Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 10  (Luettu 29169 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Käytkö kirkossa osa 10
« : 23.10.12 - klo:22:19 »
Jatkoa aiheen yhdeksännessa osassa esitettyyn kysymykseen:

Mutta kertokaapa tietävämmät, miten yleensä pääsi aikoinaan muodostumaan käytäntö, että "normaali" jumalanpalvelus oli ilman ehtoollista?

Erinomainen kysymys! Foorumin teologit hoi, oletteko olleet hereillä kirkkohistorian ja käytännöllisen teologian luennoilla?

Pikainen selvitys paljasti sen verran, että sanajumalanpalvelusten synty meillä on Isak Rothoviuksen ansiota tai syytä, miten sen nyt kukin tahtoo ottaa. Tämä ruotsalaissyntyinen Turun piispa ja luterilaisen ortodoksian keskeinen edustaja Suomessa yksinkertaisti merkittävästi liturgiaa katolisena hapatuksena pidetyistä kuvioista. Jumalanpalveluksen opetuksellinen osuus korostui, saarna nousi hallitsevaan asemaan ja ehtoollista vietettiin vain erityisinä rippipyhinä.
(Heikki Kotila: Liturgian lähteillä. Johdatus jumalanpalveluksen historiaan ja teologiaan. Helsinki 2000.)

Olisi mielenkiintoista tietää, miten laajalla alueella tällainen käytäntö oli voimassa. Oletan, että se oli Ruotsin kirkon yleinen käytäntö, mutta entä saksalaisissa luterilaisissa seurakunnissa? Entä anglikaanit ja reformoidut?

Mt

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #1 : 24.10.12 - klo:04:19 »

   Rothovius edustaa aikaa, jolloin lutherilaisuus oli vielä rakentamassa identiteettiään. Pesäeroa katolisuuteen tuli selkeyttää.
Nykyisellään mennään katolisuudenkin taakse kohti alkukristillisyyttä, josta Viimeinen ehtoollinen nousee merkittäväksi tapahtumaksi. Tieteellisen tutkimuksen edetessä katolisuuskin joutuu tarkentamaan käytäntöjään lähemmäksi ydintä.
Näin me koko kristikuntana kuljemme yhtä jalkaa Jumalan luo.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #2 : 24.10.12 - klo:08:03 »
Minulle nousi kysymykseksi kirkon toiminta sota-olosuhteissa.
Googlasin ja tässä Historia otsakkeen alla on tiivistelmä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkollinen_ty%C3%B6_Suomen_puolustusvoimissa
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #3 : 24.10.12 - klo:13:02 »

Nykyisellään mennään katolisuudenkin taakse kohti alkukristillisyyttä, josta Viimeinen ehtoollinen nousee merkittäväksi tapahtumaksi.


Oli tartuttava tuohon lauseeseen koska tarkoitit varmaan että ehtoollisen järjestämisen määrässä mennään kohti alkukristillisyyttä, muutenhan suunta on täysin päinvastainen. Raamatussa ehtoollisen pyhyyttä on korostettu ja kehotettu erottamaan muusta aterioitsemisesta- niinkuin nykyisin onkin.  Itse en pidä pahana sitä vanhanaikaista kunnioitusta ja itsetutkistelua ennen ehtoollista. Pääasia että sen merkitys omalle kohdalle on kirkastunut -muussa tapauksessa ihminen voi paatua; ainakin vanhan koulukunnan opettajien mukaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #4 : 26.10.12 - klo:14:23 »
Olen vieläkin vanhempaa koulukuntaa... Lutteerus sanoi, että Jumala paaduttaa ihmisen... (mm. Sidotussa ratkaisuvallassa).
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #5 : 26.10.12 - klo:19:05 »
Osassa 9 oli vertailtu sanoja messu ja jumalanpalvelus. Kun aloittelin töitä kirkkoherranvirastossa ja jouduin kirjoittamaan puhtaaksi kirkollisia ilmoituksia paikalliseen lehteen, niin mielestäni ikäviä sanoja olivat ehtoollisjumalanpalvelus sekä sanajumalanpalvelus. Lukivikaisena piti moneen kertaan tavata, että nuo tulisi oikein kirjoitettua.
Kun alettiin käyttää sanaa messu, se helpotti elämääni. Nyt meillä on messuja tai jumalanpalveluksia.
Pyryharakka

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #6 : 28.10.12 - klo:11:03 »
Tv-kirkko tuli Kauhavalta. Onkohan sielläpäin aina noin paljon kirkkokansaa? Kaunis kirkko, saarnakin kelpasi. Tykkään noista pohojalaaaasista.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #7 : 28.10.12 - klo:11:58 »
Tv-kirkko tuli Kauhavalta. Onkohan sielläpäin aina noin paljon kirkkokansaa? Kaunis kirkko, saarnakin kelpasi. Tykkään noista pohojalaaaasista.

Kirkkokansaa on hyvä tulemaan paikalle silloin, kun jumalanpalvelus televisioidaan. En tosin tiedä, mikä on tilanne Kauhavalla. Lieneekö siellä muulloinkin paljon jumalanpalvelukseen osallistujia.

Itse kävin tänään ja aika vähän oli porukkaa paikalla. Hyvin jaksoivat paikalla olevat pikkumuksutkin olla jotakuinkin rauhassa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #8 : 28.10.12 - klo:12:40 »
Kotikirkossa kävin. Väkeä oli kohtalaisen paljon. Nuorisotyöntekijä ja lapsityöntekijä siunattiin virkaansa.
Nuorten kuoro lauloi. Kanttori kulki urkuparven ja alttarialueen välillä tilanteiden mukaan.
Yksi virsi laulettiin ilman säestystä siten että kanttori kuljeskeli kirkkosalin käytävillä ja muutamat
rohkeimmat yhdyttiin reippaasti veisaamiseen.
Kirkkokahvit vielä päätteeksi. Lähteissäni läimäytin erästä tuttua olalle ja toivotin onnea vaaleihin, hän
kiitti ja iski silmää, nyt ei voi enää muuta kuin jännittää ja odottaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #10 : 28.10.12 - klo:12:55 »
Ok. Netin tv-ohjelmaopas Telkun sivuilla mainittiin vain Kauhavan kirkko.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #11 : 28.10.12 - klo:14:15 »
Olimme Paavalin kirkossa. Siellä oli Herättäjän kirkkopyhä ja herännäisnuorten kuoro avusti. Samulilla oli loistava saarna, joten kiitos niistä. Kirkon jälkeen oli seurat ja tupa täynnä. Lisää tällaista.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #12 : 28.10.12 - klo:14:41 »
Olin kesällä Paavalin kirkosa Leonin kastetilausuudessa. Siellä on myös Noel, joka viettää tänään 2-vuotissynttäreitään, kastettu.
Mukavan tuntuinen krkko. Hyvät seurakuntasailit.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #13 : 28.10.12 - klo:14:51 »
Tänään en käynyt kirkossa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #14 : 29.10.12 - klo:14:37 »
Minulla oli Israelin matkalla aika vaikea tilanne. Siellä pidettiin messu lauantaina puutarhahaudalla eli Gordonin Golgatalla, ja tiesin, etten tahdo enkä voi nyt osallistua.  Joskus, tosin hyvin harvoin, niin käy.  Jokin asia on saattanut olla liikaa, tai sitten moni asia yhdessä.  Olin sanonut siitä matkanjohtajalle edellisenä iltana, ja koska pidän tapanani puhua vain mitä tarkoitan ja tarkoittaa mitä puhun, tarkoitin nytkin. Vaikka ryhmän tai matkanjohtajan tai papin takia pitäisi, en vain voinut mennä.    Minulla on itseni kanssa hyvä ja levollinen olo ratkaisusta, mutta kuinka saada se käsitetyksi?

Minulla oli aika kurja oiretilanne, ja olisin mieluiten lähtenyt vähän edellä kotiin ja olisin tullut, mutta oli sapatti jo perjantaina, ja se on siellä vähän eri asia kuin pyhät täällä sunnuntaisin. 

On aika mahdoton selittää sitä, sillä minulla, kun homma hankaloituu, sanat katoavat tyyliin tiedän että tämä on pöytä, mutta mikä pahus se sana oli jolla sitä nimitettiin?  Tietysti ei pitäisi matkustaakaan, ja turvallisinta on matkustaa yksin - vielä minä riitelen lääkäriltäni siihen luvan.  Tähän asti on ollut diilinä että noudatan ohjeita.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.