Kirjoittaja Aihe: Ratkaisukristillisyyden punnintaa  (Luettu 46388 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #135 : 26.05.12 - klo:23:55 »
En tiedä liittyykö tähän...
Joskus nuorena uskovana kovasti pohdittiin, lapsikaste vai aikuiskaste?
Pohdiskelun perustana sana: "Joka uskoo ja kastetaan pelastuu"...siis nimenomaan tämä järjestys.


Nuorina tuota paljonkin pohdittiin. Noin siellä suomeksi luki. Joku teologi sanoi sen olevan alkukielestä käännettynä Joka kastettuna uskoo. En osaa tuolla asialla saivarrella, kun en UT-kreikkaa osaa. Onko siitä yksi ainoa oikea käännös vaiko ei??? Herran hallussa olkoon ymmärrykseni.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #136 : 27.05.12 - klo:11:12 »
Pääasia on nähdäkseni siinä, onko meillä Pyhä Henki vai ei. Paavali kirjoittaa Room. 8:9: "Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa." Ei edes kristillinen kaste takaa Hengen saamista (kts. vaikka Ap. t. 8:16), siihen tarvitaan uskossa kuuleminen (kts. Gal. 3:2 ja 5).

Minun korvissani sanalla ratkaisukristillisyys on hieman epämiellyttävä kaiku. Siinä ikäänkuin Jeesus odottaa lakki kourassa meidn päätöstämme hänestä sensijaan että me odottaisimme Hänen päätöstään meistä. Totta kuitenkin on, että Hän on kattanut valmiiksi meille pöydän, ja kutsuu aterialle ja odottaa sen kelpaavan meille.

Mutta on kahdenlaista ratkaisukristillisyyttä, toisessa muut ratkaisevat, toisessa itse ratkaistaan. Kumpi on sitten oikeampaa?                             

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #137 : 27.05.12 - klo:15:21 »
En tiedä liittyykö tähän...
Joskus nuorena uskovana kovasti pohdittiin, lapsikaste vai aikuiskaste?
Pohdiskelun perustana sana: "Joka uskoo ja kastetaan pelastuu"...siis nimenomaan tämä järjestys.


Pidin jo kuudentoista iässä hölynpölynä ja pidän edelleen. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #138 : 27.05.12 - klo:15:29 »
Pääasia on nähdäkseni siinä, onko meillä Pyhä Henki vai ei. Paavali kirjoittaa Room. 8:9: "Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa." Ei edes kristillinen kaste takaa Hengen saamista (kts. vaikka Ap. t. 8:16), siihen tarvitaan uskossa kuuleminen (kts. Gal. 3:2 ja 5).

Minun korvissani sanalla ratkaisukristillisyys on hieman epämiellyttävä kaiku. Siinä ikäänkuin Jeesus odottaa lakki kourassa meidn päätöstämme hänestä sensijaan että me odottaisimme Hänen päätöstään meistä. Totta kuitenkin on, että Hän on kattanut valmiiksi meille pöydän, ja kutsuu aterialle ja odottaa sen kelpaavan meille.

Mutta on kahdenlaista ratkaisukristillisyyttä, toisessa muut ratkaisevat, toisessa itse ratkaistaan. Kumpi on sitten oikeampaa?                              

Jaa. Tiedähäntä. Minua opetettiin riparilla, jotta on vapaantahdonratkaisu, jossa vastataan Jumalan kutsuun nykäisemällä isoosta hihasta. Sen jälkeen täytyi tunnustaa että on tullut uskoon.  Niillä pelastui. Jos siis pysyi uskossa.

Koska ikuisesti muistan miten nykäistyäni ymmärsin ihan itse ettei mihkään "uskoon" voi "tulla", seurasi kolme ikävää vuotta. Kuin sellaisessa pysyy mihin ei olla tultu?  Ja Jeesuksen piti palata taivaan pilvissä pasuunan soidessa ennen lakkiaisia.

Olisko kolmaskin ratkaisu: Jumalan tekemä, omassa voimassaan. Tervetuloa liittyäksenne Hänen kirkkonsa uskoon. Karistakaa, ystävällisesti,  päällimmäiset hiekat jaloistanne, jos eivät ole vallan päälleliimattuja, jotta seuraavilla sukupolvilla on vähemmän lakaistavaa.  Näin uskoo nyt Teerenpelinpolun Trio  :seina: :P :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #139 : 27.05.12 - klo:20:59 »
Koska ikuisesti muistan miten nykäistyäni ymmärsin ihan itse ettei mihkään "uskoon" voi "tulla", seurasi kolme ikävää vuotta. Kuin sellaisessa pysyy mihin ei olla tultu?  Ja Jeesuksen piti palata taivaan pilvissä pasuunan soidessa ennen lakkiaisia.

Olisko kolmaskin ratkaisu: Jumalan tekemä, omassa voimassaan.

Jos jossakin on harhaa, se ei suinkaan tarkoita sitä, että kaikki on harhaa. Mutta tuo "kolmas ratkaisu" ei jostain syystä toimi kaikkien kohdalla. Miksiköhän? Mutta älkää perustelko sitä predestinaatiolla, varsinkaan kahdenkertaisella.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #140 : 29.05.12 - klo:18:10 »
^Mistä sinä tiedät, ettei "kolmas ratkaisu" toimi kaikkien kohdalla?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #141 : 29.05.12 - klo:18:35 »
^Mistä sinä tiedät, ettei "kolmas ratkaisu" toimi kaikkien kohdalla?


 :023:
Mitä muuta odotat?  

Kenenkään pään sisälle et näe.
Jumala oli Kristuksessa, ja sovitti maailman itsensä kanssa.  Ikävintä näissä ratkaisuasioissa on että ne vierottavat ihmisen kirkon uskosta, yhteisestä uskosta, ja painottavat yksilökristillisyyttä ylitse määränsä. On kuin vieraantuisi juuristaan.  Jokainen tuo yhteiseen kirkkoon omat kuprunsa, ja kovin hyvä olisi jos niitä koettaisi oikoa koska täällä on muitakin.  Ja kirkolla tarkoitan nyt sitä kahden vuosituhannen ajan vaeltanutta, monessa langennutta, silti yksinkertaisen sanoman ylösnousemuksesta säilyttänyttä yhteisöä, joka siirtää edelleen perintönään sanomaa Jumalasta.  

Minusta on  :026:  Dosentin vaikutuksesta kai tullut piilokatolinen...   minä uskon kirkon uskoonkin, ja vieläpä luotan...(kun asuu Aaveen kanssa saman katon alla vuosikaudet, ei voi välttyä sen vaikutuksista omaan ajatteluun)  mutta en allianssikristillisyyteen jonka mukaan jokin korkeamman tason uskovaiskristityt, ne hihastanykäisijät, sen kirkon muodostaisivat.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #142 : 30.05.12 - klo:20:22 »
Pohdiskelun perustana sana: "Joka uskoo ja kastetaan pelastuu"...siis nimenomaan tämä järjestys.

Ja-sana on rinnastuskonjunktio, joka vain rinnastaa sanat, ei mitenkään määrää niiden järjestystä. Ja jos määräisikin, niin kaste ja usko ovat toisessa "järjestyksessä" kahdessa raamatunkohdassa (lähetys- ja kastekäsky sekä Joh. 3:5).
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #143 : 31.05.12 - klo:08:27 »
Olen syntinen ihminen. Karismaattisen lehden päätoimittaja radion paneelikeskusteluissa sanoi minua Perkeleeksi. Olin ylpeä siitä. Enhän ole Perkele, mutta Lutherilla on forenssinen vanhurskauttamisoppi, jonka mukaan pinnallisesti ihmisen osuus on Jumalan ja Perkeleen välisen kamppailun tulos. Jeesushan voitti. En ole seurakuntanuori koska siihen aikaan oli ja on nykyäänkin sairasta ratkaisu"kristillistä" työtä. Se on lakia. Armosta ei puhuta. Ihmisen työstä ja saavutuksista puhutaan. En kaipaile karismaattisuutta vaan jumalattoman Armahtajaa.

wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #144 : 31.05.12 - klo:11:28 »
Olen syntinen ihminen. Karismaattisen lehden päätoimittaja radion paneelikeskusteluissa sanoi minua Perkeleeksi. Olin ylpeä siitä. Enhän ole Perkele, mutta Lutherilla on forenssinen vanhurskauttamisoppi, jonka mukaan pinnallisesti ihmisen osuus on Jumalan ja Perkeleen välisen kamppailun tulos. Jeesushan voitti. En ole seurakuntanuori koska siihen aikaan oli ja on nykyäänkin sairasta ratkaisu"kristillistä" työtä. Se on lakia. Armosta ei puhuta. Ihmisen työstä ja saavutuksista puhutaan. En kaipaile karismaattisuutta vaan jumalattoman Armahtajaa.



 :023: :026: :kahvi: !
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ratkaisukristillisyyden punnintaa
« Vastaus #145 : 31.05.12 - klo:11:45 »
Seuraavat ongelmat punnitaan osassa 2
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi