Kirjoittaja Aihe: PAAVI II  (Luettu 48394 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #135 : 12.07.16 - klo:23:16 »
Käsittääkseni naimattomuuslupauksen takana on se yksinkertainen asia, että kirkko ei ollut halukas elättämään pappien perheitä joten tehtävää hoitamaan haluttiin naimattomia miehiä. Tämä on vain mitä olen kuullut tai lukenut jostakin vuosia takaperin.

Tässä on epäilemättä muuan sivuutettu syy. Virallisen opin mukaan ja nyt oikaiskaa jos erehdyn, naimattomuuden perustelu löytyy Jeesuksen esikuvasta ja seurakunnalle omistautumisesta. Tavallansa rk isä on sen seurakuntaperheensä pää ja samalla hän on esimiehensä poika ja järjestys on hierarkkinen kuin mikä. 

Öppiäinen:  Sain sen linkin ainakin i fb-sivulle, mutta milloin ja keneltä?  Pahoittelen mutta en muista ja sinne kun kertyy sitä juttua niin etten aina jaksa edes poiketa.  Linkit katoavat sitten massiivisten tarinoiden ja keskusteluketjujen alle.

Kuvaus koski puolalaisen pikkukaupungin (?) /. no ainakin varmasti seurakunnan papin eli isän tyypillistä työpäivää ja elinpiiriä. Hän tuntee jokaisen ja jokainen hänet ja teinitkin tervehtivät, hän alkaa päivänsä messulla (?). Sen jälkeen  se onkin täynnä ohjelmaa, toimituksia,  kuten kodin siunaamista, poikkeaa kodeissa muuten jos siellä on ollut esimerkiksi sairautta (?)  ja päättää iltansa riisumalla sutaaninsa ja pukeutumalla futisshortseihin koska seurakunnan pojilla on treenit. Mahtaisiko joku muistaa.  Sitä kiitettiin asiantunteviudesta ja tarkkuudesta ja ainut juttu joka meni hieman sivuun oli tuo Johannes Paavalin kuva.  Puolalaistakaan paavia ei nostettaisi seinää koristamaan ellei häntä olisi myös kanonisoitu. Eihän hän enää ole ollut elävien kirjoissakaan aikoihin.

Mustasta madonnasta olisin halunnut lukea enemmän sillä jotakin hyvin hämärää ja sutaistua aiheesta oli.  Löytäähän sitä, nutta olisi sopinut tuohon juttuun ja koska mainittiin niin olisi parilla rivillä ehkä voitu kertoa milä se semmoinen on. 

Tuosta lyhennetystä:  toivottavasi en sekoittanut mukaan juttua jota kuulin isä Teemun työpäivästä 2012 Assisissa.  Kysymysmerkit tarkoittavat päällekkäistä muistikuvaa kahdesta lähteestä. Olisi pitänyt lukea huolellisemmin.
« Viimeksi muokattu: 12.07.16 - klo:23:26 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: PAAVI II
« Vastaus #136 : 13.07.16 - klo:12:41 »
Czestochovan Jumalanäidin ikonista löytyy varmasti tietoa hakukoneita käyttämällä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33743
Vs: PAAVI II
« Vastaus #137 : 29.07.16 - klo:20:22 »
Paavi Franciscus kävi natsien tuhoamisleireillä Saksassa ja Puolassa anteeksipyyntökäynnillä.

Tv ja HS  uutisoivat ja näyttivät kuinka nöyrästi, hiljaa rukoillen paavi saapui tapaamaan juutalaisia. Ele seinän vieressä oli sykähdyttävä. Samoin käynti sellissä.

http://yle.fi/uutiset/video_paavi_franciscus_vieraili_auschwitzin_keskitysleirilla/9060674

video, 1 min
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Janina

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 191
Vs: PAAVI II
« Vastaus #138 : 29.07.16 - klo:20:31 »
Hän on jo kolmas peräkkäinen paavi joka on vieraillut natsien tuhoamisleireillä anteeksipyytäen.
Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

-Martti Lutter

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: PAAVI II
« Vastaus #139 : 30.07.16 - klo:12:27 »
Tässä on epäilemättä muuan sivuutettu syy. Virallisen opin mukaan ja nyt oikaiskaa jos erehdyn, naimattomuuden perustelu löytyy Jeesuksen esikuvasta ja seurakunnalle omistautumisesta. Tavallansa rk isä on sen seurakuntaperheensä pää ja samalla hän on esimiehensä poika ja järjestys on hierarkkinen kuin mikä. 


Itse asiasta poiketen, kuten täällä on tapana, niin mormoonitkin kuulemma perustelee kuolleitten puolesta kasteella käynnit, jonkun Raamatun lauseeseen perustellen.
Joku Paavali tai Pauli nykykäännöksen mukaan, ni totesi.
Eivät hekään kun käyvät kasteella kuolleiden puolesta usko saavansa parempia osia.

Joku varmaan löytää varsinaisen kohdankin Raamatusta.

Moni on perustanut järjestöjä ja lastenkoteja ja uskontokuntia ja ties mitä vain nappaamalla jonkun jekaan Raamatusta.
Onkohan, niin, että he ovat nähneet unta tai jotain mielessä pyörinyt joku Raamatun jae ja sitten alkaneet työstää sitä reaalimaailmassa?

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Janina

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 191
Vs: PAAVI II
« Vastaus #140 : 30.07.16 - klo:20:09 »
Itse ajattelen, että erilaisista kysymyksistä syntyy erilaisia tulkintoja ja tulkintojen ympärille opillisia koulukuntia. Mielenkiintoisesti asiaan liittymättömänä anekdoottina tulee mieleeni esimerkkinä eukaristia, josta kolmella eri perinteellä on näennäisesti kolme erillistä tulkintaa.

Katoliset ajattelevat, että ehtoollisseremoniassa leivästä ja viinistä tulee pappien välityksellä todellisesti Kristuksen ruumis ja veri, ja näin Kristuksen ruumiiksi ja vereksi muuttuneen pyhän kommuunion.

Luterilaiset ajattelevat, että Jeesus on läsnä ehtoollisella ja siihen sisältyy mysteeri jota ei voi täysin ymmärtää pelkästään opillisesti.

Uskonpuhdistuksen luterilaisuudesta poikkeava, ns. reformoitu ehtoolliskäsitys taasen ei hyväksy käsitystä, että ehtoollisessa Kristuksen ruumis ja veri, tai Jumala muutoinkaan, olisi jollakin erityisellä tavalla läsnä. Reformoidun käsityksen taustalla on Ulrich Zwinglin ja Jean Calvinin opetus. Heille ehtoollinen onkin vain Jeesuksen muistoksi vietettävä seurakunnan yhteinen ateria.

Tätä taustaa vasten sakramenteista on hyvin moninaisia eri selitysmalleja ja jokaiselle eri porukalle ne ovat opillisia kysymyksiä. Loppuviimetteeksi kukaan ei tiedä mikä näissä on lopullinen totuus joten opeissa on aina kyse itseä viehättävien opinnäkemysten korostamisesta joka vaikuttaa myös siihen missä seurakunnassa käy ja mihin kirkkoon haluaa kuulua.

Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

-Martti Lutter

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: PAAVI II
« Vastaus #141 : 30.07.16 - klo:22:37 »
Itse ajattelen, että erilaisista kysymyksistä syntyy erilaisia tulkintoja ja tulkintojen ympärille opillisia koulukuntia. Mielenkiintoisesti asiaan liittymättömänä anekdoottina tulee mieleeni esimerkkinä eukaristia, josta kolmella eri perinteellä on näennäisesti kolme erillistä tulkintaa.

Katoliset ajattelevat, että ehtoollisseremoniassa leivästä ja viinistä tulee pappien välityksellä todellisesti Kristuksen ruumis ja veri, ja näin Kristuksen ruumiiksi ja vereksi muuttuneen pyhän kommuunion.

Luterilaiset ajattelevat, että Jeesus on läsnä ehtoollisella ja siihen sisältyy mysteeri jota ei voi täysin ymmärtää pelkästään opillisesti.

Uskonpuhdistuksen luterilaisuudesta poikkeava, ns. reformoitu ehtoolliskäsitys taasen ei hyväksy käsitystä, että ehtoollisessa Kristuksen ruumis ja veri, tai Jumala muutoinkaan, olisi jollakin erityisellä tavalla läsnä. Reformoidun käsityksen taustalla on Ulrich Zwinglin ja Jean Calvinin opetus. Heille ehtoollinen onkin vain Jeesuksen muistoksi vietettävä seurakunnan yhteinen ateria.

Tätä taustaa vasten sakramenteista on hyvin moninaisia eri selitysmalleja ja jokaiselle eri porukalle ne ovat opillisia kysymyksiä. Loppuviimetteeksi kukaan ei tiedä mikä näissä on lopullinen totuus joten opeissa on aina kyse itseä viehättävien opinnäkemysten korostamisesta joka vaikuttaa myös siihen missä seurakunnassa käy ja mihin kirkkoon haluaa kuulua.

Ihan kauheeta ja mä luterilaisena aina katolilaisten opin mukaan ottanut ehtoollisen.

Onneksi Janitan näkemys ei ole lopullinen totuus :)

Mua häiritsee se, että ehtoollisesta on tehty liian juhlallinen asia.
Jeesus otti maljan ja antoi opetuslapsille.
Markku otti maljan ja antoi pöydässä oleville ja piti malja puheen.
Kansojemme ystävyydelle ja muuta sellaista.

On joitain ihmisiä, kun olen tavannut eivät ota ehtoollista sen juhlallisuuden takia, vaikka eikö se ole juuri pienille ja heikoille syntisille vahvistukseksi liitosta tarkoitettu ?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33743
Vs: PAAVI II
« Vastaus #142 : 31.07.16 - klo:06:48 »
Kummallista, minullekin on muistaakseni luterilaisissa seurakuntapiireissä sanottu Ehtoollisen olevan muistoateria !

Oli tulkinnat sitten mitä vaan, Ehtoollinen on kasteen kanssa kaikkein suurinta missä voi kohdata Jumalan sisällisesti.

Hautaan siunauksen kohdalla olen ollut kahdenlaisissa ajatuksissa. Joskus on ollut niin ettei Jumala ole ollutkaan läsnä, vaan saattajat ovat hoitaneet ruumiin hautaan laskemisen.

Avioliittoon vihittäessä on kysymykset näissä ajallisissa. Katolisille tämäkin on sakramentti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Janina

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 191
Vs: PAAVI II
« Vastaus #143 : 31.07.16 - klo:09:27 »
Onneksi Janitan näkemys ei ole lopullinen totuus :)

En ole uskonpuhdistaja saatikka profeetta, vaan tällainen teologiaa opiskeleva tavallinen "maallikkosaarnaaja" joka puhuu siitä mielellään muiden kanssa.

Juttelin aiheeseen liittyen kerran kapteeni Nenosen kanssa, joka on Pelastusarmeijan helsingin osaston johtaja.

Hän sanoi että tähän perustuu juuri Pelastusarmeijan sakramentittomuus.

Kveekarithan olivat aikoinaan sitä mieltä, että vain sisäinen kokemus Jumalasta on merkityksellinen ja siksi kaikki ulkoiset rituaalit ovat merkityksettömiä.

Pelastusarmeija ajattelee samoin painottaen, että jos ihmisellä tarve tällaisille rituaaleille, niin se on jokaisen seurakuntalaisen oma asia missä käy ehtoollisella jos käy.

Silloin ei luoda muureja vaan päinvastoin vedetään kynnys niin alas kuin mahdollista.

Ystäväni, pappi Ev.Lut. kirkossa, sanoi, että jollain mystisellä tavalla Jeesus on läsnä Luterilaisessa eúkaristiassa, mutta sitä ei tiedetä miten.

« Viimeksi muokattu: 31.07.16 - klo:09:37 kirjoittanut Janina »
Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

-Martti Lutter

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: PAAVI II
« Vastaus #144 : 31.07.16 - klo:11:48 »
En ole uskonpuhdistaja saatikka profeetta, vaan tällainen teologiaa opiskeleva tavallinen "maallikkosaarnaaja" joka puhuu siitä mielellään muiden kanssa.

Juttelin aiheeseen liittyen kerran kapteeni Nenosen kanssa, joka on Pelastusarmeijan helsingin osaston johtaja.

Hän sanoi että tähän perustuu juuri Pelastusarmeijan sakramentittomuus.

Kveekarithan olivat aikoinaan sitä mieltä, että vain sisäinen kokemus Jumalasta on merkityksellinen ja siksi kaikki ulkoiset rituaalit ovat merkityksettömiä.

Pelastusarmeija ajattelee samoin painottaen, että jos ihmisellä tarve tällaisille rituaaleille, niin se on jokaisen seurakuntalaisen oma asia missä käy ehtoollisella jos käy.

Silloin ei luoda muureja vaan päinvastoin vedetään kynnys niin alas kuin mahdollista.

Ystäväni, pappi Ev.Lut. kirkossa, sanoi, että jollain mystisellä tavalla Jeesus on läsnä Luterilaisessa eúkaristiassa, mutta sitä ei tiedetä miten.

Mieleni minun miettivi eikö sotilasasu ja -arvot ole eräänlaisia rituaaleja ylennyksineen ym kuvioineen?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Janina

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 191
Vs: PAAVI II
« Vastaus #145 : 31.07.16 - klo:13:15 »
Pelastusarmeijan sotilasarvot perustuvat itse asiassa palvelusvuosiin, eli niiden merkitys on siinä. Sotilaaksi tuleva antaa vakuutuksen (ei valaa, mikä on Raamatun vastaista) jossa hän sitoutuu tiettyihin perusvaatimuksiin kuten raittius ja uhkapelistä pidättäytyminen.

Pelastusarmeijan sotilaaksi tullaan opiskelun kautta koulutuksessa ja upseeriksi kadettikoulussa.

Armeijamaista rakennetta Booth aikoinaan perusteli sillä, että Pelkastusarmeija toimi Itä-Lontoossa sellaisten ihmisten parissa joilla oli rikostaustaa, alkoholismia, narkomaniaa ja prostituutiota jne. jotta nämä ihmiset saatiin pysymään kaidalla hengen tielle piti organisoida sotilaallinen rakenne millä ylläpidetään henkistä kurinalaisuutta näiden ensimmäisten sotilaiden (entisiä juoppoja ja linnakundeja) keskuudessa.

Sinänsä en ehkä suoraan vertaisi niitä rituaaleihin kuten sakramentit vaan enemmänkin pitäisin niitä muotona. William Boothan itse oli alunperin Metodistipappi ja hänen motiivinsa perustaa järjestö oli lähetystyö nimenomaan vähempiosaisten, rikollisten ja muiden sellaisten parissa joista muut eivät siihen aikaan välittäneet, jos välittävät vieläkään.
Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

-Martti Lutter

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: PAAVI II
« Vastaus #146 : 01.08.16 - klo:12:51 »
Siirrytään osaan Paavi III
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi