Kirjoittaja Aihe: Ihmisen osuus pelastuksessa  (Luettu 45980 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #105 : 17.03.11 - klo:20:09 »
Onesimus, mietin tässä muuan seikkaa. Me saatamme tehdä ongelman asiasta jonka ei tarvitse sellainen olla, ellemme missään vaiheessa myöskään eläydy tilanteisiin joissa tuo julistettiin ensimmäistä kertaa aikuisille kuulijoille. En pidä vääränä sen muistamista. Opit näyttävät taittuneen kuin prismassa satojen vuosien ajan, mutta paluu juurille on joskus juuri siksi selkeyttävää. Eli kuka puhuu kenelle ja missä tilanteessa. Muutoin ollaan myös vaarassa tulkita Raamattua fundamentalistisesti, no - jonkun mielestä pitääkin. Minusta ei. Sanoma siinä pikemmin vääristyy kuin selkeytyy.

Olen samaa mieltä. Raamattu on täynnä kehoituksia. Niiden tarkoitus ei ole kertoa että voimme toteuttaa kaiken omissa voimissamme (koska meitä kerran kehoitetaan).  Ei, vaan ne ovat julistusta, opetusta.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #106 : 17.03.11 - klo:20:38 »
Mutta meillä on Raamatussa hyvä esimerkki "synteihinsä kuolleesta" (Luuk. 15. luku). Siellä kerrotaan tuhlaajapojasta, joka meni itseensä ja päätti palata isänsä luo (jakeet 17 ja 18). Pojan isä käski laittaa ilojuhlat, koska hänen poikansa, joka oli kuollut(!), virkosi eloon (jae 24).

Mielestäni on tärkeää ymmärtää Raamatun tekstin olevan tässä vertauskuvallista.
Mitäö siis tarkoittaa synteihin kuollutta?
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #107 : 18.03.11 - klo:08:29 »

Tuota en huomannutkaan. Muuten olisin kommentoinut. Minusta on selvää ettei tuhlaajapoika mennyt itseensä omin voimin!

Onesimushan koettaa todistella kaikin keinoin että ihmisellä olisi mahdollisuus tehdä kaikkea tällaista omissa voimissa.

Tällaiset asiat luterilaisille opetetaan yleensä jo pyhäkoulussa että ihmisen ei ole mahdollista lähestyä Jumalaa omissa voimissa. Sen tähden minusta on uskomatonta että tästä ylipäätään edes väitellään.

Tässä näkyy miten haitallista on kun kirkon sisälle on tunkeutunut ratkaisukristillisyys-ajattelua ja teko-oppia edustavia ryhmiä. Tuollaiset harhaluulot voivat istua uskomattoman lujassa niin että ihminen joka kuvittelee pystyvänsä tekemään parannuksia, kääntymyksiä, vastaantuloja yms. ilman Jumalan antamaa voimaa -ei mistään hinnasta ole valmis luopumaan hulluista ja Raamatuynvastaisista opeistaan vaan puolustaa niitä huonolla omallatunnollakin vaikka on ilmeistä että niin ei voi olla.


Sen takia olen kyynikko ihmisten suhteen.  En ole vielä ikinä nähnyt ihmistä tai varsinkaan hengellistä liikettä joka olisi oikeasti tehnyt parannuksen teko-opista ja ihmisen omavoimaisuudesta armoon ja sen tunnustamiseen että itsessämme emme voi mitään. Jopa umpijumalattomasta tulee ennemmin uskova kuin kyseisenlaisesta umpiluupää-jäärästä saa irti tunnustuksen että ihminen ei voi omissa voimissaan mitään.

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #108 : 18.03.11 - klo:09:03 »
"Ihmisen osuus pelastuksessa ..."

Johan pyöritellään asiaa,niin että tälläinen tavallinen ymmärtämätön ihmisluomus on aivan sekaisin omasta pelastuksesta.
Mutta nyt muistan... joku kaveri heitti ainakin viimeksi mulle pelastusrenkaan kun olin hukkumassa myrskyssä ja selvisin,uskomatonta. 

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #109 : 18.03.11 - klo:09:15 »
Minusta tämä on hirveän yksinkertainen asia, mutta ihminen itse tekee siitä monimutkaisen alkamalla etsiä mahdollisuuksia omavoimaisuuteen.

"kun siellä Raamatussa käsketään tekemään parannus" "kun siellä Raamatussa on niitä kehotuksia" "kun  siellä Raamatussa tuhlaajapoika meni itseensä"  jne. jne.

Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä (Johanneksen evankeliumi)

Tekeekö se niin kipeää tunnustaa että itse en ole mitään ratkaissut, en omissa voimissani kääntynyt enkä omissa voimissani tehnyt mitään mitä on käsketty ja kehoitettu vaan kaiken on vaikuttanut Jumala?

