Kirjoittaja Aihe: Jerusalem - erään "tutkimuksen" lopputulema.  (Luettu 3953 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Jerusalem - erään "tutkimuksen" lopputulema.
« : 10.07.13 - klo:14:43 »
Luen Raamattua ominpäin. Israelin ystävänä tietysti enemmän VT:n puolelta, koska Raamatun historia on Israelin kansan historiaa. Matkoillani ylös Jerusalemiin olen saanut päähänpinttymän selvittää, missä kohdassa Jerusalem ensimmäisenä Raamatussa mainitaan.
Jerusalemhan on korkealla vuorimaassa. Vedet virtaavat wadeja myöten itään ja länteen. Jerusalemissa on tänään nähtävissä kaksi laaksoa, Kidronin laakso auringon nousun puolella ja Hinnomin laakso etelän puolella kiertäen lännen kautta Vanhaa kaupunkia . Entisenä aikana on ollut myös keskellä kaupunkia ns Tyropoionin laakso, mutta se on täyttynyt rauniosorasta niin, että ei sitä käytännössä enää erota. Kidronin laakso on myös täyttynyt rauniosoralla niin, että sen pohjalla on yli kymmenen metriä soraa ja samalla veden virtauspaikka on siirtynyt itäänpäin. Arkeologisia kaivauksia ajatellen tämä rauniosorapatja on hyvä menneisyyden taltiopaikka. Siellä on monenlaisia onkaloita ja tunneleita löydettävissä, jos vain on oikeus kaivauksiin.
Tämän päivän turisti helposti erehtyy luulemaan näkemäänsä vanhan kaupungin muurikompleksia vaikka Jeesuksen aikaiseksi, mutta niin ei ole. Nykyiset muurit on rakennettu Turkin ottomaanihallinnon aikana, ehkä 1500-luvulla. Daavid ja Salomohan Jerusalemin kunnian nostivat. Daavid valtasi kaupungin jebusilaisilta ja Salomo rakensi temppelin. Ollaan ajassa 1000 - 922 e.Kr. Daavidin aikainen Jerusalem on etelän puolella nykyisestä muurista, ns Oofel-kummulla ja se tunnettiin nimellä Millo. Nykyinen muslimien Kalliomoskeija sijaitsee paikalla, mihin temppeli Salomon aikana rakennettiin.  Daavid osti jebusilaiselta Araunalta puimatantereen ja teki siihen uhripaikan. Mm 2 Sam.24:1-25 ja 1 Aikak. 22.1. Paikka on sama, jossa Aabrahamin tuli Iisakkinsa uhrata, Moorian maassa, 1 Mooses 22.2. Tällä tavalla Israelin kantaisä voidaan sitoa Jerusalemiin. Mutta on vielä vanhempikin tieto, se liittyy ns Kedorlaomerin sotaretken jälkivaiheisiin 1 Mooses 14. luku. Siddimin laakson, missä nykyään on Kuolleen meren eteläallas, tappelussa Sodoman kuningas jäi tappiolle, jolloin hänen luonaan asunut Abra(ha)min veljenpoika Loot väkineen joutui vangiksi. Joku renki toi tästä tiedon Abramille ja hän järjesti heti takaa-ajoretken sukulaistensa pelastamiseksi. Retki onnistui ja paluumatkalla Abram kulki Saalemin kuninkaan Melkisedekin maitten kautta. Tässä yhteydessä Melkisedek, Korkeimman pappi, tarjosi hyvää hyvyyttään Abramille leipää ja viiniä ja siunasi Abramin. Vastaavasti Abram tunnusti Saalemin kuninkaan korkean aseman ja maksoi kymmenykset kaikesta (sotasaalistako). Saalem on vanhastaan tunnettu Jerusalemin nimi, samoinkuin läntiselle harjanteelle rakennettu vanhan kaupunginosan nimenä on Siion. Liekköhän lopputulemani oikea? Kaikkia Vanhan testamentin kohtia en ole ylöskirjoittanut. Lisäksi olen nähnyt Jerusalemissa elokuvan, missä näitä asioita käsiteltiin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Jerusalem - erään "tutkimuksen" lopputulema.
« Vastaus #1 : 10.07.13 - klo:16:01 »
Käytän tilaisuutta hyväkseni kun kerroit Jerusalem-tuntemuksestasi.
Olen kauan sitten kuullut raamattutunnilla puhuttavan Hesekiel 47 pohjalta. Siinä temppelin portaiden alta alkaa virrata elävää vettä, muuttaen autiomaan hedelmätarhaksi ja Kuolleen meren kuhisemaan kaloja.
Raamattutunnin pitäjä kertoi että koska Jerusalemissa on hyvin vähän kaivoja, Israel tutkitutti japanilaisilla tiedemiehilla maaperän. Siinä ilmeni että Jerusalem on mannerlaattojen liittymän kohdalla, ja että tähän, että ne erkanevat voisi Hesekielin saama näky perustua.
Luvussa on monia paikannimiä. Onko sinulla niistä kerrottavaa ?

Hesekiel 47:
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Hes.47.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Jerusalem - erään "tutkimuksen" lopputulema.
« Vastaus #2 : 10.07.13 - klo:19:33 »
Ei saa kysyä vaikeata. Olen taviskörtti.
Minulla on tuohon asiaan yksi lähestymistie: Sakarjan profetiassa 14.luku. Jumala seisoo Öljymäellä kahareisin ja maa halkeaa...Sitten siinä on kiinnostava viittaus kuningas Ussian päiviin ja maanjäristykseen sekä valottomuuteen. Ussia oli kuninkaana Juudassa 767-740 e.Kr. Hänen ajalle on merkitty auringonpimennys 15.6.763 Assyriassa Bur-Sagale-vuonna. Älä vaan kysy, en varmasti osaa vastata. Mannerlaatat ovat ok tieto, Suolameri on osa pitkää hautavajoamaa. En ole taitava selailemaan netissä tietoja. Minulla on muistikuva, että Seppos olisi viime talvena jostain maanjäristys?listasta katsonut, että onko em vuosille rekisteröity havaittava maanjäristys. Jos olisi, olisimme hyvällä jäljellä. Olen myös lukenut profetian jostain, en nyt muista missä, että Suolameri tulisi kalaisaksi. Pitänee lukea Hesekieliä uudellen.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Jerusalem - erään "tutkimuksen" lopputulema.
« Vastaus #3 : 11.07.13 - klo:07:19 »
Vastauksessani on puutteellinen viittaus paikannimiin. Nopeimmin ne löytyy googlesta, milloin suomeksi milloin englanniksi. Raamatun nimiähän ne ovat, mutta kaikkia ei löydy tämän päivän kartasta.