Kirjoittaja Aihe: Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)  (Luettu 37661 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #60 : 14.11.07 - klo:16:15 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
...lehtikuvaajat ovat kirjoituksen mukaan käyttäytyneet törkeästi. Siteeraan:

Lainaus käyttäjältä: "Risto Poijärvi, HS 14.11.2007"
Perhe- ja muistomessussa istui kuvaajia kirkkokansan joukossa roiskimassa kameroillaan. Käytössä olivat laajakulmat ja teleobjektiivit, joilla kuvattiin sarjassa jopa lähikuvia itkevistä ihmisistä. Moni pää painui myös kuvatuksi tulemisen välttämiseksi.

Ehtoollisen aikana valokuvaajia ja kilpailevan televisioyhtiön kamera siirtyivät alttarin äärelle suorastaan iholle. Eniten näyttivät kiinnostavan polvistuneet nuoret.

Tulee mieleen sana "raiskaus" sillä hyväksikäyttöähän moinen toisen surulla mässäily on. Ja vähän off-topic mutta yleensäkin ehtoollisen zoomaileminen pitäisi kieltää.  :cry:

Lainaus käyttäjältä: "Risto Poijärvi, HS 14.11.2007"
Tilanteen salliessa voisi moni meistä kuvata tällaisia median edustajia työssään ainakin kännykkäkameralla.
Kannatan!
Perustetaanko esim flickriin ryhmä johon otetaan kuvia häiritsevistä kuvaajista?  

Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Mediakriitikoksi ryhtynyt minulle tuntematon Risto Poijärvi
En tiedä oliko tarkoitus vähätellä mutta kaipa HS toimitus osaa valita kirjoitukset mielipidesivulleen. Vai kuka saa arvostella mediaa? vain mediako?

Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
ei mitä ilmeisimmin ole tarpeeksi hyvin keskittynyt saarnaan ja virsiin, kun hänellä on ollut ikään kuin aikaa ja halua pyörittää päätään Tuusulan temppelissä.
ontuva kommentti. Kyllähän moinen zoomailu ja kameralla "ammunta" kuuluu ja näkyy vaikkei pyörisikään.

Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Esimerkiksi keväällä 2002 matkasin rakkaan körttikansan kera Pyhän Marian kirkon vihkiäisiin Pietariin. ... kirkossa oli runsaasti toimittajia, oli myös televisiokameroita, tavallisia kameroita ja muita tykötarpeita.

Mutta, mutta: useat kirkkokansan edustajat ( minä myös ) pystyivät aivan maniosti keskittymään siihen mitä papeilla oli sanottavaa, rukoilla oli ihan yhtä helppo kuin "tavallisessa" jumalanpalveluksessa ja virren veisuu sujui..
Hieno että noin. Mutta kuinkahan moni teistä oli vastaavassa suru/järkytystilassa kuin tuusulalaiset?

Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Joten, loppupäätelmä: avoimen yhteiskunnan, vapaan tiedonvälityksen ja asiasisältöisen kirkossakäynnin puolesta

Loppupäätelmä: avoimen yhteiskunnan, vastuullisen tiedonvälityksen ja asiasisältöisen kirkossakäynnin puolesta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #61 : 14.11.07 - klo:17:15 »
Olen ollut hautajaisissakin usein kun monesta eri syystä ovat kamerat käyneet. Oi Herra jos mä matkamies maan on ääni murtuenkin ainakin toistaiseksi minulta mennyt häiriintymättä.

    Kun katsoo alttaritaulussa olevaan Kristukseen tai syventyy virsikirjaan, ei siinä kamerat haittaa, ei rapistelu, eivät edessä myöhässä kirkkoon tulevien askeleet.

    En tosiaan tiedä kuka tämä herra Poijärvi on. Hän on minulle tuntematon. Kertokaa jos tunnette!

    Toimittajien kera kirkossa kaikissa tilanteissa kernaasti kulkenut ja kernaasti kulkeva Kalistaja.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #62 : 14.11.07 - klo:19:12 »
Seppos, Risto Poijärvi asuu tai työskentelee todennäköisesti Tuusulassa, siellä on ainakin samanniminen opettaja. Voisitko selvittää, kuka on kyseessä ja vaikka kutsua hänet foorumiin keskusteluun. Tuntuisi reilummalta kommentoida hänen kirjoitustaan, kun tietäisi, että tarvittaessa lätisee omiin, kuten kaunis sanonta kuuluu.

Mt

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #63 : 14.11.07 - klo:19:28 »
Kun en muistaakseni ole teitä vielä pahemmin kiusannut muisteluillani, niin nytpä saatte.

Eletään 1990-luvun alkua. Bill Gates on Suomessa. Lehdistötilaisuudessa aihetta ei tiedetä. Gatesin tarkoitus on kertoa, että Microsoft perustaa oman yhtiön Suomeen. Gates on jo tuolloin kova jätkä. Paikalla on paljon toimittajia ja poikkeuksellisesti myös kuvaajia. Gates astuu puhujanpönttöön. Ladies and Gentlemen. Kymmenkunta kuvaajaa ryntää pöntön eteen. Räps, räps, räps, räps, räps, räps... Salamat leimuavat, kamerat ovat sarjatulella, Gates näyttää äimistyneeltä. Puhujan tärkein hetki, aloitus, on tärvätty.

No, aikanaan salamat sammuvat ja Gates puhuu puhuttavansa. Kuvaajat häipyvät huonojen kuviensa kanssa. Sitten tapahtuu vahdinvaihto. Gates ja siihenastisen edustajan toimitusjohtaja astuvat eteen, ojentavat kätensä toisilleen. Yleisön joukosta nousee pitkä mies seisomaan. Hän on Pekka Helos, toimittaja, ei kuvaaja. Hän ottaa yhden kuvan, kun miehet kättelevät, ja istuu. Hän on ainoa, jolla on hyvä kuva, ja hän on ainoa kuvaaja, joka ei häirinnyt ketään.

Ja niin, minua kuvaus jumalanpalveluksessa on joskus häirinnyt, mutta silloin pappi ilmoitti alussa asiasta, joten en ottanut nenääni. Hautajaisissa olen kuvannut pyynnöstä. Siellä se menee, jos on yksi kuvaaja.

Mt

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #64 : 14.11.07 - klo:19:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Olen ollut hautajaisissakin usein kun monesta eri syystä ovat kamerat käyneet. Oi Herra jos mä matkamies maan on ääni murtuenkin ainakin toistaiseksi minulta mennyt häiriintymättä.

    Kun katsoo alttaritaulussa olevaan Kristukseen tai syventyy virsikirjaan, ei siinä kamerat haittaa, ei rapistelu, eivät edessä myöhässä kirkkoon tulevien askeleet.

    En tosiaan tiedä kuka tämä herra Poijärvi on. Hän on minulle tuntematon. Kertokaa jos tunnette!

    Toimittajien kera kirkossa kaikissa tilanteissa kernaasti kulkenut ja kernaasti kulkeva Kalistaja.


Tunnen Risto Poijärven hyvin. Hän on tuusulalainen ja H-Y:n jäsen. Ristolla oli koko perhe ja isovanhemmat mukana jumalanpalveluksessa. Risto on biologi ja lehtori.

Olin myös läsnä tässä jumalanpalveluksessa, josta on puhe. Pidän Riston kommenttia, jonka luin lehdestä, tällaisessa tilanteessa asiallisena. Tilanne oli niin herkkä, että kaikki ylimääräinen häiritsee. Itkevät ihmiset väistelivät kameroita. Ehtoolliselle polvistuvien itkevien Jokelalaisnuorten kuvaamista en voi pitää asiallisen journalismina, vaan pidän sitä yksityisyyden suojan loukkauksena näin herkkänä hetkenä. Muuten kirkossa saa kuvata ja usein hautajaisissa on tilattu kuvaaja ikuistamaasa ainutkertaista hetkeä. Nyt ei ollut siitä kysymys.

Jokelan kirkossa, joka on toiminut kriisikeskuksena on ollut koko ajan ja myös pyhän jumalanpalveluksessa kamerakielto, jota on myös noudatettiu. Huonoa journalismia oli myös se, että nuorilta yritettiin ostaa haastatteluja, kun he kieltäytyivät niistä, kun eivät kyenneet puhumaan.

Kriisistä selviämiseen menee vielä pitkä aika ja tarvitaan paljon työtä ennekuin järkytyksen kokeneet ovat taas entisessä kunnossa henkisesti. Ilman kirkkoa tilanne olisi ollut hirveää hirveämpi ruummillisesti selvinneille.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #65 : 14.11.07 - klo:19:37 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Seppos, Risto Poijärvi asuu tai työskentelee todennäköisesti Tuusulassa, siellä on ainakin samanniminen opettaja. Voisitko selvittää, kuka on kyseessä ja vaikka kutsua hänet foorumiin keskusteluun. Tuntuisi reilummalta kommentoida hänen kirjoitustaan, kun tietäisi, että tarvittaessa lätisee omiin, kuten kaunis sanonta kuuluu.

Mt


Moi

Risto asuu ja työskentelee Tuusulassa. Voin soitella Ristolle ja niin haluatte.

Seppo
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa ristop

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 1
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #66 : 14.11.07 - klo:23:06 »
Tervehdys Körttifoorumin keskustelijoille!
Seppos soitti minulle ja kertoi mielipidekirjoitukseni herättämästä keskustelusta. Luin läpi koko litanian ja rekisteröidyin foorumiin. En kuitenkaan jatkossa osallistu tähän keskusteluun, koska erilaisia foorumeita on kertynyt jo liikaa seurattavaksi ja kommentoitavaksi. Kaikella kunnioituksella! Seppos kertomat tiedot minusta pitivät riittävän hyvin paikkansa.

Suoraakin palautetta on jo tullut. Kaikilta samaan messuun osallistuneilta olen saanut varauksettoman hyväksynnän. Päivää ennen Hesaria julkaisi alueellinen Keski-Uusimaa alkuperäisen tekstini. Hesarissa toimitus oli ammattitaitoisesti hieman lyhentänyt tekstiä, mutta  muuttanut otsikon harhaanjohtavaksi: "Toimittajat eivät kunnioittaneet surevia". Jokelan uhrien omaisia ei tullut televisioinnin takia Tuusulan kirkkoon. Oma otsikkoni oli: "Mitä toimittajat ja kuvaajat tekivät Tuusulan kirkossa?"

Fooruminne nimimerkin "Kalistaja" reaktio on ollut kaikkein mielenkiintoisin. Kukaan muu median edustajaksi ilmoittautuva ei ole loukkaantunut yhtä henkilökohtaisesti. Pyysin tietenkin perusteluja tilaisuudessa touhunneilta toimittajilta niille foorumeille, jotka julkaisivat mielipiteeni. Kalistaja ei tainnut olla paikalla, mutta varma käsitys hänellä on tapahtumista ja kadehdittavalla hurskaudella hän niitä tulkitsee. No, tietenkään hänen kommenttejaan ei oltu tarkoitettu juuri minulle.

Itse haluan tässä korostaa suhteellisuudentajua, etteivät suuret tunteet sumenna järkeä. Jumalanpalveluksen, jonka tapahtumista kerroin sananvapauden hengessä, ei pitäisi tilaisuutena olla tässä oleellista. Missä konsertissa tai teatteriesityksessä voi vapaasti kuvata ja melskata? Mediaa puoleensa vetävät kuuluisuudet valvovat oikeuksiaan ja sanelevat ehdot kuvaustilanteista ja tiedotustilaisuuksista. Tätä pidetään selviönä tai sitten ymmärretään varoa oikeuksia valvovia lakimiehiä. Ovatko kirkolliset tilaisuudet jotenkin erilaisia, vapaasti häirittäviä? Näyttää siltä, että toiset ihmiset ja yhteisöt ovat muita tasa-arvoisempia. Viittaan jälleen siihen, että monet eivät edes ajattele asiaa, vaan tekevät kuten kaverit tai sitten vain noudattavat esimiehen käskyä.

Kalistajalle henkilökohtaisesti: "Etkö sää ny mua tunne, vaikka oot ollu ulkomaillakin samaan aikaan oikein merkkihenkilöiden kanssa?" Kiitos kuitenkin herran ja mediakriitikon arvonimistä! Olisi hienoa, jos laittaisit noita mielipiteitäsi vastineena Keski-Uusimaahan tai Hesariin. Seisot varmasti sanojesi takana, kun käytät niin voimakkaita keinoja ilmaisussasi. Täytyy vain varoittaa, että Hesarin sihtiä on vaikea läpäistä, jos kynä ei ole riittävän terävä. Ne eivät tykkää siellä myöskään hengellisestä jeesustelusta, muunlainen kyllä käy.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #67 : 14.11.07 - klo:23:47 »
Älä nyt ristop viitsi puhua hurskastelusta.... Äläkä käytä sanaa jeesustelu, nimittäin sitä ovat sinänsä mainiota ja ymmärtävää havainnoitsijaa Aino Suholaa myöten monet körttisetkin käyttäneet hurskastelun synonyyminä, Jeesus ei hurskastellut, joten..


    Mutta itse asiaan: jos ristop ensi kerran kirkkoon mennessäsi keskittyisit alttaritauluun, sitten sulkisit silmäsi, kuuntelisit mitä pappi puhuu, ottaisit virsikirjan, syventyisit siihen... Silloin eivät kamerat sinua sinua häiritsisi, eivät toimittajat, eivät valokuvaajat, joista yhdestä käytit mielestäni lähes rivoa kieltä...

    Terveisiä muuten Helsingin Sanomien iltatilaisuudesta, tilaisuudesta, jossa vuoden esikoiskirjailija palkittiin: minä olin ainut, joka pienessä piirissä otin puheeksi mediakritiikkisi, ei siellä siitä missään muualla puhuttu, sen totesin kun useassa "piirissä"  siellä liikuin, ihmisillä on jo muuta mielessä.

   Mitä tulee Hesarin tai jonkun muun sihtiin.... no... tuhansien juttujen mies olen, puhun nyt sanoma-, aikakaus- ja järjestölehdistä. Hesaristakin, ja Ilta=Sanomista. Mutta mitäs väliä tuolla on, mitä tuosta, parempi olisi jos osaisin taloja tehdä. Mutta missä vietät iäisyytesi, missä minä? Jutellaan asiasta kun jossain joskus näemme.

   Herännäisyyden historiassa on muuten upeita esimerkkejä siitä, että ei pidä häiriintyä, vaikka pahimmat pohojalaaset HÄJYT tulisivat kirkkoon mölyämään, kolistelemaan - tai kalistelemaan!

   Häjyäkin vahvempia voimia on.

   ( Ja ikään kumminkin kuin offtopic, vai kuinka se hienosti sanotaan, jää ristop. tälle foorumille, kaikista eteen tulevista asioista pitää keskustella, paitsi H-Y:n jäsenten, myös muiden... jos olisin enemmän uskonnollinen kuin olen, sanoisin että siunausta... )

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #68 : 14.11.07 - klo:23:55 »
Hieno idea, mt; kiitos asian välittämisestä, seppos; ja arvokasta että ristop maltoit tulla foorumille.
Pyritään pitämään keskustelu edelleen asiallisena. Myös Kalistajalta toivon jälleen kunnioitusta, ei teilata, vältetään loukkaamasta. Kunnioitetaan paikalla olleiden kokemusta? Nöyryyttä, nöyryyttä...

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #69 : 15.11.07 - klo:00:04 »
Liisa hyvä, lue koko ketju.. Lue kaikki mitä foorumille on kirjoitettu. Lue ristop:n kirjoitus. Jokaisesta omasta sanastani vastaan, niin kuin olen eri lehtiin tekemistäni teksteistä vastannut 34 vuoden ajan. Minä toivon, että ristop jää tänne, toivon, että Seppos puhuu jatkossakin viisaita kuten aina, ja toivon, että mt tekee mediakritiikkiä ikänsä kaiken. Kohta pääsemme asiaan kaikki.

  Vointia kaikille.

  Keskustelu jatkukoon.

  Vähäisin veljenne, Kalistaja.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #70 : 15.11.07 - klo:00:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Liisa hyvä, lue koko ketju.. Lue kaikki mitä foorumille on kirjoitettu.


Olen lukenut foorumin historian (3v.) joka ikisen kirjoituksen. Voit uskoa, että on ollut urakkaa. (Täysin talkootyötä muuten.) Otan ylläpidon vastuun vakavasti ja haluan toiminnan pysyvän hanskassa. Toivon asiallista ja toisia keskustelijoita ja keskustelun ulkopuolisia kunnioittavaa keskustelua. Yritetään kohdata toisemme ihmisinä, ei vain roolitusten, ammatin, aseman, arvovallan kautta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #71 : 15.11.07 - klo:00:30 »
Liisa, hyvä, ei teilaamista, vaan sana sanasta. En minä halua survoa tai teilata, mutta perustellun ja joskus kenties painokkaan mielipiteeni sanon - tässä ja nyt, kaikille halukkaille. Ja kuten totesin, jokaisesta julkisesta sanastani olen vastannut lähes koko mahdollisen älyllisen elämäni ajan. JSN tai mikään muukaan virallinen elin ei toistaiseksi ole löytänyt huomauttamista tuhansista painetuista kirjoituksistani. Toivottavasti silti ymmärrän lopettaa nämä jutut silloin kun en tiedä missä mennään. Se tapahtunee kuitenkin vasta 2037.

    Liisa, on tosi mielenkiintoista se mitä rivien välistä on luettavissa, kaikilla meillä. Toivottavasti joku joskus printtaa nämä foorumin jutut, ja tekee tutkimuksen siitä että oliko herännäisyydessä ( tai foorumiherännäisyydessä) mitään merkityksellistä 2000-luvulla.

   Kaikki on kai nyt aika hyvin. Niin foorumin kirjoittajilla kuin foorumin lukijoilla. Ellei, niin sana - toivottavasti perusteltu - on vapaa.

   Vapaan tiedonvälityksen puolesta ( ja siihen kuuluu myös se, että valokuvaajat, iäkkääksikin jostain syystä erikseen nimetyt, voivat roikkua kaiteelta, kirkossakin) nyt ja tulevaisuudessa.

    Kalistaja

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #72 : 15.11.07 - klo:11:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"

    Mutta itse asiaan: jos ristop ensi kerran kirkkoon mennessäsi keskittyisit alttaritauluun, sitten sulkisit silmäsi, kuuntelisit mitä pappi puhuu, ottaisit virsikirjan, syventyisit siihen.
   


Hyvä Kalistaja, tuosta olen kyllä vähän eri mieltä. Toki keskittymistä on hyvä harjoittaa, mutta tämänkaltaiset tilaisuudet joista nyt puhutaan pyritään myös aina rauhoittamaan. Vastuuta häiriöstä ei voi siirtää sanomalla että "keskity ite paremmin".
On mielestäni myös kaksi aivan erilaista tilannetta esim. tavalliset hautajaiset, joissa omaiset ja ystävät sopivat kuka heistä kuvaa että saadaan tilanteesta muisto omiin albumeihin, tai julkista mielenkiintoa syystä tai toisesta herättävät hautajaiset joissa vieraat toimittajat ottavat kuvia julkaistavaksi eri lehdissä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #73 : 15.11.07 - klo:12:11 »
Lainaus käyttäjältä: "osmo"
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"

    Mutta itse asiaan: jos ristop ensi kerran kirkkoon mennessäsi keskittyisit alttaritauluun, sitten sulkisit silmäsi, kuuntelisit mitä pappi puhuu, ottaisit virsikirjan, syventyisit siihen.
   


Hyvä Kalistaja, tuosta olen kyllä vähän eri mieltä. Toki keskittymistä on hyvä harjoittaa, mutta tämänkaltaiset tilaisuudet joista nyt puhutaan pyritään myös aina rauhoittamaan. Vastuuta häiriöstä ei voi siirtää sanomalla että "keskity ite paremmin".
On mielestäni myös kaksi aivan erilaista tilannetta esim. tavalliset hautajaiset, joissa omaiset ja ystävät sopivat kuka heistä kuvaa että saadaan tilanteesta muisto omiin albumeihin, tai julkista mielenkiintoa syystä tai toisesta herättävät hautajaiset joissa vieraat toimittajat ottavat kuvia julkaistavaksi eri lehdissä.


Kun ette olleet paikalla, ette voi tietää mitä kaikkea tapahtui. Kyseinen kuvaaja häiritsi myös meidän ehtoollisenviettoamme tönimällä meitä saadakseen paremman kuvakulman. Ymmärrän saarnan kuuntelemisen tärkeyden ja siihen keskittymisen, mutta ehtoolisrauha olisi suotava.

Nyt öljyä laineille.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #74 : 15.11.07 - klo:12:38 »
Seppos, olen siis kanssasi ymmärtääkseni aivan samaa mieltä tässä: Kuvailemassasi tilanteessa toimittaja yksinkertaisesti käyttäytyi huonosti.
Sitä juuri yritinkin tähdentää kun vertailin kahta erilaista hautajaistilannetta. Toisessa siis sopivat rajat helpommin säilyvät, toisessa niitä helposti rikotaan.