Kirjoittaja Aihe: karismaattisuus körttiläisyydessä  (Luettu 44893 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #105 : 16.03.13 - klo:09:13 »
Pieni lisäys vielä äskeiseen:  Minusta kyllä voidaan sallia erilaisia tapoja viettää messua, vaikka sitten "Dance-messua" tms. Ei tanssissa ole mitään pahaa. Eikä muutenkaan ole lähtökohtaisesti pahuutta viettää jumalanpalvelusta eri tavalla kuin menneet sukupolvet ovat viettäneet. Nykyajan nuoret karkotetaan sillä jos nyörit vedetään niin tiukalle ettei pysty hengittämään.  Kunhan sisältö pysyy oikeassa asiassa eikä mennä vääriin oppeihin kuten pietismi, karismaattisuus, yltiöliberaalisuus tai suorituskristillisyys.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #106 : 16.03.13 - klo:09:21 »
.... pietismi, karismaattisuus, yltiöliberaalisuus tai suorituskristillisyys....
kirjanoppinut "ylivalistunut saarnaaja", "humaltunut" körttiläisyydestä kirjallisuudesta ja uskoo olevansa körttien , körtti  :icon_wink:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #107 : 16.03.13 - klo:10:04 »
Mikäli tuo tarkoitti minua niin johan oli ilkeästi ja v-mäisesti kirjoitettu. Ja vielä pieni korjaus lisäksi: en ole koskaan edes mieltänyt olevani körttiläinen. Tuo körttiläinen itseriittoisuus joka kuvittelee kaikkien muidenkin haluavan olla körttejä, -on välistä aika etovaa jos suoraan sanon.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #108 : 16.03.13 - klo:10:06 »
Minulla on niin rohkea mielipide musiikkiasiaan että uskallankohan sitä tähän julkaista, se on myös omaa kokemusta. Julkaisenpa kuitenkin ja juoksen sen jälkeen karkuun:

Uskon että nuoretkin voi saada kiinnostumaan vanhoista/ei niin vanhoista virsistä, kun hengellinen kiinnostus sanan kautta herää. Eli sana tärkeämpi, musiikki vasta sitten. Minulle kävi niin, en ollut koskaan perustanut virsien päälle ennenkuin hengelliset asiat alkoivat tulla omakohtaisiksi. Vaikka uskovassa perheessä virsien ympäröimänä olen kasvanutkin. Ei ne kolahtaneet. Ehkä se on melko epätodennäköistä, mutta ei mahdotonta.

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #109 : 16.03.13 - klo:10:25 »
Mikäli tuo tarkoitti minua niin johan oli ilkeästi ja v-mäisesti kirjoitettu. Ja vielä pieni korjaus lisäksi: en ole koskaan edes mieltänyt olevani körttiläinen. Tuo körttiläinen itseriittoisuus joka kuvittelee kaikkien muidenkin haluavan olla körttejä, -on välistä aika etovaa jos suoraan sanon.
Sinähän olet kuin minä. Kaikki lausunnot kohdistuvat minä / minua kohti  :icon_wink:

eikä mennä vääriin oppeihin kuten pietismi, karismaattisuus, yltiöliberaalisuus tai suorituskristillisyys.
Lainaus
kirjanoppinut "ylivalistunut saarnaaja", "humaltunut" körttiläisyydestä kirjallisuudesta ja uskoo olevansa körttien , körtti  :icon_wink:
ps. "Tölikkäläinen" jatkoi luetteloasi eikä kohdistanut Sinuun nimimerkki "Jampeen". Jos ymmärsit väärin en voi sille mitään, enkä näin ollen koe että minä olisin velvollinen pyytämään anteeksi tai edes pahoittelemaan.
V-m... kuulostaa aika pahalta aikuisten ihmisten vuorovaikutuksessa.
« Viimeksi muokattu: 16.03.13 - klo:10:30 kirjoittanut Töölöläinen »

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #110 : 16.03.13 - klo:10:49 »
Lainaus
Pieni lisäys vielä äskeiseen:  Minusta kyllä voidaan sallia erilaisia tapoja viettää messua, vaikka sitten "Dance-messua" tms. Ei tanssissa ole mitään pahaa. Eikä muutenkaan ole lähtökohtaisesti pahuutta viettää jumalanpalvelusta eri tavalla kuin menneet sukupolvet ovat viettäneet. Nykyajan nuoret karkotetaan sillä jos nyörit vedetään niin tiukalle ettei pysty hengittämään.  Kunhan sisältö pysyy oikeassa asiassa eikä mennä vääriin oppeihin kuten pietismi, karismaattisuus, yltiöliberaalisuus tai suorituskristillisyys.

Viisaita ajatuksia.
Näinhän se on, että ihminen voi ilmentää Sisäistä monella erilaisella ulkoisella Muodolla.

Jokainen yhteisö määrittää itse omat rajansa, mikä on sopivaa heille.
Herra armahda.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #111 : 16.03.13 - klo:13:12 »
Minulla on niin rohkea mielipide musiikkiasiaan että uskallankohan sitä tähän julkaista, se on myös omaa kokemusta. Julkaisenpa kuitenkin ja juoksen sen jälkeen karkuun:

Uskon että nuoretkin voi saada kiinnostumaan vanhoista/ei niin vanhoista virsistä, kun hengellinen kiinnostus sanan kautta herää. Eli sana tärkeämpi, musiikki vasta sitten. Minulle kävi niin, en ollut koskaan perustanut virsien päälle ennenkuin hengelliset asiat alkoivat tulla omakohtaisiksi. Vaikka uskovassa perheessä virsien ympäröimänä olen kasvanutkin. Ei ne kolahtaneet. Ehkä se on melko epätodennäköistä, mutta ei mahdotonta.

Jos tämän lausunnon jälkeen on juostava karkuun, teen mansipaanille seuraa.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #112 : 16.03.13 - klo:13:25 »
Mistähän sekin johtuu, että jokin musiikki kolahtaa toinen taas ei?
Ihan kuin sisällä sielussa olisi vastaanotin, resonanssiseinä, joka vastaanottaa vain tietyntaajuista säveltä ja rytmiä.


Herra armahda.

myyrä

  • Vieras
Vs: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #113 : 16.03.13 - klo:13:38 »
Mistähän sekin johtuu, että jokin musiikki kolahtaa toinen taas ei?




Mistähän se taas johtuu, että pitää kaikenlaisesta musiikista?  :icon_eek: Mulle kolisee lähes kaikki.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #114 : 16.03.13 - klo:13:49 »
Mistähän se taas johtuu, että pitää kaikenlaisesta musiikista?  :icon_eek: Mulle kolisee lähes kaikki.
Myyrä, ihan samaa voin sanoa musiikin kaikkiruokaisuudesta omalla kohdallani, kyllähän sellaiseenkin
olen törmännyt mikä tökkii pahasti...mutta harvassa on.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #115 : 16.03.13 - klo:14:21 »
Jos tämän lausunnon jälkeen on juostava karkuun, teen mansipaanille seuraa.


:)  Saattaa olla ettei tarvikaan paeta, ainakaan juosten.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #116 : 16.03.13 - klo:14:42 »
Myyrä, ihan samaa voin sanoa musiikin kaikkiruokaisuudesta omalla kohdallani, kyllähän sellaiseenkin
olen törmännyt mikä tökkii pahasti...mutta harvassa on.





Olen kaikkiruokainen musiikin suhteen... mutta mitä tämä suomalainen iskelmämusiikki on???
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #117 : 16.03.13 - klo:14:57 »
Sinähän olet kuin minä. Kaikki lausunnot kohdistuvat minä / minua kohti  :icon_wink:

Sovita tuo itseesi jos mieli tekee mutta älä minuun koska en todellakaan ajattele noin.



Lainaus
ps. "Tölikkäläinen" jatkoi luetteloasi eikä kohdistanut Sinuun nimimerkki "Jampeen". Jos ymmärsit väärin en voi sille mitään, enkä näin ollen koe että minä olisin velvollinen pyytämään anteeksi tai edes pahoittelemaan.
V-m... kuulostaa aika pahalta aikuisten ihmisten vuorovaikutuksessa.

No, kaikin mokomin, mutta jos et ollut tarkoittanut minua, niin ainakin tosi ultratökerösti siinä tapauksessa kirjailit kyseisen leikkaa-liimaa koontisi, koska juuri mihinkään muuhun johtopäätökseen siitä ei voi tulla.  Mutta tämä tästä, minun osaltani.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #118 : 16.03.13 - klo:17:55 »
Sovita tuo itseesi jos mieli tekee mutta älä minuun koska en todellakaan ajattele noin.

No, kaikin mokomin, mutta jos et ollut tarkoittanut minua, niin ainakin tosi ultratökerösti siinä tapauksessa kirjailit kyseisen leikkaa-liimaa koontisi, koska juuri mihinkään muuhun johtopäätökseen siitä ei voi tulla.  Mutta tämä tästä, minun osaltani.
Mitähän tästä pitäisi päätellä?

Aivan...minun on parempi jättää vastaamatta ja keskittyä heikko uskoisena, tietämättömänä, sosiaalisien taitojen puuteen omaamaavana, itsekeskeisenä ihmisenä vai itseeeni.

ps.Ei varmaan tekisi pahitteeksi kenellekään ihmiselle välillä keskitty hieman myös itseensä. Vanha sanonta sanoo"Kun katsoo...."




« Viimeksi muokattu: 16.03.13 - klo:18:06 kirjoittanut Töölöläinen »

myyrä

  • Vieras
Vs: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #119 : 19.03.13 - klo:18:23 »
Kirkossa veisattiin virsiä vuoteen 1986 saakka, jolloin otettiin käyttöön nykyinen virsikirja. Kanttorit kailottivat suureen ääneen, että nyt meidän täytyy alkaa laulaa virsiä. Laulaminen tarkoitti tempon nopeutumista ja jotkut kanttorit menivät siinä äärimmäisyyksiin. Osa porukasta lauloi aivan sinisenä, kun ei ehtinyt vetää henkeä urkurin säestyksen tahdissa. Veisaamisesta tuli vanhanaikaista (hidasta) ja laulaminen oli paljon hienompaa. Ainahan meille on uskoteltu, että kaikki uusi on paljon hienompaa kuin entinen.

Professori Ilmari Krohn kertoi neuvoneensa nuorta urkuria, joka valitti, että seurakunta veisaa säkeistön jäljessä, vaikka hän kuinka sitä soitollaan hoputtaa, seuraavaan tapaan:
 -Sitä pitää opettaa niin kuin laiskaa hevosta. Ei heti täyteen raviin.