Kirjoittaja Aihe: Adressi [homoseks. suhteiden kirkollista siunaam. vastaan]  (Luettu 35948 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Vs: Spekulaatio lasten adoptiosta
« Vastaus #135 : 21.05.09 - klo:22:04 »
Onko sinusta kolmen samassa vuoteessa nukkuvan aikuisen perhe eli polyamorinen elämä ihan sopiva kasvatusympäristö lapsille kristillisestä näkökulmasta katsottuna?

Minulla ei ainakaan ole mitään sitä vastaan - kulkeehan jokaisen mukana myös monoagapéinen Jumala - yksi ja sama, kohteensa ylentävä rakkaus riittää kaikille.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Adressi [homoseks. suhteiden kirkollista siunaam. vastaan]
« Vastaus #136 : 21.05.09 - klo:22:09 »
Kun sijoitetaan lapsia sukulaisten hoiviin, ei tuota 45 vuoden sääntöä noudateta. Harva isovanhempi myöskään adoptoi lapsenlapsiaan, vaan toimii muuten näiden huoltajana. Tiedänpä ainakin pari vanhempaa pariskuntaa, jotka toimivat lapsenlapsensa huoltajina, eikä kukaan ole kyseenalaistanut heidän sopivuuttaan, vaikka ikäero olisi reilustikin yli tuon 45:n. Suomessa adoptoidaan lapsia äärimmäisen harvoin vanhempien kuoleman takia, kotimaiset adoptiot ovat yleensä teiniäitien adoptoitavaksi antamia lapsia.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Spekulaatio lasten adoptiosta
« Vastaus #137 : 22.05.09 - klo:12:44 »
Onko sinusta kolmen samassa vuoteessa nukkuvan aikuisen perhe eli polyamorinen elämä ihan sopiva kasvatusympäristö lapsille kristillisestä näkökulmasta katsottuna?

Kristillisestä näkökulmasta se voi olla aivan yhtä hyvä kuin monoamorinen :002: elämä. On sitten eri asia, miten yhteiskunta tällaiseen suhtautuu.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Adressi [homoseks. suhteiden kirkollista siunaam. vastaan]
« Vastaus #138 : 23.05.09 - klo:02:10 »
Raamattu muistaakseni kertoo, että viimeisinä aikoina pistetään lait uusiksi.
Myös sen se kertoo, että ihmisen psyykenmaailma ei välttämättä ole niitä parhaita työkaluja oikean ja väärän erottamiseen.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Adressi [homoseks. suhteiden kirkollista siunaam. vastaan]
« Vastaus #139 : 23.05.09 - klo:07:45 »
Ystävissäni on monenlaisen sukupuolisen identiteetin omaavia ihmisiä. Monet ovat muodostaneet rakastavia liittoja, joiden siunaamatta jättäminen on lähinnä kirkon, ei heidän itsensä ongelma: sellaiset liitot ovat siunattuja joka tapauksessa. Mitä sitten tulee kirkon ydinviestiin niin olen ymmärtänyt, että yksin uskosta, yksin armosta - olen myös ymmärtänyt, ettei ihmisellä ole mitään valtuuksia olla taivaan portin vartija, ja paras merkki siitä, ettei joku sitä ole, on että ilmoittaa tälläinen vartija olevansa. Se että nämä erinäiset lahkot ja kirkolliset konservatiivit sitten viettävät aikaansa evoluution, ihmisten makuuhuoneiden ja naispappeuden parissa, vaikuttaa minusta olevan hyvin pahaa luistamista pois kirkon armon radikaalista, yli-inhimillisestä, mystisestä sanomasta. Kaikki näytämme olevamme omilla tavoillamme huonoja kristittyjä, toivottavasti ystäviä myös.
« Viimeksi muokattu: 23.05.09 - klo:07:47 kirjoittanut llwyd »
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
Vs: Adressi [homoseks. suhteiden kirkollista siunaam. vastaan]
« Vastaus #140 : 23.05.09 - klo:08:44 »
Voinko vetää sen johtopäätöksen, että ainakin körttilaisuudessa on paljon/jonkin verran avoimuutta esim. kolmen ihmisen avioliittoa kohtaan? Samoin siihen, että tällainen kolmistaan sängyssä makaavan aikuisen perheen on tulevaisuudessa oltava aivan samalla viivalla esim. silloin, kun pohditaan sopivuutta adoptointiin?

Ja Raamattu ei näe mitään pahaa tuollaisessa elämäntavassa? Tai jos näkeekin, se ei merkitse meille mitään, koska, kuten tunnettu körttihahmo Jaakko Elenius Kyyhkynen-lehdessä 2/2009 kirjoittaa: "RAAMATTU EI OLE MORAALIA VARTEN"
http://uskojarukous.net/phpBB2/viewtopic.php?t=3310

Näinko se menee?
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Adressi [homoseks. suhteiden kirkollista siunaam. vastaan]
« Vastaus #141 : 23.05.09 - klo:10:21 »
Voinko vetää sen johtopäätöksen, että ainakin körttilaisuudessa on paljon/jonkin verran avoimuutta esim. kolmen ihmisen avioliittoa kohtaan? Samoin siihen, että tällainen kolmistaan sängyssä makaavan aikuisen perheen on tulevaisuudessa oltava aivan samalla viivalla esim. silloin, kun pohditaan sopivuutta adoptointiin?

Voit ilman muuta vetää parhaaksi katsomasi johtopäätökset, onhan mielipiteen (jollainen johtopäätöskin useimmiten on) vapaus sentään voimassa. Herkkä johtopäätösten vetäminen kuuluu sitä paitsi joidenkin  aatesuuntien perinteeseen. Etenkin vaalien alla johtopäätösten vetäminen on arvossaan laajemminkin kuin vain "Esson baarissa".

Valitettavan harvoin johtopäätökset perustuvat aiheen huolelliseen käsiteanalyysiin ja sellaiseen tietoon, joka antaa asiasta tutkitusti todenmukaisen kuvan. Niinpä moni johtopäätös kertoo enemmän vetäjästään kuin kohteestaan.

Mt

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Adressi [homoseks. suhteiden kirkollista siunaam. vastaan]
« Vastaus #142 : 23.05.09 - klo:11:08 »
Lainaus
Mitä sitten tulee kirkon ydinviestiin niin olen ymmärtänyt, että yksin uskosta, yksin armosta - olen myös ymmärtänyt, ettei ihmisellä ole mitään valtuuksia olla taivaan portin vartija,


Mikäli yhtään tunnen Lutherin teologiaa, niin asia menee teoriassa pääpiirteittäin näin:
On totta, että se ihminen, jonka Jumala on yhteyteensä valinnut, pelastuu yksin Kristuksen uskosta.
Vaikka näin onkin, täällä elävä kristitty ei ole vielä taivaassa, vaan elää tätä jokapäiväistä maallista elämää.
Hänen uskovaisuutensa ei vapauta häntä Jumalan asettamista laeista ja säädöksistä.
Lutherin mukaan ihmisen lihalle pitää koko ajan lukea kovaa lakia, jottei se ylpistyisi. Thomas Wilcoks lisäisi tähän varmaan vielä lisäliitteen: "ja ettei siitä lihasta tulisi sellaista, että se alkaisi halveksua muita".
Luther kirjoittaa, että ihmisen hengelle/sydämelle (vai mikä lie ihmisessä se osa, joka voi olla yhteydessä Jumalaan) tulee lukea vain Jumalan armo, ilman vähäisintäkään lain ripettä. Laki ja armo ovat koko ajan 100% voimassa, kukin omalla paikallaan.
Lakia ei saa sotkea sinne, missä on armon ja Kristuksen paikka, ja armoa ei saa sotkea sinne, misä on lain paikka.
Uskonnolliset ongelmat syntyvät pääosin siitä, että lakia luetaan väärässä paikassa ja armoa julistetaan väärään paikkaan.
Näin ymmärrän Lutherin asiaa pohtineen ja opettaneen. Mitä tuo kaikki käytännössä tarkoittaa, joku palstan teologi osannee sen varmaan selittää.


Lainaus
ja paras merkki siitä, ettei joku sitä ole, on että ilmoittaa tälläinen vartija olevansa

Aivan yhtä hyvä merkki on myös se, jos ihminen sanoo, että hän ei ole taivaan portin vartija.
Paras merkki löytyy Jumalan sanasta, Raamatusta, jossa Hän sanoo, että Hän on se, joka porttia vartijoi.

Se, että ihminen puhuu omasta raamatuntulkinnastaan, ei tarkoita sitä, että ihminen yrittäisi vartioida taivaan porttia, tai edes pyrkisi siihen.
Toisella tapaa uskovasta helposti vain tuntuu siltä, että tuo toinen yrittää olla jotakin, tuon toisen motiivit ovat likaiset yms.
Ja oikeassahan hän tuon henkilön motiiveista on. Se joskus jää huomaamatta, että omat motiivit ovat kokonaisuutena katsottuna samanlaisia.


Lainaus
Se että nämä erinäiset lahkot ja kirkolliset konservatiivit sitten viettävät aikaansa evoluution, ihmisten makuuhuoneiden ja naispappeuden parissa, vaikuttaa minusta olevan hyvin pahaa luistamista pois kirkon armon radikaalista, yli-inhimillisestä, mystisestä sanomasta.


Jos Jumalan Pyhä Laki taikka Kristuksen tarjoama ansioton Armo vesitetään, ei noista ed. mainitsemistasi asioista liene mitään kauaskantoisempaa hyötyä.
Jos lakia ja armoa ei vesitetä, ei noista seikoista mitään haittaa ole.
Armon ja lain unohtaminen ja/tai niiden lukeminen sellaisiin paikkoihin, joihin ne eivät kuulu, johtaa luisumiseen pois siitä, mihin kirkko on asetettu.
Evoluutioteoriat tai kreationismit yms. eivät pysty tuota luisumista mielestäni aikaansaamaan, ovat siihen liian heikkoja.


Lainaus
Kaikki näytämme olevamme omilla tavoillamme huonoja kristittyjä, toivottavasti ystäviä myös.

Thomas Wilcoks lopettaa teoksensa "Kallis Hunajanpisara" suunnilleen näillä sanoilla. Hän kehoittaa ilmeisesti asiat oikein ymmärtänyttä kristittyä suhtautumaan rakkaudellisesti niihin kristittyihin, jotka eivät ajattele samalla tavalla, kuin hän.


---
10 sivua täynnä, lukkoon.
« Viimeksi muokattu: 23.05.09 - klo:11:15 kirjoittanut Liisa »