Kirjoittaja Aihe: Nyt 19  (Luettu 27661 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Nyt 19
« Vastaus #60 : 01.03.19 - klo:08:00 »
Kaula varmaankin likaantui ruumiillisessa työssä käsien ja kasvojen tavoin. Muu osa ihmisestä oli työvaatteiden suojaamana. Heinänteko sujui kai kevyemmissä varusteissa. Sen jälkeen pulahdettiin todennäköisesti järveen tai jokeen.

Terveysopin kirjoittaja Väinö Lahtinen oli koulussamme voimistelunopettajana, kun olin oppikoulun alaluokilla. Häntä kutsuttiin Lahtariksi. Toisen kirjoittajan, voimistelunopettajan ja lääkärin Kaarina Karin, olen myös nähnyt. Hän ohjasi vielä 90-vuotiaana 'eläkeläistyttöjen' jumppaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 19
« Vastaus #61 : 01.03.19 - klo:08:34 »
Onpas hyviä muistoja tässä osiossa. Maalaisasujana kuittaan kaikki, mitä edellä kirjoitettiin. Kivimuurissa pääsin asumaan vasta  v 1964 Hiukkavaaran kasarmeilla.
Erityistä kaulan pesemistä en muista, mutta silmien pesemisen muistan. Tappelussa talvella voittaja aika usein pesi lumella alle jäänen vastustajansa silmät. Minultakin yksi Hannes ja ihan kunnolla. Sain siitä kasvattavan kokemuksen.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Nyt 19
« Vastaus #62 : 01.03.19 - klo:08:35 »
Pena muistaa ton polettihomman hyvin. Mulla oli eka poikamiesboksi -70 luvulla Taka-Töölössä ja sielä oli kaasuliesi. Poletit loppu tietysti aina kriittisenä hetkenä, siis kun kaupat ei enää olleet auki. Sainkin iäkkäältä naapurilta ohjeen jättää yksi poletti mittarin päälle, niin tiesi sen ladaatessaan että poletteja on ostettava. Niitähän sai kaupunkikaasu alueella lähikaupoista.
Vieläköhän "Toralinna" on pystyssä, harvemmin olen siitä ohi ajanut mutta kun fillarikausi taas alkaa niin tulee seurattua kaupungin tapahtumia enemmän.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Nyt 19
« Vastaus #63 : 01.03.19 - klo:10:07 »
Ensimmäinen oma kylpyhuone ammeineen ja suihkuineen osui minulle aviliiton myötä vuonna 1964.
Kotona oli pihasauna, mutta sisällä tuli vesi. Isä sen ammattimiehenä veti 1955, ja naapureille myös. Emalivadissa kasvovesi lämmitettiin puuhellan reunalla tai otettiinko kuumavesisäiliöstä, sellaisia oli joissakin liesissä.

Matin kotona oli keittiössä komuutti jonka sisällä olivat vati ja yöastia. Saippualoota, emalinen, reijällinen alusastialla oli siinä pikkuhyllyllä.Hienomissa paikoissa oli porsliinivati ja vesikannu komuutin kannella.
Yläpuolella oli pyyheliinanaulakko peitettynä romanttis-kuvioudulla peitolla. Saunassa heilläkin isommin peseydyttiin ja heinän teon aikan käytiin uimassa.

Minun komuutti on se Porkkolan vanha komuutti., ukkospilven siniseksi maalattuna. Se on vielä mökillä, mutta on tulossa minulle makuuhuoneeni yöpöydäksi.

Tätilöissä käytiin myös karjakeittiössä pesulla heinätöiden jälkeen jos ei sattumut saunapäivä. Siellä oli muuripadassa aina lämmintä vettä. Yhden tädin talo oli joen lähellä, siinä huuhdeltiin vihneet ja hiet.

Nyt tämäkin muistui mieleen kun porukalla näitä aikoja muistellaan.

Nuoret, osa heistä, lähtee hakemaan nostalgiaa vaatimattomilta kesämökeiltä, ja onhan maallemuuttajiakin jotka eivät ota mukavuuksia, ainakaan aluksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Nyt 19
« Vastaus #64 : 01.03.19 - klo:10:38 »
Vieläköhän "Toralinna" on pystyssä, harvemmin olen siitä ohi ajanut mutta kun fillarikausi taas alkaa niin tulee seurattua kaupungin tapahtumia enemmän.

Eiköhän. https://fi.wikipedia.org/wiki/Toralinna

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Nyt 19
« Vastaus #65 : 01.03.19 - klo:18:10 »
Mulla oli tai on mielikuva että se suojeltiin jo aiemmin, mutta huonon kunnon vuoksi joku ehdotti purettavaksi, saattoi olla paikallislehden mielipide kyselyssä, ja siitä jäi tää mielikuva. Onhan tästä juttua esim. https://yle.fi/uutiset/3-10353371

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nyt 19
« Vastaus #66 : 01.03.19 - klo:22:28 »
Käsittääkseni siitä on jo purkupäätös
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Nyt 19
« Vastaus #67 : 02.03.19 - klo:19:25 »
Eiköhän. https://fi.wikipedia.org/wiki/Toralinna

Kiitos Pena linkistä. Tuossa kuvassa näkyy kivijalassa niitä pienilä ikkunaluukkuja, joista saatiin halot kellarikerroksessa oleviin liitereihin. Olihan siellä muutakin kellarivarastoja yms. Muistan vielä sen hajun, mikä siellä kellaarikerroksessa oli.

Meillä on Tiitin kanmmarissa komuutti. Hän maalasi sen vaalean siniseksi. Se on kaappina ja pikkupöytänä. Kotoa muistan, että komuutin päällä seinässä oli pyyhdeliinateline, jossa oli kauniisti kirjailtu liina. Miksiköhän sitä mahdettiin kutsua.

Luulen, että kaulan pesemistä suosittiin, ettei paidan kaulus likaantuisi niin helposti.
Pasilassa Hopeavuoren kaupasta olen kuullut hauskan tarinan. Hopeavuoren rouvaa oli neuvottu pesemään kaula, jotta se kasvaisi kauniiksi "joutsen kaulaksi", silloin kun h'n oli vielä lapsi. Hän oli jollekin asiakkaalleen tästä joskus kertonut. Sitten tuo asiakas muutti pois Pasilasta, eikä nähnyt vuosiin rouva Hopeavuorta. Asiakas palasi kerran kauppaan, kun rouva oli jo iäkäs ja oli alkanut painua hieman kasaan, niin kuin vanhemmiten monelle käy. Asiakas oli todennut: Nyt on rouva Hopaevuori unohtanut pestä kaulansa.  :002:
Pyryharakka

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Nyt 19
« Vastaus #68 : 02.03.19 - klo:22:32 »
Ilahdutetaanpa Pyryharakkaa tälläkin: https://www.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000m3am

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Nyt 19
« Vastaus #69 : 03.03.19 - klo:10:27 »
 :eusa_clap:  :023: Tästä taas tuli muito mieleen. Äitienpäivä oli lähestymässä. Olin saanut kai olla mukana isompien sisarusten ostaessa äitienpäivälahjaa, koska tiesin mikä se oli. Kun sitten äidin kanssa menimme noiden näyteikkunoiden ohi, osoitin sormella kaunista ruusukoristeista kahvikuppia, missä kultakirjaimin luki Äidin. Äiti katso, tuollainen me ostettiin sinulle. Katso! Äiti yritti sinnikkäästi katsoa väärään suuntaan, säilyttääkseen yllätyksen. Minä huomaan, että katse harhailee väärään suuntaan ja yritän vielä enemmin osittaa oikeaan paikkaan.  :icon_lol:
Siis muistan vain sen näyteikkuna kohdan. En muista sitä, kun kyseinen kuppi ostettiin.

Nämä on nyt tässä Nyt 19 osassa, koska muistikuvat putkahtelevat mieleen juuri nyt.   :039:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Nyt 19
« Vastaus #70 : 04.03.19 - klo:09:47 »
Matti tuli polilta, tehtiin kerroskuvaus, kohdistusmerkinnät ja annossuunnittelu.
Sädetys alkaa 13.3.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 19
« Vastaus #71 : 04.03.19 - klo:10:40 »
Herramme Jeesuksen Kristuksen armo olkoon kanssanne.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Nyt 19
« Vastaus #72 : 04.03.19 - klo:13:16 »
Kyllä Hän onkin.   :109:   
       Kiitän sinua hyvän toivottamisesta.
Matti nukkuu nyt päikkäreitä, keitän hänelle kohta kahvit.

Matti nukkuu aina päikkärit, on nukkunut koko ikänsä jos on voinut. Työssäolon aikanakin kun tuli ruokatunnille välillä hän oikaisi heti ruoan päälle vartiksi tms. Liukuva työaika antoi mahdollisuuden, jousti.

Ei hän kipua sano tuntevansa eikä syöpä kai ole levinnyt. Toivomme on hyvissä voimin.

Ihmettelen teidän jaksamista, tarkoitan tuota edestakaista ajamista kaupungista maalle ja toisinpäin. Minulta loppui lusti siihen jo vuosia sitten. Aikoinaan mekin ajoimme tuhansia kilometrejä vuodessa kaupugista mökille. Pyykit jos kävin Lahdessa pesemässä, niin märkinä vein ne mökille kuivumaan samana päivänä.

Sitten se into minulta sammui, ja vähitellen ei Mattikaan käynyt kuin metsässä ja kalalla. Nuoret ovat saaneet jatkaa, nämä jotka taloakin nyt asuvat. Tyttäret eivät kumpikaan tarvitse, heillä on omat hoteensa, katsomassa meit' käyvät kyllä.

Töitä tekee se joka jaksaa, viitsii tai osaa !   :003: :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 19
« Vastaus #73 : 04.03.19 - klo:13:30 »
 :039:
Mehän olemme nuoria, vuosimalli on 44 kummallakin  :003:. Jaksamista emme ole ajatelleet, koska autolla-ajo luontuu, mutta sen ymmärrämme, että kun Peipporämeen klapit tulilaitteisiin ovat lopussa, niin renkiä en taida rämeelle päästää ja muiden tekemiä puita en osta. Että niin kauan tekee mieli ajella, ainakin nyt olen sitä mieltä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 19
« Vastaus #74 : 05.03.19 - klo:17:49 »
Tuohon ylle vielä lisään, että tämä paikka ei ole pelkän kesämökin asemassa. Metsästä saisi vähän leveranssituloja.

Lämmitin taas saunan. Jokohan on kevätsauna? Ei tarvinnut vetää sähköroikkaa.