Kirjoittaja Aihe: körtit ja helluntailaisuus  (Luettu 79647 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Re: Hellurei
« Vastaus #15 : 13.04.06 - klo:15:26 »
Lainaus käyttäjältä: "satman1"
No nyt pukkaa päälle ajatus NYT-liitteen kansiaiheesta, josta tarvittaisiin kyllä oma ketjunsa. Sitä ennen luen joka sanan jutusta. Joku ehtii varmaan minua ennen aloittamaan.


Se oli ihan pöyristyttävä juttu! Tyypillistä Nyt-liitteen tyyliä, mutta tällä kertaa rima alitettiin ihan törkeästi. Ensimmäistä kerran pohdin, että mitä ihmettä minä tällaista lehteä tilaan.

Poissa Emerentia

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #16 : 13.04.06 - klo:15:56 »
Minä olen tutustunut liikkeeseen kavereiden kautta, ja oman kokemukseni mukaan se on kyllä niin kaukana juuri körttiläisyydestä kuin olla voi.

Karsastan sitä "me ja muut" -asennetta, jossa ihminen joko on tai ei "ole uskossa". Helluntaiseurakunnat ovat myös erittäin tiiviitä yhteisöjä, joissa vallitsee tiukka kontrolli jäsenten kesken. Minä olin kerran käymässä hellareiden nuortenillassa, jossa toimittettiin alkajaisiksi kierros, jossa kunkin tuli vuorollaan kertoa, "miten nyt menee Jeesuksen kanssa". Kyllä karmaisi; kieltäydyin kunniasta. Armolahjoja ja ylistystä korostetaan minusta liikaa; niiden ei tulisi ainakaan mennä Sanan julistamisen edelle, sanoohan Paavalikin, että ne on tarkoitettu yksin ihmiselle itselleen, tämän omaksi hengelliseksi rakennukseksi. Niissä ylistyskokouksissa, joissa ihmiset - karkeasti ilmaistuna - hyppii ja kiljuu kuin jossain transsissa, mulle on tullut sellainen olo, että ei, ei asu minun Jumalani tällaisessa paikassa. Herää myös väkisinkin kysymys, onko sen armolahjojen korostamisen takana hienoista sensaationhakuisuutta.

Raamattuahan tulkitaan hyvin fundamentalistisesti, eikä kriittiselle keskustelulle minusta jätetä tarpeeksi sijaa. Ryhmäkuri seurakuntayksikön sisällä on nähdäkseni aika kova, eikä eriäville mielipiteille oikein anneta sijaa. Onpahan minullekin sanottu päin naamaa, että "naispappeuden kannattajana sua ei voida pitää uudestisyntyneenä!" (Kaikki helluntailaiset eivät tietenkään näin ajattele, onneksi. Joka liikkeen sisältä löytyy kiihkoilijoita ja avarakatseisempia.)
Lisäksi en itse ole koskaan voinut sietää helluntailaisten amerikkalaisperäistä ylistymusiikkia, mutta tämä nyt tietenkin on vain oma subjektiivinen mielipiteeni - hienoa, että niille, jotka eivät minun laillani löydä omaa juttuaan urkumusiikista ja virsilaulannasta, on jotain muuta, mistä valita.

Positiivisia puolia helluntailaisuudessa ovat Raamatun auktoriteetin korostaminen - on kunnioitettavaa, että sitä todella siellä tutkitaan ja luetaan - sekä tavallaan myös se ehdottomuuden vaatimus. Kirkossa kun joskus hyysätään liikaakin. Ja kriittisistä sanoistani huolimatta ajattelen, että on rikkaus - kunpa vain osaksimme nähdä sen sellaisenakin! -, että kristikunnassa on monenlaisia liikkeitä, sillä yhtä lailla meitä ihmisiä on moneen lähtöön. En missään tapauksessa kyseenalaista, etteikö Kaikkivaltias Jumala voisi toimia helluntailiikkeessä yhtä lailla kuin luterilaisuudessa, katolilaisuudessa tai missä tahansa muualla, jossa Raamattua luetaan Jumalan pyhänä sanana. Kristittyjä tässä kaikki ollaan, ja yhteiseen Jeesukseemme meidän kaikkien tulisikin katsoa eikä itseemme ja toistemme virheisiin.

Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Nuoret ja innokkaamat ovat  sitten eri juttu, mutta kyllä hekin sieltä aikanaan putoavat maan päälle armoa anelemaan.


Toivottavasti näin! Ennen muuta körttiläishenkinen opetus armosta on minun mielestäni jotain, mistä heillä olisi opittavaa. Samoin meillä on toki yhtä jos toista opittavaa heiltä. Surullista jotenkin, miten huonosti ekumenia sit kuitenkin käytännössä toteutuu; ennakkoluulot ääripäiden välillä on aika vahvat.

Poissa TOJ

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #17 : 13.04.06 - klo:17:50 »
Luterilaisten ja helluntailaisten välillä on niin suuria eroja (käsitys sakramenteista), että todellinen yhteys ei tässä maailmanajassa voi koskaan toteutua.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #18 : 13.04.06 - klo:22:33 »
Lainaus käyttäjältä: "TOJ"
Luterilaisten ja helluntailaisten välillä on niin suuria eroja (käsitys sakramenteista), että todellinen yhteys ei tässä maailmanajassa voi koskaan toteutua.


Loppujen lopuksi nämä erot sakramenteista ei yksittäiselle ihmiselle ole kovinkaan merkityksellisiä. Tunnen pari tänä vuonna kirkkoon liittynyttä korkeassa asemassa olevaa hellaria ja muutamia viimevuosina liittynyttä. Heillä on selkeä kanta: kirkko on sentää kirkko ja siellä asiat ovat jossain järjestyksessä. Tämä hellari seurakuntien itsenäisyys syö liikken yhtenäisyyttä ja pohjaa toiminnalta. Nämä tuttuni ovat kaikki laskettavissa liikkeen älykköihin ja maltillisiin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #19 : 14.04.06 - klo:10:21 »
Mulle ei palio merkkaa mihinkä seurakuntahan tai karsinaha kuulutahan. Arvostan ihimistä hänen tekojensa mukahan, kuinka elät ja kohtelet lähimmääsiäsi. Ittellä oli uskovaasen esikuvana naapurin "rivi" helluntailaanen. Hänellä ja sairaalloisella vaimollaan oli 8-lasta, notta palion tuli heirän tontillaan leikittyä ja urheeltua.
Tua vanaha sotaveteraani oli ISÄ lapsilleen, johon voi turvata. Aina oli valamis naapureitaan auttamaan omasta tyätaakastaan hualimatta.
Luattamus Taivaan Isään huakui hänestä.
Lapuan patruunatehtahan tyäntekijänä hän oli räjährys onnettomuuren jäläkehen ensimmääsenä kaivamas uhureja raunioosta, kertoen jäläkehenpäin kuinka oli tuntenut jotain "ropsahtelua" rinnassa, kun kuumentunehet nallit ja hylysyt oli sinkoillu siinä härän ja kaaoksen keskellä.
Jokaanen ihiminen elää tämän yhyren ja ainutkertaasen elämän, jättäen jäläkensä tiällensä hyvässä ja pahassa. :smt083
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa TOJ

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #20 : 14.04.06 - klo:10:45 »
Lainaus
Mörtti-57 Mulle ei palio merkkaa mihinkä seurakuntahan tai karsinaha kuulutahan. Arvostan ihimistä hänen tekojensa mukahan, kuinka elät ja kohtelet lähimmääsiäsi.

Juu, tuo on kyllä totta. Mutta siitä huolimatta en menisi esim. helluntailaisten ehtoollispöytään.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #21 : 14.04.06 - klo:11:25 »
Lainaus käyttäjältä: "TOJ"
Lainaus
Mörtti-57 Mulle ei palio merkkaa mihinkä seurakuntahan tai karsinaha kuulutahan. Arvostan ihimistä hänen tekojensa mukahan, kuinka elät ja kohtelet lähimmääsiäsi.

Juu, tuo on kyllä totta. Mutta siitä huolimatta en menisi esim. helluntailaisten ehtoollispöytään.


Olet kieltämättä ihan oikeassa ja täytyy todeta, että sellaista tilaisuutta tuskin tarjoutuu. Amerikan presbyteerien (Skotlannin kirkko) ehtoollisella olen ollut, kun miniämme kuuluu siihen, mutta emme tunteneet tekevämme mitään väärin. Oli muuten mielenkiintoinen seurakunta www.theredeemer.com. Seurakunta koostui yliopistojen opiskelijoista sekä opettajista ja puolet heistä oli kaukoidästä kotoisin.  Seurakunta vuokraa tilansa eikä omista mitään, mutta pitää kolme Jumalanpalvelusta joka pyhä. Siis sama saarna kolmessa eri kirkossa eri puolilla New Yorkkia. Kirkkomusiikki oli eurooppalaisen perinteen mukaista eikä montaa tummaihoista näkynyt. Mitään hurmahenkisyyttä ei myöskään esiintynyt, mutta melkein kaikki jäivät kirkkokahville ja useimmat tunsivat toisensa. Paikalla oli noin 400 henkeä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #22 : 14.04.06 - klo:13:31 »
Minäkin olen sillä kannalla, että ei ole loppujen lopuksi väliä, mihin kirkkoon ihminen kuuluu vai kuuluuko ollenkaan, jos vain sisin on "hyvä".
Jokaisessa uskonnossa on ne kiihkomieliset, jotka tahraavat koko uskonnon maineen. Helluntailaisistakin iso on ihan yhtä hyviä kristittyjä kuin me muutkin, jotka heitä arvostelemme. Vääryyttä pitää aina vastustaa, mutta jos ihmiset tekevät Jumalan tahdon mukaan ja on kyse vain jostakin opillisesta saivartelusta, niin ollaan kyllä jo vähän metsässä. Uskon, että iso osa helluntailaisistakin, kuten myös anglikaaneista, kalvinisteista sun muista toteuttaa Jumalan tahtoa elämässään samalla lailla kuin mekin, tai ainakin yrittää. Siis jokainen huolehtikoon ensin itsestään ja vasta sen jälkeen tuomitsee toiset.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa TOJ

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #23 : 14.04.06 - klo:17:52 »
Lainaus
Minäkin olen sillä kannalla, että ei ole loppujen lopuksi väliä, mihin kirkkoon ihminen kuuluu vai kuuluuko ollenkaan, jos vain sisin on "hyvä". [/quote

Paavo ei kyllä olisi ollut kanssasi samaa mieltä ollenkaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #24 : 14.04.06 - klo:19:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Minäkin olen sillä kannalla, että ei ole loppujen lopuksi väliä, mihin kirkkoon ihminen kuuluu vai kuuluuko ollenkaan, jos vain sisin on "hyvä".
Jokaisessa uskonnossa on ne kiihkomieliset, jotka tahraavat koko uskonnon maineen. Helluntailaisistakin iso on ihan yhtä hyviä kristittyjä kuin me muutkin, jotka heitä arvostelemme. Vääryyttä pitää aina vastustaa, mutta jos ihmiset tekevät Jumalan tahdon mukaan ja on kyse vain jostakin opillisesta saivartelusta, niin ollaan kyllä jo vähän metsässä. Uskon, että iso osa helluntailaisistakin, kuten myös anglikaaneista, kalvinisteista sun muista toteuttaa Jumalan tahtoa elämässään samalla lailla kuin mekin, tai ainakin yrittää. Siis jokainen huolehtikoon ensin itsestään ja vasta sen jälkeen tuomitsee toiset.


En saata olla ihan samaa mieltä. Erot ovat liian suuria. Hyviä ihmisiä on kaikkissa kuten huonojakin. Haluan olla vapaa ja ajatella itse ja se ei kovin monessa ryhmässä onnistu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #25 : 14.04.06 - klo:22:16 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
En saata olla ihan samaa mieltä. Erot ovat liian suuria. Hyviä ihmisiä on kaikkissa kuten huonojakin. Haluan olla vapaa ja ajatella itse ja se ei kovin monessa ryhmässä onnistu.


Vapaa haluan olla minäkin. Ja aika paljon kirkkojen sisällä on aina niitä vähän syrjempääkin seuraavia. Tiedän lestadiolaisiakin, jotka ovat vapaampia kuin toiset, vaikka lestadiolaisuus onkin merkittävä osa elämää. Lopulta kuitenkin ihminen itse ratkaisee, kuinka tiiviisti hän on kiinni kirkossaan. Tietysti myönnän, että on vääriänkäyttötapauksia ja syyllistetään liikkeestä erkanevia tai ei-niin-aktiiveja, mutta ei niitä johtajia kai ole pakko kuunnella. Koskaan ei pitäisi pakottaa ihmistä johonkin lahkoon, mutta maailma ei valitettavasti taida olla niin reilu, että se toteutuisi. Vähemmistö siis aina turmelee hyvän perusidean.

