Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti 17.  (Luettu 34816 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #15 : 28.07.13 - klo:12:50 »
Kiitos Pirskalle linkstä. Norvanto selvensi asian hyvin. Siis sekin mahdollisuus on että Jeesus puhui vitsin ! Pidän ajatuksesta.

Vertaus mammonan palvojasta iljetyksenä eli pahalta haisevana ( Norvannon mukaan) on osuva. Jeesuksen seuraaja on yhtä kuin Hänen tuntemisensa tuoksu.

Joskus Raamattu puhuu vaikeasti, riippuu myös käännöksistä, mutta silloin voi nostaa hattua ja mennä ohi. Tai hakea selitystä oppinneemmilta.

Vielä jäi saman Luukkaan luvun 16 jae 16 minulle ymmärtämättä vaikka kuulin Norvannon sen lukevan: vedetään Jumalan valtakuntaan. Vanhassa on erikoisempi: jokainen tunkeutuu sinne väkisin !

Ja minä kehuin toisessa keskustelussa Luukasta luotettavaksi !

Joka tapauksessa usein nämä Päivän tekstit osottautuvat tuiki tarpeellisiksi.  Kiitän taas Pirskaa niiden toimittamisesta meille!
                                                                                                                                                                               
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #16 : 28.07.13 - klo:12:54 »
Radiohartaus tuli Heinäveden kirkastusjuhlilta. Saarnahan koski päivän asiaa ja minulle ko naispappi osasi tekstin selittää siten, että jotenkin ymmärsin. Tässä minun ei auta ruveta sitä referoimaan. R-M päättelee kuin minä ymmärsin.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #17 : 28.07.13 - klo:19:12 »
Suurkiitos Pirskalle Norvanto-linkistä! Selvensi asiaa huomattavasti.

Menin tänään suurin toivein mökkiseurakunnan kirkkoon kuullakseni paikallisen pastorin selityksen vaikeaan tekstiin, mutta hänpä ohitti koko pulman saarnaamalla epistolatekstistä. Voih. (Olisi pitänyt aamulla kuunnella radiokirkosta Ulla Saunaluoman selitystä, mutta osa meni ohi, kun oli Hesari netissä auki nenän alla...)

Norvannon vitsiteoria tuntuu nyt vielä todennäköisemmältä, kun luen tekstin selityksen jälkeen uudelleen.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #18 : 03.08.13 - klo:08:33 »
                            11. sunnuntai helluntaista

Etsikkoaikoja

Tämä sunnuntai on lähellä juutalaisen perimätiedon mukaista Jerusalemin temppelin hävityspäivää (av-kuun 9. päivä). Tähän tapahtumaan viittaa päivän perinteinen evankeliumi.

Jumalan oman kansan historia osoittaa, että elämässä on aikoja, jolloin ihminen ja ihmisyhteisöt erityisesti joutuvat ratkaisujen ja valintojen eteen. Omiin kykyihin, ihmisviisauteen ja omaan erikoisasemaan luottaminen estävät usein näissä tilanteissa kuulemasta Jumalan ääntä ja noudattamasta hänen kutsuaan. Etsikkoaikaan pätee sana: »Jos te tänä päivänä kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne» (Hepr. 3: 15).

Ensimmäinen lukukappale

Jer. 18: 1-10

Jeremialle tuli tämä Herran sana: »Mene savenvalajan työpajaan! Siellä saat kuulla, mitä minä haluan sanoa sinulle.»
    Minä menin savenvalajan työpajaan, jossa hän parhaillaan työskenteli pyöränsä ääressä. Jos valmistumassa oleva astia meni pilalle hänen käsissään, hän muotoili samasta savesta uuden, sellaisen kuin halusi.
    Silloin minulle tuli tämä Herran sana:    »Enkö minä, Herra, voi tehdä sinulle, Israelin kansa, samalla tavalla kuin tämä savenvalaja savelleen? Katso, niin kuin savi on valajan kädessä, niin sinä, Israelin kansa, olet minun kädessäni. Minä voin päättää, että revin, tuhoan ja hävitän kansan tai valtakunnan. Mutta jos se kansa luopuu pahuudestaan, minä muutan mieleni enkä anna rangaistukseni kohdata sitä. Minä voin myös päättää, että rakennan ja istutan kansan tai valtakunnan. Mutta jos se kansa tekee pahaa eikä tottele minua, minä muutan mieleni enkä anna sille sitä hyvää, minkä olin luvannut.»

