Kirjoittaja Aihe: Pyhä  (Luettu 15523 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Pyhä
« Vastaus #45 : 02.06.11 - klo:13:09 »
Tämä päivä on pyhä. Se on sitä ihan erityisellä tavalla, koska tänään ei ole sunnuntai.

Kun pohdimme aamupalalla, mennäkö kirkkoon vai ei, niin puoliso vastasi: "Voishan sitä mennä kirkkoon, niin sen jälkeen voi sitten mennäkin hommiin."
Vähän saman kaltainen ajatus oli itselläni. Kun töissä käyvänä ja iltaisinkin sitä ja tätä harrastavana, jää kotityöt pitkälti rästiin, olin ajatellut ikkunanpesua. No, pyhä on pyhä. Siispä ainakin osa päivästä pyhitetään. Siihen pyhittämiseen minulle kuuluu jumalanpalvelukseen osallistuminen, radiosta kuuntelu tai itsenäinen hartaushetki. Siihen kuuluu myös pyhävaatteet ja pyhäruoka. Siis pyhisin ei olla verkkareissa kuin mahdollisen lenkkeilyn ajan. Samoin ruoka tehdään vähän paremmin ja jälkiruoka kuuluu pyhään.
Nämä ruoka ja vaatetus on sellaisia kotoa opittuja asioita, vaikkei meillä tavattu kirkossa käydä eikä muutakaan hengellisyyttä harrastaa.
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pyhä
« Vastaus #46 : 02.06.11 - klo:13:10 »
Minäkin olen joskus arkaillut jotain vanhaa ketjua enkä ole uskaltanut jatkaa siihen tuon Maunon mainitseman huomautuksen vuoksi. Hyvä tietää, että niitä voi ihan huoletta ottaa esiin.

Minäkin kävin tänään kirkossa ja niin moni asia tuntui hyvälle. Ensinnäkin pyhäpäivä tuntuu pyhälle varsinkin silloin, kun käy kirkossa. Mielessäni kävin läpi kirkossa tosi monta asiaa, joista olen kiitollinen. Suntio oli laittanut kaiken niin kauniiksi, kanttori oli paneutunut tehtäväänsä ja hoiti osuutensa hienosti (mm. paneutunut tapansa mukaan virsien säestykseen), pappi oli valmistanut saarnansa hyvin ja seurakunnan työntekijä tullut tapansa mukaan kirkkoon.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Pyhä
« Vastaus #47 : 02.06.11 - klo:15:37 »
Kirkossa oli ryhmä kansallispukuisia helkanuoria palvelemassa seurakuntaa. Lukivat tekstit ja keräsivät kolehdin. Saarnaaja kertoi helatorstain perinteistä ja helkavirsistä. Juhla sai näin tunteen jatkuvuudesta. Kun sääkin tuki saarnan sisältöä, olisi kaikki ollut liiankin täydellistä. Onneksi pätkivä äänentoisto palautti meidät todellisuuteen ja tähän päivään. Pyhyys ei siinäkään särkynyt.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pyhä
« Vastaus #48 : 02.06.11 - klo:21:15 »
Tähän tuli erehdyksessä Leenan kirkkomatka. Siirsin sen, mutta jos en kirjota tähän se palautuu. Olen näissä aika surkee.
« Viimeksi muokattu: 02.06.11 - klo:21:19 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pyhä
« Vastaus #49 : 03.06.11 - klo:11:48 »
En ole lukenut kaikkia tästä ketjusta - pitäisi aina - mutta psykoanalyyttisessa mikälie hän onkin - "pyhä" on muistaakseni "lähestyminen kielletty"  tabu". Jokin, jonka edessä tulee kääntää katseensa, johon ei saa kajota ja niinpoispäin. Jokin "noli me tangere" - ajatus liittyy siihen siis. Oli pitkään mielessäåni että mainitsen, ja nyt on lopetettava, tai makuuhuoneesta ei koskaan tulekaan siivottua.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Pyhä
« Vastaus #50 : 03.06.11 - klo:17:20 »
Psykoanalyysissä on tietty juutalainen juonteensa. Tuo kuulostaakin melko vanhatestamentilliselta. Minä olen mieltänyt kastraatiopelot ja peniskateudet ympärileikkauksesta lähteviksi eikä ihmisyydestä yleensä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pyhä
« Vastaus #51 : 03.06.11 - klo:19:41 »
Psykoanalyysissä on tietty juutalainen juonteensa. Tuo kuulostaakin melko vanhatestamentilliselta. Minä olen mieltänyt kastraatiopelot ja peniskateudet ympärileikkauksesta lähteviksi eikä ihmisyydestä yleensä.
Freud ei koskaan siitä päässyt. Ja on toisaalta kastraatiopelon ratkaisu hän sanoisi: Saat viipaleen, minä pidän loput.

Mutta ei se lorua ole. Yllätyin kun pääsin livenä seuraamaan lasten keskustelua tuoreiltansa...    Oli juttu täysin tietämättömänä kuunnella, kuinka kolme varttuvaa nuorta naista käsitteli keskenään teemaa perheeseen syntyi pikkuveli.  Makailtiin matolla piirtelemässä, kun ne kysyivät mitä eroa siinä on... sanoin etten oikein tiedä...  he ovat tottuneet tyhmään tätiinsä...    esikoinen iski oitis kyseiseen ruumiinosaan, eikä se tottavie ollut neutraali kommentti!  Hän lopetti piirtämisen kokonaan, kun puolitoista vuotta nuorempi taas huusi, että on onpas!  Hänellä on ainakin!  Lopulta vain minä ja pienin tyyninä tuhersimme...   ja olihan lopulta, ennen epätoivoa, kerrottava, mitä sitten pikkuveljellä ei ole, mutta tyttöjen ilo veljestä oli alkuun hieman ambivalenttia.
EWn usko että tämä on off-topics, sillä tabu on myös privates, ja juuri ruumiillisuuden ymmärtäjänä Freud hakkaa kyllä ei-juutalaisen mennen tullen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pyhä
« Vastaus #52 : 05.06.11 - klo:07:05 »
Sai eilen lahjaksi kirjasen Puhetta Pyhästä (2010), jonka ovat toimittaneet Jaakko Heinimäki ja Hilkka Olkinuora. Siinä Pyhä on käsitelty Pyhästä aamupuurosta Pyhään yöhön asti. Suosittelen.
Acta, non verba.