En tunne tarkemmin helluntailaisten ja luterilaisten eroja. Kasteesta tiedän, että kastaavat uudelleen, mutta muista eroista en tiedä, niin en osaa opista arvioida, mutta minkä olen jutellut, niin fiksuja ihmisiä ja aika lailla samoin ajatteleevat kuin minä itsekin monista asioista. Sen vuoksi kai minä niin myönteisesti suhtaudun heihin, kun en ole henk.koht. törmännyt mihinkään maailmankatsomustani vastaan olevaan asiaan liikkeessä. Se kasteasiakaan ei minusta tällä hetkellä tunnu niin merkittävältä asialta, kun itse ajatukset ja muut tuntuu olevan niin lähellä omiani. Tietysti myönnän, että kirkon kannaltahan se on iso juttu ja niin pitääkin olla, mutta näin käytännön tasolla on kai kyse samasta uskosta. Toivottavasti edes joku tajuaa, mitä tarkoitan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #26 : 15.04.06 - klo:08:02 »
Kaikenlaanen nikkaroonti näis uskon asioos on aika farisealaista.
Kun joku tavallaan, epävarmuuressaan etsii Taivasta, osoottaen sormellaan Taivaaseen, meirän tulisi huomata muutakin kuin hänen likainen sormensa.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #27 : 17.04.06 - klo:22:11 »
Kuinka moni katsoi Sunnuntaivakkurin? Itse en katsonut, mutta kuulin, mikä oli ollut aiheena ja juonen suurin piirtein. Siinä kai uskoon tulo oli pelastanut kaksi nuorta, jotka sittemmin olivat menneet naimisiin. Ja kun kysyin uskontokuntaa ohjelman katsoneelta, niin yllätys yllätys se oli (taas) helluntailaisuus. Rupesin miettimään ja huomasin, että useimmat tapaukset, jotka muistan, niin helluntailaisuus saa oikealle tielle ja harvemmin luterilainen kirkko. Mikä meitä luterilaisia riivaaa, että emme itse niin usein onnistu pelastamaan lampaita ahdingosta? Siis ainakaan jäsenmäärään suhteutettuna. Tekisi ihan mieli joskus keskustella jonkin kanssa, jota asia omakohtaisesti koskettaa. Tulevatko heluntailaiset lähemmäksi ihmistä ja luterilaiset pysyvät kaukana pahasta vai mikä meitä riivaa?
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #28 : 17.04.06 - klo:22:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Kuinka moni katsoi Sunnuntaivakkurin? Itse en katsonut, mutta kuulin, mikä oli ollut aiheena ja juonen suurin piirtein. Siinä kai uskoon tulo oli pelastanut kaksi nuorta, jotka sittemmin olivat menneet naimisiin. Ja kun kysyin uskontokuntaa ohjelman katsoneelta, niin yllätys yllätys se oli (taas) helluntailaisuus. Rupesin miettimään ja huomasin, että useimmat tapaukset, jotka muistan, niin helluntailaisuus saa oikealle tielle ja harvemmin luterilainen kirkko. Mikä meitä luterilaisia riivaaa, että emme itse niin usein onnistu pelastamaan lampaita ahdingosta? Siis ainakaan jäsenmäärään suhteutettuna. Tekisi ihan mieli joskus keskustella jonkin kanssa, jota asia omakohtaisesti koskettaa. Tulevatko heluntailaiset lähemmäksi ihmistä ja luterilaiset pysyvät kaukana pahasta vai mikä meitä riivaa?


Jos herätys on aito, se on Jumalalta eikä mltään liikkeltä. Jos se on toisin niin se ei ole aito. Näistä ongelmista on jo tuossa edellä puhuttu. Katsoin pätkän itsekin ja kyllä teki häijyä. Taivaaseen ei pääse kuin puttouksen kautta ja heillä oli vielä putoomatta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #29 : 17.04.06 - klo:23:02 »
Mutta siltikin, vaikka olisi vielä putoamatta, niin sanonpahan vaan, että ihmettelen sitä, millä ne helluntailaiset saavat ihmiset pois pahanteosta.  :-?
Jos oikein raa'asti miettii, niin olisi hyvä keino värvätä luterilaisellekin puolen veronmaksajia ja valaa uskoa jo kirkossa oleviin, kunhan joku meidänkin puolella keksisi sen "herätys-reseptin". Tietysti on eri asia, onko se usko sitten miten aitoa, mutta kuiteskin jos huumeiden käyttäjästä uskon avulla saadaan kunnon kansalainen, niin kyllä kirkko ainakin osittain on tehtävässään onnistunut.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."