Toinen lukukappale

Ilm. 3: 1-6


»Sardeksen seurakunnan enkelille kirjoita:
    Näin sanoo hän, jolla on Jumalan seitsemän henkeä ja seitsemän tähteä:
    Minä tiedän sinun tekosi. Sinä olet elävien kirjoissa, mutta sinä olet kuollut. Herää ja vahvista sitä, mikä vielä on jäljellä, sitä, mikä jo oli kuolemaisillaan. Olen havainnut, että tekosi eivät täytä minun Jumalani vaatimusta. Muista, kuinka kuulit sanan ja otit sen vastaan, tarkkaa sitä ja tee parannus. Ellet ole hereillä, minä tulen kuin varas, yllätän sinut hetkellä, jota et aavista.
    Muutamia sinulla sentään on Sardeksessa, jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan. He saavat käyskennellä minun seurassani valkeissa vaatteissa; he ovat sen arvoisia. Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä.
    Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.»

Evankeliumi

Luuk. 19: 41-48

Kun Jeesus tuli lähemmäksi ja näki kaupungin, hän puhkesi itkuun sen tähden ja sanoi:»Kunpa sinäkin tänä päivänä ymmärtäisit, missä turvasi on! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi kätketty. Vielä tulet näkemään ajan, jolloin viholliset rakentavat ympärillesi vallin, saartavat sinut ja käyvät kimppuusi joka puolelta. He murskaavat maan tasalle sinut ja sinun asukkaasi. Sinuun ei jätetä kiveä kiven päälle, koska et tajunnut etsikkoaikaasi.»
    Jeesus meni temppeliin ja alkoi ajaa ulos niitä, jotka siellä kävivät kauppaa. Hän sanoi heille: »On kirjoitettu: ’Minun huoneeni on oleva rukouksen huone.’ Mutta te olette tehneet siitä rosvojen luolan.»
    Hän opetti sitten joka päivä temppelissä. Ylipapit, lainopettajat ja muut kansan johtomiehet miettivät, miten raivaisivat hänet pois tieltä. He eivät kuitenkaan keksineet, mitä tehdä, sillä koko kansa oli jatkuvasti Jeesuksen ympärillä kuuntelemassa häntä.
                                       
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #19 : 03.08.13 - klo:20:22 »
Gal. 6:

7 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
8 Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää.
9 Ja kun hyvää teemme, älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tullen niittää, jos emme väsy.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #20 : 10.08.13 - klo:08:38 »
                  12. sunnuntai helluntaista

Itsensä tutkiminen

Jumalan sana neuvoo meitä arvioimaan itseämme ja elämäntapaamme. Oikea itsensä tunteminen näkyy nöyryytenä ottaa vastaan armo yksin Jumalan lahjana. Itseriittoisuus vääristää ihmisen todellisuudentajun. Hän kuvittelee pystyvänsä täyttämään Jumalan tahdon omin neuvoin.

Ensimmäinen lukukappale

Sananl. 28: 13-14

Joka rikkomuksensa salaa, ei menesty,
joka ne tunnustaa ja hylkää, saa armon.
Hyvin käy sen, joka tuntee pyhää pelkoa,
tuhoon kulkee se, joka kovettaa sydämensä.

TAI

5. Moos. 9: 1-6

»Kuulkaa, israelilaiset! Te olette nyt lähdössä Jordanin yli kukistamaan kansoja, jotka ovat teitä suurempia ja mahtavampia ja joiden suurten kaupunkien muurit hipovat taivasta. Siellä asuu, niin kuin tiedätte, anakilaisten monilukuinen ja kookas kansa, josta olette kuulleet sanottavan: ’Kuka voisikaan vastustaa anakilaisia!’ Mutta nyt te saatte nähdä, että Herra, teidän Jumalanne, itse kulkee teidän edellänne polttavana tulena. Hän lannistaa ja kukistaa heidät, niin että voitte lyhyessä ajassa hävittää heidät tieltänne ja tuhota heidät, kuten Herra on teille luvannut. Kun Herra, teidän Jumalanne, karkottaa heidät teidän tieltänne, älkää ajatelko, että Herra on teidän omien ansioittenne tähden tuonut teidät tänne ja antanut teille tämän maan. Ei, vaan Herra hävittää nämä kansat teidän tieltänne niiden pahuuden tähden. Ette te oman kuuliaisuutenne ja rehellisyytenne ansiosta pääse ottamaan haltuunne niiden maita, vaan Herra, teidän Jumalanne, hävittää nämä kansat teidän tieltänne niiden pahuuden tähden ja täyttääkseen lupauksensa, jonka hän valalla vannoen on antanut teidän esi-isillenne Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille. Painakaa siis mieleenne, ettei Herra, teidän Jumalanne, anna tätä hyvää maata teille teidän kuuliaisuutenne takia, sillä te olette uppiniskainen kansa.»

Toinen lukukappale

Room. 3: 21-28 (29-31)

Jumala on laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat. Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi. Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa. Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta, mutta nyt meidän aikanamme hän osoittaa vanhurskautensa: hän on itse vanhurskas ja tekee vanhurskaaksi sen, joka uskoo Jeesukseen.
    Onko siis syytä kerskailuun? Siltä on pohja pudonnut pois. Mikä laki on saanut tämän aikaan? Sekö, joka vaatii tekoja? Ei, vaan uskon laki. Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja. (Vai onko Jumala pelkästään juutalaisten Jumala? Eikö hän ole myös muiden kansojen Jumala? On toki, kun kerran Jumala on yksi ja ainoa. Hän tekee ympärileikatut vanhurskaiksi, jos he uskovat, ja ympärileikkaamattomat, kun he uskovat. Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.)

Evankeliumi

Luuk. 18: 9-14

Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen:
    »Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: ’Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.’ Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: ’Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!
    Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.»
                    
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #21 : 10.08.13 - klo:10:29 »
Itseriittoisuudesta meillä kait käytetään sanaa omavoimaisuus, samaa asiaa. Tällä hetkellä luen "edestakaisin" Israelin lähtöä Goosenin maakunnasta, veden ylitystä ja erämaavaellusta. Mutta myös Daanin suvun elämistä ahtaalla, tappeluherkällä alueellaan Jerusalemista länteen solien suulla ja lopulta muuttoa Hermonin rinteille pohjoiseen. Ei ole Uutta Testamenttia ilman Vanhaa Testamenttia. Uskoni on heikko, luulen siitä johtuvan sen, että kuuntelen mieluummin evankeliumia selitettynä kuin yrittäisin itse ymmärtää lukemalla. Toki luenkin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #22 : 10.08.13 - klo:10:59 »
Joku viisaas huomautti vähän aikaa sitten, että taide kuvaa fariseusta ja publikaania perinteisesti jokseenkin väärin. Fariseus näytetään usein prameissa vaatteissa ja publikaani arkisen harmaissa. Farisealaisuuteen kuului kuitenkin ulkoinen vaatimattomuus ja kieltäytyminen. Publikaanit taas olivat verojen kerääjinä haalineet itselleen omaisuutta ja varmaan antoivat sen näkyäkin.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #23 : 15.08.13 - klo:12:53 »
Efesolaiskirje 4:

29 Mikään rietas puhe älköön suustanne lähtekö, vaan ainoastaan sellainen, mikä on rakentavaista ja tarpeellista ja on mieluista niille, jotka kuulevat.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #24 : 15.08.13 - klo:18:12 »
On kyllä todella haasteellista hiljaisemmallekin äijälle...
Vaarana on kyllä se jos jutustaa vähemmän niin rakentavat sanat jäävät kokonaan sanomatta...
Aika lailla väärä periaate se että "sanon sitten jos on valittamista" ja positiivinen jää sanomatta..

