jatkossa, sitä varmaan tulemme jokainen tarvitsemaan, olimme sitten mitä olimme.

ps. Viisveisaaja foorumilla taitaa olla noin 635 jäsentä, 10-20 heistä kirjoittaa ja ... No mitä se minulle enään kuuluu. Jotenkin tulee kyllä ajatus mieleen, kun eräs herännäisyyden henkilö poistui joukostamme...

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol3
« Vastaus #44 : 05.07.09 - klo:21:25 »
Minun mielestäni omasta poikkeavat uskonkäsitykset eivät ole uhka.
Minun uskomusmaailmanikaan ei pitäisi olla kellekään uhka.

Kunnioitan suuresti vapaa-ajattelijoita mm. tuon onnistuneen kampanjan johdosta.
Kun koko mainostekstin (www-osoitteineen) lukee ajatuksella pyrkien puolueettomuuteen, huomaa varmaan, että, kukkii siinä myös hieno huumorin kukkanen.
Tekstin ideologia ja pääsanoma tekstin takana on toki täysin erilainen, kuin oma uskoni, mutta ei se minua haittaa.
Ikävä kyllä, monia se kuitenkin haittasi. Ymmärrän kyllä heitäkin, vaikka toivoisin, että hekin pystyisivät näkemään asiaa vähän laajemmalla perspektiivillä.
Toki mainos sisältää myös aineksia, jotka ovat yhteneviä oman uskomusmaailmani kanssa.

Kautta ihmiskunnan historian on ollut niin, että sanoman levittäminen onnistuu parhaiten siellä, missä ihmiset liikkuvat ja oleilevat.
Esim. kristillisen sanoman levittäminen menneinä sukupolvina tehtiin kirkkorakennuksissa, koska ihmiset suurin joukoin olivat siellä.
Nykyään kirkot kumisevat monesti tyhjyyttään, ei ihmiset jaksa niihin tulla.
En minäkään juuri jaksa uskonnollisiin tilaisuuksiin mennä. Uskonnollisen kokoontumistarpeeni täytän radion ja netin kautta.
Näin toimivat monet muutkin.
Toki myönnän, että julkisilla kokoontumisillä on edelleen oma paikkansa, vaikka niiden merkitys ei ole enää sitä, mitä ennenmuinoin.
Nykyään ihmiset viettävät paljon aikaa kotonaan joukkoviestimien äärellä, sekä shoppailemassa koko ajan laajenevissa suurissa kauppakeskuksissa.
Mainosti sitten hammastahnaa, evankeliumia taikka ateismia, se kannattaa tehdä siellä, missä on lukijoita/kuulijoita.

Ajat muuttuvat ja tapojen tulee muuttua myös ajan mukana.
Mainostajien sanoma pysyy samana, mutta mainostustavat muuttuvat.

Myös kristillisen sanoman esilläpitämisessä tulee huomioida se, että ajat muuttuvat.
Pitäisi pyrkiä siihen, että sanoma pysyy samana, mutta valitaan aina aikaan sopiva tapa sanoman esillä pitämiseen.

Välillä minulle tulee sellainen tunne, että kynsin hampain pidetään kiinni vanhentuneista nykyaikaan huonommin soveltuvista tavoista ja samalla suhtaudutaan sallivammin siihen, että sanoman annetaan muuttua. Ja kun asian pitäisi olla juuri päinvastoin.

Lopussa on ehkä syytä korostaa sitä, että on täysin sallittua, jos ajattelet näistä kaikista esiin tuomistani asioista juuri päinvastoin kuin minä.
Sellainen ei ole minulle uhka, vaan pidettäköön sitä rikkautena.
Toisuskova ei ole vaarallinen, vaan hän tarjoaa mahdollisuuden tutustua uuteen ajattelumalliin.
Tutustumisen jälkeen maailmankuva on jälleen laajentunut.
Toisen uskoon tutustuminen ei toki tarkoita sitä, että omasta uskostaan pitää tinkiä.
Kyllä ne molemmat uskot tähän maailmaan mahtuvat vallan hjyvin.
« Viimeksi muokattu: 05.07.09 - klo:21:30 kirjoittanut karjalaisenkyösti »