Kirjoittaja Aihe: PAAVI II  (Luettu 49028 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22102
Vs: PAAVI II
« Vastaus #90 : 10.12.15 - klo:06:57 »
Koirille pidetään tottelevaisuuskoulua. En ole kuullut puhuttavan koirien kuuliaisuudesta. Hyvän paimenkoiran kykyä tehdä itsenäisiä ratkaisuja lammaslaumaa kaitessaan voisi kai sanoa kuuliaisuudeksikin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #91 : 10.12.15 - klo:10:27 »
Koirille pidetään tottelevaisuuskoulua. En ole kuullut puhuttavan koirien kuuliaisuudesta. Hyvän paimenkoiran kykyä tehdä itsenäisiä ratkaisuja lammaslaumaa kaitessaan voisi kai sanoa kuuliaisuudeksikin.

Sinä oot ny päättänyt että ne on eri asioita. Pidä sinä päätöksesi. Ole körtti!  Ole ylpeä körttiydestäsi, pidä siitä kiinni,  konttaa korkkimaton alle ja huuda sieltäkin että eri asiat ne kumminkin on, ja minähän en periksi anna!   :repee2: :repee2: :repee2:   Yx ohimenevästä ja väistyväosestä sarjasta trinitatum ( joka kyllästyi jo ensi lukemalta, täähän se tärkeää oliki... Että niinpä niin. Vai oliko se körttimatto jonka alle kontata piti? )
« Viimeksi muokattu: 10.12.15 - klo:10:31 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22102
Vs: PAAVI II
« Vastaus #92 : 10.12.15 - klo:11:45 »
Sinä oot ny päättänyt että ne on eri asioita.

Vivahteista minä kirjoitan enkä asioista sinänsä. Joskus vivahteillakin on merkitystä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #93 : 10.12.15 - klo:23:53 »
Näitä kirkkokuntajuttuja on useinmiten hallinnut raha. "Kun raha kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa". Niin se oli 500 vuotta sittenkin. Maallinen ahneus ja pröystäily oli reformaation ja protestin tärkeimpiä moottoreita. Nyt katolisilla on edessä suurempi ongelma eli suuri pula pappiskokelaista. Selibaatti ei houkuta ja ennenpitkää siitä on pakko luopua. Sama uhkaa luostarilaitosta eli niiden muuttuminen vanhainkodeiksi. Ei taida olla pelkoa valumiseta sinnepäin, pian pikemminkin toiseen suuntaan.

Perehdyin tähän, ja eteläisen Euroopan suuntaus mitä luostarilaitoksiin tulee on juuri päinvastainen. Mistä sinä tuon tiedon sait, omasta päästäkö?  :003:

Sen sijaan selibaatista tultaneen luopumaan. Yksi lystihön tuo on, mutta rk-kirkossa on hyvin paljon hyvää.  Pappiskokelaspuute tuli vallan yllätyksenä sekin.

Itse pidin eniten juuri rk- väestä siellä.

Jos tahtoo itse perehtyä onko hyvää vai todella kelvotonta niin joskin on erinomaisen epäkörtillistä lähteä jollekin ihme "pyhiinvaellukselle" ja vielä ekumeeniselle, kun oikeastaan ei muualle saisi vaeltaa kuin kesäisin Herättäjäjuhlille, niin he joilla on varoja matkustella, minä sitä kuitenkin suosittelen. Antti Kruus on järjestäjä eikä siis omituinen hihhuli joka puolirikollisesti kehittelee jotakin omaperäistä vaan Olarin seurakunnan kunniallinen Kappalainen,  jonka lisäksi huolehtii Umbriansuomalaisten hengellisistä tarpeista.

Matkalla on tavallisesti isä Teemu Sippo rk- kirkosta ja toisin ajoin sitten ortodoksista väkeä, minut yllättänyt viisaana ja ajattelevaisena kristittynä  piispa emeritus Eero Huovinen jonka puoliso osaa taidehistorioitsijana kertoa paljon sekä teoksista että tekijöistä. Kun täälläkin on käyty taidekeskustelua. Parasta on matkojen halpuus.


Tiedän toki ettei tähän kukaan vastaa sillä eihän se Leena ole kunnon körttikään, paras vaieta hengiltä. Mutta jos joku erehdyksessä lukis.  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #94 : 11.12.15 - klo:00:00 »
AI niin juu. Jos luterilaisuuden tutkitunpi kohtalo kiinnostaa niin professori Kaarlo Arffmannin " Mitä oli luterilaisuus" on oikein hyvä kirja. Ei ole ottanut tietoja omasta päästään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: PAAVI II
« Vastaus #95 : 08.01.16 - klo:12:54 »
AI niin juu. Jos luterilaisuuden tutkitunpi kohtalo kiinnostaa niin professori Kaarlo Arffmannin " Mitä oli luterilaisuus" on oikein hyvä kirja. Ei ole ottanut tietoja omasta päästään.
1700-luvun jälkeen ei ole kirjoitettu uutta teologiaa, sanoi minulle edesmennyt etiikan professori. Historia profaanina (kuten kirkkohistoria yleensä...) on kerrottu kirjojen ja sanomalehdistön kautta. Ei teologinen kirjailija ota tietoja omasta päästään. 
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8427
Vs: PAAVI II
« Vastaus #96 : 21.01.16 - klo:00:02 »
1700-luvun jälkeen ei ole kirjoitettu uutta teologiaa, sanoi minulle edesmennyt etiikan professori. Historia profaanina (kuten kirkkohistoria yleensä...) on kerrottu kirjojen ja sanomalehdistön kautta. Ei teologinen kirjailija ota tietoja omasta päästään.

Jos pikkuisen miettisi ja kuuntelisi Sydäntään ja sit kirjoittaisi :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #97 : 22.01.16 - klo:23:28 »
1700-luvun jälkeen ei ole kirjoitettu uutta teologiaa, sanoi minulle edesmennyt etiikan professori. Historia profaanina (kuten kirkkohistoria yleensä...) on kerrottu kirjojen ja sanomalehdistön kautta. Ei teologinen kirjailija ota tietoja omasta päästään.

Onneksi hän meni, edes. Mielestäni kiinnostavin kirjoitettiin viime vuosisadan  Saksassa 1920- 1930 luvulla.

Tai menikö se niin, kun satuin siihen tarttumaan ja nettikurssin opettaja opetti ja tartuin kuin kärpänen liimaan?  Mutta minusta se on niin.

Mutta myönnän minun täytyi olla hirvittävällä tuulella jos väitin että teologi otti omasta päästään, vaikka kai siihen sitäkin on tarvittu. Teologi on se Kaarlo Arffmannkin, kirkkohistorian professori ja akatemiatutkija ja tosi sympaattinen henkilö kun tapaa. En minä lue mitään profaanina enkä lehdistä.  Arffmannin kirjoittamia kyllä enemmän kuin piti koska pidin niistä. Niissä on lähinnä Luther-tutkimusta ja muuta reformaatioanalyysia, Sveitsin uskonpuhdistusta ja kastajaliikettä ja Jan Husia.
« Viimeksi muokattu: 22.01.16 - klo:23:40 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #98 : 22.01.16 - klo:23:42 »
Silti minä arvelen, että niillä Italian matkoilla kuulee aivan rehellisiäkin uutisia katolilaisesta kirkosta. Ja katselenhan minä Assisissa niitä nuoria munkkeja ja silmäni lepää.  :icon_wink:  syön hyvää jäätelöä ja silmäilen. Kyllä sinne vain kannattaa lähteä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: PAAVI II
« Vastaus #99 : 21.02.16 - klo:09:10 »
Paavin rohkeus ja viisaus ovat ilmeiset. Amerikkalaisten tyhmyys on ilmennyt  ainakin konservatiivien porukassa !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: PAAVI II
« Vastaus #100 : 21.02.16 - klo:09:32 »
Paavin kommentti ettei Trump ole kristitty oli kova isku ehdokkaan vyön alle. Siis katolinen ei voi äänestää Trumppia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #101 : 21.02.16 - klo:14:53 »
Paavin kommentti ettei Trump ole kristitty oli kova isku ehdokkaan vyön alle. Siis katolinen ei voi äänestää Trumppia.

Minun tulee tunnustaa tuntevani suurta huojennusta sillä ehdin jossakin vaiheessa tosissani säikähtää.

Tosin tätä Pyhää Isää saatetaan arvioida epäpyhäksi. Hän on ehdotellut hyvin radikaaleja. Johannes Paavali II kiskaisi käsijarrusta sitoessaan valalla kaikkiin oppeihin, mutta elämäkertaan perehtyessä ymmärtää häntä. Hän oli kuulemma hirmuinen esimies.


Minun on kysyminen keväällä sitooko paavi äänestyskäyttäytymisen. Lestadiolaisilla niin on.
« Viimeksi muokattu: 21.02.16 - klo:14:58 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: PAAVI II
« Vastaus #102 : 22.02.16 - klo:10:03 »
Jos ei ole mitään teologiaa kirjoitettu sen jälkeen kun Tyrannius Rufinus kirjoitti ca. 400 C.E.:

Credo in deum patrem omnipotentem;
et in Christum Iesum filium eius unicum, dominum nostrum,
qui natus est de Spiritu sancto ex Maria virgine,
qui sub Pontio Pilato crucifixus est et sepultus,
tertia die resurrexit a mortuis,
ascendit in caelos,
sedet ad dexteram patris, unde venturus est iudicare vivos et mortuos;
et in Spiritum sanctum,
sanctam ecclesiam,
remissionem peccatorum,
carnis resurrectionem.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #103 : 29.02.16 - klo:23:24 »
Perehdyin tähän, ja eteläisen Euroopan suuntaus mitä luostarilaitoksiin tulee on juuri päinvastainen. Mistä sinä tuon tiedon sait, omasta päästäkö?  :003:

Tuo oli inhottavasti kirjoitettu. Anna anteeksi. Eihän selittely mitään muuta eikä ole tarkoituskaan, osui jokin hirrrrrrmuinen körttikriisi päälle ja sinä sait tietty niskaasi ihan suotta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: PAAVI II
« Vastaus #104 : 01.03.16 - klo:23:19 »
Perehdyin tähän, ja eteläisen Euroopan suuntaus mitä luostarilaitoksiin tulee on juuri päinvastainen. Mistä sinä tuon tiedon sait, omasta päästäkö?  :003:

Tuo oli inhottavasti kirjoitettu. Anna anteeksi. Eihän selittely mitään muuta eikä ole tarkoituskaan, osui jokin hirrrrrrmuinen körttikriisi päälle ja sinä sait tietty niskaasi ihan suotta.

Protestoin vain sikäli, että ei mielestäni ollut lainkaan inhottavasti kirjoitettu, etenkin kun ottaa huomioon Sepposin paksun nahan, joka jättää varjoonsa jopa meikäläisen. Aivan normaalia nettikeskustelua, jopa sieltä konstruktiivisemmasta päästä.

Mt