Se on perimmäissyy että ihminen on niin ylpeä että ihmisen ajatuskuvaan ei kertakaikkiaan mahdu se että kaikki lopultakin on pelkkää armoa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #110 : 18.03.11 - klo:09:20 »
Minusta tämä on hirveän yksinkertainen asia
No eipä näytä olevan, vai ymmärränkö väärin?

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8396
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #111 : 18.03.11 - klo:10:14 »
Viimeaikoina olen muslimeiden kanssa tästä aiheesta vääntänyt facebookissa.

Olen yrittänyt selittää, että Jumala Herra taivaassa on Pyhä ja mikään ei pyhä ei voi olla yheydessä Pyhään, sillä sellainen ei kestä Pyhän edessä.
Usko Jeesukseen poistaa synnit ja kun Jeesus on uhrannut itsensä, niin voi olla yhteydessä Jumalaan, mutta koska musulmaanit omilla teoilla ja yrittämisellä yrittävät kelvata Jumalalle, niin he eivät tule siinä koskaan onnistumaan.

Heidän vastaväitteensä on, että krisitytkin tekevät tekoja pelastuakseen ja toiset opettavat, että kaikki pelastuu ja toiset, että vain ne jotka Jumala haluaa pelastuu, kuten lestadiolaiset.

Minusta toi pelastusasia on minulle looginen. Eli kun joku on kärsinyt jotakin, vaikka ruton ja voittanut sen, niin hänen veressään on immuniteetti rutolle ja hän voi jakaa sitä muillekkin. Ihan kaikille oli sitten millainen tyyppi kysymyksessä.
Siksi Jeesuksen kärsimys edestämme ja synnittömänä kuoleminen on aivan looginen ja järkeenkin käyvä asia syntien anteeksisaamiseksi.

Toinen on se, että niin paljon Jumala rakasti maailmaa, että antoi ainokaisen poikansa.
Siinä on myös tuo toinen puoli, että kerran kun näemme Jumalan ei meillä ole mitään puollustelua tai syyttelyä Jumalaa vastaan, sillä hän antoi poikansa. Se on sellainen hieno tosiasia meidän edestä kärsinyt ja kuollut, että sekin käy jotenkin järjen puitteisiin, vaikka enempi tunne puolelle.
Mutta kun sanomiset jää kyllä hänen edessään pois.

Minusta usko Jeesukseen pelastajana on ihan simppeli uskottavaksi minulle.

Noi kolminaisuus asiat ja muut teologiset kysymykset onkin sitten vaikeita itselle käsittää, saati selittää jollekin esimerkiksi muslimille.

Ikävää että meillä kristityillä kuitenkin on niin erilaisia näkemyksiä, niin pelastuksesta, kuin muistakin asioista.



Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #112 : 18.03.11 - klo:11:00 »
Rupesin miettimään, että mikä oikein lasketaan omavoimaisuudeksi.
Tai että kirkkoonhan mennään ihan omin voimin, ei sinne kukaan kärrää. Ja samoin Raamattua luetaan.
Sitten hoksasin olevani väärässä. Ketä kiinnostaa mennä kirkkoon tai lukea Raamattua, jos ei Jumala ensin ole vaikuttanut ihmisessä?
Sitten rupesin miettimään, että mitähän siinä uskonratkaisussa oikein ratkaistaan. Jos kerran jo siinä vaiheessa uskoo Jumalaan. En ainakaan oo koskaan kuullut uskonratkaisun tehneestä ateistista. Päätetäänkö siinä "syntisen entisen" jättämisestä taakse? Vai mistä? Köpi vois tietää..?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #113 : 18.03.11 - klo:11:06 »
Rupesin miettimään, että mikä oikein lasketaan omavoimaisuudeksi.
Tai että kirkkoonhan mennään ihan omin voimin, ei sinne kukaan kärrää. Ja samoin Raamattua luetaan.
Sitten hoksasin olevani väärässä. Ketä kiinnostaa mennä kirkkoon tai lukea Raamattua, jos ei Jumala ensin ole vaikuttanut ihmisessä?
Sitten rupesin miettimään, että mitähän siinä uskonratkaisussa oikein ratkaistaan. Jos kerran jo siinä vaiheessa uskoo Jumalaan. En ainakaan oo koskaan kuullut uskonratkaisun tehneestä ateistista. Päätetäänkö siinä "syntisen entisen" jättämisestä taakse? Vai mistä? Köpi vois tietää..?

Minusta osut varsin oikeaan! Totta on ettei ihminen "kylmiltään" tee mitään ratkaisuja vaan siinä on jo Pyhä Henki mukana vaikuttamassa. Mitä jää siis jäljelle?

Jäljelle jää että otetaan opetuksesta varin eli jätetään se entinen ryöttäsyntinen elämäntapa ja on syntynyt halu elää Jumalan tahdon mukaan. Mutta tämäkään ei ole mikään ihmisen "oma ratkaisu" vaikka siltä saattaa helposti tuntuakin: "annoin elämäni Jeesukselle ja jätin syntielämän".  Se on inhimillistä että niin tuntuu koska Jumala ei tee väkivaltaa kääntäessää ihmisen suuntaa. Kuitenkin kaikki alusta asti on ollut yksin Jumalan vaikutusta.

Ihminen kun katsoo mitä omasta tokmimisesta ja aktiivisuudesta jää viivan alle niin siellä on pyöreä nolla.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #114 : 18.03.11 - klo:11:17 »
Tässä lienee paikallaan lainata veli Lutheria, koska hänkin näki tämän selvästi:

"Evankeliumi siis tarjotaan kaikille. Kaikki eivät kuitenkaan ota sitä vastaan. Mutta jos uskot, syntisi ovat kaikki järjestään annetut sinulle anteeksi, kuolema on otettu pois, helvetti voitettu ja taivas on sinun. Tämän kaiken evankeliumi lahjoittaa sinulle yhdellä kertaa. Harva kuitenkin ottaa vastaan tämän siunauksen. Jumala tarjoaa sen koko maailmalle, mutta harva kiittää häntä siitä.

Kuitenkin pysyy totena, että jokainen on evankeliumin kautta siunattu, toisin sanoen se tuodaan ja tarjotaan kaikille. Se, etteivät kuitenkaan kaikki tule kristityiksi, johtuu siitä, että he hylkäävät pelastavan sanoman ja vainoavat sitä. Mutta sen se saavuttaa, jonka saavuttaa. Joka sen ottaa vastaan, sillä se on."


Martti Luther: Mannaa Jumalan lapsille

Luther vastasi myös kysymykseemme, että jos Jumala vaikuttaa kaiken, miksi kaikki eivät pelastu.

Mitä mahtaisi tapahtua, jos Luther tulisi (valepuvussa piispaksi) tämän päivän kirkkoon ja julistaisi tätä sanomaa yhtä kirkkaasti? Luultavasti hän menettäisi pian virkansa ja saisi saarnakiellonkin. Eipä taitaisi edes kaikissa "herätysliikkeissä" päästä puhujan paikalle.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #115 : 18.03.11 - klo:11:27 »
Viisveisaajan immuniteettivertaus on tosihyvä, sillä se saa ajattelemaan asiaa eteenpäin. Milloin puhkeaa pahan epidemia? Tai yhtäälläkään pahuus pääsee tartuttamaan toisen?
Itse ajattelen nykykirjallisuutta opiskeltuani kirjoittamista nyt enemmän tai vähemmän kykenevästi vuoden. Kiukkusin jo alkusyksystä, kuinka pitkäpiimäistä monin osin on kotimainen nykyproosa. Ja opettaja näytti hämmentyneeltä.  "Mutta juuri näitä pidetään "vahvoina kirjoittajina" ja kyllä he palkintotilastoja johtavat" kun latelin että olin kurkkuani myöten täynnä ruumiintoimintoja, raiskauksia, sukurutsaa ja tappoja.
Mikä siinä on mielenkiintoista? Niinhän ihmiset elävät, minä pamautin, ja hetken minua vain tuijotettiin, kunnes opettaja totesi että olisikohan ammattini estämässä tätä "vahvan kirjallisuuden"suomaa nautintoa.
No se nyt viimeistään, minä karjuin,. minä voisin tuosta kirjoittaa puolitoista hyllymetrillistä ja kirjoitankin koko ajan. Pitäähän potilaskertomukset kirjoittaa!  
Mutta voisiko joku kertoa mikä siinä kiehtoo? Minä nähkääs kohtaan ne uhrit...

Se saattaa olla työstä johtuvaa kyllästymistä vain.  Oma unelmani on,  että jotakin kautta minuun olisi onnistuttu tiputtamaan vähän rokotetta, vaikka sokeripalassa niinkuin kerran annettiin jokin, mikä se oli, kun jo olin työssä...  minä muistan kuinka osaston aamukokouksessa koko sakki  narskuteltiin niitä sokereita...  että jokin saisi torjumaan pahan, jokin sokeripalassa tarjottu hyvä, joka tunnistaisi pahan, ja saisi huomaamaan ettei siinä mitään palkitsemisen arvoista ole.  :026:
« Viimeksi muokattu: 18.03.11 - klo:11:37 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #116 : 18.03.11 - klo:11:40 »
Mitähän  :026:  tuumisi tuosta sokeripalavertauksesta. Haukkoisi henkeään ja sitten alkaisi  :021:  tai  :repee:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #117 : 18.03.11 - klo:12:02 »
"Evankeliumi siis tarjotaan kaikille. Kaikki eivät kuitenkaan ota sitä vastaan. Mutta jos uskot, syntisi ovat kaikki järjestään annetut sinulle anteeksi, kuolema on otettu pois, helvetti voitettu ja taivas on sinun. Tämän kaiken evankeliumi lahjoittaa sinulle yhdellä kertaa. Harva kuitenkin ottaa vastaan tämän siunauksen. Jumala tarjoaa sen koko maailmalle, mutta harva kiittää häntä siitä.

Kuitenkin pysyy totena, että jokainen on evankeliumin kautta siunattu, toisin sanoen se tuodaan ja tarjotaan kaikille. Se, etteivät kuitenkaan kaikki tule kristityiksi, johtuu siitä, että he hylkäävät pelastavan sanoman ja vainoavat sitä. Mutta sen se saavuttaa, jonka saavuttaa. Joka sen ottaa vastaan, sillä se on."


...siis kun on Pyhän Hengen voimasta herännyt se kiinnostus vaikka mennä kirkkoon, niin hyvä maa menee kirkkoon, ohdakkeinen maa ajattelee sittenkin mieluummin nukkuvansa sunnuntaiaamuna yhteentoista tai tekevänsä virkeänä kotitöitä.

Eihän tää niin hankalaa ookkaa. Jumala kutsuu, synti vastustaa.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #118 : 18.03.11 - klo:12:12 »
...siis kun on Pyhän Hengen voimasta herännyt se kiinnostus vaikka mennä kirkkoon, niin hyvä maa menee kirkkoon, ohdakkeinen maa ajattelee sittenkin mieluummin nukkuvansa sunnuntaiaamuna yhteentoista tai tekevänsä virkeänä kotitöitä.

Eihän tää niin hankalaa ookkaa. Jumala kutsuu, synti vastustaa.

Se kirkkoon menijä voi olla ei-kristitty ja se makoilija voi olla kristitty. Tässä on kuitenkin vakavammasta asiasta kysymys.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #119 : 18.03.11 - klo:12:24 »
Tässä lienee paikallaan lainata veli Lutheria, koska hänkin näki tämän selvästi:

"Evankeliumi siis tarjotaan kaikille. Kaikki eivät kuitenkaan ota sitä vastaan. Mutta jos uskot, syntisi ovat kaikki järjestään annetut sinulle anteeksi, kuolema on otettu pois, helvetti voitettu ja taivas on sinun. Tämän kaiken evankeliumi lahjoittaa sinulle yhdellä kertaa. Harva kuitenkin ottaa vastaan tämän siunauksen. Jumala tarjoaa sen koko maailmalle, mutta harva kiittää häntä siitä.

Kuitenkin pysyy totena, että jokainen on evankeliumin kautta siunattu, toisin sanoen se tuodaan ja tarjotaan kaikille. Se, etteivät kuitenkaan kaikki tule kristityiksi, johtuu siitä, että he hylkäävät pelastavan sanoman ja vainoavat sitä. Mutta sen se saavuttaa, jonka saavuttaa. Joka sen ottaa vastaan, sillä se on."


Martti Luther: Mannaa Jumalan lapsille

Luther vastasi myös kysymykseemme, että jos Jumala vaikuttaa kaiken, miksi kaikki eivät pelastu.

Mitä mahtaisi tapahtua, jos Luther tulisi (valepuvussa piispaksi) tämän päivän kirkkoon ja julistaisi tätä sanomaa yhtä kirkkaasti? Luultavasti hän menettäisi pian virkansa ja saisi saarnakiellonkin. Eipä taitaisi edes kaikissa "herätysliikkeissä" päästä puhujan paikalle.

Sanoisin sinulle Onesimus, kun nyt lainailet kovasti Lutheria ja koetat irtokohdilla todistella että Lutherkin oli teko-opin kannattaja, niin hanki käsiisi Lutherin erä pääteos: Sidottu ratkaisuvalta.

Jos olet rehti ihminen, niin tuon luettuasi et ainakaan enää julkea vetää Lutheria ratkaisuopin puolustajaksi. Irtokohdilla bongailu on ala-arvoista ja halpaa trikkiä.  Tämä kiista ei koske varsinaisesti Lutheria mutta kannattaa tutustua ensin L:n kunnolla koska tietämättömyytesi paljastui näin helposti. Lutherista et saa ratkaisukristittyä millään, se on varmaa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-