Kirjoittaja Aihe: Mitä körttiläisyys teille merkitsee?  (Luettu 44109 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« : 24.03.05 - klo:11:58 »
Olen tässä seurannut monia mielenkiintoisia keskusteluja ja tuli nyt mieleen kysyä tällaista, että mitä körttiläisyys ja usko yleensä teille merkitsee? Seuroja ja herättäjäjuhlia? Vai oletteko te niitä joissa vielä elää tämä alkuaikojen körttiläisyyden tietty pietismi ja alatien kristillisyys? (Itse tunnustan kuuluvani tähän joukkoon...) Aholansaari ja kavereita? Siionin virsiä? Yhteenkuuluvuutta? Vai jotain muuta? Mielipiteitä, kiitos  :D
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
mitä körttiläisyys minulle merkitsee
« Vastaus #1 : 26.03.05 - klo:09:20 »
körttiläisyys on merkillinen elämänfilosofia eikä mikään luterilaisen kirkon oppi... ainakaan minulle... pyrin viisaana (n. 20 vuotta sitten) päästä tietynlaisesta pietismistä ja alatien kulkemisesta eroon... olin fiksu ja rento opiskellessani elämän tapoja...mutta Siperia ja elämä opettaa... olen nyt körttipötky loppuun asti... jos Jumppu suo
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #2 : 26.03.05 - klo:20:02 »
Aholansaari, ystävät, siionin virret ja ehdottomasti seurat. Itseä ärsyttää suunnattomasti meillä päin vallitseva tapa, että seurojen puhujat on ennalta valittu. Viime viikonloppuna saaressa oli todella onnistuneet seurat, ja erinomaisia puheita. Körttiläisyys on ainakin minulle jonkinlainen elämäntapa, jota ilman ei oikeastaan voi olla. Ja mukava sellainen!

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #3 : 28.03.05 - klo:23:32 »
Körttiläisyys merkitsee lupaa olla vain, olla Jumalan hoidettavana. Turhia vaatimuksia ei esitetä, eikä lisätä syyllisyyden taakkaa entisestään.

Siionin virret osuvat usein suoraan niihin syvimpiin tuntoihin, joita ei ole osannut edes sanoiksi pukea. Ne esittävät Kaikkivaltiaalle osuvasti ne eniten mieltä vaivanneet rukoukset.

Körttiläisyys voi olla elämäntapakin, itselleni se on paremminkin elämänasenne. Se muistuttaa, kuinka tärkeää on pyrkiä säilyttämään nöyryys ja rehellisyys Jumalan ja ihmisten edessä.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #4 : 29.03.05 - klo:13:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Soopeli"
Siionin virret osuvat usein suoraan niihin syvimpiin tuntoihin, joita ei ole osannut edes sanoiksi pukea. Ne esittävät Kaikkivaltiaalle osuvasti ne eniten mieltä vaivanneet rukoukset.


Samat sanat. Siionin virsistä on paljon apua. Olen jo muutaman viikon siikkareita mukanani kuljettanut joka paikassa, ne ovat vähän niinkuin pehmolelu, niistä saa turvaa :)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa -JuuSo-P-

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 73
Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #5 : 03.04.05 - klo:15:35 »
Allekirjoitan myös.
-JuuSo-

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #6 : 04.04.05 - klo:11:59 »
En ole oikein varma, mitä körttiläisyys minulle merkitsee, koska olen ollut herännyt niin vähän aikaa, mutta ainakin se on tiettyä mutkattomuutta ja henkisen elämän hoitoa ja tietysti kavereita. Myös seuroissa on oma tunnelmansa, jota on hankala sanoin kuvailla. Minusta tuntuu, että körttiläisyydestä on pikkuhiljaa tulossa minulle elämäntapa ja hyvä niin. Siionin virret ja niiden puhuttelevuus huokettelivat minut, ystävien ohella, körttipiireihin.

Poissa Stuntman

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 7
Merkitsee
« Vastaus #7 : 04.04.05 - klo:21:02 »
Körttiläisyys on minulle sitä, että ollaan rehellisesti Jumalan edessä, eikä ihmisillekään päin "kuvatella" olematonta erinomaisuutta tai esittävää hengellisyyttä.
-koska valaissee kointähtönen mua köyhää kerjääjää-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Tässä yksi esimerkki körttiläisyydestä
« Vastaus #8 : 06.04.05 - klo:17:11 »
Minulle kävi niin onnettomasti, että vanhenin ja tänään löytyi puhelinvastaajastani veisattuna Siioni 243 ensimmäinen säkeistö

243

1. Vakaasti valmistua
tahtoisin kuolemaan.
Valmista, Jeesus, mua
silmäni sulkemaan,
niin että nukkuissani
kuin lapsi lepäisin
ja ylösnoustessani
helmaasi heräisin.

Minusta siinä oli juuri sen mitä tarvisin. Kiitos veisaajalle ja roomalaisille, jotka triumfissa  huusivat koko ajan sankarin korvaan sic transit gloria mundi (niin katoaa mainen kunnia)

Kiitos kaikkille muillekkin, jotka hädässäni minua autoitte.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #9 : 13.04.05 - klo:15:10 »
Meinasin tuolla suruttomuuden puolella alkaa kommentoimaan sitä viittausta körttien yhteiseen uskonnäkökulmaan, mutta totesin, että ajatukseni liittynee silti enemmän tähän topiciin.

Olen näitä seuratupajuttuja lueskellessani miettinyt sitä, minkä syyn nojalla luen itseni körttikansaan kuuluvaksi. Yksi syy, joka on ainakin omalle kokemukselleni tärkeä on kieli ja puhuminen. Körtti saa olla puhumatta uskosta (vrt. muut uskonnolliset erityisryhmät) mutta toisaalta saa puhua siitä, jos haluaa (vrt. suomalaiset). Lisäksi körttiläinen kielenkäyttö on varsin minälähtökohtaista, mutta toisaalta körttiläisyys merkitsee minulle myös yhteisöä.

Tästä pääsemme erääseen herkulliseen jännitteeseen, nimittäin yksilön suhteeseen yhteisöön. Minä olen täysin egoistisesti sysännyt monena hetkenä uskomisen yhteisön niskaan. Lienen siis huono körtti, mutta tämä ilmaus lienee myös kontradiktio. Körtti saa vapaasti olla varma helvettiin päätymisestään toisin kuin monen muun liikkeen oikeaoppiset. Ehkäpä tämän voisi jotenkin ilmaista niin, että körtti kantaa synnin yksin, mutta saa elää yhdessä toisten kanssa.

Lopulta totuus on kuitenkin se, että myöhäiset filosofoinnit takkiksella ja Carcassonnerevanssit ovat maailman parhaita asioita.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #10 : 13.04.05 - klo:15:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"


Tästä pääsemme erääseen herkulliseen jännitteeseen, nimittäin yksilön suhteeseen yhteisöön. Minä olen täysin egoistisesti sysännyt monena hetkenä uskomisen yhteisön niskaan. Lienen siis huono körtti, mutta tämä ilmaus lienee myös kontradiktio. Körtti saa vapaasti olla varma helvettiin päätymisestään toisin kuin monen muun liikkeen oikeaoppiset. Ehkäpä tämän voisi jotenkin ilmaista niin, että körtti kantaa synnin yksin, mutta saa elää yhdessä toisten kanssa.

Lopulta totuus on kuitenkin se, että myöhäiset filosofoinnit takkiksella ja Carcassonnerevanssit ovat maailman parhaita asioita.


Tiedän missä Carcassone sijatsee, mutta tuo revanssi sen yhteydessä oli minulle uusi ilmaus. Muutee olen niistä samaa mieltä.

Itse pääsiaan puutuit minusta aivan oikealla tavalla. Yhteisö on hyvä tuki henkilökohtaisessa taistelussa. Taivaan portilla olemme kuitenkin kukin yksin Jumalamme edessä anomassa armoa, eikä siellä kukaan ole neuvomassa Jumalaa valinnoissa, vaikka jotkut niin kuvittelee. Luotan tässä Jumalan kaikkivoipuuteen ja siihen, että hänen ei tarvitse ostaa mistään ryhmästä konsulttipalveluja.

Älkää vain tehkö tästä niin vaikeaa, että sitä voivat ymmärtää oikein vain yhteisön hallintoelimet.  Tämä asia on hämmästyttävän yksikertainen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #11 : 13.04.05 - klo:16:35 »
[offtopikkia]
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"

Tiedän missä Carcassone sijatsee, mutta tuo revanssi sen yhteydessä oli minulle uusi ilmaus.


Pikainen googletus paljasti, että Carcassone on lautapeli. Tietoa pelistä löytyy mm. osoitteesta http://www.lautapelit.fi/kotisivu/TTcarcassonne.php
[/offtopikkia]

Mitä tulee itse aiheeseen, niin onko kukaan muu kokenut joskus jotain niin hienoa ja samalla salaperäistä, että on ollut parempi ottaa asia sellaisenaan, myös "epäselvine" puolineen, kuin alkaa perinpohjin selvittelemään ja analysoimaan asiaa, ikäänkuin tutkien sen rikki? Itse olen miettinyt, että myös körttiläisyyden kummallisuudet voisi ottaa sellaisenaan, järkeilemättä liikoja. Jotkut asiat tuntuvat olevan niin herkkiä, että niiden hienous häviää, jos niitä analysoidaan liikaa. Toisaalta körttiläisyys tuntuu kaikesta ihmettelystä huolimatta olevan myös eräänlainen mysteeri jopa edistyneemmille? :)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Yhtä ja toista
« Vastaus #12 : 13.04.05 - klo:17:11 »
Carcassone on muurin ympäröimä kaupunki aivan etelä Ranskassa 60km Narbonnesta sisämaahan.

Olen luonteeltani enemmän luova ja erittäin vähän pedantti tai perfektionisti. Huomaan toimivani usein noin. Minsta on monissa asioissa aivan liikaa näpertelyä sen sijaan, että tehtäisiin työt ja lähdettäsiin kotiin huilaamaan. Muilta osin on hyvä yhtyä edeltäjän puheisiin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #13 : 14.04.05 - klo:08:57 »
Lautapeli Carcassonne on saanut nimensä ko. kaupungilta. Olen ymmärtänyt, että tämä kaupunki on vallattu suuntaan ja toiseen poikkeuksellisen monta kertaa. Muuria kyllä piisaa pelissäkin. Ja valloituksia!

Lainaus käyttäjältä: "Soopeli"

Mitä tulee itse aiheeseen, niin onko kukaan muu kokenut joskus jotain niin hienoa ja samalla salaperäistä, että on ollut parempi ottaa asia sellaisenaan, myös "epäselvine" puolineen, kuin alkaa perinpohjin selvittelemään ja analysoimaan asiaa, ikäänkuin tutkien sen rikki?


Hyvin sanottu! Noin olen itsekin usein ajatellut. Olisihan se kai jotenkin äärihumanististakin ajatella, että kaikki olennaiset asiat jotenkin järjellä voisi ymmärtää. Lopulta: eihän meistä kukaan tiedä varmasti mikä täällä todella on tärkeää.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Mitä körttiläisyys teille merkitsee?
« Vastaus #14 : 14.04.05 - klo:10:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Soopeli"

Mitä tulee itse aiheeseen, niin onko kukaan muu kokenut joskus jotain niin hienoa ja samalla salaperäistä, että on ollut parempi ottaa asia sellaisenaan, myös "epäselvine" puolineen, kuin alkaa perinpohjin selvittelemään ja analysoimaan asiaa, ikäänkuin tutkien sen rikki?


Hyvin sanottu! Noin olen itsekin usein ajatellut. Olisihan se kai jotenkin äärihumanististakin ajatella, että kaikki olennaiset asiat jotenkin järjellä voisi ymmärtää. Lopulta: eihän meistä kukaan tiedä varmasti mikä täällä todella on tärkeää.[/quote]

Hah olemme päätyneet Jyväskylään, jossa ei ole edes muuria Carcassonen tapaan. Parisataa vuotta sitten paikalle Iistä muutanut seppä lausui savoilaispojalle sanat, jotka kestää ja on koko tämän kirjoittelun Paavo-koodi "Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki Kristuksen sisällinen tuntemus."  Itse asiassa hauskaa ajautua siihen tuollaisen ajatusleikin jälkeen. Siinä lauseessa se on eikä siihen tarvitse mitään lisätä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi