Kirjoittaja Aihe: Kotikokki  (Luettu 45166 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki
« Vastaus #105 : 07.02.17 - klo:15:21 »
Ehdin jo hetken odotella Jaffa appelsiinien tuloa kauppoihin, nyt oli ainakin Prismassa, tosin hinta oli 1,89€/kg kun Naveleja, niitä Egyptiläisiä olisi saanut 0,65€/kg. Ehkä Jaffatkin siitä vielä halpenevat.  :icon_biggrin:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33776
Vs: Kotikokki
« Vastaus #106 : 07.02.17 - klo:16:31 »
Keitin eilen ison kattilallisen kasvissosekeittoa, nesteenpoistotarkoitukseen.

Paljon valkokaalia ja varsiselleriä, runsaasti porkkanaa sekä iso sipuli ja kolme valkosipulinkynttä
Kaikki palasina laihaan, kasvisliemikuutiosta tehtyyn pohjaan. Hiukan vielä tuoretta paprikaa.
Varovasti suolaa ja hunajaa, sitruunapippuria.

Keitin kaksi tuntia ja sitten pamixilla soseeksi. Söimme maistiaiset heti. Matille lorautin hiukan kermaa joukkoon. Hyvä maku siinä on, sekä toimii kuten pitääkin.

Tarkkaa reseptiä ei ole, vain suuntaa-antavaa on tuossa yllä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6338
Vs: Kotikokki
« Vastaus #107 : 15.02.17 - klo:19:10 »
Sivistyksessäni on ollut härkiksen mentävä aukko, mutta nyt se on paikattu. Eilen kauppareissulla paketti melkeinpä käveli vastaani, joten nappasin sen kyytiin vaikkei sitä ostoslistassa lukenutkaan. Tänään tein kastikkeen osapuilleen aiemmin kehittelemäni härkäpapurouhekastikkeen reseptillä, nostelin lautaselle seuraksi porkkanasuikaleita ja kaikkea sellaista millä voisi täyttää tortillan - avocadoa, kurkkua, paprikaa, shakshukasoosia, punasipulia - ja hyvää oli.

Suhtaudun kyllä ehkä kuitenkin hieman nuivasti kaikkeen sellaiseen, mitä luonnehtitaan lihan korvikkeeksi. Käytän kuivattuja palkokasveja mieluummin siltään, aivan kuten perinteisesti niitä käyttävissä ruokakulttuureissa tehdään. Kuivattuja härkäpäpuja on vain ollut vähän vaikea viime vuosina löytää. Mahtaako koko sato mennä sinne härkistehtaalle?

Minulla on noin sata vuotta vanha opus nimeltään Säästötaloudellinen keittokirja, ja siitä löytyy ohjeita joissa käytetään virnoja. Olen saanut käsityksen, että se olisi nykysuomeksi härkäpapuja. Aiemmin olenkin ihmetellyt, mistä kumman ainesosasta ne virnaruoat pitäisi valmistaa.
« Viimeksi muokattu: 15.02.17 - klo:19:16 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kotikokki
« Vastaus #108 : 21.02.17 - klo:21:50 »
Kuulin täällä Kaakonkulmilla, että ennen vaanhaan on ollut tapana tehdä papurokkaa juuri härkäpavuistaa.

Täällä härkäpapua kasvatetaan rehuksi eläimille. Sitäpaitsi se on erittäin hyvä maanparannuskasvi.
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6338
Vs: Kotikokki
« Vastaus #109 : 28.02.17 - klo:14:35 »
^Joo, palkokasvit sitovat ilmasta typpeä niin ettei typpilannoitteita tarvita  :icon_biggrin:

Minulla on nyt pulma, en osaa päättää, ostanko valmiita laskiaispullia vai teen itse. Tein itse aiemmin tekemiini mantelimassan, ja kylläpä siitä tulikin hyvää, samoin kuin oikeasta kermavaahdosta (kaupan pullien vaahdoissa lienee aineita, joilla vaahto saadaan kestämään). Mutta kun muutakin tekemistä olisi. Pienet on murheet?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki
« Vastaus #110 : 28.02.17 - klo:14:55 »
S-marketissa tarjolla paistamattomia extra pakastepulllia joista tuli kuohkeat laskiaispullat, 12kpl pussissa ja olikohan n. 2,5€ pussi. Kerma vaahdoksi ja hillo väliin, upposi ainakin meillä hyvin lastenlapsille.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6338
Vs: Kotikokki
« Vastaus #111 : 28.02.17 - klo:20:35 »
^Olisi ehkä pitänyt ostaa tuollaisia. Vaan sen tietää että jos ostan 12 kpl niin syön liikaa. Ostin sitten valmiita, mutta ei nämä ole yhtä hyviä kuin itse täytetyt. Pakastamattomia valmiita ei ollut enää saatavilla kun saavuin kauppaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kotikokki
« Vastaus #112 : 01.03.17 - klo:07:39 »

Ihmeellistä että kakarana maistuu sokeri ja makeiset, mutta aikuisena tai vanhuksena ei enään sitten millään.
Sokeria vaan on kyllä kaikissa elintarvikkeissa jopa hunaja marinoiduissa kanapakkauksissa, että ei sitä kyllä estääkkään voi sen saamista.

Kait sitä pitäisi pikkuhiljaa alkaa terveellisemmälle ruokavaliolle, kuten te jotka tänne kirjoittelette.
Alkaisi käyttämään oliiviöljyä tai muuta kasvisrasvaa ja tekisi salaatteja sellaista.
Kiitos härkäpapu vinkeistä pitää tutustua käytännössä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6338
Vs: Kotikokki
« Vastaus #113 : 01.03.17 - klo:14:45 »
^Minulle on muuten käynyt sokerin suhteen samoin. En voi väittää ettei se ollenkaan maistuisi, mutta ei likikään siinä määrin kuin lapsena tai vielä nuorempana aikuisena.

Välttäähän sen sillä kun tekee ruokansa itse ja esim. leipiä ostaessaan vähän vilkaisee tuoteselostetta. Lihoja saa marinoimattominakin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki
« Vastaus #114 : 06.03.17 - klo:09:10 »
”Kuusivuotias lapsenlapseni kysyi, että ”mitä laitat ruuaksi?” Kerroin, että perunamuusia ja paistetaan lehtipihvit. ”No sehän sopii. Minä olen nykyään melkein kasvissyöjä”, huikkasi tyttö. (IS)

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki
« Vastaus #115 : 06.03.17 - klo:09:13 »
Inka 3v oli kanssani kylpylässä, jossa oli samaan aikaan painonhallintakurssi. Suihkussa tyttö ekana sanoi. Kato miten iso täti. Sain hetkeksi huomion muualle. Sitten tyttö kiljaisi. Toi tåti kyllä voitti kaikki. Lähdimme nopeasi pukeutumaan.(IS)

 Niin että sitä kasvisruokaakin sitten kohtuudella

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kotikokki
« Vastaus #116 : 06.04.17 - klo:15:02 »

Kattelin ja hävitin jo videon, jossa tehtiin nuudeleita.
Siinä näytettiin ero vatsassa sulamisessa, kun on tehdasvalmisteista tai itte tehtyä nuudelia.

Jos joku ystävällinen löytää reseptin, niin kiitos kaunis.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33776
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kotikokki
« Vastaus #118 : 06.04.17 - klo:19:48 »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33776
Vs: Kotikokki
« Vastaus #119 : 06.04.17 - klo:20:11 »
Ite olet !

Kalamiehenä, Make, ymmärrät täst enemmän kui moni muu;

https://youtu.be/_FdshV1Mg_w

p.s. Palmusunnuntaina laitan karitsankareen jälkikasvulle rosmariiniperunoil.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)