Kirjoittaja Aihe: tie uuteen...  (Luettu 12677 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: tie uuteen...
« Vastaus #30 : 20.02.14 - klo:10:07 »
Toivon että myös körttiläisyyden linjaukset löytyvät Raamatusta.
Kaikissa herätysliikkeissä tarvitaan uudistumista ja herätystä, yhteisön tasolla, mikä lähtee liikkeelle
yksilöiden heräämisestä.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: tie uuteen...
« Vastaus #31 : 20.02.14 - klo:18:30 »
Körttiläisyyden loppu on lähellä!

Myyräntyötä, myyräntyötä!

Mt

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: tie uuteen...
« Vastaus #32 : 20.02.14 - klo:18:56 »

  Tule, Myyrä, rohkeasti kolostasi, L A P U A N herättäjäjuhlille ensi kesänä. Uskon, että yks sun toinen haluaa tarjota siellä sinulle kahvit. Ja pullaa. Lapualla on myös vasemmistoa, parahin Myyrä! Jos haluat etsiä punaisen Lapuan tukikohtia, niin käyhän Saarenkankaalla, Ritamäellä ja Haapakoskella. Demari-Mörtti lähtee taatusti ja tasan tarkkaan sinulle oppaaksi. Minulla on muuten tekeillä juttu - myönteinen - Lapuan vasemmistolaisuudesta. Joten Myyrä, pidä aatteesi - mutta älä Siionin virsiä lakkaa veisaamasta, ethän?! :kahvi:

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Vs: tie uuteen...
« Vastaus #33 : 20.02.14 - klo:22:03 »
Käyn täällä joskus enää kiusallani. Körtiläisyyttä inhoan ja vihaan nykyisin sydämeni pohjasta ja samoin körttiläisiä. Kiitos siitä joillekin tälle foorumille kirjoittaville, lähinnä eteläpohjalaisille ja heitä nuoleskeleville. Pyhitänkin loppuelämäni taisteluun körttiläisyyttä vastaan muilla foorumeilla.

Körttiläisyyden loppu on lähellä!
Jánoz Pilinszkyn runo:

Itselleni
Uskalla olla yksinäinen,
Minä pidän silmällä sinua,
Kypsyköön kohtalo sisälläsi
eikä tähtien armoilla.

Kahden valppaan kulmansa välissä
hartiasi vavahtaa:
tiedän, olet suurempi kaikkia meitä,
murhe sinussa leimuaa.

Ole siis raa’alla tavalla kaunis,

Eläinten tavalla ankara,

Kun ne katsovat rohkeasti

Koviin salaisuuksiinsa.
Jonakin yönä, kun itse et tiedä,
kaikki päiväsi kohoavat

Sinussa lauluna korkeuteen,
vuotesi kuolemattomat:

jonakin iltana olet poissa,
turhaan sinua kysellään
itkien ovellasi. Vain minä näen
sinut. Tai en minäkään.
http://www.youtube.com/watch?v=0Yhpqr7Fwsc
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: tie uuteen...
« Vastaus #34 : 20.02.14 - klo:22:31 »
Uhkailu ei kuulu körttiläisyyteen. Ehkä se kuuluu uuteen ajattelumaailmaasi. Onnea ja menestystä sinulle elämässä.
PS: Täältä poistutaan vaikenemalla omatoimisesti eikä anneta vanhan suolan janottaa.

Omasta kokemuksesta tiedän, että jos kokee kärsineensä vääryyttä ja jos sitten sen lisäksi vielä käsketään vaikenemaan sisällä kaivertavasta asiasta, ei se ole kovin herkullista sille, joka vääryyttä kokee kärsineen.
Körttifoorumi ei toki ole ainut paikka, jossa väärin kohdelleita yritetään saada eri tavoin vaikenemaan. Niitä taikkoja saattaa olla liian paljon.
Lyhyellä tähtäimellä yhteisöt, jotka vaientavat ihmisiä, kyllä pysyy pystyssä, mutta pitkällä tähtäimellä veikkaan, että yhteisö kaatuu, kutistuu, mikäli se ei pääse eroon ihmisten vaientamisesta.

Eri yhteisöjen tulisi ennemminkin suotua keskusteluun myös omista vioistaan ja pyrkiä kehittymään sitä kautta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: tie uuteen...
« Vastaus #35 : 20.02.14 - klo:22:42 »
Penan ja mt:n yllä esiintuomia ajatuksia komppailen.

Ei minulla mitään sitä vastaan ole, että foorumilla keskustelisi korkeasti oppineita teologeja myös, kunhan nämä teologit ymmärtävät, että heidän oppineisuutensa rajoittuu tietylle asiatiedon saralle (jolla silläkin, kuten millä tahansa tieteenalalla, on eriäviä näkemyksiä), ja kunhan vähemmän oppineet foorumilaiset tämän samaisen rajoituksen myös ymmärtäisivät. Kyllä minuakin kiinnostaisi vaikka tietää, minkälaista se uhrausmeininki noin niinkuin käytännössä Israelissa ja lähialueilla oli jostain kuningas Daavidista ajanlaskumme alkuun; tämän voisi oppinut eksegeetti ehkä pystyä selvittämään?

Mutta jos mennään siihen että kuulkaas nyt, Juntunen sanoo näin, joten näin sen on oltava ja tämä on se meidän linja, niin sitten mennään väärään suuntaan. Siitä huolimatta että ko. Juntusen kanssa varmaan olen monista asioista samaa mieltä.

Käyn täällä joskus enää kiusallani. Körtiläisyyttä inhoan ja vihaan nykyisin sydämeni pohjasta ja samoin körttiläisiä. Kiitos siitä joillekin tälle foorumille kirjoittaville, lähinnä eteläpohjalaisille ja heitä nuoleskeleville. Jos yhdistyksen toimipaikka sijaitsee Kosolankadulla niin kyllä se minulle soittaa jo varoituskelloja. Arvomaailmani on nykyisin selkeästi vasemmistolainen, joten siihen ei uskovaisuudet sovi. Porvarifoorumihan tämä selkeästi on.

Joillekin nyt vain on annettu se raskas osa, että ovat eteläpohjalaisia tai porvareita. Sitä enemmän tarvitsevat anteeksiantamusta ja armoa  :eusa_pray:.

(Jooh, vierastan lapualaisuutta ja kaikenmoista uskon ja isänmaallisuuden sekoittamista (siihen asti, että vieroksun nimeä Suomen evankelis-luterilainen kirkko), mutta ehkä yhdistys tai ainakaan nykyiset toimijat eivät itse ole olleet tuohon kadun nimeämiseen vaikuttamassa, tai hakeutuneet paikalle juuri nimen takia? Tuumin näin entisenä Hinttalankadun asukkina. Miksettä työ savolaeset valttaa  yhistystä ihellenne?)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: tie uuteen...
« Vastaus #36 : 20.02.14 - klo:22:45 »
Edellistä kirjoitustani ei pidä tulkita liian SepposS vastaiseksi.
Hyvin on SeppoS hommiaan hoidellut.
Haluan olla molempien puolella.

En ole lukenut ketjua tai ketjuja riittämiin, mutta näytti Myyrän kirjoituksesta, että hän kokee kärsineensä vääryyttä.
Jos näin on, ymmärrän Myyrää, koska itse olen kokenut samanlaisia asioita ja tiedän, miltä se tuntuu.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: tie uuteen...
« Vastaus #37 : 21.02.14 - klo:09:21 »
Omasta kokemuksesta tiedän, että jos kokee kärsineensä vääryyttä ja jos sitten sen lisäksi vielä käsketään vaikenemaan sisällä kaivertavasta asiasta, ei se ole kovin herkullista sille, joka vääryyttä kokee kärsineen.
Körttifoorumi ei toki ole ainut paikka, jossa väärin kohdelleita yritetään saada eri tavoin vaikenemaan. Niitä taikkoja saattaa olla liian paljon.
Lyhyellä tähtäimellä yhteisöt, jotka vaientavat ihmisiä, kyllä pysyy pystyssä, mutta pitkällä tähtäimellä veikkaan, että yhteisö kaatuu, kutistuu, mikäli se ei pääse eroon ihmisten vaientamisesta.

Eri yhteisöjen tulisi ennemminkin suotua keskusteluun myös omista vioistaan ja pyrkiä kehittymään sitä kautta.

Moi Kyösti
En käskenyt ketään vaikenemaan. Jos olisin ollut sitä mieltä olisin poistanut kirjoituksen kokonaan. Nyt ei ollut kyse vääryyden kokemisesta ja neuvo miten foorumilta poistutaan oli vastaus kirjoittajan pyyntöön erotaa hänet, ei siis mikäään karkotus vaan päinvastoin. Olemme poistaneet yhden henkilön foorumilta muutamaan vuoteen kun mopo ei pysynyt käsissä hänellä, joten sekin epäilys oli turha.
Pyyntö olla mainostamatta poliittisia puolueita on ihan asiaa. Sen sijaan keskustelussa saa mainita puolueet ihan vapaasti.
Terv Seppos
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: tie uuteen...
« Vastaus #38 : 21.02.14 - klo:09:24 »
Seppo, OK.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: tie uuteen...
« Vastaus #39 : 21.02.14 - klo:11:48 »
Kyöstin ehdotus yhteisöjen puuttumiseksi jäsentensä vikoihin ei saa kannatustani.  Etenkään uskonnollisten yhteisöjen en toivoisi toiminan näin. Jumalan edessä omat viat kyllä selviävät, ja Jumalan edessä niistä tehdään parannusta.

Yhdistyksillä on sääntönsä, se on asia erikseen.

