Kirjoittaja Aihe: Ihmisen osuus pelastuksessa  (Luettu 45969 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #120 : 18.03.11 - klo:12:26 »
Rupesin miettimään, että mikä oikein lasketaan omavoimaisuudeksi.
Tai että kirkkoonhan mennään ihan omin voimin, ei sinne kukaan kärrää. Ja samoin Raamattua luetaan.
Sitten hoksasin olevani väärässä. Ketä kiinnostaa mennä kirkkoon tai lukea Raamattua, jos ei Jumala ensin ole vaikuttanut ihmisessä?
Sitten rupesin miettimään, että mitähän siinä uskonratkaisussa oikein ratkaistaan. Jos kerran jo siinä vaiheessa uskoo Jumalaan. En ainakaan oo koskaan kuullut uskonratkaisun tehneestä ateistista. Päätetäänkö siinä "syntisen entisen" jättämisestä taakse? Vai mistä? Köpi vois tietää..?



Minä olen tehnyt uskonratkaisun ja tulin uskoon sekä uudestisynnyin 5.9.1963. Minä olen 47-vuotias.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #121 : 18.03.11 - klo:12:29 »
Kaste on yksi ja ainoa uudestisyntymisen paikka!  :001:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #122 : 18.03.11 - klo:12:45 »
Tämä kiista ei koske varsinaisesti Lutheria mutta kannattaa tutustua ensin L:n kunnolla koska tietämättömyytesi paljastui näin helposti. Lutherista et saa ratkaisukristittyä millään, se on varmaa.

Lutherista on moneksi. Sidottu ratkaisuvalta on hänen itsensäkin arvostama teos, mutta ei silti mikään kattava dogmatiikan kokonaisesitys. Luther kirjoitti paljon kiistakirjoituksia ja kannanottoja muiden teoksiin. Mainittukin on vastaus Erasmukselle, joka humanistina kannatti vapaata ratkaisuvaltaa. Kirjojen luonteesta johtuen Lutherista saa erilaisia käsityksiä. Tunnettua on sekin, että hän kelpaa antisemitistiksi ja natsi-ideologiksikin, kun valitsee siihen kelpaavan teoksen.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #123 : 18.03.11 - klo:12:55 »
"Evankeliumi siis tarjotaan kaikille. Kaikki eivät kuitenkaan ota sitä vastaan. Mutta jos uskot, syntisi ovat kaikki järjestään annetut sinulle anteeksi, kuolema on otettu pois, helvetti voitettu ja taivas on sinun. Tämän kaiken evankeliumi lahjoittaa sinulle yhdellä kertaa. Harva kuitenkin ottaa vastaan tämän siunauksen. Jumala tarjoaa sen koko maailmalle, mutta harva kiittää häntä siitä.

Olen eri mieltä logiikasta "jos uskot -> niin taivas on sinun". Viljelet käsitystä, jonka mukaan ihminen voi uskollaan pelastua. Näin ei kuitenkaan ole. Ihminen ei pelastu uskollaan, koska mikään uskonteko ei riitä. Vain ja ainoastaan Jumala pelastaa. Näin yksinkertaistä se on. Ei tarvita turhia krumeluureja.

Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #124 : 18.03.11 - klo:13:22 »
Lutherista on moneksi. Sidottu ratkaisuvalta on hänen itsensäkin arvostama teos, mutta ei silti mikään kattava dogmatiikan kokonaisesitys. Luther kirjoitti paljon kiistakirjoituksia ja kannanottoja muiden teoksiin. Mainittukin on vastaus Erasmukselle, joka humanistina kannatti vapaata ratkaisuvaltaa. Kirjojen luonteesta johtuen Lutherista saa erilaisia käsityksiä. Tunnettua on sekin, että hän kelpaa antisemitistiksi ja natsi-ideologiksikin, kun valitsee siihen kelpaavan teoksen.

Niinpä.  Juuri puheenaolevasta asiasta sen sijaan saa kyllä käsityksen ettei Luther ollut sitä mieltä että synteihinsä kuollut ihminen kykenee mitä eriskummallisimpiin hengellisiin akrobaattisuorituksiin kuten Onesimus väittää.

Irtokohdilla bongailu on halpaa. Luther on kirjoittanut niin paljon että hänen teoksistaan tosiaankin löytää irtokohtia vaikka mihin tarkoitukseen.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #125 : 18.03.11 - klo:13:33 »
Oisko se ihmisen osuus 20% vai fifty-sixty?
Herra armahda.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #126 : 18.03.11 - klo:15:11 »
Jos ihmisellä ylipäätään olisi jokin osuus, niin mitä väliä sillä on vaikka se olisi sitten 100%?

Eikö ihminen voisi pelastaa itse itseään? :107:

Siihen ei ole tiemmä kyennyt kuin yksi ihminen maailmassa: Paroni von Münchausen joka nosti itsensä suosta tarttumalla omiin hiuksiinsa ja nostamalla itse itsensä ylös.




« Viimeksi muokattu: 18.03.11 - klo:15:22 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #127 : 18.03.11 - klo:15:58 »
Äh!  Huomasin vasta nyt että kuvien liittäminen on kielletty. En pääse enää muokkaamaan. Seppo poistakoon ylläolevan kuvan.
Kuvan alkuperäinen osoite on: http://www.boston.com/bostonglobe/ideas/theword/munchausen.jpg

« Viimeksi muokattu: 18.03.11 - klo:18:45 kirjoittanut anonyymivalvoja »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #128 : 18.03.11 - klo:16:28 »
Lainaus
Jos ihmisellä ylipäätään olisi jokin osuus, niin mitä väliä sillä on vaikka se olisi sitten 100%?

 

Ai mitä sillä on väliä? Asioilla on hyvin hyvin usein paljionkin väliä.
Ei mutkia voi oikaista tuosta vaan. Tai voihan sitä, mutta se ei ole kovin viisasta.

Hyvä olisi opetella näkemään asioista myös muuta kuin musta-valkoinen joko-tai.
 esim. luku 20  aivan eri asia kuin luku 100 - missä yhteydessä tahansa.   :icon_rolleyes:

 
Herra armahda.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #129 : 18.03.11 - klo:16:41 »


Minä olen tehnyt uskonratkaisun ja tulin uskoon sekä uudestisynnyin 5.9.1963. Minä olen 47-vuotias.
Olen itse olettanut tehneeni vapaantahdonratkaisun, tulleeni uskoon ja uudestisyntyneeni 14.8. 1973 kello 21.55.  Tämä on totta. Kuitenkin se, mitä tapahtui, oli rehellisen muistoni mukaan  ensimmäinen ja orastava oivallus ja pakokauhu siitä, että uskoon ei voi tulla, tavaton epätoivo ja tunne että minua on petkutettu riparilla, satunnainen (?) katseen osuminen isosten ja opettajien huoneeksi varatun, räjähtäneen kaatumaisillaan olevan huvilan lasiverannan seinälle kiinnitettyyn postikorttiin jossa oli risti, ja omalaatuinen kokemus siitä että jokin minussa rukoili: Eikö tämänkään tähden?  Minä en ollut kuin hirveän nöyryytetty. Mutta tuohon liittyneen valtavan rauhan muistan.  Tuollaista kutsutaan numinoosikokemuksiksi, niitä esiintyy kaikissa tutkituissa uskonnoissa, ja litroittain on virrannut Kymijoessa vettä, ennen kuin olen osannut antaa tuolle kokemukselle sen arvon joka sille kuuluu.  Se oli tunne-elämys. Silläkin tavoin Jumala saattaa auttaa, rohkaista tai lohduttaa, jopa opettaa, mutta nyt, kun siitä on kulunut neljännesvuosisata ja rapiat, yhä rukoilen, että ymmärtäisin ristin merkityksen,  että tuntisin Jeesuksen.  Viime kesänä Kiuruvedellä tuijotin eteeni, ja olin täysin tietoinen siitä, ettei tuo kokemus minua pelasta pätkän vertaa.  

Siitä huolimatta olen vilpittömän pahoillani, jos tämä tuntuu jokun toisen kohdalla hänen vakaumuksensa mitätöimiseltä, sillä se eiu ole sellaiseksi tarkoitettu, ei missään tapauksessa!  Ainut mitä voin, on kertoa jotakin hyvin henkilökohtaista, josta kenties olisikin ollut viisasta vaeta.  

En usko että siinä uudestisynnyin, sillä siihen liittyy muita tarinoita, vastaavia, ihan liian kanssa.  Kasteeseeni turvaudun. Tuo oli nuoren ihmisen jo olemassa olevan uskon syvenemistä, ja jo sellaisena suuriarvoinen lahja.
« Viimeksi muokattu: 18.03.11 - klo:16:51 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #130 : 18.03.11 - klo:16:49 »

Hyvä olisi opetella näkemään asioista myös muuta kuin musta-valkoinen joko-tai.
 esim. luku 20  aivan eri asia kuin luku 100 - missä yhteydessä tahansa.   :icon_rolleyes:

 


Minun mielsstäni se asia on hyvin mustavalkoinen että pelastus ei ole ihmisen ja Jumalan yhteistyötä. Se on evankelisluterilaisen uskon kallein ydin ja sisältö. Kaikki muu on sen rinnalla pelkkää roskaa jos valita pitää.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #131 : 18.03.11 - klo:16:53 »

Minun mielsstäni se asia on hyvin mustavalkoinen että pelastus ei ole ihmisen ja Jumalan yhteistyötä. Se on evankelisluterilaisen uskon kallein ydin ja sisältö. Kaikki muu on sen rinnalla pelkkää roskaa jos valita pitää.

Niin on. On nimittäin myös täydellisiä totuuksia. Jumalan olemassaolokin voi olla vain kyllä tai ei eikä mikään käsittämätön 40-60%.  Jos noin on, eletään tunne-elämän varassa,. jossa tietenkin lähes mikä vain on mahdollista. Ja Atanasia, jossakin sanotaan Jumalan kyllä luoneen ihmiset suoriksi, mutta todettaan näiden jostakin syystä itse etsivän monia mutkia.  
« Viimeksi muokattu: 18.03.11 - klo:17:01 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #132 : 18.03.11 - klo:18:35 »
Jos ymmärrettäisiin että ihminen ei "tule" armosta osalliseksi, vaan ON JO, niin ylläolevan kaltaiset kysymykset kävisivät turhaksi. On harhakuvitelma luulla että armosta tulee vielä uusia osakeanteja kun Yksi Suuri Osakeanti on jo jaettu ja jokainen on siitä osallinen testamentin perusteella. Te odotatte suu auki taivasta kohti että sieltä lirutettaisiin jotain mutta se on hullun hommaa. Jos ei Golgatalla 2000 vuotta sitten julistettu armo riitä/kelpaa vaan odotellaan vieläkin suu auki taivasta khti että sinne lirutettaisiin jotain ihmeellisempää ja "henkilökohtaisempaa" niin se jos mikä on Jumalan pilkkaamista ja armon halveksimista.

Pitäisi turvautua Golgatan kallioon joka perustettiin jo ennen syntymäämme eikä suu riettaasti aukaistuna naukua jotain ihmeellisempää.

Onko Raamattu kirjoitettu turhaan kun tätäkään asiaa ei tahdota uskoa?

Kiitos vastauksesta, tulihan se sieltä. Golgatalla julistettu armo ei kelpaa kaikille, siksi siitä jäädään osattomaksi. (Kysymykseni kuului: Miksi kaikki eivät pääse armosta osalliseksi? Jostain syystä se ei näy lainauksessa).

Poissa anonyymivalvoja

  • Nettitoimikunta
  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 20
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #133 : 18.03.11 - klo:18:45 »
Äh!  Huomasin vasta nyt että kuvien liittäminen on kielletty. En pääse enää muokkaamaan. Seppo poistakoon ylläolevan kuvan.
Kuvan alkuperäinen osoite on: http://www.boston.com/bostonglobe/ideas/theword/munchausen.jpg

:opettaa: Anonyymivalvoja arvostaa Jampen tunnollisuutta, mutta antaa vapauttavan tuomion ajallisessa elämässä, sillä teos on ikänsä takia tekijänoikeusrajoitusten ulkopuolella. Lisätietoja saksankielisen Wikipedian Münchhausen-artikkelista kyseistä kuvaa napsauttamalla.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #134 : 18.03.11 - klo:18:47 »
Onesimus!

Kritisoin sinua äsken Lutherin väärinkäyttämisestä. Julkeudellasi ei näköjään ole mitään rajaa kun poimit jo minunkin (keskustelukumppanisi) aiemmista kirjoituksista irtokohtia ja annat niille merkityksiä joita itse kirjoittajana en ole antanut.

Taitaa omatuntosi olla aika venyvää sorttia.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-