Kirjoittaja Aihe: Mitä on kristuksen seuraaminen  (Luettu 45770 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Mitä on kristuksen seuraaminen
« : 30.01.10 - klo:17:50 »
Riitta mummi kysyi tulla toisessa ketjussa Mitä oa Kristuksen seursamineen? Niin imtä se oikein on? Siitäpuhutaan paljon, mutta selittäisikö joku mitä se tänään tarkoittaa?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #1 : 30.01.10 - klo:21:05 »
Sitä jäin ihmettelemään tänä aamuna kun sivukorvalla kuulin TV:n aamuhartauden loppuosan. Saarnaaja toisti monta kertaa:" Kun olet tullut uskoon, lähde seuraamaan Jeesusta". Hän toisti sen muutamaan kertaan, mutta ei sanallakaan selittänyt mitä se on.

Itse en tiedä muuta kuin että tietyssä vaiheessa aloin ajatella asioista aivan toisin kuin ennen. Ajatukset vaivaavat jos teen vastoin sitä ääntä , sisäistä ääntä, joka vaikuttaa ajatuksiini ja myös tekemisiini.
Raamatun sana on vaikuttanut. Jeesuksen elämä, opetukset ja ennenkaikkea kärsiminen ja kuolema on osoittanut oman kelvottomuuteni. Tarvitsen Jeesusta Vapahtajanani ja Puolustajanani, muuten en jaksaisi enää elää.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #2 : 30.01.10 - klo:22:37 »
Heräät aamulla, laitat aamukahvin, mietit laittaisinko makaroonilaatikkoa, katselet körttiforumia, lähdet kaupungille, näet ystäväsi ja menet Hänen kanssaan kahville etc... siinä sitä on Kristuksen seuraamista.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #3 : 31.01.10 - klo:07:47 »
Panenpa vastaukseni myös tänne:

Paavalin seurakunnan sivuilta löysin aihetta sivuavan tekstin. Seuraavassa lainaan sitä joiltakin kohdin.

Jeesus sanoo meille, jotka haluamme seurata hänen jalanjälkiään tänään kolme ohjetta:

Kiellä itsesi, ota ristisi ja seuraa minua

Itsensä kieltäminen on kutsua Jumalan lain alle. Kutsua lain noudattamiseen ja rakastamaan ennenkaikkea Jumalaa ja toisia ihmisiä.

Ristin ottamiseen  elämänkumppaniksi liittyy olennaisesti alistuminen. Alistuminen jonkun toisen alle, toisen tahtoon.

Seuraa minua tarkoittaa kaiken maallisen jättämistä ja antautumista Kristuksen vietäväksi. Se tarkoittaa hyvien tekojen tekemistä, ihmisten palvelemista ja kaikessa Herran sanaan tukeutumista. 

Kristuksen seuraaminen merkitsee  kaiken haastamista, kaiken joutumista liikkeeseen, kaiken uudelleen arviointia,  katoamattoman etsimistä ja löytämistä.

Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #4 : 31.01.10 - klo:08:22 »
Onkohan Kristus tarkoittanut nämä ohjeet noudatettavaksi nipasta nappaan, kun kuitenkin tunsi syntisen ihmisen. Eihän tuohon pysty enkeli-elämää viettävä munkkikaan!
Lähimmäisen palveleminen pienissä arkisissa askareissa, kuten puuronkeitto, sukankutominen saattaa onnistua. Kaikki on mielestäni Kristuksen seuraamisen tarkoituksessa toimitettava rakkaudellisesti. Ei velvollisuudesta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #5 : 31.01.10 - klo:09:34 »
Onkohan Kristus tarkoittanut nämä ohjeet noudatettavaksi nipasta nappaan, kun kuitenkin tunsi syntisen ihmisen. Eihän tuohon pysty enkeli-elämää viettävä munkkikaan!
Lähimmäisen palveleminen pienissä arkisissa askareissa, kuten puuronkeitto, sukankutominen saattaa onnistua. Kaikki on mielestäni Kristuksen seuraamisen tarkoituksessa toimitettava rakkaudellisesti. Ei velvollisuudesta.

Rakkaudestapa hyvinkin.

Gal. 5:22-26

Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki.

Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen.

Jos me elämme Hengen varassa, meidän on myös seurattava Hengen johdatusta.
 
Emme saa tavoitella turhaa kunniaa emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme.
Acta, non verba.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #6 : 31.01.10 - klo:11:12 »
Luen parhaillaan kirjaa "Edessä reitti tuntematon - Heränneen kansan lähetysrakkaus". Sen alkulehdiltä tuli mieleen Erkki Helmisen ja Esko Jaatiesen Afrikassa käymä keskustelu, jonka Helminen aloitti: "- Voisinko minäkin päästä Herättäjä-Yhdistyksen nimikkolähetiksi? - Jaa, sanoi Esko, meillä on kyllä rima aika korkealla. - No, ei kai se sitten mahda minulle onnistua. - Tiedätkö sinä, miksi rima pidetään korkealla? - No? - Että sinä mahtuisit siitä ali."

Tuntuu, että Jumala on laittanut kaikessa riman niin korkealle, että varmasti kaikki mahtuisivat ali ja tarvitsisivat armoa.  :023: 
Pyryharakka

Poissa Peeco

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #7 : 31.01.10 - klo:12:35 »
Riitta mummi kysyi tulla toisessa ketjussa Mitä oa Kristuksen seursamineen? Niin imtä se oikein on? Siitäpuhutaan paljon, mutta selittäisikö joku mitä se tänään tarkoittaa?
Tietysti yksinkertaista ja ihan itsestäänselvää???  Mutta minusta tuo heränneitten(kin) ohjeistus Kristukseen/Jeesukseen katsomiseen on epäkonkreettisuudessaan jotenkin epämiellyttävä. Ehkä asia on siinä ytimekkäästi ilmaistu, mutta eikö se myös jää jotenkin vajaaksi?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #8 : 31.01.10 - klo:13:09 »
Tyttärentyttäreni nykäisi minua kerran parrasta ja sanoi: ota meistä muista mallia. Ehkä katseen luominen Jeesukseen on tätä, mallin katsomista.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #9 : 31.01.10 - klo:16:03 »
Tätä yritin itsekin kerran ottaa puheeksi, mutta ei ehkä juuri silloin ollut ajankohtainen. Olen hyvilläni, kun  huomaan nyt löytäneeni seuraa etsinnälle. Mietin hiemaan tuota keitän kaurapuuroa ja.-.. no, onhan se puuro keitettävä, nälkä tulee, ja mene tiedä tämän kysymyksen äärellä voidaan virittää  huoli "ylpistymisestä"? Tai siitä että täytyy sitten olla kuin enkelielämään pystyvä (???) munkki?  

Seuraa minua --- Tee kuten minä teen/tekisin tässä tilanteessa, ymmärryksesi mkaan, erehtymisen uhalla, mutta älä' jätä ponnistelemistaa siihen vedoten, että et kumminkaan täydellisyyksiin kykene? Anna se ylimääräinen ihokas, jätä kostamatta, vähän vähemmän itseen keskittymistä, eli rakasta Herraa, sinun  Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Keneltä se onnistuu?  Silläkö perusteella hanskat tiskiin että perin harvalta?
« Viimeksi muokattu: 31.01.10 - klo:16:07 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #10 : 31.01.10 - klo:17:58 »
-En ajatellut kuin käydä foorumilla,  mutta huomasn taas kirjoittaneeni typeryyksiä, ja palasin korjaamaan, juuri tuosta puuronkeitosta Kristuksen seuraamisena, huh, ja kun vielä olen itse ajatellut että se on jotakin joka todella totetuu arjessa, "tällä puolen". T

Taisin ajatella niitä tilanteita joissa se on itselleni haaste, kuten nyt vaikka, no, mitä kertoisi, anteeksi antaminen, todellinen toisen ajatteleminen silloinkin kun ei viitsisi, sellaista. Onhan joku viisaampi jo täällä sanonut että Jumalalla ei ole muita käsiä ja jalkoja täällä toimiakseen kuin meidän.

Joskus ajattelen Isä Meidän -rukousta ja sitä, voinko todella tarkoittaa sitä kaikkea mitä pyydän sitä lausuessani. Jeesus mitä ilmeisimmin voi jos sen kerran opettikin. Siinä on minulle kyllä seuraamista jonkin verran, kun katson, mikä on, kun ei onnistu. Johan sitä pyhittäisi jos mitä nimiä, ennemmin kuin Jumalan, ja kyllä siitä ylihuomisestakin leivästä olisi jokin järjestely oltava. Sillai.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #11 : 31.01.10 - klo:19:46 »
Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen.

Jos me elämme Hengen varassa, meidän on myös seurattava Hengen johdatusta.
 
Emme saa tavoitella turhaa kunniaa emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme.
Asiaa, Salis!  :icon_wink:
 :017:
niin, huh huh, minä yritän ristiinnaulita.. minä yritän seurata.. en tavoittele turhaa kunniaa (saatan tavoitella ja ärsytän tahallani ja kadehdin).. ja teen haluni mukaan..

Kiitos, pistää miettimään..
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #12 : 31.01.10 - klo:20:02 »
Mitä oa Kristuksen seursamineen? Niin imtä se oikein on? Siitäpuhutaan paljon, mutta selittäisikö joku mitä se tänään tarkoittaa?
Tarkoittaako se eri asioita eri aikoina? Onko tietyllä asialla eri merkitys eri aikoina? hmm..  :eusa_think:
Aion pohtia..
Vaikka minulta puuttuu tuo syvällisempi opillinen sivistys..
« Viimeksi muokattu: 31.01.10 - klo:20:06 kirjoittanut sadetta »
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #13 : 31.01.10 - klo:21:32 »
Kristuksen seuraaminen on ristin hullutuksen ymmärtämistä toisin kuin niiden, jotka sanovat ristiä hullutukseksi. Tämän päivän evankeliumikirjan otsikko on ansaitsematon armo. Armon ymmärtäminen ilman ansioita on osoitus siitä, että kuljemme Kristuksen jalanjäljissä.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #14 : 31.01.10 - klo:21:42 »
Kristuksen seuraaminen on ristin hullutuksen ymmärtämistä toisin kuin niiden, jotka sanovat ristiä hullutukseksi. Tämän päivän evankeliumikirjan otsikko on ansaitsematon armo. Armon ymmärtäminen ilman ansioita on osoitus siitä, että kuljemme Kristuksen jalanjäljissä.

Juuri tuosta puhi Klaus Härö tiistaina klo 13 uusittavassa haastattelussaan Radio 1.nen. Olisi käynyt seurapuheesta tuo haastattelu. Googlasin pikkuisen ja ei tainut se etsintä ihan pientä olla Wikipedia kertoo seuraavaa "Murrosikään hänellä liittyi myös uskonnollinen etsintä, Raamatun tutkiskelu ja jopa papin ammatin harkitseminen.---- Kiinnostuksen pieneen ihmiseen---"
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi