Kirjoittaja Aihe: Linnut 31  (Luettu 29845 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 31
« Vastaus #75 : 07.04.19 - klo:19:51 »
Ai niin en maininnut eilisiä joutsenia, pari oli laskeutunut läheiselle Vaakkolammille lounastamaan. Eivät häiriintyneet meistä ulkoilijoista, joita kulki vierestä ja pysähtyi ihailemaan (siinä menee kävelytie lammen rantaa). Laulu-sorttia olivat, yksi päästikin lyhyen töräytyksen kuin malliksi.

Muuten olin kuulevinani punakylkirastaan, mutta voi olla että korvani valehtelivat. Sinitiainen ja höyhenystään sukiva räkätti päästivät joutsenten tapaan lähelle myös. Sinisorsat ja mustarastas olivat arempia. Viherpeippokanta on tainnut toipua, ja tavis-peippojakin kuului paljon. Lintumaailman ulkopuolelta mainittakoon rusakot.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 31
« Vastaus #76 : 07.04.19 - klo:21:02 »
^Oli se varmaan oikea punakylkirastas jo eilen, koska äsken oli ihan selvä tapaus. Punarinta kuului myös. Västäräkkitaajuudelle voisi jo ruveta virittelemään aisteja. Nyt tulee kolme päivää räntää, ehkä sen perään västäräkkejä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 31
« Vastaus #77 : 09.04.19 - klo:07:10 »
Tämän päivän lenkiltä palattuani tapasin västäräkin navetan katolta.  :023:

Voi västäräkkiparkaa nyt... Voi olla vaikeampi löytää hyönteisravintoa.

Säästä huolimatta punarinta piti aiemmin aamulla konserttia jossain ihan lähellä. Minulla oli vielä sälekaihtimet alhaalla, olisi tehnyt mieli raotella ja kurkkia, piha-aidallako se kujertaa, mutta arvelin että antaapa olla rauhassa. Olisi vain säikähtänyt äkillistä liiketta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 31
« Vastaus #78 : 10.04.19 - klo:15:54 »
Kun räntäsade lakkasi ja aurinko pilkisti pilviverhon läpi, ryhtyi punarinta laulamaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 31
« Vastaus #79 : 11.04.19 - klo:00:25 »
Kymmenen asteen pakkasta luvataan aamuyöksi, siitä tuskin västäräkit ja punarinnat tykkää. Viimeksimainittu pomppi tänään pihallani, kai kun siinä on lumetonta. Punakylkirastaat ja peipot ovat paremmin pärjäävän oloisia, niitäkin oli parilla paljaalla nurmipläntillä liikenteessä. Kuten myös räksiä. Ei taida heille vielä olla matoja.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 31
« Vastaus #80 : 11.04.19 - klo:07:52 »
Tällä korkeudella on vielä paljon lunta. Pohjoistuuli on puhaltanut ja on yöpakkasia. Näistä syistä muutto on viivästynyt.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 31
« Vastaus #81 : 11.04.19 - klo:10:34 »
Tuusulanjärvellä (jäässä) oli eilen merikotka
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 31
« Vastaus #82 : 11.04.19 - klo:11:25 »
Tuusulanjärven hyvin muistan, sellainen pitkänomainen ja olisiko juosten kierrettynä noin 20 km. Juosta hilpaisimme sen miesporukassa ympäri muutaman kerran "pomppakurssin" aikana 80-luvun alussa.
Olikohan kotka löytänyt jostakin liikenteessä kuolleen raadon, kun oli jäälle pysähtynyt.
Olen elämässäni kerran nähnyt kuhankeittäjän juuri Tuusulanjärven länsirannan tiellä juostessani. Piti pysähtyä ja ihailla isohkoa keltaista ja kaunista lintua.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Linnut 31
« Vastaus #83 : 12.04.19 - klo:17:41 »
Kaikille lintujen ystäville  - kaunista linnun laulua tässä.

https://www.youtube.com/watch?v=6fOacvRn1Uo




Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 31
« Vastaus #84 : 12.04.19 - klo:22:29 »
Kuva ja ääni eivät muodostaneet aivan tieteellistä kokonaisuutta. Ääni oli satakielen ääni, mutta höyhenet olivat pikkuvarpusen.

Harmaahaikarankin olen muuten pari päivää sitten havainnut.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Linnut 31
« Vastaus #85 : 13.04.19 - klo:08:33 »
Punatulkku lintulaudalla - kyllä se olikin kirkkaan punainen vatsapuoleltaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 31
« Vastaus #86 : 14.04.19 - klo:18:21 »
Tänään niitä tilhiä sitten oli. Koko talven ovat pysytelleet poissa. Pihlajasta löytyi vielä evästä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 31
« Vastaus #87 : 14.04.19 - klo:19:08 »
Punatulkku lintulaudalla - kyllä se olikin kirkkaan punainen vatsapuoleltaan.

Meidän miesväki aina sanoo, että punatulkku pihassa tietää lumisadetta.  :003: 
Sanonta juontuu varmaan siitä, että punatulkut ei pesi pihapiireissä. Ne häviää pesinnän alkaessa ja alkavat elää piilottelevaa elämää.
Pyryharakka

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 31
« Vastaus #88 : 14.04.19 - klo:19:11 »
Niin unohtui mainita, että tänään kirkosta kotiin kävellessä kuulimme tosi keväisen äänen. Lokit kirkuivat. Se tuo minulle kevään. Tarkkaan piti tähyillä, että ne näimme. Oikein korkealla lumisten peltojen päällä pyöri 4 lokkia, joiden tarkempi määrittäminen ei minulta niin etäältä onnistunut. Luultavimmin kalalokkeja.
Järvi on vielä jäässä.
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 31
« Vastaus #89 : 14.04.19 - klo:19:26 »
Olen elämässäni kaksi kertaa nähnyt punatulkun pesän. Sattumalöytöjä, sillä en ole bongari, vaan seuraan luonnon tapahtumia.