Kirjoittaja Aihe: Linnut 32  (Luettu 27144 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 32
« Vastaus #120 : 11.04.20 - klo:12:20 »
Kyllä oli pienempi kooltaan, että ampuhaukan sain määritellyksi Pohjolan lintukirjan mukaan. Noin 15 v sitten Rinteen vesakon vanhassa harakan pesässä oli samanlaisella haukkaparilla poikaset. Se oli rauhallinen kesä, koska rastaat eivät uskaltaneet pesiä samassa vesakossa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 32
« Vastaus #121 : 11.04.20 - klo:12:52 »
Hyvä havainto sepelkyyhkystä, että on ihmistä lähellä. Se on arka lintu, mutta sopivissa oloissa pesii vaikka koiran kopin takaisessa kuusessa pihan perällä. Häirityksi tulleena hylkää pesänsä kertaheitolla, haudotut munatkin. Näin kävi kerran Kankaalan isännälle, kun hän alkoi raivata ryteikkoä pesästä tietämättömänä.

On sitten syytä olla hyvillään, sillä täällä niitä on varsin paljon.  Kuulin jo niiden kujerrusta, siinä on ääni josta sitten tykkään. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 32
« Vastaus #122 : 11.04.20 - klo:12:55 »
Niin täälläkin on peipposia. Entinen ja nykyinen aika ei taida oikein synkronoida kaikkea elämää. Täällä on lunta ja toukokuuhunkin on kolmisen viikkoa, jota aikaa olen pitänyt eräänä hyvän kevään rajana, että miten lienee kesän tulo.

Olen miettinyt vieläkö nuo pätee, kun peippoja kuulin tai vähin tään oletin kuulleeni. Tykkään kun sain  laitatettua terassille lasin, se on kyllä rakosellaan siilien varalta ollut, mutta nyt siitä voi jo kuunnella lintuja hyytymättä tämän pahemmin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 32
« Vastaus #123 : 12.04.20 - klo:12:02 »
Meillä tulossa naakkapandemia ryytimaalle, jos en jotakin keksi. Viimesyksyiseen kaurahalmeeseen tuli lumi ennenkuin varpuset ehtivät sen tyhjäksi puhdistaa. Niin nyt siinä vähän väliä on lopulle parikymmentä mustakaapuista lintua nokkimassa rinnakkain tai miten sattuu. Kunhan lumi sulaa ja routa väistyy, niin käännän maan uuden kesän satoa varten ja viereiset mansikkapenkit verkotetaan ennen satokutta.
Muutama vuosi sitten naakkoja ei ollut yhtäkään. Tässä kylässä on monta autiota pihapiiriä ja niiden rakennuksissa on tiilihormeissa naakoilla pesät.
Naakka on uuden lain mukaan rauhoittamaton pesimisaikaansa lukuunotamatta, mutta olen aseeton mies, että apuja tarvitsen ja kykyni mukaan annan muille omat taitoni käyttöön.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 32
« Vastaus #124 : 12.04.20 - klo:21:13 »
Tänne meidän kirkon ympäristöön on naakat pesiytyneet jokunen vuosi sitten. Meillä ei ole mansikkaa, joten emme ole olleet naakoisa kovin huolissamme. Viinimarjoissa en ole niitä meillä nähnyt. Päin vastoin iloitsimme naakkojen vierailusta pihapiiriin räksien pesinnän aikaan. Ilkeänkö tässä kertoa miksi.  :017:  Naakat näet hävittivät pihapiirimme kaikki räksänpesät.  :icon_confused: Räksät mieluusti putsaavat marjapensaamme.
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 32
« Vastaus #125 : 13.04.20 - klo:08:42 »
Olen havainnut saman, että naakoilla ja räksillä on tulehtuneet välit. :039:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22051
Vs: Linnut 32
« Vastaus #126 : 13.04.20 - klo:09:02 »
Pääsin kerran näkemään, miten yhteinen vihollinen yhdisti keskenään rähisevät parvet yhteistyöhön. Kanahaukka sai kyytiä, kun lokit hyökkäsivät ylhäältä ja varikset alhaalta sen kimppuun. Seuraavana päivänä lokit ja varikset olivat tietysti taas ryöstämässä toistensa pesiä.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 32
« Vastaus #127 : 13.04.20 - klo:18:43 »
Tänään olen pohtinut, että laulavatko kaikki linnut?  :017:  Ei, jos asiaa ajattelee siltä kannalta, miten linnuista puhumme. Rastas laulaa, kurki huutaa, varis raakkuu, räksä säksättää....

Kaikkien lintujen soidinäänet on kai laulua, kuulostipa se meistä miltä vain. Toisaalta kaikilla linnuilla on myös erilaisia merkkiääniä. Ne ei kai ole laulua, vaan enemmänkin muuta viestintää.  :017:

Näin jouten ollessa ehtii pohtia kaikkea ei niin tärkeää.
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 32
« Vastaus #128 : 14.04.20 - klo:20:08 »
Tänään oli joutsenkolari lähellä maalta palattaessa. Ajeltiin pikkutietä ja onneksi hitaasti - kun haluttiin antaa kuskinkin ihailla monikymmenpäistä joutsenparvea pellolla. No yksi tai kaksi ei ollutkaan pellolla, vaan sen ja tien välissä syvässä ojassa, ja sieltä kömpivät esiin.

Pesimäpaikoista taitaa ruveta jo olemaan pulaa, ja silloin kai osa, nuorisoa etenkin, jää isoksi parveksi. Tutkittiinko sitä ojaakin sillä silmällä, että jos tähän pesän pykäisi?

Kurkia näkyi pellolla pitkin matkaa, mutta töyhtöhyyppiä ei, vaikka niiden taajuudelle oikein silmäni viritin. Ja valkopyllyisiä peuroja oli pari, joo eivät ole lintuja eli hieman OT.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Linnut 32
« Vastaus #129 : 14.04.20 - klo:22:13 »
Harmi kun et töyhtöhyyppiä nähnyt.
Ei silti, harvakseltaan minäkin niitä näen...joka kerta kun kotimökillä käyn.
Onkohan ne jotenkin paikkauskollisia?  Siis sukupolvesta toiseen...
Muistan lapsuudessa siinä kotimökin läheisellä peltoaukealla oli aina keväisin
aika iso lammikko lumien sulettua, ojitus ei siihen aikaan ollut kehuttava.
Ojitus on ollut reilassa varmaan 40-50 vuotta silläkin aukealla.
Töyhtöhyypät ovat sillä aukealla edelleen, tosin paljon vähemmän kuin lammikon aikakaudella.

Tänään kurkkasin sopivasti ikkunasta ulos...punarinta nähtynä myöskin.
Västäräkki on myös tämän pihapiirin lintu, ei ole vielä osunut silmiini.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Linnut 32
« Vastaus #130 : 14.04.20 - klo:22:15 »
niin juu, mulla uusi tunnin kävelylenkkireitti, siellä peltoaukealla pari kurkea näyttää
olevan vakiopaikalla.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 32
« Vastaus #131 : 15.04.20 - klo:08:51 »
Mustarastas hyppeli terassilla. Nyt ei hyppele kun siellä on lunta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Linnut 32
« Vastaus #132 : 15.04.20 - klo:14:23 »
Aamulla satanut parin sentin lumikerros jälleen sulanut.
Punarinta tuossa pihanurmikolla.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 32
« Vastaus #133 : 17.04.20 - klo:09:41 »
Syötän talilevyt tinteille ja tikoille nahkaan asti. Pitää vain väliinsä käydä puukolla avittamassa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 32
« Vastaus #134 : 17.04.20 - klo:20:06 »
Mietin vieläkö noille jotain tarjolle laittaisi. Olen lähdössä kauppaan, joten pitäisi päättää nyt.  Alkuviikoksi on näköjään luvassa juhannuslämpöistä säätä. Saisivat kohta siirtyä hyönteisruokavaliolle.

Kylvin pihaan rakeista kalkkia, ja nyt mietin, maistuuko se linnuille. Tarvitsevathan ainakin naaraat munien kuoreksi sitä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.