Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 14  (Luettu 22249 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Aamuhartaus 14
« Vastaus #15 : 16.12.19 - klo:08:16 »
Sentähden Jumalan sana huutaa: Herää sinä, joka makaat ja nouse kuolleista niin Kristus sinua valaisee. Ja kuule, herännyt on jokainen ihminen, jolle tämä asia on sydämen sisälliseksi asiaksi päässyt, mutta heräämätön jokainen, jonka sydän on kaukana näistä asioista, vaikka touhuaisi ulkonaista jumalisuutta kuinka paljon. Voi, jos Herra alkaisi Henkensä voimalla valmistaa joulua, todellista joulua kodeissa*, herättämällä vanhemmat pitämään huolta lapsistaan, ja antamalla meille paimenia, jotka todistaisivat joulun suuresta tapahtumasta niin elävällä tavalla että voima kävisi meihin kuten ennen Juudean kansaan Johannes Kastajan saarnasta.

Vilhelmi Malmivaara

*Alkuperäisessä tekstissä 'Lapuan kodeissa'.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Aamuhartaus 14
« Vastaus #16 : 17.12.19 - klo:08:24 »
Miten on sinun laitasi, ystäväni? Jos sinua joskus Jumalan sanan voima kosketteli, mitä aloit silloin tarkata? Sitäkö, millainen olet sinä, vai sitäkö, millainen on se, jota Jumala välikappaleenaan käytti herätykseksesi. Toinen tai toinen tulee jokaisen tehtäväksi: joko vetäminen oma sydän näkyviin ja alkaminen Herran kasvojen edessä kuunnella, mitä Jumala sanassaan siitä lausuu, tai kiinnittäminen huomio siihen saarnaajaan, jonka kautta Herra puhui ottavan sanan, ja alkaminen tarkata, keltä hän on saanut valtakirjansa, kuka ja millainen hän on, onko hänellä oikeutta niin puhua, sillä tavalla ihmisten lepoa häiritä. Minä saan sydämeni varjelluksi, jos ryhdyn tarkkaamaan sen ihmisen tilaa, jonka kautta Herra minulle puhuu. Jos alan epäillä, oletko sinä sitten sellainen, että sinun sopii minua nuhdella, ovatko sinun omat asiasi paremmat, onko sinulla oikeus tehdä tuomiota minusta, silloin ei puheen tarvitse osua likelle itseäni eikä minun ruveta tarkkaamaan, mitä Herra näkee minusta, ja millaisen tuomion hänen sanansa siitä lausuu. Ja minun sydämeni jää entiselleen, vaikka Herra tarkoitti saada sitä häirityksi, että Jeesus Kristus pääsisi siellä syntymään. Jos meillä on tekemistä toisten asioissa, meille ei tule joulu tänäkään vuonna. Mutta jos käännymme omaan itseemme, ja meidän täytyy ottaa oma sydän käsiimme ja päästää Hänet tutkimaan sitä ja langettamaan siitä arvostelunsa, niin käy jokaisen Herran edessä niin, että saa tuomion syntisyytensä ja epäuskonsa tähden Herralta ja ennen pitkää ahdistuu Betlehemin seimen luo.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Aamuhartaus 14
« Vastaus #17 : 18.12.19 - klo:08:10 »
Liikuttava vastaus eräältä maailman suurmieheltä. Hän on huutavan ääni korvessa, ei muuta. Toinen huutaa; hän on torvena, suuna, jonka kautta ääni puhuu. Jumala puhuu, ei Johannes; Johannes on vain suuna, äänenä, jota Jumala käyttää puhuessaan maailmalle. Hän on vain semmoinen korpeen asetettu äänitorvi, jonka kautta voi kuulua Herran sana. Siksi Johannes itsensä tunnustaa. Eikö ole liikuttava hänen nöyryytensä? Ja kumminkin jää hänelle kyllin suuri kunnia huutavan äänenäkin ollessansa. Jos me saisimme olla Jumalan äänitorvia, niin että Jumala puheensa meidän kauttamme puhuisi, kulkisi Jumalan elävä sana silloin meidän läpitsemme. Ja se sana on sellaista, että se aina jättää jäljen siellä, misä se käy. Saada olla Jumalan puhetorvena on jo niin suurta, että on syytä autuaana pitää itseänsä sen, joka sitä olla saa.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Aamuhartaus 14
« Vastaus #18 : 19.12.19 - klo:08:57 »
Armon Herra! Paina meitä alas! Tee meitä pieniksi, että Sinä tulisit meille suureksi ja kunnialliseksi! Tasoita kolea meidän sydämissämme! Lähetä huutavan ääniä valmistamaan meissä itsellesi tietä! Anna meille totinen joulu, että Sinun kunniasi ja ylistyksesi meidänkin suustamme kuuluisi! Amen

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Aamuhartaus 14
« Vastaus #19 : 28.12.19 - klo:08:12 »
Ja enkeli vastasi ja sanoi hänelle: Pyhä Henki tulee sinun päällesi ja ylimmäisen voima varjoo sinun; sentähden myös se pyhä, kuin sinusta syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi (Luuk. 1:35). Kun Marian oma ymmärrys ei nähnyt kauas, selitti enkeli hänelle selittämättömän, näytti mahdolliseksi mahdottomankin asian. Ei ole nyt - lausuu hän - vaikuttamassa ihmisviisaus ja ihmsvoima, vaan P. Henki ja korkeimman voima. Ja se on heikoissa väkevä. Miehen siemenestä ei uusi ihminen sikiä, vaan Jumalan siemenestä eli elämän sanasta. Ja se sana vaikuttaa voimana siinä, missä ihminen ei enää mitään voi. Kun opetuslapset kysyvät peljästyen: kuka taitaa autuaaksi tulla? vastaa Herra: ne kuin ovat mahdottomat ihmisten tykönä, ne ovat mahdolliset Jumalan tykönä (Luuk 18:26,27). Kun sinä et enää osaa, et pääse ym, alkaa Herra osoittaa, että Hänen sanansa on kaikkivoipa, että pelastuksesi on Jumalan työtä, eikä Jumalalle ole mahdotonkaan mahdotonta. Ja ellet vielä saa lohdutusta, näyttää Herran sana esimerkkejä, kuinka yhtä toivottomassa tilassa olleet ovat ennenkin saaneet armon.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Aamuhartaus 14
« Vastaus #20 : 29.12.19 - klo:08:08 »
Ja katso, Elisabeth sinun lankos siitti myös pojan vanhalla ijällänsä, ja tämä on kuudes kuukausi hänelle, jota kutsuttiin hdelmättömäksi (Luuk. 1:36). Hänkin sai armon, vaikka niin toivotonta oli tilansa, että oikein nimitettiin "hedelmättömäksi". Ja tuo hedelmällisyys on hänessä jo näkyvä: hän on jo raskautensa kuudennessa kuukaudessa. Niin on sinussakin tapahtuva. - Sinäkin, joulua ikävöivä ystäväni, olet oppinut veisaamaan syntisestä vaimosta, ryöväristä, Pietarista, Davidista, Manassesta, joilla oli yhtä surkeat asiat, kuin sinulla on, ja jotka kuitenkin saivat armon. Niinpä saat sinäkin.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Aamuhartaus 14
« Vastaus #21 : 30.12.19 - klo:09:47 »
Sillä ei Jumalan edessä ole yhtään asiaa mahdotonta (Luuk. 1:37). Vetoa siihen, kun pimeältä kaikki näyttää. Kun oma sydämesi, perkele, maailma, laki ja kaikki tuomitsevat sinua, eikä mitään apua näy, ei kuulu, ja kun Juudas pettäjän osaa sinulle helvetistä tarjotaan, jätä asiasi avonaiseksi, odota ja katsasta, mitä Herra nyt aikoo tehdä, ja sano itsellesi mahdottomimpanakin aikana: ei kuulu Jumalan edessä olevan yhtään asiaa mahdotonta.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Aamuhartaus 14
« Vastaus #22 : 31.12.19 - klo:08:30 »