Herännäisyydessä on parasta ja vapauttavinta juuri tämä, että opillisesti ei ryhdytä toisten uskoa mestaroimaan. Tähän vanhaan, hyvään tiehen ei tarvita uusia polkuja. Minun mielestäni. ( On aina välillä muistutettava että mielipiteeni ovat omiani, löytöjäni elämän matkalla.)
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: tie uuteen...
« Vastaus #40 : 21.02.14 - klo:11:57 »
Kyöstin ehdotus yhteisöjen puuttumiseksi jäsentensä vikoihin ei saa kannatustani. 


En minäkään sen Kyöstin ehdotusta (kuka lieneekään ja missä lieneekään) kannata, olen nimittän tälläkin foorumilla kirjoitellut juuri päinvastaisia näkemyksiä, kuin tuo jossain oleva kaimani. -:)

Yhteisöjä ei nimittäin kannata minun mielestäni tuollaiseen kehoittaa, koska ne tekevät sen kehoittamatta ja tekevät näkemykseni mukaan monesti silloinkin, kuin niitä kehoitetaan lopettamaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: tie uuteen...
« Vastaus #41 : 21.02.14 - klo:12:03 »
Herännäisyydessä on parasta ja vapauttavinta juuri tämä, että opillisesti ei ryhdytä toisten uskoa mestaroimaan. Tähän vanhaan, hyvään tiehen ei tarvita uusia polkuja. Minun mielestäni. ( On aina välillä muistutettava että mielipiteeni ovat omiani, löytöjäni elämän matkalla.)

Omien kokemuksieni mukaan tähän mestaroimispuoleen törmää niin herännäisyydessä, kuin muuallakin.
Ei ole herännäisyys sen parempi tai huonompi tässä asiassa.
Herännäisyys sopii tietyn tyyppisille ihmisille, jonka sisällä he kokevat vapautta.
Joku toinen liike sopii toiselle, joka kokee sen liikkeen sisällä samaa vapautta.
Jollekulle toiselle herännäisyys on painostavan ahdistava yhteisö, jollekulle toiselle joku toinen paikka on ahdistava ja painostava.
Se, miten itse kukin kinkä tahansa liikkeen kokee, riippuu tämän ihmisen maailmankuvasta.
Kaikki liikkeet kehuvat itseään, vaan kuka tahansa ei sovi mihin tahansa liikeeseen.

On siis hyvä, että meillä on körttiläisyys ja monet muut uskonnolliset liikkeet.
Tämä takaa sen, että mahdollisimman moni voi löytää sen oman kotinsa, jossa voi oman maailmankatsomuksensa kanssa elää siedettävää ja monesti jopa hyvältä tuntuvaa elämää.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: tie uuteen...
« Vastaus #42 : 21.02.14 - klo:12:10 »
Mitä minuun tulee, niin minulle ei tällä hetkellä sovi hengelliseksi kodiksi esim. helluntalaisuus taikka körttiläisyys, vaikka voinkin hyvin käydä molempien liikkeiden tilaisuuksissa ja saada sieltä hyviä rakennusaineita hengelliseen elämääni.
Tällä hetkellä koen kodikseni Kansanlähetyksen/viidesläisyyden.
Se, missä itse nyt viihdyn, ei taasen sovi kaikille, vaan monelle sopii hyvin esim. körttiläisyys tai joku muu liike.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: tie uuteen...
« Vastaus #43 : 21.02.14 - klo:12:22 »
  Otsikosta tie uuteen kyllä tulee mieleen Uusi tie. Tuohon en ainakaan tänään lähde.

Jatkan yleistä analyysiäni.
Kaikissa yhteisöissä on suoraa sekä rivien välissä olevaa naapuriyhteisöjen lievää taikka voimakkaampaa halveerammista.
Elämä näyttää opettavan, että tästä piirteestä ei voi päästä eroon yhteisöissä. On hyvä tiedostaa tämä seikka ja samalla oppia elämään sen kanssa.
Eli molempiin on hyvä pyrkiä: tiedostamiseen ja sen kanssa elämiseen.
Ja tälle seikalle ollaan sokeita yhteisöissä.
Sokeus on sellaista, että omassa yhteisössä sitä ei ole, mutta naapuriyhteisöissä tuon tuostakin arvostellaan meitä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: tie uuteen...
« Vastaus #44 : 21.02.14 - klo:12:40 »
Tulin vielä toteamaan, että mitä tulee Kalistajan kommenttiin, jota lainasin, niin se on tietysti ok ja tietyllä tapaa kuuluu asiaan, ja kaikesta pitää voida puhua. 
Lähinnä haluaisin saada meidät heräämään siihen, että tiedostamme tiettyjä seikkoja, jotka kuuluvat inhimilliseen elämään ja joita emme kuitenkaan kovin helposti huomaa muualla, kuin vain toisuskoisten parissa.