Kirjoittaja Aihe: Puutarhanhoidosta  (Luettu 27226 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Puutarhanhoidosta
« Vastaus #30 : 21.08.14 - klo:21:45 »
Kiitos oikein todella. Puutarhan hyödyttää antaa hoitaa itseään. Siitä ryöppyää sitten kerrottavaa mennen tullen :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Puutarhanhoidosta
« Vastaus #31 : 24.08.14 - klo:03:32 »
Pelargonian asemesta siirryn syksyyn samettikukkien leimutessa. Tulenpalavan hehkuva oranssi rivi on tosin evakossa takapuutarhassa, kunnes sade hellittää, jos hellittää.  Tavallisesti kutsun heitä samettiruusuiksi.

Yksivuotinen kukka on kotoisin Yhdysvaltain eteläosasta, vähäsen Etelä-Amerikan mantereelta niinikään. Kukkaa löytyy monensävyistä, useaa kokoa, ja sanovat sen karkottavan kirvoja sun muita häijyläisiä. Sillä on aican ominainen tuoksunsa, ei niin suloinen.

Kolmannen liljan kukkavana kun olisi tänään avautunut olisin rakentanut Timolle kimpun omasta tuotannosta. Ensimmäinen on jo kukkinut, toista sade piiskasi häijysti. Ylipäätään nämä yllättivät minut täydellisesti. Verenpisara pukertaa itsekseen jotakin, johon en puutu. Kun lehti putoaa, alla onkin uuden, tuoreen oksan alku, eli kasvi tiesi mitä teki eikä siis kärsinyt puutetta.  Äärettömän kaunis on nyt valkea, kerrottukukkainen, sillä  se kukkii parhaimmillaan. Toinen kukinto siltäkin tänä kesänä. Viherseinämä on säilynyt eheänä,m tosin minun täytynee ryhtyä vielä istutuspuuhiin, ja sijoittaa sivupuolen kasvi tukevampaan ruukkuun. Ahnehdin liikaa, ja tahdoin nopeita viherryksiä kaikkialle. Puutarhurin hyve on kärsivällisyys ja halu odottaa.

Huomenna minun täytynee todella paneutua asterikysymykseen. Sukulaiset, juuri sanettikukat kukoistavat. Mustä syystä asteri ei nyt rupea mihkään?  Sekotanko nuput ja siemenet? Ovatko astiat kuivuneet? Juuri ne värit tarvitaan. Enkä halua ostaa uusia, jos minulla jo on.

Aurinkopaneelilamput valaisevat kaikkea. Täällä on yhä jäljellä kesäleiritunnelmaa, siis kaikkialla kaaosta.  Lupaavat vähenevää kaatosadetta. Puutarhan järjestelystä aloitetaan yleisempi siivous. Villatakkia, kynttilöitä, väriä valutettakoon sisälle. 

"Ja matkalainen eksynyt sai hetken levähtää.
Sai kodin, lämmön kynttilän
ja tuoksun teen, sai ystävän
Niin, käden ystävän.

Ei kohtaloaan kiertää voi
Tie vaatii kulkijaa
Hän tiesi tänne tullessaan
pois kaipaavansa kodistaan

Hyvästi, Karjala. "
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Puutarhanhoidosta
« Vastaus #32 : 26.08.14 - klo:21:47 »
Ilta puutarhassa. Sade on tauonnut, kuuntelen kuinka vesi tip-tip-tip-puu ties mistä johonkin maata kovempaan. Kaupunki ääntelee tavallaan, myöhäiset kotiinpalaajat ajelevat ohi, jokin koira luskuttaa toiselle, on soveluas sää päästää ne pinteistään ja muutenkin haistelemaan koiranilmaa. Tummuva taivas ei näytä harmaalta, tahtoisin tietää miksi se näyttää siniseltä, valon tähden tietysti, mutta juuri siniseltä?

Viimeksi kuluneet päivät olen ajatellut mennyttä ja valmistautunut tulevaan, mitä se sitten onkaan. Kolme vuosikymmentä raskasta aikaa jää lopullisesti. Minun on annettava sen vielä pitää itseäni otteessaan, sillä lähtöään ei voi kiirehtiä itse.

Nyt on jo pimeää. Perhonen onnistui nappaamaan aurinkoa niin, että jaksa vaihtaa väriä. Sitä voi katsella vaikka kuinka pitkään, sillä jokainen värivivahde tuo eri asioita mieleeni. Kun se väsähtää, kolme aurinkolamppua valaisevat. Yöllä herätessäni niissä on palanut sama sinertävä valo. Syksymmällä sytytän ketjun valkeita pieniä rottinkilamppuja, mutta vadta sitten, kun olen korjannut perhosen talveksi sisälle.

Kaikki kukkii täällä, myös samettiruusut sekä syklaamit. Tuijiin takertuneet sadepisarat kimaltavat, niiden valo on kirkkaampi ja lämpimämpi kuin lampun niiden alla. Ne taittavat valoa luulisin.

Kun minulla ei ole mitään sanottavaa, ajateltavaa, vain suuri hiljaisuus sisälläni, tulen tänne. En oikein nyt jaksaisi mitään. Odotan uusia kirjojani, ja koetan ymmärtää kuinka pääsen koneeltani virtuaaliseminaariin. Ajateltavaa olisi, ja vähitellen jaksan aloittaa, arvelen.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Puutarhanhoidosta
« Vastaus #33 : 28.08.14 - klo:21:43 »
Puutarhaan saapuu syksy, se on auttamaton tosiasia. Pikkupetunia joka siis ei kuulu petuniain suureen sukuun, jonka taustan kyllä kartoitan ennen lopullisia hyvöstejä, antaa jo merkkejä luovuttamisesta. Sen tyvi luopuu lehdistään. Samoin vanhin osa kasvia näyttääkin vanhanta, se ei jaksa kasvaa, ja mikä mystisintä, keijunkelloon takertuneet oksat viheriöivät ja kukkivat. Mainitulla kellolla riittää jotakin tahmeaa elinnestettä, se kurottuu joka taholla korkeammalle ja näyttää olevan ymmällään, mutta alaspäin tai edes sivulle sitä ei millään pieteetillä saa suunnistamaan. Hyvin erikoinen tapaus tämä.

Kaikki petuniat kukkivat kiivaasti kiitos latvomisen. Etupuutarhasta katon alle pelastettu syysleimupenkki toipui, ja päätyyn istutettu tummavioletti petunia voi mitä parhaiten ja kukkii luikertaen pitkin lattiaani minkä ennättää. Se voi itse asiassa paremmin kuin silloin, kun se myytiin kahteen ropoon. Begonioista vanhin, uljaimmin tehtävänsä täyttänyt, halki kesän vähällä hoidolla kukoistanut kellertävä osoittaa uupumisen merkkejä. En osaa selittää tarkemmin, sen vain näkee. Ravitsin uusilla puikoilla siinä toivossa, että meillä vielä saattaa olla hyviä yhteisiä hetkiä edessämme. Sen peilikuvaksi hommattu lajitoveri, riippuvan puutarhan osa, on pirteä, samoin hennonpunainen, joka minun vain täytyi saada tiettyyn nurkkaukseen.

Liljat pitävät minua jännityksessä. Koetan häiritä niitä mahdollisimman vähän, mutta lyhin on tuottanut paisuvat nuput. Ne eivät vältyämättä koleassa säässä aukea, mutta ne kaksi jotka näin, tekivät kyllä vaikutuksen. Liljoja tai jotain siis nähdään tulevana kesänä, jos Jumala suo sen minulle yhtä rauhallisessa maassa, yhtä hyvässä terveydentilassa ottaakseni vastaan.

Ruusut, nuo äitienpäiväksi istutetut, kukitetut ja sen jälkeen halvasta myydyt, tahtovat kohta talviunta. Minun on ratkaistava niiden kohtalo. Ne saavat kaikessa rauhassa kuihtua niin halutessaan, mutta vienkö saavin kellariin, en ole päättänyt vielä. Talvella sitä ei tarvita, mutta liljojen tai mitä ne nyt olivat, niiden kukintaa voi vielä toivoa. Olkoon siis saavi, jos ruusut rupeavat näyttämään ränstyneiltä, ne peitellään tai jotain. Ruusun leikkuusta muistelen, että kevät olisi sovelias aika. Mutta onko tuo tyyppi yksivuotinen? En ole koskaan kuullut yksivuotisesta ruususta.

Muutoin elämä puutarhassa jatkuu. Sateet eivät tuhonneet samettiruusujani, joskin ne kai tarvitsisivat mullan pöyhintää, milloin ikinä hetkeksi hellittää. Suuret Lehtienlakaisut ovat edessäpäin. Ison pihan pihlajat tarjoilevat marjaisaa syksyä, sisar huomautti jo kauhulla odottavansa siis ankaraa talvea. Muistutin pessimistinä itse, minä ankaran talven rakastaja, että niinkin sanovat:pihlaja ei ikinä kanna kahta taakkaa, siis marjoja sekä lunta. Nyt me molemmat toivomme hartaasti itse erehtyneemme, mutta pahimpaan on varauduttu.

Syyssuunnittelu on alullaan, ja ottanee huomioon kummankin vaihtoehdon.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Puutarhanhoidosta
« Vastaus #34 : 29.08.14 - klo:05:48 »

   Täsä on jotain: Novum ja Puutarhanhoito!


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Puutarhanhoidosta
« Vastaus #35 : 02.09.14 - klo:07:35 »
   Täsä on jotain: Novum ja Puutarhanhoito!




Sinä ymmärrät minua.

Yön sumut haihtuvat hyvää vauhtia. Kehältä kantautuu aamuliikenteen kohina, siellä matkustetaan työhön. Kun sain silmäni auki, rakastin aamuja ja varsinkin pimeitä hyisiä talviasmuja. Syksy merkitsi uutta vuotta, uutta lukukautta, uusia kursseja, klinikoita ja vielä valmistumisen jälkeenkin jotain uutta.

Pikkupetunia, jonka tausta siis on kartoittamatta, ei kestänyt kylmää. Nostin amppelin pois. Omituista, mutta keijunkelloon takertuneet oksat elivät pisimpään ja muutamassa oli paljon kukkia. Kenties amppelin paikalle asettuu se verivaahteran näköinen. Sehän majailee valmiiksi amppeliastiassa. Tämän informaatioarvo nyt vaikuttaa tyhjältä ja onkin, mutta kun hän ei itseään esitellyt enkä ole ennen mokomaa nähnytkään.

Petuniat sietävät koleaa yötä erinomaisesti. Samoin begoniat. Elämänlangat huomadivat kai yhdennentoista hetken koittaneen, ne kukkivat vimmatusti kahdella värillä, siniviolettia ja purppuraa pukkaa minkä ennättää. Silmiä tekee mieli jo lepuuttaa viileissä syysastereissa. Kuinkahan sitä loppujen lopuksi osaisi elää loputtomassa lämmössä? 

Urhein kukkija on ilman muuta puuvartinen verenpisara. Pudonneiden lehtien tilalla kasvaa uusia varsia. Käydessäni sunnuntaina Timon haudalla katselin siellä täällä ympärilleni, ja täsmälleen samaa näkyi usean hautakiven edessä. Tuskin kyseessä oli sattuma. Ne ovat arvattavasti seurakuntayhtymän hoitamia hautoja.

Pihapuut punertuvat, koivuissa huomaa ensimmäiset keltaiset lehdet siellä täällä. Puutarhassa jatkamme kesää kaikin mokomin. Auringonkukat tempun tekivät;nen kukkivat muuttaessaan tänne mutta asettuivat tiiviisiin suppuihin, ei varsin kauniisti tehty! Yhdestä kiersin sen kireän möykyn irti ja tunsin tehneeni murhan. Kasvin putkilovarsi tuijotti minua syyttävästi. Tavallisesti revin ja temmon ja kaikesta seuraa vain kukoistusta. Minä selitin etten ole niin tuntija ja jätin heidät rauhaan.

Syysleimut muuttanevat evakosta etupuutarhaan. Siinä kukka minun makuuni, kukki tahi ei. Lannoitukset lopetetaan vähin erin, monivuotiset kootaan huolellisesti talteen ja pelargoniain kohtalo ratkaistaan. Eilen illalla suljin ensi kertaa kummankin välioven. Ohi on puutarhassa nukkumisen aika. Perhonen saanee liian vähän aurinkoa, koska ei puhku iltaisin. Hämärän tullen syttyvät aurinkopaneelilamput kuitenkin. Pian sytytän rottinkilamput. Oikeastaan syksyssä on jotakin hyvin lämmintä. Sypressit, tuijat, kanervat, ei ihan vielä, mutta pian.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Puutarhanhoidosta
« Vastaus #36 : 03.09.14 - klo:22:07 »
Palatessani ylen äkeänä kotiin menin puutarhaan ja puutarhanhoito auttoi minua syvällisesti. Tuntematon Viherkasvi tämä violetti verivaahteramainen otti paikkansa pikkupetunian jälkeen, ja syysleimut muuttivat etupuutarhan aurinkoisimpaan kolkkaan.
Minun oloni oli nopeasti hyvin, hyvin levollinen. Kyllä kaikki tulee varsin järjestymään. Tapasin sentään prof Arffmannin ja hän on suuri mies suuressa nöyryydessään, rehellisyydessään ja lähestyttävyydessään. Meillä kumminkin oli tosikivaa.  Ja hän kumminkin kerkisi kertoa uuden ajan kirkkoviisaustieteilijöille että tämmöinen tapaus ja niin.

Merkillistä miten minun on hyvä olla.
Ja juuri soittelivat ja kertoivat millainen proseduuri oli saada Lapsi 3:n kämpänavain. Tuhat opiskelijaa jonossa!  Kysyivät oikeutetusti, olisiko tuo mahdoton porrastaa. Yhdeksältä Meri-Rastila ja vaikka postinumeroita... Kympiltä Ogeli ja Malmi ja yleensä MaTaPuPu-alue mutta kun ei, Yksi käppänä ukko jakelemassa niitä hi-taas-ti.  

Toisten asiat jo ajavat ohi.  :)  Väistämättä. Puutarhaa hyödyttää hoitaa, sillä puutarha hoitaa takaisin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Puutarhanhoidosta
« Vastaus #37 : 04.09.14 - klo:06:47 »
Nyt kun kerran heräsin, voin hiippaista vakoilemaan puutarhani yöllistä menoa.

Amppelissa riiputtamani pikkupetunia kuuluu hämmästyksestäni miljoonajekliin eli japaninkelloin sukuun, kestää kylmyyttä, kestää varsin mitä tahansa, on juurrutettavissa ja kylvettävissä ynnä itse istutettavissa, miksikäs menit veivin nurkkaan heittämään, sinä? 

Olettaisinpa nyt syyksi liian innokkaita ja harhaanosuneita toimenpiteitäni. Ei siitä olisi tarvinnut nyppiä kuolleita kukkia pois, ei latvoa ollenkaan. Ja kuuluu näihin ponteviin uudestikukkijoihin. Joku bloggaaja oli pudittanut niutamia kuihtuneen kasvin suemeniä kivikkoon, ja sinne se vain otti juurtuakseen. Toinen oli elvyttänyt varsin vainaalta vaikuttaneen yksilön. Siis siinä jälleen olevainen jota ei vietykään roskikseen, vaan mullan tallennamme.

Kasteltiinko sitä liian vähän? Vai tuliko sika töyteen? Näin varsin hurmaavia rivitettyjä keltaisia laatikkoyksilöitä. Mutta mistä hän on, sitä en wikistä ainakaan löytänyt. Kenties laboratoriosta. Koeputkikukka?

Jollakin lenkillä kipaisen puutarhanyymälään kysäisemään, mikä on tuo tummanvioletti muukalainen. Oikeastiko verivaahtera? Se olisikin lystiä. Ruukkunsa painou turkasesti, valkan huolestuin kestääkö tuo vaateripustin jossa ninulla riipuskelee aina muuta. Puinen varsi valitettavasti puuttuu.

Keijunkelloa metsästin. Muuan tulos oli sivumäärät terhakkaa lapinkoiraa. Se -kasvi siis-alkaa kauniisti punertua iäkkäämältä lehdistöltään. En tullut ajatelleeksikaan että saisin viherseinämään ruskan.

Riemastuttavinta oli löytää tuo perennamäärä milä siis on, kun multa saa sijoituspaikan. Lähipuutsrhaan kuljettaan bussilla ovelta ovelle, sieltä käyn vilkaisemassa.

Huh vilua. Hrrrrrr! Aamuntorkkuus kutsuu takaisin vuoteeseen.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Puutarhanhoidosta
« Vastaus #38 : 04.09.14 - klo:07:08 »
Olen yrittänyt muistella mitä kaikkia tummanviolettejä kasveja tiedän. Onhan värinokkosissakin niitä. Meillä Lahden Herättäjäjuhlille ihmiset kasvattivat kotonaan noita violetteja ja toivat ne juhlakentälle. Niistä muodostettiin Herättäjän tunnuskuvio, nuolet keskukseen päin. Juhlien jälkeen niitä sai hakea kotiinsa. Ne olivat ruukuissa.

https://www.google.com/#q=v%C3%A4rinokkonen
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Puutarhanhoidosta
« Vastaus #39 : 04.09.14 - klo:07:39 »
Minä vein körttinokkosen juhlien jälkeen äitini haudalle.

Niitä oli aikoinaan ikkunalaudallamme. Koulussa kai niitä silloin kasvatettiin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Puutarhanhoidosta
« Vastaus #40 : 04.09.14 - klo:19:33 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Puutarhanhoidosta
« Vastaus #41 : 05.09.14 - klo:23:42 »
Kiitos, Riitta!! Se muistuttaa lehdiltään sekä väriltään  juuri tarkoin tuota purppuraheisiangervoa.  Siis, sikäli kuin osasin katsoa, ja koetin kyllä.  Se käyttäytyykin kuin nimetty purppuraheisiangervo.  On kaiken aikaa yhtä tummanpuhuva. Näin todella on, sillä hätäisesti lehti puhkeaa kuin jo saa äkäisen värin. Puinen varsi puuttuu, eli se on semmoinen erityinen tapaus. Uusi lehti kun työntyy, se työntyy siitä edellisen tyvestä ja semmoisia varsia kyllä on. Se siis on haarainen kasvi kun lehtiä työntyy useampi. Vettä se sietää suuret annokset. Kun tiedän näitä muunnellun niin että kaikista heisiangervoista löytyy kaikkia niin minä oletan hänet ja puhuttelen tällä nimellä.

Mitään mutinoita ei seurannut muuttamisestaan varjoisampaan ja kuivempaan takapuutarhaan. Se ei liioin ole pahasti retkottavaa mallia oleva kasvi, mutta se näyttää amppelissa hauskalta.  Yön viileys ei tunnu takapuutarhassa tuon viherseinän takana, niin että meillä kukitaan ja tuotetaan oksaa vaikka iso piha jo vaihtaa väriä.  

Verenpisaran suosikkiyksilö olettaa selvästi kuuluvansa monivuotisiin lajeihin ja peräti pitää itseään puuna. Varren paksuus tyvessä on jo puoli senttiä. Pudonneiden lehtien alle kasvaneet oksat ryhtyvät kukantekoon. Kuka kertoisi sille poloiselle totuuden?  Olet yksivuotinen ja sitä paitsi pian tulee ihan totta talvi?  Tunnen kissan, joka pitää itseään koirana.  Tämä on samantapainen erehdys kyseessä.Ehkä hän tämä kasvi muuttaa viileiden tullen sisätiloihin kasvilampun alle.

Parhaimmillaan koko kesääkin ajatellen kukoistaa vieressä valkeakukkainen veren (?) pisara.  Se ei kai tahdo osoittautua toista huonommaksi. Valkea ei osoita puumaisuutta, se tyytyy käyttäytymään verenpisaran tapaan mutta on aivan täpötäynnä kerrottuja, siten hyvin kauniita kukkia ynnä vaihtelevassa vaiheessa porhaltavia nuppuja. Opin jostakin kasvien sielunelämää käsittelevästä että samaa lajia kannattaakin sijoitella lähekkäin. Siinä kyllä selitettiin jokin muuten kuin sielutieteellisesti. Kaikkeahan on mahdollista selittää.

Se begonia jonka epäilin jo heittävän kohta lusikan nurkkaan, olikin vailla ruokaa. Siis tämä oli syy. Ravitsin sen puikoin johin oli tottunut, ja nyt!  En muista nähneeni noin suurta kukintoa ikinä. Vastapäätä ripustettu lajitoveri parantaa suoritusta koko ajan, sen sijaan vieno vaaleanpunainen pysyttelee vienona, kukkii kyllä, mutta varmuuden vuoksi siten etteivät lehdet peity.

Keväällä halvasta ostettu sypressi rupesi oikein kasvamaan. Tuijat nekin. suurimmin minut yllätti muratti. En ollenkaan tiennyt, että se sillä tavalla leviää että nostattaa juuriperäisesti uusia varsia ns tyhjästä. Pelargonialla on ollut tekeminen siksikin. Mutta muratin siis jätän - se on oikeasti monivuotinen. Voi miten tämä kaikki on hauskaa. Keväästä 2015 tulee jännittävä puutarhakesä. Perennat parvekkeelle!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Puutarhanhoidosta
« Vastaus #42 : 07.09.14 - klo:20:08 »
Kerroin kesän täällä jatkuvan. Näin on, ja parhaiten sen osoittaa samettiruusu. Sulloin tosin hädissäni vedenimijöiksi sekaan erinäisiä kookkaampia yksilöitä  -  niitä ei myyty enää misssään muualla, mutta markkinapäivänä taannoin osuin puutarhakojulle tietty, heillä niitä myivät. Väri ei vastannut juuri tuota tulipalonkeltaista,  mutta otin yhtä kaikki.

Kannatti, sillä nuo tulokkaat osoittautuivat erinomaisen terhakoiksi. Sadekaudella ne hieman viivyttelivät, mutta nyt. Koetin eilen illalla laskea nuppumäärää, kohosi kolmannelle kymmenelle. Vähitellen ne avautuvat, eikä tuo ruskeanoranssinkeltainen värisekoitus näytä hassummalta ollenkaan. Ihmeteltävin on kasvuvauhti. Jos verenpisara luulee olevansa puu, niin nämä kuvittelevat itsensä pensaiksi. Olen onnistunut yksilövalinnoissa, tai myyvät hyviä.

Tummanpuhuva heisiepäilyni joutui nyt paljastamaan varsinaiset vartensa, sillä takapuutarhassa joutuu hieman kurkottelemaan kohti aurinkoa. Sekin, vaikka sai aitiopaikan. Tuo sekavahko selitykseni lehtiruodistavpuhkeavista varsista nimittäin osoittautui erheelliseksi. Kenties aivan tilan salliminen vaikutti. Saapuessaanhan se kuren kerrottua oli sullottu kahden petunian kumppaniksi, ja löytyi vain sumppuinen lehtinippu.

Kyllä sillä on varret. Ne vaikuttavat ruohomaisilta, tosin useasti tyvestä paljastuu puumaisuutta lopuksi. Ja varsia on paljon!  Se raukka on elänyt äärimmäisessä ahtaudessa. Kukan tapaistakaan ei näytä tarjoutuvan, elelee poikamieselämää noin viherkasvityyliin vaan.

Sen sijaan syysleimuihin on ilmestynyt nuppuja. Sitä en todella odottanut. Tänään jouduin katselemaan meininkiä ikkunasta, sen verran kipeäksi heitti, mutta hiippaan kyllä oitis sinne kun pää kestää halkeamatta. Ilmanko yöllä yskitti ja valvotti.

Ios nyt jotakin en ehkä jatkossa suosisi, niin kovin siniveristä pisaraa. Sen hoito osoittautui konstikkaaksi. Kukinta jäi vaisuksi toisiin verrattuna. Tosin en liioin asettaisi ainuttakaan yksilöä varjoon. Sellainen on verenpisarakiusaamista.

Asterit, viileänsininen ja vierellä hyvin ihmeellisellä tapaa viileästi punainen - kelmeänpurppurainen, sopivat värittämään reunoja, puutarha näyttää avarammalta näin. Tavallaan jokin suuri hehkutus saattaisi olla mielenkiintoinen. Väritys ei vivahtaisikaan siniseen ja valkeaan vaan oikein tulipalonpunaiseen. Ja tietty mustaan  nyt kun keksivät mustan petunian, sekä tuohon tummaan heisiin. Tulee miettiä. Kerran hyvin kauan sitten hommasin parvekelaatikoihin petunioita. Myös naapuri hommasi. Mielipuuhaaji oli roikkua kaiteella ja katsella kahta värimaailmaa.

Hänen rivistössään vuorittelivat tumman violetit ja valkeat kukat. Pidin äärettömästi. Mietiskelin miten oma valintani näytti kuin enemmän minulta. Rivitin hyvin hennon sinertäviä ja punertavia vuoroon ja sekaisin. Pikkuisen naiivi, herkkäuskoinen, unelmoiva, kuin kesäisen illan taivas kun aurinko laskee. Jollain tapaa mietin, että minun olisi pitänyt saada sellaiseksi jäädäkin, liikaa niistä sävyistä kuvasti minun sisintäni. Ensimmäisen kokemuksrn psykiatrisesta tiimityöstä olisi pitänyt varottaa. Patologia olisi ehkä sopinut, koska ruumis ei inhota minua, koska mikroskooppiin tirkistely aina lumosi minut, aivan siitä asti, kun sain sellaisen joululahjaksi kaksitoistavuotiaana. Ajattelen paljon yhdeksänkymmentäluvun alkuvuosia. Katselin sitä menoa ja mietin. Tiesin, että tätä menoa muutun hyvin julmaksi ja ilkeäksi, sillä mikään muu ei täällä enää mahdollista työskentelyä, ei asiallinen keskustelu, ei esiniehen näyttäytyminen ja lohduttaminen, kaikki on ihan hyvin, ei tätä yksikköä kukaan lopeta. Muistan vakaumuksen, jos lääkäri siirretään tilapäisesti toiseen paikkaan paikkaamaan se tarkoittaa että meidät lopetaan, paha, paha lääkäri kun lähti! Kun psykologi huomattuaan ettei esinies vainoakaan meidän tiimiämme sulkeutui vessaan itkemään emmekä tienneet mitä tehdä hänen potilailleenkaan. Teenkö väärin häipyessäni? Joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen. Oireet tihenivät. Siitä huolimatta!

Puutarhan hoidossa käsissäni on hyvin todellista, itse maan multa, hiekka, turve, puutarha tuo väreissään luokseni eilisen ja huomauttaa, ettei huomista kenties täällä tule. Juuri puutarhassa kuolema on niin tosi, että minun on vaikea kirjoittaa: ensi vuonna minä.

Kenties kaikki ehkä ja jos täytyy käydä mielessään läpi. Kuitenkin, kuten Kaarlo Arffmann minulle sanoi, on olemassa vain yksi toteutunut historia. Tätä hetkeäkään ei itse asiassa ole, sillä huomatessani sen, se on jo mennyt.

Elämänlanka on kiivennyt korkeuksiin, ylemmäs se ei enää pääse. Vartten latvat olivat eilen täpö täynnä nuppuja, en edes yrittänyt laskea niitä. Voin sen verran paremmin, että hiippaisen vilkaisemaan kuinka nuput, kaikkien kasvien, aikovat toteuttaa kutsumustaan  kasvina ja kukkana.
« Viimeksi muokattu: 07.09.14 - klo:20:12 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Puutarhanhoidosta
« Vastaus #43 : 07.09.14 - klo:21:19 »
Sytytin rottinkilamppuihin valon. Perhonen uuvahtaa, vaikka päivä paistaisi. Pikku paneelilamppujen kylmänkirkas valo ei näy naapureille.

Tuo ketju, joka näytti hassunkurisilta lumipalloilta vielä kesäyössä, valaisee juuri nyt lämpöisesti ja kirkkaasti. Lamput on ripustettu niin ylös että hyvin auttavat c-portaan ihmiset kotiin.

Kunhan tajuavat että se on se viereinen ovi.  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Puutarhanhoidosta
« Vastaus #44 : 14.09.14 - klo:08:26 »
Liljat luopuivat taistelusta ja minä heistä. Kaksi viidestä siis kukki ihmeen kauniisti, niin että kyllä niitä tulevana kesänäkin nähdään. Kaupitaan kanervia ja havuja. Toivon, että vielä ensi kuussakin, sillä ei nyt ole vielä talviaika.

Liljojen puusaavi muutti etupuutarhaan, pöydälle, ilman asukkeja. Niiden tilalle asettui havukasvi elämään havuelämäänsä, joka useasti jää lyhyeksi. Tämä havu haroo oksiaan piikikkäästi sinne tänne ja siten kenties soveltuu jos päädyn kokeilemaan äitienpäiväruusujen mahdollista ylösnousemusta ensi keväänä. Ne leikataan nyt ja peitetään havuin, ellen saa päähäni muuta.

Auringonkukat saivat olla varsin rauhassa. Muutama yksilö loi uusia kukkia, pilkistävät vanhojen suppuuntuneiden möykkyjen alta. Kun ymmärtäisi, miten se sillä tavoin suppuuntui. Nyt ne suput irtoavat jo ilman väkivaltaa. Hyvin omituinen koko kasvi.

Eritoten ymmälläni jäin pikkupetuniasta ja keijunkellosta, ne oksat joihin keijunkello oli tarrautunut, heräsivät henkiin, luovat lehteä ja kukkaa. Se jäi minulta puoli erehdyksessä hävittämättä ja katso, hän elää. Mikä tuo on, tämä keijunkello?  Mitä se toisille kasveille tekee? Toinen hyvä on vedenimijäsyklaami, tulipunainen. Se otti toimensa vakavasti, ja kukkii aivan tolkuttomana, kehkeilee uutta vartta eikä lainkaan hyväksy a jatusta että olisi mikään syksy. Täydellä teholla kukkivat myös begoniat ja samettiruusut mutta minun tuli uusia asteripenkki. Tarvitsin ne värisyydet.

Keijunkello on kasvunsa huipulla, sain kauniisti maaniteltua sen suuntaamaan kohti ränniä, se näytti niin avuttomalta huisiesssaan korkealla ilmassa. Sinne luikertaa. Jotain se tekee kasveille! Aivan varmasti! Elämänlanka sai jonkin puuskan kukkia ja on täynnä nuppuja siellä ylhäällä eritoten. Saisikohan siitä jotakin eliksiiriä jota myisi kalliista hinnasta kosmetiikkateollisuudelle? Puhkeat uuteen kukoistukseen?  :003:

Me muutamme hitaasti kohti syksyä, mikä helpotus. Tuijanelämän aloitti pieni tuore terve yksilö hopealangoin koristetussa suurruukussa. Myyvät Prismassa. Onneksi tunnen hajun perusteella kuolevat yksilöt, niihin kehittyy ruskeutta jota ei heti huomaa, mutta hajun huomaa kun nuuhkii, se on makeahko. Muuten tuija ei tuoksu. Tämä oli ainut elävä.

Kaikki kasvit lähettävät tervehdyksensä. Aurinkolamput muuttivat saalistamaan alempaa tavoittuvia säteitä ikkunan eteen, ja ainakin perhonen virkustui. Se hehkutti aivan ikkunan edessä eilen illalla, katselimme toisiamme. Tahtoisin suunnitella nyt semmoisen valopuiston. Nuo rottinkilamput nyt on. Prismassa kun kävin, en oikein hyviä ulkovalosarjoja nähnyt. Yksi oli kyllä. En vielä ratkaissut värikysymystä. Ehkä yhtä punaista voisi  harkita vaikka inhoaisi niitä kirjavuuksia mitä näkee. Minuun vetoaa syvästi Prisman tallilyhtyketju, tahtoisin syysvaloja ennen jouluvaloja ja ihmisille katseltavuuksia.

Kaksi jouluista minulla on, vähän pahoin kahta valkean sävyä, Sittarissa havaitsin kauniin LED lyhdyn, mutta jäin miettimään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.