Niin sanoi Maria: katso, Herran piika; tapahtukoon minulle sinun sanas jälkeen (Luuk. 1:38). Se on: käyköön nyt miten tahansa, olkoon nyt matka itse mielestäni pimeää tai valoisaa, näyttäkööt asiani mahdollisilta tai mahdottomilta, minä aion tästedes enemmän uskoa Herran sanaa kuin itseäni ja oman sydämeni juonia. Vieköön Herran sana mihin tahansa, tulkoon minulle kuinka suuria kärsimisiä tahansa, muuttukoon ajallinen elämäni miten katkeraksi tahansa, suuttukoon vain maailma minulle; hyljätkööt ihmiset minut pilkaten tai häväisten, niin en tahallani tee tietäni mieluisemmaksi lihalle, kuin Herran sana sen tekee. Tuossa mielessä sinäkin olet antamassa kunniaa vastasyntyneelle Vapahtajalle.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Aamuhartaus 14
« Vastaus #23 : 01.01.20 - klo:09:59 »
Sanankuulijani! Olemme toivottaneet toisillemme tänä aamuna onnellista uutta vuotta. Vuosi tulee onnelliseksi ja uudeksi ainoastaan Jeesuksen nimessä. Kun lähdemme taas uutta vuotta elämään, on se vuosi itsessänsä suunnilleen sama mikä ennen. Siinä on toinen päivä vähän parempi, toinen huonompi. Siinä ovat samat kiusat, mitkä entisessä ajassa, samat vaivat, samat huolet ja samat ilot. Mutta me emme pysy samoina, vaan meissä tapahtuu muutos.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Aamuhartaus 14
« Vastaus #24 : 02.01.20 - klo:11:49 »
Sanoimme jo, että kaikki edistymme, käymme eteenpäin. Ikämme lyhenee, voimamme vähenee ruumiillisesti. Päivä päivältä lähenemme kuoleman hetkeä. Ja me saamme vaikutuksia matkastamme, elämästä. Me muodostumme näiden vaikutusten kaltaisiksi ja muodostamme ympäristöämme kaltaiseksemme. Me käymme joko onnettomuutta kohti tai onnea kohti, joko uutta vuotta kohti tai pysyy vuotemme vanhana. Tämä riippuu kokonansa siitä, saako Jeesus uudistaa meitä itseämme sisällisesti ja ulonaisesti.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Aamuhartaus 14
« Vastaus #25 : 03.01.20 - klo:07:54 »
Ystävät! Tulevaisuus on tuntematon. Me niin harvoin joudumme sitä ajattelemaan, mutta uuden vuoden aamuna se pyrkii mieleen. Eiköhän ole lentänyt läpi sielumme ajatus: vieläköhän elän tulevana uunna vuonna. Silloin ihmettelette sitä, sitä, että olette vielä täällä ajassa. Ja voi, jos tietäisitte, mitä kaikkea joudutte ensi vuonna kärsimään! Kenties ovat lukuisia kyyneleet, joita vuodatatte, syviä tuskat, jotka sydäntä raatelevat; kenties asetetaan teidät jonkin omaisen kuolinvuoteen ääreen tai kenties on ensi vuosi oma viimeisenne; tai kenties saatte suurta iloa ensi vuoden ajalla. Tuli mitä tuli, onneton on ihminen, ellei sillä ole Herran nimeä turvanansa. Mutta Jeesuksen nimi on vahva linna. Ken sinne pakenee, siihen ei pysty kuolema, ei vaivat, ei tuskat, se ei taisteluissa sorru, se käy elämän ja kuoleman läpi voittavan Herran nimessä.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Aamuhartaus 14
« Vastaus #26 : 04.01.20 - klo:11:29 »
Niin, Herran nimi on vahva turva, vahva linna. Olkoon se sitä Suomen kansalle alkaneen vuoden aikana, olkoon meille jokaiselle! Tulkoon se tutummaksi nyt kuin mitä se tähän asti on ollut, tulkoon rakkaimmaksi nimeksi, jota me enin huudamme avuksemme, jonka nimen edessä me enin polvistumme, jota nimeä enin kunnioitamme! Suokoon Jumala siinä nimessä vuotemme uudeksi onnelliseksi! Amen.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Aamuhartaus 14
« Vastaus #27 : 05.01.20 - klo:13:36 »
Kun puhutaan totuuden etsinnästä, ei sillä voida tarkoittaa muuta kuin Hänen etsimistään, koska Hän on totuus. Missä totuutta etsitään, siellä etsitään Jeesuste Kristusta. Jos nimittäin tämä totuuden etsintä on todellista, eikä teeskenneltyä.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Aamuhartaus 14
« Vastaus #28 : 06.01.20 - klo:08:59 »
Vasta luettu teksti* asettaa eteemme muutamia miehiä, jotka etsivät tätä totuutta, kysyivät, missä on se syntynyt juutalaisten kuningas? Näitä miehiä nimitetään tekstissämme tietäjiksi idästä. Käännös on huono. Alkukieli sanoo: viisaita idästä, tiedemiehiä. Me suomalaiset tarkoitamme tietäjillä toista, käytämme sanaa huonossa merkityksessä. Niin ei tämä teksti. Nämä miehet olivat luultavasti sitä pappisluokkaa, korkeata tiedemiesluokkaa, jota oli Persiassa ja Babyloniassa ja jonka jäsenten työnä koko elämänsä ajan oli muutamien tieteenhaarojen tutkiminen ja niissä työskenteleminen. Heitä kutsuttiin maageiksi ja he harjoittivat erittäinkin tähtitieteen, lääketieteen ja jonkinlaisen salaperäisen luonnontieteen tutkimusta. Tuollaisia tiedemiehiä nämä totuuden etsijät olivat.
Meille on hyvin opettavaista nähdä, mihin tiede ja tutkimus johti heitä. He olivat tähtitieteensä avulla nähneet taivaalla todistuksen sen syntymisestä, jota Raamattu sanoo juutalaisten kuninkaaksi. Heidän keskuudessaan oli ollut juutalaisia oppineita ennen, vankeuden aikana. Niiden puheita ja ennustuksia oli heidän aikakirjoissansa. Näistä olivat he nähneet, että Jeesuksen, maailman Vapahtajan, syntymisen aikana on erityisiä merkkejä tähdissä. Myöhemmät tähtien tutkijat, mm kuuluisa Kepler, osoittivatkin, että juuri sinä aikana ovat muutamat tähdet olleet aivan omituisessa asennossa toisiinsa nähden. Kenties oli juuri tämä se Jeesuksen uusi tähtiryhmä, jonka nämä itämaalaiset tähtien tutkijat olivat nähneet taivaalla.


Vilhelmi Malmivaara

*Matt. 2:1-12

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Aamuhartaus 14
« Vastaus #29 : 07.01.20 - klo:07:26 »
Katsokaa, he tutkivat tähtitiedettä löytääksensä sieltä todistuksia Raamatulle, todistuksia niille ennustuksille, joita Herran miehet olivat julistaneet, ja he löysivät tieteestänsä niitä todisteita. Mutta he eivät tutkineet ainoastaan tähtitiedettä, vaan myöskin historiallisia aikakirjoja. Ja nämä todistivat samaa mitä heidän tähtitieteensä todisti. Tällä tavalla tulivat he kahden tieteenhaaran kautta sidotuiksi omissatunnoissansa. Kun he siis rehellisesti käyttivät tiedettä, ajoi se heitä etsimään totuutta Jeesuksessa Kristuksessa.

Vilhelmi Malmivaara

Sinun syntymästäsi, Kristus, meidän Jumalamme, koitti maailmalle tiedon valkeus, sillä siitä tähtien palvelijat tähden kautta oppivat kumartamaan Sinua, vanhurskauden Aurinkoa, ja tuntemaan Sinut, Koiton korkeudesta.

Joulutropari

https://www.youtube.com/watch?v=RMP1V0yfER0