Kirjoittaja Aihe: Uskoontulo 2  (Luettu 42707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #30 : 25.03.11 - klo:08:02 »
Näinköhän.

Jos ihminen sanoo, että kaikki on suhteellista, niin eikö se ole samaa kuin millään ei ole mitään väliä.
Acta, non verba.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #31 : 25.03.11 - klo:09:53 »
Ongelma on siinä että hän oli niin persoonallinen kirjoittaja jonka kielenkäyttö ja retoriikka oli aivan eri sfääreissä kuin meidän. Hänen leipälajinsa oli kaiken äärimmilleen kärjistäminen. Yhdessä aihepiirissä hän on niin uppoutunut että jos lukija ei tunne hyvin hänen pääteoksiaan ja pääoppejaan, voi hyvinkin päätellä sellaista mitä Luther ei suinkaan ole tarkoittanut.

Kun luen kirjoja, minulla on tapana kiinnittää ensijaisesti huomio siihen, mitä kirjoittaja sanoo ja tietoisesti pyrin "unohtamaan" itse kirjoittajan. Näin on myös Lutherin suhteen. Aikaisemmin lainasin otteita kirjasta "Mannaa Jumalan lapsile". Sitten luin hänen kirjaansa "Synti ja armo". Yllättävää siinäkin on kuinka (nykymittapuun mukaan mitattuna) epäluterilaisia ajatuksia kirja sisältää. Jopa niin, että paikoin esiintyvä lakihenkisyys suorastaan ahdistaa.

Kokemukseni tästä lukutapahtumasta oli kutakuinkin sama kuin taannoin lukiessani C.O. Roseniuksen kirjaa "Tie rauhaan". Puoleenväliin kirja oli niin evankelista, ettei paremmasta väliä. Mutta sitten tyyli muuttui erittäin lakihenkiseksi. Jälkeenpäin sain tietää, että Roseniuksen hengellinen kehitys kääntyi myöhäisemmällä iällä lakihenkisyyteen. Monilla muilla käy päinvastoin.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #32 : 25.03.11 - klo:11:05 »
Minä väitän että Jumala vaikuttaa sen kaikissa! Emme me sitä aina näe ja tuskin se vaikuttaminen edes tapahtuu kaikissa samalla tavoin. uskoakseni/käsittääkseni Jumala toimii siten että ottaa huomioon persoonan ja tilanteen jne.

Ei minusta mitenkään voida osoittaa etteikö Jumala toimisi/vaikuttaisi kaikissa. Se miten se tapahtuu jää meille monesti salaisuudeksi. Ehkäpä jonkun kohdalla siten, että tuo ihminen tuntee itse ratkaisseensa asian so. Pyhä Henki on saanut hänet tahtomaan ja tekemään.

"Ilman minua te ette voi mitään tehdä!" (Joh. 15:5)

Ymmärrän, että näinkin voi ajatella. Mutta tuo ei ratkaise sitä ongelmaa, johon olen tähdännyt. Ja ongelma on edelleen sama, sanot sitä salaisuudeksi. Mielestäni se on julkinen salaisuus, jonka Raamattu meille ilmoittaa. Jotkut ovat sitä mieltä, että syntiinlankeemuksessa ihmiseltä meni kyky valita mitään, mikä liittyy jumala-suhteeseen. Raamattu ei kuitenkaan tue tätä ajatusta, ei VT eikä UT, koska niissä kummassakin puhutaan monin paikoin siitä, että tulisi valita oikein.

En voi mitenkään käsittää sitä, että  esim. armon vastaanottamisella voitaisiin vähimmässäkään määrin tienata sitä armoa. Armoon emme voi vaikuttaa sitä eikä tätä, voimme ainoastaan hylätä sen tai ottaa sen vastaan.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #33 : 25.03.11 - klo:12:02 »
Sidottu ratkaisuvalta on nyt tilauksessa. Odotan mielenkiinnolla onko kirjoittaja sama Luther, jonka kirjoja ole aiemmin lukenut.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #34 : 25.03.11 - klo:13:35 »
En voi mitenkään käsittää sitä, että  esim. armon vastaanottamisella voitaisiin vähimmässäkään määrin tienata sitä armoa. Armoon emme voi vaikuttaa sitä eikä tätä, voimme ainoastaan hylätä sen tai ottaa sen vastaan.

Kun Jumala armahtaa, ei ihminen mahda sille yhtään. Ihminen ei voi hylätä oma pelastustaan, koska vain ja ainoastaan JUmala pelastaa ilman ihmisen tekoja, uskoa ja toimintaa. Ihminen ei siis voi hylätä tai ottaa mitään vastaan vaan kaikki annetaan, mitää ei oteta eikä hylätä, jos Herra pelastaa. En kerta kaikkia ymmärrä sitä, että jatkuvasti kiellät Jumalan kaikkivaltiuden.
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #35 : 25.03.11 - klo:15:34 »
Ymmärrän, että näinkin voi ajatella. Mutta tuo ei ratkaise sitä ongelmaa, johon olen tähdännyt.

Anteeksi tyhmyyteni mutta en käsitä että mitä oikein pitäisi ratkaista? Senkö että miksi Jumala armahtaa ketä armahtaa?  Siihen löytyy Raamatussa ihmisille tarkoitettu vastaus eli "se ei ole teidän asianne miettiä!"

Asia on siis sillä loppuunkäsitelty.  Ei ole olemassa mitään ongelmaa joka pitäisi "ratkaista".
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #36 : 25.03.11 - klo:16:21 »
kaikki on suhteellista
= relativismi

millään ei ole mitään väliä
= nihilismi
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #37 : 25.03.11 - klo:17:17 »
= relativismi
= nihilismi

Ei kannata lukea liikaa oppikirjoja vaan muodostaa ajatuksi itse. Relativismi tarkoittaa siis sitä, että mikä tahansa on oikein tai väärin. Silloin ei millään ole mitään väliä, koska kaikki ovat oikeassa ja väärässä.
Acta, non verba.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #38 : 25.03.11 - klo:17:23 »
En kerta kaikkia ymmärrä sitä, että jatkuvasti kiellät Jumalan kaikkivaltiuden.

En ole Raamatusta löytänyt sellaista Jumalan kaikkivaltiutta, jota yrität tarjota. Ei Jumalan kaikkivaltius sulje pois sitä vaihtoehtoa, ettei Hän käytä kaikkivaltiuttaan.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #39 : 25.03.11 - klo:17:26 »
Anteeksi tyhmyyteni mutta en käsitä että mitä oikein pitäisi ratkaista? Senkö että miksi Jumala armahtaa ketä armahtaa?  Siihen löytyy Raamatussa ihmisille tarkoitettu vastaus eli "se ei ole teidän asianne miettiä!"

Asia on siis sillä loppuunkäsitelty.  Ei ole olemassa mitään ongelmaa joka pitäisi "ratkaista".

Ongelmat vaativat ratkaisua, silmien sulkeminen niiltä on itsensä ja toisten pettämistä. Kysymys on ainoastaan siitä, että Jumala on sovittanut koko maailman itsensä kanssa, mutta kaikki eivät tule sovituksesta osallisiksi. Miksi?

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #40 : 25.03.11 - klo:20:23 »
Ongelmat vaativat ratkaisua, silmien sulkeminen niiltä on itsensä ja toisten pettämistä. Kysymys on ainoastaan siitä, että Jumala on sovittanut koko maailman itsensä kanssa, mutta kaikki eivät tule sovituksesta osallisiksi. Miksi?

No tässä sinulle vastaus kun et minua halua uskoa:

 "Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan."
Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä." 
Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"



Sinun mietteisiisi sopii kuin nenä päähän tuo lihavoitu kohta.  Mitä ihmeen vänkäämistä näin ilmiselvässä kohdassa oikein on?  Miksi sinä vaadit "ratkaisua" kun sinulta noin suorin sanoin KIELLETÄÄN tuommoisten asioiden miettiminen?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #41 : 25.03.11 - klo:20:44 »
Sinun mietteisiisi sopii kuin nenä päähän tuo lihavoitu kohta.  Mitä ihmeen vänkäämistä näin ilmiselvässä kohdassa oikein on?  Miksi sinä vaadit "ratkaisua" kun sinulta noin suorin sanoin KIELLETÄÄN tuommoisten asioiden miettiminen?

Minusta tuo viiden pisteen kalvinismi on harhaoppi. Ja hyvin vakava sellainen. Näyttää olevan niin, ettei mikään mahti voi muuttaa sitä käsitystä, jos sen on kerran omaksunut. Lukemassani kirjassa Luther sanoutui siitä selkein sanoin irti.

Kirjan nimi oli Sana ja Armo eikä Synti ja Armo, kuten virheellisesti aiemmin mainitsin.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #42 : 25.03.11 - klo:21:05 »
...jos tuolle linjalle lähdetään niin "Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan." <- tästä vois hyvinkin saada sen kuvan, että armo ja lunastus ei kuljekaan käsi kädessä ja armon ikävöiminen onkin näin ollen ookoo juttu...

Jännää settiä toi Raamattu. Sieltä löytyy vaikka mitä jännää.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #43 : 25.03.11 - klo:21:06 »
Relativismi tarkoittaa siis sitä, että mikä tahansa on oikein tai väärin.

Javisst javisst  :003:
Google?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #44 : 25.03.11 - klo:22:19 »
Ei relativismi ole javisst, vaan kanske.