Kirjoittaja Aihe: körtit ja helluntailaisuus  (Luettu 80234 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uskova

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #75 : 14.01.07 - klo:21:42 »
Myönnän, että monia huijauksia on varmasti ollut. Kaikki eivät kuitenkaan ole huijauksia, joita huijauksiksi sanotaan. Edes niistä väitöksistä, joita Benny Hinnistä on esitetty.

Kyllä Benny Hinnin palvelutyössä Pyhä Henki vaikuttaa voimallisesti ja monia parantumisia on sattunut lääkärintodistukset mukaanlukien. Myöskin pari tuttavaani kävivät Bennyn kokouksessa kun hän oli Suomessa. On siellä outoja juttuja ja Bennylläkin varmasti on ollut syntejä ja hairahduksia elämässä, mutta kenellä niitä ei olisi? Eikö ole parempi vain antaa ne anteeksi Bennyllekin kun hän on niitä katunut ja tehnyt parannusta julkisesti niistä?

Onhan tuo raha Bennynkin ongelmana, mutta eipä se niin paha ole kuin esimerkiksi tupakointi tai alkoholismi. Myöskin opetus siitä, että Jumala siunaa rahallisesti kun annetaan rahaa palvelutyöhön, on raamatullinen totuus. Niin moni kohta raamatussa selvästi puoltaa asiaa eikä jätä kauheammin tulkinnanvaraa. Bennykin käyttää enemmän rahaa siihen, että voisi seurakuntia perustaa ja kokouksia järjestää kuin moni muu maailmassa. On se tärkeää työtä mitä Benny tekee, ihmisten iankaikkisuutta ajatellen. On kuitenkin tosiseikka että Benny pröystäilee hieman epäraamatullisestikin rahoilla.

Henkilökohtaisesti haluan itse pitäytyä täysin totuudessa. Rakkaus iloitsee yhdessä totuuden kanssa, sanoo raamattu. Niin se on. Ja totuudenmukaisesti voin sanoa, että olen parantunut monesta sairaudesta sitä kautta, että päälleni on laskettu kädet ja rukoiltu, ihan raamatullisesti. On myös niitä tapauksia kuin yksin olen rukoillut ja parantunut. Niitäkin, joissa olen laskenut käteni ihmisen päälle ja sairaus on parantunut Jeesuksen nimessä. On kuitenkin totta, ettei niiden parantumisten joukossa ole mitään niin jättiläismäisen suurta parantumista kuin ramman, halvaantuneen tai sokean parantumista.

Bennykin on muuten nöyrä mies kun huonojen puolien lisäksi tutkitaan hyviä. Hän ei järjestä rukouspalvelua, koska ei halua itselleen kunniaa. Hän haluaa antaa kunnian Jumalalle ja antaa Hänen toimia vapaasti kokouksissaan ja ihmiset paranevat yleisön joukossa, ei Bennyn toimesta. Sitten parantuneet tulevat itse todistamaan parantumistaan lavalle, ja Benny rukoilee heidän puolestaan lyhyen rukouksen kiittäen ja ylistäen Jeesusta.

Uskon, että Jumala on puhunut näin sydämelleni hiljaisuudessa, etten saa kritisoida muita uskovia vaan suhtautua rakkaudella heitä kohtaan mutta REHELLISESTI ja liialti vouhottamatta paljastaa vääryys. Uskon, ettei Jumala ole antanut kenellekään tehtäväksi tutkia kenenkään ihmisen mennyttä elämää ja tuoda esille vanhoja syntejä, jotka kyseinen ihminen on saanut anteeksi. Ei meidän tehtävämme ole olla veljiemme syyttäjä.

On hyvä välillä myös etsiä hyviä puolia eikä vaan huonoja niin kuin lihamme tykkää tehdä. Huonoista puolista pitää nuhdella ja jos nuhdeltu tekee parannuksen, jatkaa kuin ei mitään olisi tapahtunut.

Rakkaudella ja siunausta toivottaen, nim. uskova.

uskova

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #76 : 14.01.07 - klo:21:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Nimim. uskova: tällaisissa asioissa on syytä olla tarkkana muutenkin, ettei mene herjauksen ym. puolelle. Tieteellistä tutkimusta, varsinkaan henkilöitä nimeten, on paha lähteä valheeksi väittämään ilman vakavia perusteluja.

Toivon, että ihmeparantumisia on. Näkökykyä puuttuu ja ymmärrystä ei ihminen kenties saavuta siitä, mikä on ihmeparantuminen, ja mikä selittyy järjellä. Salattu Herra.

(Muuten on ollut mukava huomata, että olet tuntunut löytäneen aiempaa paremmin foorumin keskustelukulttuuria. Vain pikaisesti olen viime päivinä ehtinyt tekstejä vilkuilemaan, mutta silloin on tuntunut jotenkin tasaveroisemmalta, kuuntelevalta. Toivottavasti keskusteleva sävy säilyy.)


Juu rakas Liisa. En halua loukata ketään, mutta olen hieman tulinen luonne välillä ja ilmaisen asiat joskus hieman väärään sävyyn!

Kiitos positiivisesta palautteesta kuitenkin! Yritän parhaani, ja juuri siksi tein parannusta kirjoitustyylistäni että siitä huomautit minulle. Olen kirjoitellut nyt aika pitkään eräällä vapaiden suuntien foorumilla, jossa keskustelu on jatkuvasti sellaista että saarnaaminen on jokapäiväistä sielläkin. Olen myös arkielämässä pääosin opettamassa raamattua, joten on jäänyt hieman päälle, kun en muuta elämässäni tee tällä hetkellä kuin etsin Herran kasvoja ja tahtoa, opetan raamattua ja rukoilen.

Kuitenkin kun olen ns. vieras täällä, niin totta kai haluan kunnioittaa sääntöjä ja toivomuksia.

Paljon siunausta sinulle, rakas sisar Kristuksessa Jeesuksessa!

Poissa Riku

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 60
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #77 : 15.01.07 - klo:12:40 »
Ihmeparanemisista on olemassa jonkin verran myös ei-uskonnollista tietoa.  Jo aiemmin keskustelussa esille tullut Matti A. Miettisen väitöskirja
Niilo Ylivainion parantamisista on niitä harvoja suomalaisia tutkimuksia.
Se uusin selvitys oli todellakin uskovien tekemä ja siinä selvitystyössä esille tulleet asiat ajoivat heidät pois helluntailaisesta uskosta.
Psykiatria Hannu Lauerma kuvaa tuoreessa kirjassaan muitakin uskonnollisia ilmiöitä lääketieteellisestä ja psykiatrisesta näkökulmasta.

Ihmeparanemisista ei kannata riidellä.  Kristityn kannalta on valitettavaa että tieteellisestä tai kriittisestä näkökulmasta katsoen ihmeparanemisia ei tunnu löytyvän.  Toinen tapa suhtautua ihmeparanemisiin on uskoa niihin ja kokea ne tosina.   Nämä kaksi ovat eri näkökulmat samoihin ilmiöihin.  TOISELLA NIISTÄ EI VOI KUMOTA TOISTA:  

Henk koht olen sitä mieltä, ettei uskoa pidä perustaa mihinkään ihmeisiin vaan Jeesuksen sovitustyöhön ja hänen sanaansa Jumalasta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #78 : 15.01.07 - klo:13:29 »
Niilo Ylivainionkin merkitys on pääasiassa muussa kuin mahdollisissa ihmeparanemisissa. Hän oli kansallemme tärkeä sydämellisenä Jumalan rakkauden ja armon apostolina. Se homma taisi mennä pilalle, kun Niilo valjastettiin keskiolutta vastustamaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #79 : 15.01.07 - klo:15:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Niilo Ylivainionkin merkitys on pääasiassa muussa kuin mahdollisissa ihmeparanemisissa. Hän oli kansallemme tärkeä sydämellisenä Jumalan rakkauden ja armon apostolina. Se homma taisi mennä pilalle, kun Niilo valjastettiin keskiolutta vastustamaan.


Ja kun olen herran edesottamuksia ihan paikan päällä ollut seuraamissa, niin enpä hurraisi siitä armon ja rakkauden apostolina olemiselle.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #80 : 15.01.07 - klo:16:28 »
Et tainnut kuulua Niilon 'kohderyhmään'. Minun tietoni hänen toiminnastaan perustuu tosin esimerkiksi Suomen Kuvalehden kirjoitukseen eikä itse koettuun. On kai kuitenkin niin, että kansan saa liikkeelle jakamalla sellaista mitä kansa tarvitsee sellaisessa muodossa, että menee perille. Helvetistä pelastuminen oli tärkeää, mutta kaljapullolta pelastaminen kai sitten ei innostanut. Ehkä sitä keskikaljaakin käytettiin arjen helvettiä vastaan.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #81 : 15.01.07 - klo:18:47 »
Vaikka sitä ollahanki aikamoosia epääleviä Tuamaksia, nii silti tälläänen vänkääminen on aika hengetöntä ja nekatiivista, josta ei saa ku pahan miälen. En ainakaan olisi valamis runttaamahan jonkun vaivaasen toivoa paranemisesta kokoukses tai esirukousen avulla. Toivo paremmasta huamisesta antaa ihimiselle voimaa taapertaa tavallansa.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Liisu

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #82 : 15.01.07 - klo:18:47 »
no, oletetaan että ihmeparantumisia on. miksi? miksi jonkun  kuuro korva parannetaan, ja toiset, miljoonat, ihmiset kuolevat nälkään? miksi Jumala parantaa jonkun eripituiset jalat, vaiva jonka kanssa pystyy elämään, ja toiset kuolevat tsunameissa? oma vika? ei uskonut Jumalaan riittävästi?

ja jos kerran haluaa todentaa ihmeparantumisia, eikö kukaan ole todella hoksannut käydä lääkärissä ennen tällaista rukoushetkeä, eikä vain sen jälkeen?

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #83 : 15.01.07 - klo:20:27 »
Se on Jumalan kädessä viime hetkessä se parantuminen. Niinhän ne rukouksetkin menevät eli "jos ne vain sopivat Hänen suunnitelmiinsa".

Ja siksi se todistaminen on niin vaikeaa, kun ei ole tietynlaista lääkärintodistusta. Lyhytaikainen, äkillinen kuuroushan esim. pystytään helposti toteamaan, mutta lääkäri voi sanoa jälkeenpäin, että on mahdollista, että onkin ollut jokin tulehdus päällä tms. eikä mikään lopullinen vammautuminen, jos kuulo yhtäkkiä palautuu. Toisalta, mitä merkitystä sillä on. Ihminen itse uskoo parantuneensa rukouksen voimasta, niin minusta ei ole mitään merkitystä, löytyykö sille lääketieteellistä selitystä vai ei.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #84 : 15.01.07 - klo:21:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
Vaikka sitä ollahanki aikamoosia epääleviä Tuamaksia, nii silti tälläänen vänkääminen on aika hengetöntä ja nekatiivista, josta ei saa ku pahan miälen. En ainakaan olisi valamis runttaamahan jonkun vaivaasen toivoa paranemisesta kokoukses tai esirukousen avulla. Toivo paremmasta huamisesta antaa ihimiselle voimaa taapertaa tavallansa.


Olet oikeassa toivon suhteen ja mooralisesti ihan väärässä. On hyvä jos on toivoa, mutta on moraalitonta myydä perätöntä toivoa. Ranskan Loudresissa on valtava ihmeparenemiskeskus katolisilla. Siellä työnnetää kynttiläkulkueessa satoja pyörätuoleja eikä kukaan ole koskaan parantunut, mutta enkeli ilmestyi luolan suulla paimentyölle. (ei ollut häävi luola) On edesvastuutonta tehdä petoksella businesta. Tätä ovat myös parantumiskokoukset, joihin tullaan turhassa toivossa ja maksetaan paljon kolehtia jos se auttasi enemmän. Ei tämä toivo koskaan ilmaista ole. En halua runtata yhtään vaivaista, mutta nämä korppikotkat, jotka tulevat haaskalle haluan runtata.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #85 : 15.01.07 - klo:21:51 »
No, sallin ittelleni ja lähimmääselleni olla vääräski jos nii vilipittömästi uskoo, vaikka suaria halutahan ollakki. :lol: Ny pitää ruveta nuarelleparille taas huushollia piirtämähän.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #86 : 15.01.07 - klo:22:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
No, sallin ittelleni ja lähimmääselleni olla vääräski jos nii vilipittömästi uskoo, vaikka suaria halutahan ollakki. :lol: Ny pitää ruveta nuarelleparille taas huushollia piirtämähän.


Miehen puhetta. Olen tutkaillut näitä liikkeitä aika runsaasti ja minulla on tuttuja noissa liikkeissä(johtotasolla), jotka itse myöntävät vilpin, mutta eivät ole osanneet kotoaan lähteä. Nyt on pari palannut takaisin kirkon huomaan ja ilmeisesti pari muutakin on saanut tarpeekseen ja on liittymässä kirkkoon, kun siellä järki toimii ja asiat on jonkinlaisessa tolassa. Sen myöntäminen, että on ollut harhautettuna on kova paikka ja eikä siitä niin vaan nousta, vaikka älliä olisi kuinka. Kun puhun tässä yhteydessä rahasta se on valitettava tosiasia, jolta ei voi eikä saa sulkea silmiään. Business is business and Moses is Moses.

Monet näistä paluumuuttajista on oppinut sen kuuluisan Puttoukksen Matin läksyn, että taivaaseen pääseen vain puttouksen kautta ja pelastusvarmuus on vain myyntiteknologiaa..
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

uskova

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #87 : 16.01.07 - klo:09:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisu"
no, oletetaan että ihmeparantumisia on. miksi? miksi jonkun  kuuro korva parannetaan, ja toiset, miljoonat, ihmiset kuolevat nälkään? miksi Jumala parantaa jonkun eripituiset jalat, vaiva jonka kanssa pystyy elämään, ja toiset kuolevat tsunameissa? oma vika? ei uskonut Jumalaan riittävästi?

ja jos kerran haluaa todentaa ihmeparantumisia, eikö kukaan ole todella hoksannut käydä lääkärissä ennen tällaista rukoushetkeä, eikä vain sen jälkeen?


Uskoisin, että raamatussa on tiettyjä ehtoja parantumiselle:

Jeesuksen ristinkuolema on tärkein ehto, sillä syntiemme lisäksi Jeesus kantoi sairautemme ja hänen haavojensa kautta me olemme parannetut (Jesaja 53)

Tämä lahja on tarkoitus ottaa vastaan niin kuin muutkin lahjat, uskossa. Niin kuin pelastustkin. Jos on edes heikko ja pieni usko, mutta usko kuitenkin tuohon asiaan, se riittää.

Sitten toinen: "Nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat.... he laskevat kätensä sairasten päälle ja ne tulevat terveiksi" (Markus 16)

Eli niiden jotka laskevat kätensä sairasten päälle, tarvitsee uskoa paranemiseen. Usko: Lujaa luottamusta, ojentautumista (Hepr. 11) ja kiinni pitämistä (kreikankielen mukaan sana usko tarkoittaa noita asioita).

Eli on tärkeää että parantuminen tapahtuu Jumalan kunniaksi kirkastaen Jeesuksen täytettyä työtä. Se on tärkeämpää kuin itse parantuminen.

Toiset kuolevat tsunameissa, totta. Onko ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan? Raamattu sanoo että se joka korkeimman suojassa istuu ja kaikkivaltiaan varjossa yöpyy, ei rutto tapa eikä nuoli, ei myöskään kulkutauti tai mikään onnettomuus. Hepreankielen psalmi 91 mukaan tämä on ehtona suojalle, eli joka ASUU Kaikkein korkeimman salaisessa paikassa, pysyy kiinnitettynä Hänen varjoonsa ja SITTEN on tälläinen suoja.

Tämä on sitä kammiossaan rukoilua pyyteettömästi, vain palvoen Häntä Hengessä ja totuudessa, kertoen rakkaudestaan Häntä kohtaan, päivittäin ja vaikkapa tunteja päivässä, näin uskon ja voin oman kokemuksen myötä sanoa että siinä muuttuu ihmisenä :)

Samoin ei ole hyvä olla missään mihin Jumala ei johda, koska Jumala kieltäisi menemästä joihinkin paikkoihin jos kuuntelisimme Häntä... johtuen paikkojen vaaroista ja mahdollisesta vaarasta, näin uskon ja on tullut todetuksi omassa elämässä.

Kuka hakee sitä parantumista Jumalalta ja kuka ei. Häneltä sen hakeminen on myös tärkeää.

Nälkäkuolemat: ovat ennustetut raamatussa viimeisille ajoille oikein suurena tapahtuvaksi.

Jos vähän vähemmän tehtäisiin avaruustutkimusta, olisi paljon varoja estää satoja tuhansia nälkäkuolemia ja turvata ruokaa heille pidemmäksi aikaa. Jos käytettäisiin vähemmän aikaa ja rahaa kemiallisten lääkkeiden kehittämiseen ja nöyrryttäisiin käyttämään luonnontuotteita joiden vaikutuksia he kopioivat, olisi varoja vaikka mihin apuun.

Ruokaa menee euroopassa poisheitettäväksi ihan kauheasti. Viljaa, lihaa ja vaikka mitä. Miksei näitä ruokia ajoissa lähetetä vaikka afrikkaan?

Ihmisen vika taas, ei Jumalan. Olemme todella turmeltunut ihmiskunta, tästä johtuu suurin osa ongelmistamme.

Tuossa mielipiteitäni asiasta ja mietteitäkin :) Olen liian mietteliäs taas kun kirjoitin mietelmien muotoon.... anteeksi. On vaikea lähteä korjaamaan keskustelumuotoon tätä nyt.

Onko jollain mielipidettä tuosta maailmanlaajuisesta rahankäytöstä avaruustutkimusta ja tuollaista varten, olisi mielenkiintoista keskustella siitä koska tietoni asiasta ovat erittäin aukokkaita, olisiko jotain syytä miksei näitä varoja käytetä nälkäkuolemien välttämiseen?

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #88 : 16.01.07 - klo:09:15 »
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
Toiset kuolevat tsunameissa, totta. Onko ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan? Raamattu sanoo että se joka korkeimman suojassa istuu ja kaikkivaltiaan varjossa yöpyy, ei rutto tapa eikä nuoli, ei myöskään kulkutauti tai mikään onnettomuus. Hepreankielen psalmi 91 mukaan tämä on ehtona suojalle, eli joka ASUU Kaikkein korkeimman salaisessa paikassa, pysyy kiinnitettynä Hänen varjoonsa ja SITTEN on tälläinen suoja.


Ymmärsinkö nyt oikein, että lähes 300 000 ihmisen kuolema tsunamissa oli mielestäsi uhrien omaa syytä ja uskon puutetta? Aika kova tuomio! Toivottavasti kukaan, jota asia henk.koht. läheltä koskettaa, ei tätä lue eikä näin ymmärrä.

uskova

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #89 : 16.01.07 - klo:09:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
Toiset kuolevat tsunameissa, totta. Onko ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan? Raamattu sanoo että se joka korkeimman suojassa istuu ja kaikkivaltiaan varjossa yöpyy, ei rutto tapa eikä nuoli, ei myöskään kulkutauti tai mikään onnettomuus. Hepreankielen psalmi 91 mukaan tämä on ehtona suojalle, eli joka ASUU Kaikkein korkeimman salaisessa paikassa, pysyy kiinnitettynä Hänen varjoonsa ja SITTEN on tälläinen suoja.


Ymmärsinkö nyt oikein, että lähes 300 000 ihmisen kuolema tsunamissa oli mielestäsi uhrien omaa syytä ja uskon puutetta? Aika kova tuomio! Toivottavasti kukaan, jota asia henk.koht. läheltä koskettaa, ei tätä lue eikä näin ymmärrä.


Hyvä että laitoit viestisi, sillä en ajatellut että voisi väärinkäsityksiä tulla.

Siis tässä maailmassa on tietyt luonnonlait. Saastutus on syy monelle katastrofille.

Tarkoitin vain, ettei se ollut Jumalan syytä että he kuolivat. Jumala nimittäin on tarjonnut pääsyn noista onnettomuuksista. Ihminen on kuitenkin vain ihminen ja kaikki eivät ole löytäneet paikkaansa Jumalan suunnitelmassa täysin.

Ei nyt uskon puutetta tai omaa syytä kuitenkaan. Otetaan kuitenkin esimerkiksi Paavalin merimatka. Jumala ilmoitti mitä tulee tapahtumaan, järjesti pääsyn siitäkin. Näin niiden jotka ovat Jumalaa lähellä konkreettisesti.

En siis tarkoittanut osoittaa ketään syyttävällä sormella, en missään nimessä. Pyydän anteeksi niiltä, jotka kerkesivät käsittää väärin.

Lisäys: Toivottavasti nyt tuli asiaan selkoa ettei kukaan loukkaannu, se ei ollut tosiaan tarkoitukseni.