Kirjoittaja Aihe: Linnut 32  (Luettu 27171 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 32
« Vastaus #90 : 18.02.20 - klo:17:48 »
Väkerrähän itse, olet toimen tyttö. Talin ostoa en osaa neuvoa, mutta kiinnitys onnistuu monella tapaa. Muistamme, että talvi on vasta puolessa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 32
« Vastaus #91 : 18.02.20 - klo:18:36 »
Jossain lehdessä näin ohjeita. Oli sulatettu rasvaa (ehkä kookos). Tyhjien maitopurkkien pohjiin oli laitettu erilaisi siemeniä. Sula rasva oli kaadettu purkkiin ja jäähdytetty. Purkin seinämät oli sitten leikattu irti. Pohja oli jätetty. Siitä oli sitten pistetty läpi ripustusnaru.

Läski on helpompi ripustella. Ei tarvitse mitään kommervenkkejä.  :023:
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 32
« Vastaus #92 : 18.02.20 - klo:19:28 »
^Ripustusnaru olisi varmaan helpoin pistää tyhjään purkkiin pohjan läpi? Pitää juoda piimä loppuun niin saan purkin kokeisiin.

Hommasin nyt ensiavuksi jotain pallosia, tiedä sitten maistuvatko. Mutta nirsoja tirppoja ovat jos nälkään nääntyvät!

Kookosrasva olisi tosiaan tuolla ulkona kiinteää. Kauppahallista voinkin kysäistä läskiä kun sinne päin seuraavaksi suuntaan. Eiköhän tästä jotenkin selvitä.

Harmittelin kun naapurilla koivuntaimeen ripustetut pallot ei kelpaa. Päri päivää sitten näin niissä oravan ruokailemassa, eli jotain käyttöä kumminkin  :023:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 32
« Vastaus #93 : 18.02.20 - klo:19:38 »
Juu, varmaankin se naru oli laitettu tyhään purkkiin. En lukenut juttua sen tarkemmin, havainnoin vain kuvaa. Senpä takia en ole varma siitä rasvastakaan, mitä se oli. Melko valkoiselta se näytti. Muistelen vain lapsuusaikoja. Äitini tapasi keittää munkit kookosrasvassa. Se mitä keittämisestä jäi tähteeksi laitettiin kippoon kovettumaan ja sitä laitettiin lintulaudalle.
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 32
« Vastaus #94 : 19.02.20 - klo:08:14 »
^Meillä tehtiin kookosrasvasta joskus riisisuklaata jouluksi.

Ostamani pallon haisivat härskiltä. Äsken pistin pihalle roikkumaan ja kohta kurkkaan, onko syöjiä. Ehkä on lähdettävä läskikaupoille.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Linnut 32
« Vastaus #95 : 28.02.20 - klo:14:57 »
Looduskalendri Talilinnukaamera:

https://www.youtube.com/watch?v=kfL-J2spAjs

live-seuranta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 32
« Vastaus #96 : 01.03.20 - klo:16:41 »
Uusi lintulaji pihallani: käpytikka. Niitä kuulee täällä usein ja on tietysti ennenkin voinut käydä "kylässä", mutta en ole vain sattunut näkemään ennen tätä.

Hommasin ihan kaupasta valmiina sellaisen ison leikkelemakkaran mallisen rasva-siementangon tirpoille eineeksi, vuolin vielä muutaman tikun ja tökkäsin siihen oksaksi, ja hyvin on maistunut. Kelpaa näköjään myös tikalle.

Ehkä kokeilen kuitenkin vielä myös "omatekemää". Tässä onkin resepti: https://uusikuu.indiedays.com/2016/11/22/kakkuja-linnuille/. Ihan noin söpöjä en viitsi väkertää, mutta hyvä tietää, että kookosrasvan lisäksi kannattaa käyttää myös jotain muuta rasvaa, niin ei ole kylmässä liian kovaa.
« Viimeksi muokattu: 01.03.20 - klo:16:47 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 32
« Vastaus #97 : 01.03.20 - klo:16:51 »
Mustarastas tuossa myös käy päivittäin, nokkii mitä maasta löytää. Tykkäisiköhän tuo banaanista? Lähikauppa myy tummuneita halvalla. Omenasta ainakin sanotaan, että ihan ylikypsät on rastaan suussa parhaan makuisia.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 32
« Vastaus #98 : 01.03.20 - klo:17:19 »
Syksyisin ne pienet koristeomenat kelpaavat ainakin linnuille, olen omin silmin nähnyt.

Minulle on outoa kerrassaan, että etelässä ei ole lunta.  :039:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 32
« Vastaus #99 : 01.03.20 - klo:17:33 »
^Täällä minun korkeudellani (Tampere) juuri tänään sattuu olemaan lunta, märkää ja painavaa sellaista. On myös painanut linnunsyöttöpusikkoni ihan lamoon. Mutta sitä suojaisampihan esim. mustarastaan sieltä etsiä evästä. Eilen aamupäivällä oli vielä lumetonta, eikä näitäkään kai kauan saada pitää.

Edellisen asuntoni pihassa oli koristeomenapuu, ja koskaan en nähnyt ketään siinä ruokailemassa. Ehkä sinulla on ollut maukkaampi lajike. Tai sitten täällä muuten vain ruokaa niin yllin kyllin. Upean näköinen se kukinta kyllä oli keväällä aina, ja satoakin syntyi. Viereisessä pihlajassa kävi yhtenä syksynä taviokuurnia, ne pari kertaa ovatkin elämässäni ainoat kun olen ko. lintua koskaan nähnyt. Tilhi oli se tavallisempi vieras.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 32
« Vastaus #100 : 07.03.20 - klo:17:41 »
Tintit osaavat katsoa opetusvideoita, ja oppivat niistä hyödyllisiä taloustaitoja: https://yle.fi/uutiset/3-11222142

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 32
« Vastaus #101 : 12.03.20 - klo:14:57 »
Eihän niitä lintuja enää niin paljon näy syömässä, kun niiden pitää hoitaa se laulamishommakin. Suulle niin paljon tehtävää. Muutamia sentään on käynyt.

Tänään meni kevään ensimmäiset joutsenet yli, lensivät vain koivunlatvojen korkeudella. Mukava kun toitottavat mennessään niin on helppo huomata. Sepelkyyhkykin jo karjuu.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Linnut 32
« Vastaus #102 : 12.03.20 - klo:22:01 »
Eihän niitä lintuja enää niin paljon näy syömässä, kun niiden pitää hoitaa se laulamishommakin. Suulle niin paljon tehtävää. Muutamia sentään on käynyt.

Tänään meni kevään ensimmäiset joutsenet yli, lensivät vain koivunlatvojen korkeudella. Mukava kun toitottavat mennessään niin on helppo huomata. Sepelkyyhkykin jo karjuu.

En nyt ala siitä Genesiksestä, kun Jumala sai hepulin ja kirosi maan ja kaikenlaista muuta. Naisen synnyttänmiset ja muuta.

No kuitenkin.
Linnut ei laula, ne kiroilee ja huutaa, et pysy poissa mun alueelta ja yrittää olla uhkaavia,
Ruoho ja muu kasvillisuus tappelee kirotussa tilassa.
Puut kilpailee Auringon valosta.

En nyt enempää, että luonnon ystävät ei hermostu.

Joku pointtikin mulla oli, mut meni jo kun taas hermostuin ihmisten tyhmyyteen ja, kun ne ei funtsaa juttuja.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 32
« Vastaus #103 : 13.03.20 - klo:08:35 »
 :039: hehheh, et ole ainut.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 32
« Vastaus #104 : 15.03.20 - klo:10:36 »
Linnut ei laula, ne kiroilee ja huutaa, et pysy poissa mun alueelta ja yrittää olla uhkaavia,

Kyllä ne laulaa!

Laulujahan on monenlaisia. On niitä isänmaallisia joissa kerrotaan että viimeiseen veripisaraan asti puolustan oksaani ja kotipesääni. On rehenteleviä ralleja. On kosiolauluja joilla imarrella mielitiettyä. On pilkkalauluja naapurioksan kilpakosijasta. Linnullakin.

Joutsenia meni taas eilen 9 kpl aurana, tällä kertaa lensivät korkeammalla ja kun bussista havainnoin niin enpä kuullut töräytyksiä. Se ei ole laulua vaan jokin äänimerkki, olisiko sama kuin auton äänitorvi?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.