Kirjoittaja Aihe: Uskoontulo 2  (Luettu 42715 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #15 : 23.03.11 - klo:07:45 »
Hyvä paikka kysyä on uskonnollisten kirjojen antikvariaatti www.pokstaavi.fi Se sijaitsee Helsingissä Suonionkadulla eli lähellä Kallion kirkkoa.

Kannatan.
Taidan olla yksi sen vakioasiakkaista.
_____________

Ihmeellistä, että täällä vielä jauhetaan tästä uskoontulosopasta.
Onesimukselle se näyttää olevan pakkomielle josta ei pääse yli? :-\

Mitä se uskoontulo sitten on?
Jotenkin luterilainen kirkko opettaa minusta, että ihminen pelastuu kasteessa ja se on Jumalan teko.
Sitten myöhemällä iällä, saattaa tapahtua mielenmuutos ja ihminen sen kasteessa saadun uskon tai pelastuksen kanssa toimii kuten toimii.
Toiset alkavat enempi sen kanssa viettämään aikaa ja toiset vähempi, mutta pelastus nyt kuitenkin on täysin Jumalanteko.

Uskonnollinen vaikutus sitten saataa olla mitä onkin jokaisen kohdalla. Toisilla se on enempi aktiivista kuin toisilla, mutta se ei itse uskoontulo asiaan vaikuta.

Olisi outoa jos uskoontulo olisi joku omateko sillä mihin se silloin perustuisi?
Omaan antamiseen elämänsä Jeesukselle?  Silloinhan sitä olisi epävarmuudessa, nyt annoin, nyt sen annoin pois, tein syntiä menetinköhän sen ja muutenkin, jos uskomiset ovat ihmisen oman uskon ja tekojen tai ratkaisujen varassa ne tuskin antavat rauhaa.

Moni uskoontullut on kuin tuli p..alla ja hirveä paatos ja kiire ja kauhea puollustelu päällä kun heitä tapaa. Minusta siinä on pikkaisen ristiriitaa, jos asiat olisi kunnossa ja Jumalan ei omissa käsissä, niin luulisi rauhan olevan pikkaisen näkyvämpi?
Tämä vain mun kokemukseni uskoontulleista.

Sitten vielä se omavanhurskaus ja omavoimaisuus tekee ihmisestä toista ylempäänä olevan ja eroittelee ihmisiä "lähimmäisiä" eritasoille. On uskoontulleet ja ei uskoontulleet ja nämä uskoontulleet kokevat tietävänsä ja olevansa teoillaan enempi tietäviä ja paremassa asemassa suhteessa Jumalaan.
Kun ihminen on armosta pelastunut, ei omien tekojen ja ratkaisujen takia, niin kaikki kunnia menee Jumalalle ja ihminen itse on vain armokerjäläinen. Ja minusta armokerjäläisyys on ainoa oikea asenne suhteessa Jumalaan.

Toisaalta ymmärrän Onesimuksen näkemykset, ne kuulunevat johonkin vaiheeseen elämää joillakin, mutta tulisi jo pikkasen ajetella asioita omilla aivoilla ja päästä yli tuostakin asiasta ja ajatella se selväksi.
Lisäksi kuuluuko toi aihe tänne, kun eihän tämän pitäisi olla foorumi jossa keskustellaan herätysliikkeiden opeista vaan herännäisyydestä, vaikka mulle ihan sama mistä kirjoitetaan, kunhan ei liikaa loukata toisen näkemyksiä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #16 : 23.03.11 - klo:08:48 »
viisaita ajatuksia Viisveisaaja!


"Usko on kyselemistä ja taistelua,
ennen kuin siitä tulee varmuutta ja rauhaa."

Thomas Merton
Herra armahda.

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #17 : 23.03.11 - klo:09:04 »
viisaita ajatuksia Viisveisaaja!


"Usko on kyselemistä ja taistelua,
ennen kuin siitä tulee varmuutta ja rauhaa."

Thomas Merton

Kompaan Atanasia, tästä on hyvä lähteä viettää tätä päivää.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #18 : 23.03.11 - klo:16:22 »
Toisaalta ymmärrän Onesimuksen näkemykset, ne kuulunevat johonkin vaiheeseen elämää joillakin, mutta tulisi jo pikkasen ajetella asioita omilla aivoilla ja päästä yli tuostakin asiasta ja ajatella se selväksi.

Onko tarkoituksenasi vähätellä Onesimuksen näkemyksiä vai mitä yrität tuolla sanoa?

Minusta Onesimus perustelee ajatuksiaan eikä vain heittele niitä, mitä soisin usean muunkin tekevän. Vaikka olenkin hänen kanssa tästä eri mieltä niin ei tämä ole mikään "kunhan kasvat aikuiseksi niin ymmärrät" -kysymys. Tämä on näkemysero. 
Ei nämä mitään helppoja ja yksinkertaisia asioita ole.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #19 : 23.03.11 - klo:16:26 »
Jos sanoisin JEES, niin se tarkoittaisi aika isoja asioita. Jää nimittäin liian suuria kysymyksiä avoimeksi. Suurin niistä on se, että miksi Jumala ei vaikuta sitä kaikissa. Sinä varmaan osaat siihen vastata? Avaapa tämä solmu.


