Kirjoittaja Aihe: Tänään 77  (Luettu 52867 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tänään 77
« Vastaus #45 : 01.08.23 - klo:17:32 »
ChatGPT on kohteliaampi ja ystävällisempi, kuin kukaan ihminen.
Jos joku aina kirjoittaa sävyisästi ja todella hyvällä suomenkielellä, tulee tietysti mieleen, että onkohan siellä taustalla ollenkaan oikeaa ihmistä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tänään 77
« Vastaus #46 : 01.08.23 - klo:17:36 »
ChatGPT esitti minulle seuraavan kysymyksen:

Koska olemme keskustelleet aiemmin herännäisyydestä ja Körttifoorumista, haluaisin kysyä: Oletko itse osa herännäisyysliikettä vai kiinnostuitko aiheesta jostain muusta syystä?


Vastasin sille ja se kysyi sitten minulta lisää:

Kiitos jakamisesta. Paavo Ruotsalainen on merkittävä hahmo herännäisyydessä, ja hänen ajatuksensa ja opetuksensa vaikuttavat edelleen moniin. Mitkä osat Ruotsalaisen ajan herännäisyydestä resonoi erityisesti sinun kanssasi?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33812
Vs: Tänään 77
« Vastaus #47 : 01.08.23 - klo:17:39 »
Tuo antaa liian steriiliä kuvaa. Pelkkä asiasisältö ei kerro tuntemuksista ja luonteesta. Jää laihaksi tiedoksi tuota kautta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tänään 77
« Vastaus #48 : 01.08.23 - klo:17:51 »
Joo, vajavaistahan ja laihaa tämä minun näpertelyni on, mutta maasta ne pienetkin ponnistavat, kuten suuret ja taidokkaammatkin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33812
Vs: Tänään 77
« Vastaus #49 : 01.08.23 - klo:18:39 »
 :023:

Äsken juuri YLE uutisissa tekoälyä esiteltiin positiivisesti. On se varmaan suuri apu esim. maahanmuuttaneille kun tekevät em. paperitöitä tai ottavat ns. 'tärkeistä asioista ' selvää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Tänään 77
« Vastaus #50 : 01.08.23 - klo:19:44 »
Vastasin sille ja se kysyi sitten minulta lisää.

Niinpä tulit antaneeksi algoritmille tietoa itsestäsi. Saat varmaankin jatkossa entistä enemmän sinua miellyttäviä vastauksia.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tänään 77
« Vastaus #51 : 01.08.23 - klo:22:29 »
Niinpä tulit antaneeksi algoritmille tietoa itsestäsi. Saat varmaankin jatkossa entistä enemmän sinua miellyttäviä vastauksia.

Aika ajoin tulee tuhottua tekoälyn kanssa käytyjä keskusteluketjuja.
ChatGPT muistaa vain asiat, jotka kyseisen keskusteluketjun sisällä on keskusteltu.
Se ei osaa välittää tietoja yhdestä keskustelusta toiseen keskusteluun.
Kun avaan uuden keskustelun, se ei tiedä mitään aikaisemmista keskusteluistaan minun kanssani.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tänään 77
« Vastaus #52 : 01.08.23 - klo:22:30 »
:023:

Äsken juuri YLE uutisissa tekoälyä esiteltiin positiivisesti. On se varmaan suuri apu esim. maahanmuuttaneille kun tekevät em. paperitöitä tai ottavat ns. 'tärkeistä asioista ' selvää.

On se minua työssänikin auttanut, eli käytännössä säästänyt työaikaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Tänään 77
« Vastaus #53 : 01.08.23 - klo:22:33 »
Aika ajoin tulee tuhottua tekoälyn kanssa käytyjä keskusteluketjuja.
ChatGPT muistaa vain asiat, jotka kyseisen keskusteluketjun sisällä on keskusteltu.
Se ei osaa välittää tietoja yhdestä keskustelusta toiseen keskusteluun.
Kun avaan uuden keskustelun, se ei tiedä mitään aikaisemmista keskusteluistaan minun kanssani.

Noinko luulet?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tänään 77
« Vastaus #54 : 01.08.23 - klo:23:04 »
Noinko luulet?

Minulla on tästä suhteellisen varma tieto.
Joskus selvitin tämän asian.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Tänään 77
« Vastaus #55 : 01.08.23 - klo:23:25 »
ChatGPT on kohteliaampi ja ystävällisempi, kuin kukaan ihminen.
Jos joku aina kirjoittaa sävyisästi ja todella hyvällä suomenkielellä, tulee tietysti mieleen, että onkohan siellä taustalla ollenkaan oikeaa ihmistä.

Jos sinulla on Hesarin tunnukset, voit lukea artikkelin, jossa kerrotaan, miten tekoälystä saadaan niin sivistyneen oloinen: https://www.hs.fi/talous/art-2000009740665.html
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Tänään 77
« Vastaus #56 : 01.08.23 - klo:23:37 »
Pitäisi kyllä joskus minunkin leikkiä ChatGPT:n kanssa. Kuuluisi yleissivistykseen.

Se ei taida olla keskustelussa kovin aloitteellinen. Eikä sillä juuri liene henkilökohtaisia kokemuksia. Mitähän se vastaisi, jos siltä kysyisi, oletko viettänyt lomaa kesämökillä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Tänään 77
« Vastaus #57 : 01.08.23 - klo:23:56 »
ChatGPT on kohteliaampi ja ystävällisempi, kuin kukaan ihminen.
Jos joku aina kirjoittaa sävyisästi ja todella hyvällä suomenkielellä, tulee tietysti mieleen, että onkohan siellä taustalla ollenkaan oikeaa ihmistä.

Se on ehkä myös persoonattomampi kuin kukaan ihminen.

Sillä ei ole mitään asiaa, johon se suhtautuisi intohimoisesti. Sille kaikki on pohjimmiltaan samantekevää. Se ei koe omaa tai läheistensä olemassaoloa uhatuksi. Siltä ei olla viemässä mitään sille tärkeää. Silloin on helppoa olla ystävällinen ja kohtelias.

Kuulemma kaikkein repivimmät työyhteisöjen sisäiset riidat käydään aatteellisissa yhdistyksissä, kirkot mukaanluettuna. Silloin kun asia koetaan tärkeäksi ja siihen liittyy intohimoja, silloin myös riidellään. Ihmettelenkin, miksi rekrytoijat niin paljon korostavat sitä, että työtä kohtaan täytyy tuntea aitoa paloa. Työyhteisön kannalta viileä "olen täällä vain töissä" -tyyppi voi olla paljon helpompi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tänään 77
« Vastaus #58 : 02.08.23 - klo:02:25 »
Mitähän se vastaisi, jos siltä kysyisi, oletko viettänyt lomaa kesämökillä?

Koska olen tekoäly, minulla ei ole fyysistä olemusta ja en kykene viettämään aikaa tai lomailemaan missään, mukaan lukien kesämökki. Minun tehtäväni on antaa tietoa ja keskustella käyttäjien kanssa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Tänään 77
« Vastaus #59 : 02.08.23 - klo:07:36 »
Minun tehtäväni on antaa tietoa ja keskustella käyttäjien kanssa.

Tekoälyn antamiin tietoihin kehotetaan suhtautumaan epäillen. Se näet saattaa välittää ihan puppuakin.