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #25 : 15.08.13 - klo:20:14 »
Efesolaiskirje 4:
29 Mikään rietas puhe älköön suustanne lähtekö, vaan ainoastaan sellainen, mikä on rakentavaista ja tarpeellista ja on mieluista niille, jotka kuulevat.
Joissakin tilanteissa rietas puhe tuntuu olevan mieluista niille, jotka kuulevat. Tarpeellisuudesta en tiedä, rakentavaista se tuskin on.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #26 : 17.08.13 - klo:09:17 »
               13. sunnuntai helluntaista


Jeesus, parantajamme

Ihminen on kutsuttu ylistämään Jumalan nimeä. Synti estää meitä tekemästä näin, mutta Jeesus voi antaa meille näkevät silmät, kuulevat korvat ja Jumalan tekoja ylistävän kielen. Jeesuksen teot todistavat hänen rakkaudestaan ja voimastaan auttaa hädässä olevia ihmisiä.

Ensimmäinen lukukappale

2. Moos. 4: 10-12

Mooses sanoi Herralle: »Mutta, Herra, minä en ole koskaan ollut hyvä puhuja enkä ole nytkään, vaikka sinä olet puhunut minulle. Minulla on hidas puhe ja kankea kieli.» Herra sanoi hänelle: »Kuka on antanut ihmiselle suun? Kuka tekee ihmisestä mykän tai kuuron, näkevän tai sokean? Enkö juuri minä, Herra? Mene nyt, minä olen sinun kanssasi, kun puhut, ja neuvon sinulle, mitä sinun tulee sanoa.»

Toinen lukukappale

2. Kor. 3: 4-6


Tällaisen luottamuksen Jumalaan on Kristus saanut meissä aikaan. En tarkoita, että kykenisimme ajattelemaan mitään omin päin, mitään mikä olisi peräisin meistä itsestämme. Meidän kykymme on saatu Jumalalta, ja hän on myös tehnyt meidät kykeneviksi palvelemaan uutta liittoa, jota ei hallitse kirjain vaan Henki. Kirjain näet tuo kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi.

Evankeliumi

Mark. 7: 31-37

Jeesus lähti sitten taas Tyroksen seudulta ja tuli Sidonin ja Dekapoliin alueen kautta Galileanjärvelle. Siellä hänen luokseen tuotiin kuuro mies, joka ei pystynyt kunnolla puhumaan, ja häntä pyydettiin panemaan kätensä miehen päälle. Jeesus otti hänet erilleen väkijoukosta, pani sormensa hänen korviinsa, sylkäisi ja kosketti hänen kieltään. Sitten hän katsahti taivaalle, huokasi ja sanoi kuurolle: »Effata.» Se merkitsee: aukene. Silloin miehen korvat aukenivat ja hänen kielensä vapautui, niin että hän puhui selkeästi.
    Jeesus kielsi ihmisiä kertomasta tästä kenellekään, mutta mitä enemmän hän heitä kielsi, sitä enemmän he levittivät siitä tietoa. Kaikki olivat ylen määrin hämmästyksissään ja sanoivat: »Hyvin hän on kaiken tehnyt. Kuurot hän saa kuulemaan ja mykät puhumaan.»
                                                    
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #27 : 21.08.13 - klo:12:40 »
Ps. 23:

1 Daavidin virsi. Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.
2 Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa.
3 Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden.
4 Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.
5 Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen.
6 Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #28 : 22.08.13 - klo:10:39 »
Kuningas Daavid oli lahjakas henkilö. Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Adonai roe, lo ehsor, jos olen oikein ulkoa oppinut heprealaisilta. Kun saisi pidetyksi mielessään.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #29 : 23.08.13 - klo:20:19 »
Minäkin olen miettinyt sitä huoneenhaltijatarinaa, ja tällä hetkellä pidän taukoa ymmärtämisen kanssa. Yritän taas jatkaa nettiteologiaa, sillä se auttoi minua ja pidän avoimena sitäkin mahdollisuutta, että tuossa olisi tekstinsirpaleiden kopion- kopion- kopioista koottu jotakin suorastaan vaikeasti käännettävää. En kauheasti innostunut eksegetiikasta, mutta kyllä se aputieteenä on tärkeä, ja toivon voivani lukea myös sitä ut-n kreikkaa. Ainakin pidin siitä hyvin paljon. Harmittaa kun ei ehdi kaikkea mitä toivoisi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.