Minä väitän että Jumala vaikuttaa sen kaikissa! Emme me sitä aina näe ja tuskin se vaikuttaminen edes tapahtuu kaikissa samalla tavoin. uskoakseni/käsittääkseni Jumala toimii siten että ottaa huomioon persoonan ja tilanteen jne.

Ei minusta mitenkään voida osoittaa etteikö Jumala toimisi/vaikuttaisi kaikissa. Se miten se tapahtuu jää meille monesti salaisuudeksi. Ehkäpä jonkun kohdalla siten, että tuo ihminen tuntee itse ratkaisseensa asian so. Pyhä Henki on saanut hänet tahtomaan ja tekemään.

"Ilman minua te ette voi mitään tehdä!" (Joh. 15:5)
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #20 : 23.03.11 - klo:19:10 »

Olisi outoa jos uskoontulo olisi joku omateko sillä mihin se silloin perustuisi?
Omaan antamiseen elämänsä Jeesukselle?  Silloinhan sitä olisi epävarmuudessa, nyt annoin, nyt sen annoin pois, tein syntiä menetinköhän sen ja muutenkin, jos uskomiset ovat ihmisen oman uskon ja tekojen tai ratkaisujen varassa ne tuskin antavat rauhaa.

Tuo oli sen suurin ongelma.  Olenko antanut?  Mitäs jos tuilin ottaneeksi sen tällä tai tuolla teollani pois takaisin itselleni? 
Aivan kaikki, jossa on opetettu minkään jäävän minun varaani, on riistänyt uskon levon ja rauhan, kiinnittänyt huomion vain itseeni ja hätään omasta pelastuksesta, kun asia nyt vain on niin ettei minulla ole valuuttaa lunastaa sieluani tuonelasta.  Senkin ajan olisin voinut ajatella muita, ja ellen muuta voi, rukoilla heidän puolestaan jotka sitä pyytävät tai tarvitsevat, mikä muuten ei ole ihan vähän sekään. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #21 : 23.03.11 - klo:19:23 »
Tuo oli sen suurin ongelma.  Olenko antanut? 

Pääongelma on siinä, olenko nyt Tiellä. Jos olen Tiellä, matka on joskus alkanut. Mutta jos matka ei ole milloinkaan alkanut, Tielläoleminen ei ole mahdollista.

Luen par'aikaa erästä Lutherin teosta. Olen yllättynyt siitä, kuinka paljon hän puhuu vastaanottamisesta ja antautumisesta monin eri termein. Lutheriakin näköjään luetaan "kuin piru raamattua", eli ohitetaan se, mikä ei sovi lukkoonlyötyyn oppiin.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #22 : 23.03.11 - klo:20:42 »
Huomauttaisin Onesimus sellaisesta asiasta Lutherin ja kenen tahansa kirjailijan tulkitsemisen suhteen että ensin on hyvä lukea kirjailijan itsensäskin sellaisiksi tunnustamat pääteokset tahi merkittävimmät teokset joista kirjailija itse sanoo näin.

Lutherilta sanoisin ettei kannata muodostaa hänen mielipiteistä kovin umpeenmuurattuja kantoja ennenkuin on lukenut kokonaan Ison katekismuksen, Laajemman Galatalaisepistolan selityksen ja juuri tuon Sidotun ratkaisuvallan.

Ne olivat hänen kiistattomat pääteokset joista näkyy hänen opin ydin.  Kuten täällä on aiemmin todettu niin esim. Kirkkopostillaa yksistään lukiessa voi hyvinkin luulla Lutheria helluntailaisten esi-isäksi. Samoin "Juutalaisista ja heidän valheistaan" -teosta lukiessa voi luulla Lutheria Hitlerin kotiopettajaksi.

Mutta kun itsekin olin jo alle lukenut nuo yllämainitut niin kirja "Juutalaisista ja heidän valheistaan" peilautui kaikkea ennen luettua vastaan sillä tavalla etten minä ainakaan Lutheria minään antisemististinä voi pitää.

Ongelma on siinä että hän oli niin persoonallinen kirjoittaja jonka kielenkäyttö ja retoriikka oli aivan eri sfääreissä kuin meidän. Hänen leipälajinsa oli kaiken äärimmilleen kärjistäminen. Yhdessä aihepiirissä hän on niin uppoutunut että jos lukija ei tunne hyvin hänen pääteoksiaan ja pääoppejaan, voi hyvinkin päätellä sellaista mitä Luther ei suinkaan ole tarkoittanut.

Olematta mikään muu kuin asiasta kiinnostunut maallikko, kerron tämän pelkästä omasta kokemuksesta.  Pyydän siis että tee oikeutta niin suuren miehen muistolle tutkimalla ensin hänen pääteoksia huolellisesti ja kommentoi vasta sitten mitä mieltä hän oli esim. tästä.  Ilman Sidotun ratkaisuvallan lukemista ei ole mahdollista tietää mitä Luther asiasta kokonaisuudessaan ajatteli.

Joku asioita paremmin tunteva voinee tämän allekirjoittaa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #23 : 23.03.11 - klo:20:50 »
Aivan kaikki, jossa on opetettu minkään jäävän minun varaani, on riistänyt uskon levon ja rauhan, kiinnittänyt huomion vain itseeni ja hätään omasta pelastuksesta,

Sama kokemus.  Siltä osin kuin lepo ja rauha on itseni varassa, se muuttuu levottomuudeksi ja rauhattomuudeksi. Ainoastaan Kristus-kalliolla on kestävä lepo ja rauha.


"Så säger ock jag dig att du är Petrus; och på denna klippa [Klippa heter på grekiska petra.] skall jag bygga min församling, och dödsrikets portar skola icke bliva henne övermäktiga."

(Matteus luku 16 jae 18)
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #24 : 24.03.11 - klo:07:40 »
Olematta mikään muu kuin asiasta kiinnostunut maallikko, kerron tämän pelkästä omasta kokemuksesta.  Pyydän siis että tee oikeutta niin suuren miehen muistolle tutkimalla ensin hänen pääteoksia huolellisesti ja kommentoi vasta sitten mitä mieltä hän oli esim. tästä.  Ilman Sidotun ratkaisuvallan lukemista ei ole mahdollista tietää mitä Luther asiasta kokonaisuudessaan ajatteli.Joku asioita paremmin tunteva voinee tämän allekirjoittaa.

Tässä on hieman sama juttu kuin Raamatun kokonaisuuden ymmärtämisessä. Jos tuijottaa liikaa yksityiskohtia tai yksittäisi lauseita ja vetää niistä rohkeita johtopäätöksiä, saattaa mennä kovinkan harhaan.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #25 : 24.03.11 - klo:10:08 »
Tässä on hieman sama juttu kuin Raamatun kokonaisuuden ymmärtämisessä. Jos tuijottaa liikaa yksityiskohtia tai yksittäisi lauseita ja vetää niistä rohkeita johtopäätöksiä, saattaa mennä kovinkan harhaan.

Yleisesti tunnettu totuus kautta aikojen kaikkialla on ollut se, että se on aina juuri MINÄ (ja muut samanuskoiset), joka luen Raamattua oikein ja kokonaisuutena ja nuo toisuskoiset tuijottavat niihin yksittäisiin paikkoihin.
Tästä johtuen se oikeasti-asioita-ymmärtävä monesti suuttuu niille toisuskoisille, koska he ovat joko liian tiukkoja( ja rakkaudettomia) tulkinnoissaan tai sitten liian löysiä (ja rakkaudettomia).

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #26 : 24.03.11 - klo:10:18 »
Yleisesti tunnettu totuus kautta aikojen kaikkialla on ollut se, että se on aina juuri MINÄ (ja muut samanuskoiset), joka luen Raamattua oikein ja kokonaisuutena ja nuo toisuskoiset tuijottavat niihin yksittäisiin paikkoihin.
Tästä johtuen se oikeasti-asioita-ymmärtävä monesti suuttuu niille toisuskoisille, koska he ovat joko liian tiukkoja( ja rakkaudettomia) tulkinnoissaan tai sitten liian löysiä (ja rakkaudettomia).

Ja seuraukset näkyvät.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #27 : 24.03.11 - klo:13:54 »
Yleisesti tunnettu totuus kautta aikojen kaikkialla on ollut se, että se on aina juuri MINÄ (ja muut samanuskoiset), joka luen Raamattua oikein ja kokonaisuutena ja nuo toisuskoiset tuijottavat niihin yksittäisiin paikkoihin.
Tästä johtuen se oikeasti-asioita-ymmärtävä monesti suuttuu niille toisuskoisille, koska he ovat joko liian tiukkoja( ja rakkaudettomia) tulkinnoissaan tai sitten liian löysiä (ja rakkaudettomia).

Olen pahoillani, mutta en ole relativisti enkä ajattele, että kaikki on suhteellisesta. Yrität ikäänkuin sisäänkirjoitettuna sanoa, ettei millään ole mitään väliä. Miestäni Raamatun tulkinnoilla on edelleen keskeinen rooli sekä evlut kirkossa että yhteiskunnassa. Se, miten tulkitsemme Raamattua vaikuttaa siihen, minne päin viemme kirkkoa ja yhteiskuntaa. Minulle eikä monelle suomalaiselle ole yhdentekevää, miten Raamattua tulkitaan ja mitä johtopäätöksiä tehdään tulkinnan pohjalta. 
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #28 : 24.03.11 - klo:15:44 »
Yrität ikäänkuin sisäänkirjoitettuna sanoa, ettei millään ole mitään väliä.

Näinköhän.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #29 : 24.03.11 - klo:18:32 »
Olen lukenut psalmeja, profeettoja, evankeliumeita ja kirjeitä. 300-luvulla ihmiset laittoivat nämä Pyhään kirjaan. Paljon materiaalia jäi käyttämättä. Parin vuosituhannen aikana ihmiset kirjoittivat tekstiä. :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä