Kirjoittaja Aihe: Nyt osa 3  (Luettu 25716 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Nyt osa 3
« : 02.01.16 - klo:17:14 »
Tulimme saunasta. Lämmitin sen pitkän ajan kuluessa 90 asteeseen, sillä ulkona on -17 pykälää. Ilmaventtiilistä puskee huurua, mutta ei se haittaa, koska me köllöttelemme siellä ylhäällä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyt osa 3
« Vastaus #1 : 04.01.16 - klo:20:32 »
Poikkean vihdoin ulkona. Tekee mieleni jäätelöä kuten aina kylmällä ja talvella   :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt osa 3
« Vastaus #2 : 05.01.16 - klo:15:01 »
Palasin "apartamentokseemme". Vein Kaariinan kutsuttuun paikkaan ja hain reseptilääkkeeni 2 kpl. Nyt on uusi käytäntö, sillä ensin maksetaan ilman esivallan apuja 50 euroa, jonka jälkeen tulee täysi korvaus. Minulla oli hyvä paikka, sillä sain apujakin ja maksoin vain 73 euroa lääkkeistä. Euro on hyvä valuutta, sillä pienellä luvulla saa ison "nyssäkän" tavaraa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyt osa 3
« Vastaus #3 : 05.01.16 - klo:16:44 »
Palasin "apartamentokseemme". Vein Kaariinan kutsuttuun paikkaan ja hain reseptilääkkeeni 2 kpl. Nyt on uusi käytäntö, sillä ensin maksetaan ilman esivallan apuja 50 euroa, jonka jälkeen tulee täysi korvaus.
Lainaus

Juuh, juoksin 31.12. uusimassa lääkkeet 3kk ksi sillä juuri nyt olen rahaton.

Eihän sille mitään mahda mutta mietitytti se minua. Olisin suonut että nopeasti ja varmasti tappavat taudit olisi säilytetty kokonaan korvattavina. Kun sairaseläkkeen ostovoima pienenee kaiken aikaa. Sen takia.

Diabetes I tyyppi, epilepsia kaikin maustein, syövät. Diabeetikko voi usein olla työssä, epileptikko aika harvoin jos hän grand mal kohtauksia saa. viidikymppinen nyt jostakin revitään, juuri nyt ei minulla ole ja siksi hain lääkkeitä vaikka niitä oli vielä. Saan parissa kk: ssa säästettyä lääkerahat kyllä.

Mutta kun eihän se tähän jää. Meillä ei kohta ole erityiskorvausta.
Jonkin mielestä se on oikein. Miksi heidän pitäisi maksaa toisen sairastamisesta?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Nyt osa 3
« Vastaus #4 : 05.01.16 - klo:18:35 »
Keväällä mietin, mistä edusta olisin valmis luopumaan. Totesin, että lääkitys, johon menee vähän vajaa 200 euroa vuodessa olisi sellainen, jonka voisin maksaa itse. Tähän asti sen kustannus on ollut 12 euroa/v. No, nyt siihen tuli vain se 50 euron omavastuu, ja kertakorvaukset nousevat pariinkymppiin, joten voin todeta Etelärannan tyyliin, että toimenpide oli omalta kohdaltani oikeansuuntainen, mutta riittämätön.

Olisin kyllä jättänyt ainakin kansaneläkettä nostavat tämän muutoksen ulkopuolelle. Se on aika yksiselitteinen raja, jos yksinäisen tulot ovat 1311 euroa, kansaneläkettä ei saa.

En kuitenkaan ala vaatia oikeutta saada maksaa alkuomavastuuta enemmän. Tällaisissa asioissa poikkeuksen tekeminen saattaa maksaa enemmän kuin poikkeuksella saatu tulo. Kun sain viranomaisen virheen takia parilta päivältä sairauspäivärahaa, vaikka olin ilmoittanut jo työt aloittaneeni, selvitin, millainen operaatio rahojen palauttaminen olisi. Olisi pitänyt tehdä valitus johonkin sosiaaliturvan oikausulautakuntaan, ja sen vuosikertomuksesta selvisi, että yhden päätöksen kustannukset olisivat suuremmat kuin tuo liikaa saamani määrä. Jätin asian sikseen.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyt osa 3
« Vastaus #5 : 06.01.16 - klo:14:25 »
Ole levollinen, veljeni! Ensi vuonna maksat enemmän, ja siitä se nousee kunnes kaikki yhteisvastuut. puretaan.  :).

En olisi mielelläni maksanut tästä syystä. Sehän lähtee purkautumaan kuin sukkaneule josta silmä karkaa. Jouduin jo luopumaan basilaarimigreenilääkityksestä. Maksoin sen niin pitkään, kuin sillä oli peruskorvattavuus vaikka siihen tautiin saattaa kuolla. Toivon ennemmin  kuolevani, jotenkin mieluummin niin kuin että tulee ns aivotapahtuma josta seuraa vähemmän, kuten puhekyky. Olen nähnyt, kuinka Sari Sairaanhoitaja kohtelee heitä.  Se hinta nousi niin korkealle, etten kykene ostamaan niitä enää. Nyt koetan ajatella että on totta tuo, Jumalan sallimatta ei mitään tapahdu.

Mutta olen aivan samaa mieltä kansaneläkkeellä  kitkuttavista vanhuksista, jotka rakensivat halvasta hinnasta maan uudelleen ja ennen muuta, kasvattivat sukupolven veronmaksajia. Heille se viisikymppinen on summa!

« Viimeksi muokattu: 06.01.16 - klo:14:29 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyt osa 3
« Vastaus #6 : 06.01.16 - klo:14:47 »
Olen miettinyt samaa.  Voisin muuttaa halvempaan kaupunkiin täältä. Muutto maksaa tosin, kuten se kaikki järjestely. Mutta jos sitä ei oteta huomioon.

Olen ollut hyvin onnellinen päästyäni kerran vuodessa Italiaan Waeltamaan Pyhiin. Säästän rahaa siihen, ja olen niin itsekäs etten mielelläni tahdo luopua siitä. Se paitsi virkistää, merkitsee suuria.

Mitähän olisi. Ostan vaatteet UFFista, se käy edullisemmaksi kuin ommella itse. Siinä putosi tosin harrastus pois.  Ostan niitä euron maksavia ruokia, koska ne ovat halvimpia.  Ja jos löytää sen tästä tuotteesta kassalla miinus kolmasosa se on oikein edullinen, samoin 28 sentin leipäpussi. Eniten taitaa yhä kulua lääkkeisiin koska sairastan paljon. Siis keuhkokuumetta ja tuollaisia tavallisia.

ihmiset soittavat minulle päin ja vanhemmille tekstaan koska se on heille helpompaa. Joskus soitan kun olen edeltä ilmoittanut aikovani. Kännykkä on heille työläs.

Herra Hugo on ainut ylellisyyskapineeni mutta hänestä minä en suostu luopumaan. Hänen ravitsemisensa sujuu kyllä, sillä matosia saa edullisesti. Ja Herra Hugo sai joululahjaksi kevään sirkat.

Pidin hienona sitä että myönnettiin täyskorvattavuus tappaviin tauteihin, koska jokaisella ei todella ole rahaa ja koska olen nähnyt, mihin niistä pihtaaminen johtaa. Se ettei badilaarimigreenisen annettu lääkityskorvausta johtui siitä että se virallisesti diagnosoitiin vasta 2008 jälkeen, jolloin KELA oli jo ennättänyt ilmoittaa sulkevansa hanat. Siis se ei VOI tappaa, kun KELA Suomessa sanoo ettei sitä tunnusteta  :kieli:  Kyllähän se tunnettiin vaikka harva neurologi tunnisti, on harvinainen, mutta siis siksi otettiin peruskorjaus pois. Koska sitä ei saa, ei lääkekatto auta.

« Viimeksi muokattu: 06.01.16 - klo:14:51 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyt osa
« Vastaus #7 : 06.01.16 - klo:14:57 »
Nyt. Niin, juuri nyt kurkkuuni koskee ja viluisuttaa ja jäseniäni särkee.

Olen mietiskellyt, että hyvänen aika, tapasin lukuisia avotubeja kandiaikana maaseutusairaaloissa. Enkä ajatellut että tarttuisivat kun oli calmetoitu. Kun kertoilimme Lastenklinikalla kesästä otin heti puheeksi että näin sellaisen itse ja diagnosoin eli hääräsin paljon vuoteensa äärellä, mitä nyt,    ryhmäopettaja tarttui ranteeseen ja vei minut tosin labraan ja tsekkasi itse että se silloinen tubi ei olisi lapsille vaaraksi. Silloin Calmette oli iskussa, mutta hän sanoi ettei se säilytä aina tehoaan.

Sitten erikoistumisvuosina hoidimme kaupungin ns märkäpuolen alkoholipsykoosit, joista tosi monella oli tubi. Aina välillä muistan että se täytyisi sulkea pois tartuttavuudenkin tähden.

Calmette ei aina säilytä suojaa, joskin hyvä rokote onkin.  :icon_eek:
« Viimeksi muokattu: 06.01.16 - klo:15:02 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt osa 3
« Vastaus #8 : 07.01.16 - klo:16:38 »
Tulin saunasta, Kaariina jäi vielä kerta tuli myöhemmin. Ulko- ja sisälämpötilan ero oli aika iso, mutta onnistuu nostaa sisällä ajan kanssa +90:een. Tietysti pitää olla kuivat puutkin. Jos yrittää olla viileämmässä saunassa, niin jaloille on alhaalla vetoa. Puolen tunnin päästä on seurattava tv-sarja ja ensin uutiset.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt osa 3
« Vastaus #9 : 08.01.16 - klo:22:45 »
Luin eräitä artikkeleita. Olen yrittänyt olla tarkka. Taisin olla turhan lepsu.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Nyt osa 3
« Vastaus #10 : 10.01.16 - klo:09:14 »
Nyt on päänsärkyä ja lievää kuvotusta. Itse olen syypää lievään häkämyrkytykseen.

Kun kuusipuu palaa hiiltymällä, en kolannut tarpeeksi huolellisesti uunin takanurkkaa, ja palava kekäle oli seillä kun suljin pellin.

Matti huomasi katkun yläkerrassa, mutta minä en häkää alhaalla tietenkään huomannut, sehän ei haise.

Äkkiä pelti auki, ja läpituuletus taloon. Yksi särkylääke ja kyllä tämä tästä.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Nyt osa 3
« Vastaus #11 : 10.01.16 - klo:11:51 »
Nyt kun on ollut riittävästi pakkasia, niin olen aivan onnessani sillä pääsen jäälle. Koska en omista venettä, pääsen vaivattomasti paikkoihin joihin en kesällä pääse. Perspektiivin muutos on piristävää, maailma näyttää erilaiselta vaikkapa lentokoneesta, korkean mäen päältä tai jäältä. :) Vesistöä ja saaristoa on täällä paljon, maisema mäkistä ja vaihtelevaa joka tuo jääretkeilyyn pientä seikkailun makua. Parasta mitä täällä voi talvella tehdä. Kylmä ei tullut eilenkään 3h jäälenkin aikana (kahden vesistön kautta tehty lenkki) koska oli tarpeeksi lämmintä päällä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt osa 3
« Vastaus #12 : 10.01.16 - klo:12:00 »
^
Hyvä Sinulle ! Täällä Pudasjärvellä Ii-joen varressa on sellainen juttu, että on tullut 1 km pitkä hyydepato, mikä levittää vettä joenvarsiniityille ja metsiin ja sinne jäätyy. Yhdessä kuvassa tyttö luistelee metsässä ja toteaa sen sujuvan kivasti.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Nyt osa 3
« Vastaus #13 : 11.01.16 - klo:07:09 »
Nyt alkoi odotus.  Tytär pyysi avec´ksi  teatteriin.  Lahdessa nähdään kantaesityksenä Eeva Kilven Evakkotytön tarina.  Lauantaina 23.1. nähdään:

http://www.uusilahti.fi/jutut/viihde_ja_kulttuuri/2015/08/14/eeva-kilven-tarina-yksinoikeudella-lahden-kaupunginteatteriin

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Nyt osa 3
« Vastaus #14 : 11.01.16 - klo:09:36 »
Nyt David Bowien muistolle:  https://www.youtube.com/watch?v=muMcWMKPEWQ

hän oli myös lentopelkoinen tähtimies
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)