Kirjoittaja Aihe: Ihmisen osuus pelastuksessa  (Luettu 45848 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #135 : 18.03.11 - klo:19:25 »
Tässä lienee paikallaan lainata veli Lutheria, koska hänkin näki tämän selvästi:

"Evankeliumi siis tarjotaan kaikille. Kaikki eivät kuitenkaan ota sitä vastaan. Mutta jos uskot, syntisi ovat kaikki järjestään annetut sinulle anteeksi, kuolema on otettu pois, helvetti voitettu ja taivas on sinun. Tämän kaiken evankeliumi lahjoittaa sinulle yhdellä kertaa. Harva kuitenkin ottaa vastaan tämän siunauksen. Jumala tarjoaa sen koko maailmalle, mutta harva kiittää häntä siitä.

Kuitenkin pysyy totena, että jokainen on evankeliumin kautta siunattu, toisin sanoen se tuodaan ja tarjotaan kaikille. Se, etteivät kuitenkaan kaikki tule kristityiksi, johtuu siitä, että he hylkäävät pelastavan sanoman ja vainoavat sitä. Mutta sen se saavuttaa, jonka saavuttaa. Joka sen ottaa vastaan, sillä se on."


Martti Luther: Mannaa Jumalan lapsille

Luther vastasi myös kysymykseemme, että jos Jumala vaikuttaa kaiken, miksi kaikki eivät pelastu.

Mitä mahtaisi tapahtua, jos Luther tulisi (valepuvussa piispaksi) tämän päivän kirkkoon ja julistaisi tätä sanomaa yhtä kirkkaasti? Luultavasti hän menettäisi pian virkansa ja saisi saarnakiellonkin. Eipä taitaisi edes kaikissa "herätysliikkeissä" päästä puhujan paikalle.

Koska tämä aiheutti närää, niin otan koko tekstiyhteyden. Siitä teen kuitenkin sen johtopäätöksen, että Lutherilla lienee erilainen käsitys "teoista" ja "vastaanottamisesta" kuin Lutherin tulkitsijoilla.

Eli nyt se tekstiyhteys, tämä oli siis se puuttuva alku:

"Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Evankeliumi on sellainen sana, joka tarjoaa meille Jeesuksen Kristuksen kautta hänen verellään ansaitun Jumalan armon ja laupeuden. Evankeliumi tarjoaa sen Jumalan Karitsan armon, joka kantaa maailman synnit ja joka julistuttaa koko maailmalle: Usko ja pitäydy minuun, anna kaikkien tekojen mennä, niin olet siunattu ja vapaa kuolemasta ja kaikesta onnettomuudesta.

Tämä siunaus on käynyt yli koko maailman ja tullut pakanoiden ja juutalaisten osaksi."

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #136 : 18.03.11 - klo:19:29 »


Minä olen tehnyt uskonratkaisun ja tulin uskoon sekä uudestisynnyin 5.9.1963. Minä olen 47-vuotias.
Juhani, rontti ja ryökäle kun sait  Leenan puhumaan läpiä päähänsä!  Hyvä hyvä Leena... mutta noin minulle opetettiin! Itsekin mietin, miten paljon onnellisemmat olisivat kasvuvuoteni olleet ilman tuota suorituskristillisyyden hirveää taakkaa ja kauhua.

Minulle siis tapahtui se mistä nyt keskustellaan 1957 mutta päivämäärästä pitäisi kysyä kotiväeltä, ja on sinne kyllä muutenkin soitettava. Sen tiedän että Jumalan vaivat ja vastus alkoivat saman tien sillä huutaen parkuen vastustin jo silloin koko olemuksellani armahdusta.  Näillä on menty...
« Viimeksi muokattu: 18.03.11 - klo:19:32 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #137 : 18.03.11 - klo:20:00 »
Olen miettinyt tuhlaajapoikavertausta siitä saakka kun se tähän tupsahti. Se tulee aina ennemmin tai myöhemmin esille, kun tämä on keskustelun kohteena.  Siihen liittyy kaksi muuta vertausta:
-Kadonnut lantti, jota etsitään kunnes se löytyy. Täysin mahdotonta olisi väittää, että se edes ilmaisisi itsensä.
-Kadonnut lammas, joka on kykenemätön palaamaan paimenensa luo.
-Tuhlaajapojan motiivit puolestaan eivät olleet niin häävit. Hänen olonsa olivat viheliäiset. Eihän hän katunut yhtään mitään siinä mielessä, kuin katuisi mies joka miettii, kuinka isä on pahoittanut mielensä.  Ei hän halunnut korjata kuin omat olosuhteensa edes hiukan siedettävämmiksi.  Se, mitä' hän oletti enintään voivansa pyytää, oli jokin halvimman palkkalaisen paikka, sillä isä oli hänelle täysin vieras, kuten Jumalan armahtavaisuuden määrä on meille, siten isän reaktiot ennakoimattomat - hän lähti paluumatkalle kohtaamaan aivan toista miestä, kuin mikä hänellä itse asiassa oli vastassaan.  

Juuri tästä kuulin saarnan, jossa  kutsuttiin olosuhteita niiksi tekijöiksi, jotka saattavat ihmisen Jumalan eteen. Ei hän silloinkaan saavu itse ja omassa voimassaan, hän saapuu kärsimys saattajanaan ja tuojanaan, onnettomuudet saavat tarttumaan viimeiseen oljenkorteen kaiken romahtaessa, elämän nuijittua hänet niin nöyräksi että mikä hyvänsä jo kelpaa.  Jumalaa kohdellaan usein kyseenalaisen kunnioittavasti "viimeisenä oljenkortena" mutta Hän ei meidän onneksemme siitä näytä piittaavan.
« Viimeksi muokattu: 18.03.11 - klo:20:05 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #138 : 18.03.11 - klo:20:10 »
Koska tämä aiheutti närää, niin otan koko tekstiyhteyden. Siitä teen kuitenkin sen johtopäätöksen, että Lutherilla lienee erilainen käsitys "teoista" ja "vastaanottamisesta" kuin Lutherin tulkitsijoilla.


Hohhoijaa sentään...


-no mitäpä tässä väittelemään. Keskustelumme on polkenut paikallaan jo kauan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #139 : 18.03.11 - klo:20:20 »
Hohhoijaa sentään...


-no mitäpä tässä väittelemään. Keskustelumme on polkenut paikallaan jo kauan.

Ja tosiasiat eivät riipu meidän mielipiteistämme.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #140 : 18.03.11 - klo:20:26 »
Ja tosiasiat eivät riipu meidän mielipiteistämme.

Niin. Mutta nyt pannaan sauna lämpiämään ja siitä se viikonlopun vietto alkaa!  Mukavia viikonloppuja sinullekin! :kahvi:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #141 : 18.03.11 - klo:20:32 »
Se kirkkoon menijä voi olla ei-kristitty ja se makoilija voi olla kristitty. Tässä on kuitenkin vakavammasta asiasta kysymys.

Hupsista, kirjoitinpas epäselvästi.
Juttu oli siis, että kumpikaan ei ole kristitty.

Miksi musta tuntuu (jos nyt edelleen viittaan kylväjävertaukseen), että Jampe puhuu siemenistä ja Onesimus maaperästä?
Olisi aika tyhymää väittää, että pystyy vaikuttamaan siihen, mihin se siemen lentää. Mutta kyllä minusta siihen pystyy vaikuttamaan, millainen maaperä itse on. Tai että asennettaan kyllä pystyy muokkaamaan. Huomasin sen itse, kun katsoin jotain Nokia missiosta kertovaa dokumenttia. Aluksi vaan inhosin kaikkea sitä, mitä siellä näin, mutta sitten päätin muuttaa asennettani vähän avoimemmaksi ja löysin sieltä jotain kaunistakin.

Siis: jos kuvitellaan, että on joku Antti Ateisti, jota ei mikään uskontoihin liittyvä voisi vähempää kiinnostaa. Eräänä päivänä Antti Ateisti kuitenkin saattaisi esimerkiksi kulkea Mannerheimintiellä ja huomata eräässä ikkunassa jonkin lauseen, joka tuntuu kovin puhuttelevalta. Tarkemmin katsottuaan Antti Ateisti huomaa, että lause on Raamatusta. Asia jää mietityttämään Antti Ateistia. (Tässä vaiheessa Jumala on siis johdattanut Antin raamattuikkunalle ja päästänyt sanansa vaikuttamaan Antin sydämessä.) Sunnuntaina Antin kämppää lähellä olevassa kirkossa on jumalanpalvelus. Antille tulee sellainen olo, että siellä voisi olla kiva käydä katsomassa, löytyykö sieltä jotain muutakin näin mukavaa ja rauhoittavaa, kuin tuo ikkunan teksti, vaikka nyt kristinusko pehvasta onkin yms. Toisaalta Antti oli ajatellut menevänsä lauantai-iltana kavereiden kanssa viihteelle, ja siinä tapauksessa hän ei kyllä todellakaan jaksaisi herätä sunnuntaiaamuna aikaisin mihinkään kirkkoon. Saa nähdä, miten Antti päättää. Kyllä se on minusta Antti ihan ite, joka tässä puolensa valitsee...
« Viimeksi muokattu: 18.03.11 - klo:20:45 kirjoittanut Sanneli »
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #142 : 18.03.11 - klo:20:40 »
Niin. Mutta nyt pannaan sauna lämpiämään ja siitä se viikonlopun vietto alkaa!  Mukavia viikonloppuja sinullekin! :kahvi:

Kiitos samoin. Lämmitän saunan (jHs) huomenna. Saunasta tuli mieleen wanha wiisaus:

"Ihmisen suu on kuin saunan ovi, jos sitä pitää liian kauan auki, lämpö karkaa ulos."

Toisin kuin luulisi, viisaus ei ole suomalaista alkuperää, vaan se on peräisin jo roomalaissaunojen ajalta. Moikka…

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #143 : 18.03.11 - klo:21:34 »
Hupsista, kirjoitinpas epäselvästi.
Juttu oli siis, että kumpikaan ei ole kristitty.

Miksi musta tuntuu (jos nyt edelleen viittaan kylväjävertaukseen), että Jampe puhuu siemenistä ja Onesimus maaperästä?
Olisi aika tyhymää väittää, että pystyy vaikuttamaan siihen, mihin se siemen lentää. Mutta kyllä minusta siihen pystyy vaikuttamaan, millainen maaperä itse on. Tai että asennettaan kyllä pystyy muokkaamaan. Huomasin sen itse, kun katsoin jotain Nokia missiosta kertovaa dokumenttia. Aluksi vaan inhosin kaikkea sitä, mitä siellä näin, mutta sitten päätin muuttaa asennettani vähän avoimemmaksi ja löysin sieltä jotain kaunistakin.

Siis: jos kuvitellaan, että on joku Antti Ateisti, jota ei mikään uskontoihin liittyvä voisi vähempää kiinnostaa. Eräänä päivänä Antti Ateisti kuitenkin saattaisi esimerkiksi kulkea Mannerheimintiellä ja huomata eräässä ikkunassa jonkin lauseen, joka tuntuu kovin puhuttelevalta. Tarkemmin katsottuaan Antti Ateisti huomaa, että lause on Raamatusta. Asia jää mietityttämään Antti Ateistia. (Tässä vaiheessa Jumala on siis johdattanut Antin raamattuikkunalle ja päästänyt sanansa vaikuttamaan Antin sydämessä.) Sunnuntaina Antin kämppää lähellä olevassa kirkossa on jumalanpalvelus. Antille tulee sellainen olo, että siellä voisi olla kiva käydä katsomassa, löytyykö sieltä jotain muutakin näin mukavaa ja rauhoittavaa, kuin tuo ikkunan teksti, vaikka nyt kristinusko pehvasta onkin yms. Toisaalta Antti oli ajatellut menevänsä lauantai-iltana kavereiden kanssa viihteelle, ja siinä tapauksessa hän ei kyllä todellakaan jaksaisi herätä sunnuntaiaamuna aikaisin mihinkään kirkkoon. Saa nähdä, miten Antti päättää. Kyllä se on minusta Antti ihan ite, joka tässä puolensa valitsee...
:023: :023: :023:
Tässä keskustelussa en ole jaksanut lukea kaikkia kommentteja, mutta kun näin, että Sanneli on kirjoittanut, oli ihan pakko lukea. Olipa jälleen kerran Sannelilta todella osuvasti oivallettu. Olenhan minä ennenkin sanonut, että Sanneli on viisas nuori nainen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #144 : 18.03.11 - klo:22:09 »
Jatkuu osassa kaksi (2)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi