Kirjoittaja Aihe: Linnut 32  (Luettu 26091 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 32
« Vastaus #135 : 17.04.20 - klo:20:11 »
Mietin vieläkö noille jotain tarjolle laittaisi. Olen lähdössä kauppaan, joten pitäisi päättää nyt.  Alkuviikoksi on näköjään luvassa juhannuslämpöistä säätä. Saisivat kohta siirtyä hyönteisruokavaliolle.

Kylvin pihaan rakeista kalkkia, ja nyt mietin, maistuuko se linnuille. Tarvitsevathan ainakin naaraat munien kuoreksi sitä.


Eivät ole meillä kelvanneet.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 32
« Vastaus #136 : 18.04.20 - klo:00:10 »
^Munankuorista olen kuullut väitettävän, että kelpaa, ja siksi olenkin niillä ihan vapaasti "roskannut" metsää, jos on retkellä sattunut keitettyjä munia eväänä olemaan.

Ostin sitten vielä ruokapötkön. Siemeniä olisin mieluummin, mutta kaupassa ei ollut sitä seosta, jota olisin halunnut.

Huomasin että tuosta läheltähän on kävelytien varrelta kaadettu puita ihan urakalla, tutkin kantoja ja ihmettelin kun en kaikissa mitään lahoa tms. huomannut. Toivottavasti ei kukaan vielä ollut pesää niihin tehnyt. Ehkä ne on jo ennen pääsiäistä pistetty nurin, ei vain vielä ole kaupunki ehtinyt puitaan hakea. Hyvää tarvepuuta siinä olisi. Ihan lähellä oksalla istui punakylkirastas laulelemassa, kuin olisi hävityksestä hämillään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Linnut 32
« Vastaus #137 : 18.04.20 - klo:05:46 »

 Huomasin että tuosta läheltähän on kävelytien varrelta kaadettu puita ihan urakalla, tutkin kantoja ja ihmettelin kun en kaikissa mitään lahoa tms. huomannut. Toivottavasti ei kukaan vielä ollut pesää niihin tehnyt. Ehkä ne on jo ennen pääsiäistä pistetty nurin, ei vain vielä ole kaupunki ehtinyt puitaan hakea. Hyvää tarvepuuta siinä olisi. Ihan lähellä oksalla istui punakylkirastas laulelemassa, kuin olisi hävityksestä hämillään.



   Just. Tätätehen! Tapahtuu paljon metsurien työllistämistä, millä ei ole mitään tekemistä luonnon monimuotoisuuden vaalimisessa. Ihminen ja ihminen ja jälleen ihminen. Ja taas ihminen on kaiken kruunu ja pää, jalat ja tarkoitus! Millään muulla ei ole väliä. Puuta kaatuu ja siistiä tulee. Pois silmistä, pois mielestä.
   Ötökkä on tuholainen. Ötökkä ei kuulu luontoon. Ötökkä on tuntematon otus, jolla ei ole muuta tehtävää kuin näivertää ja tuhota sitä, mikä on ihmisille pyhää: Korkea kaunis aarnimänty keskellä tuhottua metsää, keskellä kaivinkoneella sotkettua maastoa, jossa ennenvanhaan silloin kun isä lampun osti kasvoi jotain epämääräistä pusikkoa ja läpipääsemätöntä ryteikköä. Sellainen kuuluu tuhota. Se sotkee silmänkantamattoman avaran maiseman horisonttiin, jonka takana on loistava tulevaisuus, joka kuitenkin valitettavasti pitää sisällään seuraavan tuhottavan ryteikön estämässä hyvinviljeltyä, tuottavaa puupeltoa.

Eläköön Linkola-vainaa ikuisesti! Kunnia hänen muistolleen! Lepää rauhassa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 32
« Vastaus #138 : 18.04.20 - klo:10:46 »
Kolmen ja neljän välillä yöllä lauleskeli mustarastas pihamaallamme sulosointujaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 32
« Vastaus #139 : 21.04.20 - klo:14:25 »
Ja täällä! Ja jatkaa yhä, ja saa mielen onnelliseksi.   :109:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 32
« Vastaus #140 : 21.04.20 - klo:15:04 »
Tiklipari ilahdutti aamuani.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 32
« Vastaus #141 : 23.04.20 - klo:22:21 »
Jassoo, länsisaksalaisilla sinitiaisilla bakteeriperäistä keuhkokuumetta... (https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006483968.html, en tiedä näkyykö kaikille). Oireena ruokahaluttomuus. Tulee heti mieleen se tämänpäiväinen vai eilinen tintti, joka vain vähän närppi. Ihmisiä suositellaan pitämään etäisyyttä sinitiaisista. Tauti ei tartu ihmiseen mutta voi ihmisen välityksellä tarttua linnusta toiseen. No juuri eilen illalla kun istuin pihalla niin hyvä ettei tintti törmännyt minuun, taisi olla kevättä rinnassa. Vai oliko sittenkin keuhkokuumetta?

Ruokintaa ei näillä säillä enää pitäisi jatkaa, eli kun tuo takatalven takia asentamani pötkö on syöty niin se on kai ohi sitten. Kävin kyllä S-marketista hamstraamassa ruokintapötköjä kun niitä siellä vielä oli ja parasta ennen -päiväkin ensi vuoden puolella. Sa nähdä voinko vastustaaa kiusausta. Ikävää tuottaa pettymys linnuille jotka ovat ruokintaani tottuneet. Käpytikkakin nyt käynyt monena päivänä, mutta kai sen on opittava tyytymään toukkiin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 32
« Vastaus #142 : 24.04.20 - klo:00:03 »
Jassoo, länsisaksalaisilla sinitiaisilla bakteeriperäistä keuhkokuumetta... (https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006483968.html, en tiedä näkyykö kaikille). Oireena ruokahaluttomuus. Tulee heti mieleen se tämänpäiväinen vai eilinen tintti, joka vain vähän närppi. Ihmisiä suositellaan pitämään etäisyyttä sinitiaisista. Tauti ei tartu ihmiseen mutta voi ihmisen välityksellä tarttua linnusta toiseen. No juuri eilen illalla kun istuin pihalla niin hyvä ettei tintti törmännyt minuun, taisi olla kevättä rinnassa. Vai oliko sittenkin keuhkokuumetta?

Ruokintaa ei näillä säillä enää pitäisi jatkaa, eli kun tuo takatalven takia asentamani pötkö on syöty niin se on kai ohi sitten. Kävin kyllä S-marketista hamstraamassa ruokintapötköjä kun niitä siellä vielä oli ja parasta ennen -päiväkin ensi vuoden puolella. Sa nähdä voinko vastustaaa kiusausta. Ikävää tuottaa pettymys linnuille jotka ovat ruokintaani tottuneet. Käpytikkakin nyt käynyt monena päivänä, mutta kai sen on opittava tyytymään toukkiin.

Käpytikan toukat = pikkulinnun poikaset
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 32
« Vastaus #143 : 24.04.20 - klo:01:22 »
^Nekin, joo, mutta kyllä myös (ja kirjallisten lähteiden mukaan enemmän) hyönteisten. Itse en ole tikan ruokailua niin havainnoinut niin että voisin muuta kuin muiden kirjaamiin havaintoihin luottaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 32
« Vastaus #144 : 24.04.20 - klo:08:09 »
^Nekin, joo, mutta kyllä myös (ja kirjallisten lähteiden mukaan enemmän) hyönteisten. Itse en ole tikan ruokailua niin havainnoinut niin että voisin muuta kuin muiden kirjaamiin havaintoihin luottaa.

Mökillämme se on pahin pesärosvo, mutta sesonki on lyhyt
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 32
« Vastaus #145 : 24.04.20 - klo:08:41 »
Mökillämme se on pahin pesärosvo, mutta sesonki on lyhyt

Viittaat varmaan tikan tärvelemiin linnunpönttöihin. Lokkien ja varisten rosvoretket toistensa pesille on sitten toinen kuvio. Luonto on julma.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 32
« Vastaus #146 : 24.04.20 - klo:09:03 »
Tuli taas lunta, joten pikkulintujen eväs on hakusessaan. Ruokintapaikalla kuusten alaoksien alle eivät kaikki mahdu, joten kaurapellolla pyöriskelee osa. Ampuhaukaksi määrittelemäni saalistaja on jo kahteen kertaan tehnyt iskunsa. Ensimmäinen epäonnistui, kun parvi pyrähti ylös oksistoon, mutta toisella kerralla saaliiksi jäi järripeippo. Rinteen vesakkoon haukka lensi saalis kynsissään.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 32
« Vastaus #147 : 24.04.20 - klo:13:40 »
Toisaalta eihän siitäkään mitään tulisi, jos kaikki poikaset säilyisivät hengissä. Ilma olisi sakeanaan pikkulintuja, kunnes osa kuolee nälkään. Jonkun on syötävä osa pois.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 32
« Vastaus #148 : 24.04.20 - klo:14:47 »
Kyllä asia näin on. Kun olen itse aikanani ollut metsästäjä, niin en sillä lailla pitkään sure näkemääni juttua. Muutaman kerran piti samalle paikalle palata seuraavana päivänä, kun olin nähnyt, että laukaukseni osui, mutta saalista en nähnyt. Tarkoitan teeren ja riekon metsästystä, sillä kumpikin lintu olivat nopeia piiloutujia. Sileällä kankaalla ei riekkoa tahtonut erottaa, kun se osasi päätään varpujen väliin työntäen piiloutua ja sitten omin aikoinsa lähteä linkuttamaan pois. Luonnossahan on omat raatojen syöjät, että niilläkin tulee olla evästä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 32
« Vastaus #149 : 24.04.20 - klo:15:46 »
Viittaat varmaan tikan tärvelemiin linnunpönttöihin. Lokkien ja varisten rosvoretket toistensa pesille on sitten toinen kuvio. Luonto on julma.

Terveiset mökiltä. Kyllä tikka tärvelee pönttöjä, mutta juuri saadakseen herkullisia poikasia omille taimilleen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi