Kirjoittaja Aihe: Verokapina II  (Luettu 42615 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Verokapina II
« Vastaus #60 : 18.11.08 - klo:15:43 »
Yrittäjäkörtti: En ole - vaikka niin väität - kanssasi eri mieltä olevia luokitellut lipeviksi kauppamiehiksi tai Ukko-Paavon löyhkää nuuhkiviksi. Tahdoin sanoa, varsinkin kun haastoit aiemmin realismia peliin, että Aholansaarta moni katsoo sillä silmällä. Moni katsoo toisin kun herpaantumattomasti heränneet. Asia on luettavissa, hiukan eri sanoin, tuossa vähän ylempänä, kommentin saa myös lukea ihan kaikessa rauhassa, rivi riviltä, sana sanalta.

   Kestokörtteihin luotan - monissa liemissä keitettyihin, monella tapaa koeteltuihin, oivaltaviin ja rehellisiin kestokörtteihin ( joita ilokseni on adressinimissä paljon ). :wink:

  Yrittäjäkörtillä on vaativa nimimerkki. Sanallisesti tomun tasalle meneminen ei tuntunut todelta kirjoittamiin aiempiin riveihin suhteutettuna.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Verokapina II
« Vastaus #61 : 18.11.08 - klo:15:49 »
Ylläolevan juttuni piti alkaa: Yrittäjäkörtti: En ole - vaikka niin väität - kanssani eri mieltä...  ( siis: pääte: ni, ei pääte: si ). :wink:

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Verokapina II
« Vastaus #62 : 18.11.08 - klo:18:06 »
Pidetään tämä väittelykin vaan asiallisena, ollaan tarkkoja omista sanoistamme ja vältellään ylilyöntejä.

Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Kestokörtteihin luotan - monissa liemissä keitettyihin, monella tapaa koeteltuihin, oivaltaviin ja rehellisiin kestokörtteihin ( joita ilokseni on adressinimissä paljon ). :wink:


Minäkin kyllä vähän varoisin tuota luokittelua kestokörtteihin ja muihin. Tuleehan siinä vähän sellainen vuohet ja lampaat -jaottelu. Kuka on toista parempi, kuka on riittävän körtti jne. Eikös körttiläisyydessä kukin ole saanut luokitella itsensä juuri niin körtiksi kuin on halunnut. Ja lisäksi on heitä, jotka vielä luokittelevat, että koko pääkaupunkiseutu on täynnä körttejä, vaikkeivät he itse sitä tiedäkään. ;)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Verokapina II
« Vastaus #63 : 18.11.08 - klo:19:57 »
Luokittelua.. !?  Ei vaan ennemmin: havaittuja tosiasioita. Parhaillaan on menossa jääkiekko-ottelu HIFK-Ässät. Katsojissa on esimerkiksi perusifk-laisia Lalli Partisen ajoilta, ja sitten vaikkapa satunnaiskatsojia. :shock:

  Yhtä lailla totta on, että jotkut ovat kirjoittaneet 40 vuotta, toiset eivät.

     Toiset ovat laulaneet 50 vuotta, toiset eivät: on olemassa einogrönejä ja Idols-tyttösiä...

    Luettavissa teksteistäni on myös: ikikörtin ei tarvitse, henkisesti, olla kahdensadan vuoden ikäinen. Muukin on mahdollista.

      Tosio on se, että olen sydämestäni ilahtunut nähdessäni niin monen kestokörtin nimen Verokapina-adressissa. Miksi en julistaisi riemuani tällä nimenomaisella foorumilla!? :lol:  :lol:

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Verokapina II
« Vastaus #64 : 18.11.08 - klo:21:09 »
No minä julistaudun kohta antikörtiksi, jos tällaiseen ihmisten mittaamiseen lähdetään... Annetaan ihmisten olla mitä ovat, määritelköön kukin itse itsensä.

Minäkin olen ilahtunut nähdessäni monen vanhan körttitutun nimen adressissa. Paljon sellaisia, joista ei ole kuulunut vuosiin, mutta nyt huomaa, että kappas, mukava saada elonmerkki hänestäkin. Mutta körttiläisyytensä asteen määrittelyn jätän heille itselleen.

Lars Mikael

  • Vieras
Verokapina II
« Vastaus #65 : 18.11.08 - klo:21:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Sanon: Päiväkörtistäkin voi tulla - sanokaamme- kestokörtti. Se vie vaan pitkän ajan. Ikikörtti taasen voi, henkisesti, olla sellainenkin joka ei ole kahtasataa vuotta heränneiden riveissä ollut. Mutta, mutta: se on yksilöllistä - ja harvinaista.

Sanon: Minusta on tainnut tulla kesto- netti- ja ikikörtti sekä tietenkin olen se huru-ukko. Valtion toimenhaltijana olin tekevinäni työtä yli neljännesvuosisadan. Nyt olen saman verran aikaa ollut saavinani vanhuuseläkettä. Nyt tämä foorumi on vievinään mennessään, kun olen ollut yrittävinäni kirjoittaa, usein kuitenkin pehmeitä ja jonninjoutavaakin. Aikaa kun on. Välillä olen tuulettavinani, mutta en mielestäni omaan piikkiin, vaan olen lainaillut mm. tutkijoiden tekstejä. Kun on nyt yli puolivuositaa olevinaan saanut  lukea kirjallisuutta rauhassa, tarttuu sieltä hilseeseen jotain sellaistakin, jota ei aina kannattaisi tuoda esiin. Mutta tehty mikä tehty - olevinaan viisaana.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Verokapina II
« Vastaus #66 : 18.11.08 - klo:21:34 »
Kestokörttiydestä paras esimerkki lienee verokapinasta tutun Aholansaaren muinainen asukas Paavo Ruotsalainen ( 1777-1852 ). Tuo Ukko-Paavoksikin sanottu mies oli viimeiseen asti sarvipään  :evil:  rääkättävänä. Mutta Ukko kesti!

    Jos olisin hellä helluntailainen, saattaisin nyt hokea yhtä tiettyä nimeä 2000 vuoden takaa.

    Mutta, vielä! Meillä on henkinen perintö. Älkäämme hukatko sitä. Me her... me kört... me nyt kumminkin. :lol:  :lol:

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Verokapina II
« Vastaus #67 : 18.11.08 - klo:23:28 »
Herännäisyyden vainioilla ei Aholansaaren tehtävä ole vielä lopussa.

Ohessa on 'Ukko-Paavon historiaa' ja 'Ukkosen jyrinän poikaa'

Epäonnistuneen Puolan matkan jälkeen Paavo Ruotsalainen sai kesällä 1817 asuinpaikakseen Soukan torpan Markkalan saaresta, Aholansaari. Saaren omisti Markkanen niminen mies. Soukan torpassa PR asui vuoteen 1820. Tämän jälkeen  PR muutti Tahkomäkeen asuen siellä vuoteen 1830.
PR osti 7.1.21830 vävynsä kanssa Aholansaaren muuttaen sinne asumaan.
Ukko-Paavon aikana saari vaivattujen sielujen pyhiinvaelluspaikka.

Aukusti Oravala:' Mitä saikaan Snellman kerran aikaan Saimallaan,täällä annettiin kansalle korkeampia harrastuksia, joita ei sillä ollut koskaan ennen ollut. Kuka on koskaan tutkinut, mikä on tämän saaren merkitys kansallisen nousun historiassa ja suomalaisen hengen viljelyksessä.
Herännäisyyden vainioilla ei tämän saaren tehtävä ole vielä lopussa.

PR:n kuoleman jöälkeen Aholansaari oli suvun hallinnassa.
Vuonna 1913 Aholansaari myytiin vapaaehtoisella huutokaupalla Kleofas Hymanderille 22000 markan hinnasta.
Hän oli kinkereitä pitämässä Siikakosken kylässä saadessaan kuulla saaren olevan myytävänä.
Levottomana hän sinne lähti. Rahaa oli mukana vain 500:-

Ostajia oli Helsingistä saakka. On ihmeellistä, että saari tuli juuri Hymanderille Kenenkään muun omistuksessa Paavo Ruotsalaisen muisto tuskin olisi tullut sillä tavalla vaalituksi.

Myöhemmin Edit Hyvämäki lahjoitti Saaren Herättäjäyhdistykselle nuorison kokoontumispaikaksi.
Viimeisimmät tiedot historiasta on saaren esitteessä.

'Niinkuin hän oli kerran nimetönnä ja maineetonna tänne saarelle tullut, niin piti hänen nimetönnä ja maineetonna lähteä.
Mutta jätti hänkin kantelon jälelle, suomalaisen surullisen sävelen niiden kuultavaksi ja veisattavaksi, jotka vaeltavay samaa tietä jota hänkin vaelsi'

Ystävät heikot kristityt, jatketaan työskentelyä Herännäisyyden vainioilla.

Tätä toivoo vaivainen mato

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Verokapina II
« Vastaus #68 : 19.11.08 - klo:14:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
On käynyt molemmin puolin selväksi, että minun mielipiteitäni myötäileviä on selkeä vähemmistö.


Voisi Verokapina III:seen laittaa äänestyksen asiasta että tulisi vähän selkoa, minä nimittäin olen enemmänkin sinun puolellasi, vaikka en mitään sanokaan. Tietämykseni aiheesta ei ole niin suurta että uskaltaisin lähteä mielipiteitä heittelemään. Mutta Kalistajan mielipiteet on jotenkin utopistisen oloisia.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Verokapina II
« Vastaus #69 : 19.11.08 - klo:15:48 »
Eliza! Jotenkin utopistisen...!? Selitätkö? Vai oliko sinulla kaikki pelkkää hakuaammuntaa!?

   Ihmiset päättävät, ihmiset säätävät... lakeja vaikkapa.

   Alussa katsoin asiaa vain Aholansaaresta käsin - siis silloin kun  Seppos meidät aktivistit havahdutti. Nyttemmin olen katsonut myös järveltä käsin, ja miettinyt ketkä kaikki oikein Aholansaarta himiävät!?

    Aholansaaressa elinkeinotoiminta, talkootyö ja muu vastaava on ollut käsittääkseni jokseenkin samanlaista vuosikymmenestä toiseen. Mitenkäs veroherrat heräsivät juuri nyt. Mistä verokarhu sai vihiä? Mitä karhulle ehken kerrottiin!? Saiko karhu - ehkä - puhelun kilpailevilta elinkeinoharjoittajilta, viestin joltain pienen verkoston katkeralta yrittäjältä.. tai sanoman kenties joltain herännäisyyttä vieroksuvalta ihmiseltä.... Tässä Aholansaariasiassa on paljon pohdiskeltavaa. Toivonkin ihmisten löytävän paljon erilaisia aiheita Aholansaaresta. Samanaikaisesti pitää luottaa ja epäillä. Ja lopuksi: Minulle Aholansaari ei ole millään muotoa utopiaa!? Se on totta ja työtä. Virsiä ja juhlia myös.

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Verokapina II
« Vastaus #70 : 19.11.08 - klo:17:35 »
Verottaja tekee tällä hetkellä ilmeisesti paljon tarkastuksia säätiöihin ja on hyvin mahdollista, että Aholansaarisäätiö on joutunut tarkastuksen kohteeksi nimenomaan tästä syystä. En ole millään muotoa veroasiantuntija, mutta eikö taida olla niin, että verottaja voi ulottaa tarkastuksen vain tiettyyn muutamien vuosien ajanjaksoon nykyhetkestä taaksepäin. Tämä selittäisi tietysti sitä, minkä vuoksi verorästit koskevat vain näitä muutamia vuosia.

Liisan tavoin minä heittäydyn myös anti-körtiksi, jos ruvetaan tekemään tätä körttiläisten luokittelua täällä esitetyllä tavalla. Ja aivan samasta syystä kuin Liisakin.

Osa keskustelijoista pelkää Aholansaaren menettämisestä vastarannalla odottaville haaskansyöjille.  Minä olen esittänyt omana näkemyksenäni sen, että Aholansaaren tulopohjaa pitää yrittää laajentaa. Tahkon matkailualueen "rusinat" pitäisi poimia Aholansaaren hyväksi. Aika monelle Saari kelpaa ihan vain omana itsenään (onhan se helmi), mutta ei pitäisi lähteä syyllistämään niitä, jotka voisivat myös käyttää Tahkon rusinoita. Markkinointia minä tehostaisin körttiväen suuntaan ja toivon, että se löytäisi Saaren selvästi nykyistä paremmin . Ihmisten pitäisi tietää myös Tahkon tuomat mahdollisuudet vapaa-ajanvietossa jo matkaa suunnitellessaan. Jos Saaren taloutta saataisin tällä tavalla parannettua se olisi myös jatkossakin vähemmän haavoittuvainen esim ulkopuolisia "valtausyrityksiä" kohtaan. Tässä asiassa minun ajatukseni menevät aika lailla yhteen Yrittäjäkörtin kanssa, vaikka minäkin toivoisin asian käsittelyä vähemmällä rähinällä.

Hyvää tässä Verokapina-asiassa on se, että Aholansaari pääsee otsikoihin ja saa julkisuutta. Toivottavasti se yhdistää körttiväkeä Aholansaaren asian taakse. Minäkin uskon, että kaikki tähänkin keskusteluun osallistujat ajattelevat Saaren parasta vaikkakin varsin erilaisin ja välillä vastakkaisinkin argumentein.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Verokapina II
« Vastaus #71 : 19.11.08 - klo:19:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Oksanen"
Verottaja tekee tällä hetkellä ilmeisesti paljon tarkastuksia säätiöihin ja on hyvin mahdollista, että Aholansaarisäätiö on joutunut tarkastuksen kohteeksi nimenomaan tästä syystä. En ole millään muotoa veroasiantuntija, mutta eikö taida olla niin, että verottaja voi ulottaa tarkastuksen vain tiettyyn muutamien vuosien ajanjaksoon nykyhetkestä taaksepäin. Tämä selittäisi tietysti sitä, minkä vuoksi verorästit koskevat vain näitä muutamia vuosia.

Liisan tavoin minä heittäydyn myös anti-körtiksi, jos ruvetaan tekemään tätä körttiläisten luokittelua täällä esitetyllä tavalla. Ja aivan samasta syystä kuin Liisakin.

Osa keskustelijoista pelkää Aholansaaren menettämisestä vastarannalla odottaville haaskansyöjille.  Minä olen esittänyt omana näkemyksenäni sen, että Aholansaaren tulopohjaa pitää yrittää laajentaa. Tahkon matkailualueen "rusinat" pitäisi poimia Aholansaaren hyväksi. Aika monelle Saari kelpaa ihan vain omana itsenään (onhan se helmi), mutta ei pitäisi lähteä syyllistämään niitä, jotka voisivat myös käyttää Tahkon rusinoita. Markkinointia minä tehostaisin körttiväen suuntaan ja toivon, että se löytäisi Saaren selvästi nykyistä paremmin . Ihmisten pitäisi tietää myös Tahkon tuomat mahdollisuudet vapaa-ajanvietossa jo matkaa suunnitellessaan. Jos Saaren taloutta saataisin tällä tavalla parannettua se olisi myös jatkossakin vähemmän haavoittuvainen esim ulkopuolisia "valtausyrityksiä" kohtaan. Tässä asiassa minun ajatukseni menevät aika lailla yhteen Yrittäjäkörtin kanssa, vaikka minäkin toivoisin asian käsittelyä vähemmällä rähinällä.

Hyvää tässä Verokapina-asiassa on se, että Aholansaari pääsee otsikoihin ja saa julkisuutta. Toivottavasti se yhdistää körttiväkeä Aholansaaren asian taakse. Minäkin uskon, että kaikki tähänkin keskusteluun osallistujat ajattelevat Saaren parasta vaikkakin varsin erilaisin ja välillä vastakkaisinkin argumentein.


Verolain mukaan taanehtivuus on rajattu viiteen kalenterivuoteen niin saamisissa kuin maksettavissa.

Adressin hyvä puoli on juuri se, että se saa ihmisiä mukaan toimintaan ja kantamaan huolta saaresta. Se myös viestittää vaalien ääntenkeräilijöille mitä mieltä heidän äänestäjänsä ovat. Toivon hartaasti, että kaikki täällä ajattelevat saaren parasta, silloin tulee myös tulosta.

Verokapina saisi vain tuottaa enemmän lahjoituksia. Nykyisillä lahjoituksilla ei mitään veroja makseta, vaikka kaikkiesta ollaan kiitollisia. Apua tarvitaan kipeästi huomattavasti runsaammin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Verokapina II
« Vastaus #72 : 19.11.08 - klo:21:06 »
Luotettavalta taholta olen saanut kuulla ( en ole vielä ehtinyt asiaa tarkistaa ), että körttipappi, vapaa kirjailija, kolumnisti ja evankelis-luterilaisen kirkon Mitro Repo ( tarkoittaa: sujuva, taitava, osaava sekä ihmisistä ja asioista hyvällä lailla myönteistä löytävä ) mister Jaakko Heinimäki on Kotiliedessä kirjoittanut Aholansaariasiasta :wink:  :wink:  :lol:

   Hyvä, että asia tulee tietoon mahdollisimman monelta "kanavalta".

   Seppos sanooo tuossa ylempänä suoraan, että raha ei riitä, vaikka sitä onkin jo saaren hyväksi jonkun verran holahtanut. Ehdotankin, että kaikki me, jotka saamme veronpalautusta, annamme - kunhan lapset ja frouva/ ukko saavat joulupakettinsa - voimapaperia Aholansaareen. Siis: veronpalautuksista jotain veronmaksuun! Passaako!? :wink:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Verokapina II
« Vastaus #73 : 19.11.08 - klo:21:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Luotettavalta taholta olen saanut kuulla ( en ole vielä ehtinyt asiaa tarkistaa ), että körttipappi, vapaa kirjailija, kolumnisti ja evankelis-luterilaisen kirkon Mitro Repo ( tarkoittaa: sujuva, taitava, osaava sekä ihmisistä ja asioista hyvällä lailla myönteistä löytävä ) mister Jaakko Heinimäki on Kotiliedessä kirjoittanut Aholansaariasiasta :wink:  :wink:  :lol:

   Hyvä, että asia tulee tietoon mahdollisimman monelta "kanavalta".

   Seppos sanooo tuossa ylempänä suoraan, että raha ei riitä, vaikka sitä onkin jo saaren hyväksi jonkun verran holahtanut. Ehdotankin, että kaikki me, jotka saamme veronpalautusta, annamme - kunhan lapset ja frouva/ ukko saavat joulupakettinsa - voimapaperia Aholansaareen. Siis: veronpalautuksista jotain veronmaksuun! Passaako!? :wink:

Hyvä ehdotus! Sopii hyvin.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Verokapina II
« Vastaus #74 : 20.11.08 - klo:10:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Oksanen"
Verottaja tekee tällä hetkellä ilmeisesti paljon tarkastuksia säätiöihin ja on hyvin mahdollista, että Aholansaarisäätiö on joutunut tarkastuksen kohteeksi nimenomaan tästä syystä. En ole millään muotoa veroasiantuntija, mutta eikö taida olla niin, että verottaja voi ulottaa tarkastuksen vain tiettyyn muutamien vuosien ajanjaksoon nykyhetkestä taaksepäin. Tämä selittäisi tietysti sitä, minkä vuoksi verorästit koskevat vain näitä muutamia vuosia.

Liisan tavoin minä heittäydyn myös anti-körtiksi, jos ruvetaan tekemään tätä körttiläisten luokittelua täällä esitetyllä tavalla. Ja aivan samasta syystä kuin Liisakin.

Osa keskustelijoista pelkää Aholansaaren menettämisestä vastarannalla odottaville haaskansyöjille.  Minä olen esittänyt omana näkemyksenäni sen, että Aholansaaren tulopohjaa pitää yrittää laajentaa. Tahkon matkailualueen "rusinat" pitäisi poimia Aholansaaren hyväksi. Aika monelle Saari kelpaa ihan vain omana itsenään (onhan se helmi), mutta ei pitäisi lähteä syyllistämään niitä, jotka voisivat myös käyttää Tahkon rusinoita. Markkinointia minä tehostaisin körttiväen suuntaan ja toivon, että se löytäisi Saaren selvästi nykyistä paremmin . Ihmisten pitäisi tietää myös Tahkon tuomat mahdollisuudet vapaa-ajanvietossa jo matkaa suunnitellessaan. Jos Saaren taloutta saataisin tällä tavalla parannettua se olisi myös jatkossakin vähemmän haavoittuvainen esim ulkopuolisia "valtausyrityksiä" kohtaan. Tässä asiassa minun ajatukseni menevät aika lailla yhteen Yrittäjäkörtin kanssa, vaikka minäkin toivoisin asian käsittelyä vähemmällä rähinällä.

Hyvää tässä Verokapina-asiassa on se, että Aholansaari pääsee otsikoihin ja saa julkisuutta. Toivottavasti se yhdistää körttiväkeä Aholansaaren asian taakse. Minäkin uskon, että kaikki tähänkin keskusteluun osallistujat ajattelevat Saaren parasta vaikkakin varsin erilaisin ja välillä vastakkaisinkin argumentein.


Olen sataprosenttisesti kanssasi samaa mieltä. Osaat kirjoittaa asiasta selvästikin minua paremmin, vähemmällä rähisimisellä. Juuri näin Aholansaaren kannattaa markkinoida tulopohjansa vahvistamiseksi. Kertoa körttikansalle, mitä palveluja Tahkon alueella on. Näin markkinoimalla uskon, että moni valitsee maja- ja ruokapaikaksi Aholansaaren ja hakee (erityisesti lapsille ja nuorille) päiväksi liikunnallista ohjelmaa Tahkon palveluista. Illalla on sitten koko perheen voimin hienoa istahtaa seurapenkkiin. Miten tämä uhkaa Aholansaaren henkeä. Mielestäni tulopohjan vahvistaminen näillä keinoin päinvastoin turvaa sitä.