Kirjoittaja Aihe: Hesekiel 1-3  (Luettu 14376 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hölkänen

  • Vieras
Hesekiel 1-3
« : 12.01.06 - klo:09:32 »
Minäpä nyt sitten aloitan keskustelun Hesekielin kirjan kolmesta ensimmäisestä luvusta.

Lainaus käyttäjältä: "Aino"
En ole visualisoinnin mestari enkä mekaanikan taituri ja pääni menee kerrassaan sekaisin Hesekielin ihmeellisestä ilmestyksestä. Mielikuvaksi jää jonkinlainen lentolaite jota ohjaavat hyvin merkilliset olennot.


Siitä tuli minulle aika pelottava vaikutelma. Ei ole vaikea uskoa, että Hesekiel todella kohtasi Jumalan kirkkauden. Tulin ensimmäisen luvun ansiosta vakuuttuneeksi, että lukemamme kirja ei ole mitään ihme höpöttäjän pätemistä muinaisessa Lähi-idässä vaan Hesekiel oli profeetta ja Herra puhui hänelle.

Panin merkille, että Hesekielille puhuva hahmo ei missään vaiheessa kysynyt, haluaako Hesekiel ottaa vastaan hänelle annettua tehtävää. Se tuli selvänä, ankarana käskynä: ”Mutta sinä, ihminen, kuuntele mitä sinulle sanon. Älä niskoittele, niin kuin tämä niskuroiva kansa. Avaa suusi ja syö, mitä sinulle annan.” Olisiko "Täältä tulee traktori, trr-trr-trr!" mahtanut toimia..? :)

3:17-21 oli aika pysäyttävää tekstiä myös. Helposti ajattelee, että lähimmäisen synnit ovat hänen oma asiansa ja vain hän joutuu tekemään niistä tiliä Jumalalle, mutta näissä jakeissa on yhteisöllisempi näkökulma. Minusta se on ihan varteenotettava. (Voi tietysti huomauttaa, että tässähän puhutaan vartijan vastuusta, mutta itse käsitän yleisen pappeuden kautta itsenikin veljeni vartijaksi…) Ei kristitty pese käsiään, kun lähimmäinen tekee pahaa toisille ja itselleen.

Poissa Laku

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
Hesekiel 1-3
« Vastaus #1 : 13.01.06 - klo:00:37 »
Todella mietityttävä kirjoitus toi hesan kieli juttu:) Kuka olet? En kuvasta tunnistanut..
Laura-Kaisa Leppänen

Hölkänen

  • Vieras
Hesekiel 1-3
« Vastaus #2 : 13.01.06 - klo:07:40 »
Ka, Riikosen Hermannihan mie. :) Myöhäisherännäisiä.

Ja tämä ketjuhan ei ole mikään Hölkäsen raamattutunti vaan toteuttaa Mintun lukupiiri-ideaa! Minä nyt omavaltaisesti aloitin, ensi viikolla on jonkun muun vuoro.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Hesekiel 1-3
« Vastaus #3 : 13.01.06 - klo:11:57 »
Hesekielin näyssä näyttää olevan tärkeää neljään suuntaan katsominen ja kulkeminen. Taitaa olla hänen aikansa globalisaatiota: Jumalaa ei käsitetä vain omaisuuskansansa Herraksi vaan kaikkien ilmansuuntien. Jako neljään on toki laajemminkin käyttökelpoinen havainnollistamisen väline. Kaikenlaisia asioita jaotellaan nykyisinkin nelikentän avulla. Evankelistatkin loksahtivat aikanaan tähän malliin ja saivat tunnuksikseen Hesekielin olentojen kasvot siipineen.

Poissa Michelle

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Hesekiel 1-3
« Vastaus #4 : 13.01.06 - klo:14:05 »
hesekiel todellakin tempaisi mukaansa, tuo alun näky on niin vaikuttava.

ensimmäinen ajatus oli siitä miten armollinen Jumala on VT:ssäkin. Profeetta toisensa perään lähetetään aina uudellen langenneen Israelin kansan luokse. Jumala aina vihastuu heihin ja kuitenkin aina armahtaa lapsensa.

Minulle siitä jäi mieleen Herran kirkkaus, miten Herra tulee kirkkaudessan, samoin myös tässäkin näkyvä messias ennustus. Hesekiel puhuu Ihmisen kaltaisesta hahmosta, (kuten Danielkin)

On varmaan ollut aika pelottavakin kohtaaminen tuo...

jäin kanssa miettimään tuota Herran sanaa, siitä miten olemme vastuussa lähimmäisestä, jollemme kerro heille Jumalasta olemme osaltamme vastuussa heidän tuomiossaan....samaa asiaa hieman errinäkökulmasta olen miettinyt ennenkin, toimin opettajana ja Raamattuhan puhuu siitä miten opettajat tuomitaan "kovemmin"
"Hän on minua alhaista katsonut suuressa armossaan. tahdon Häntä vain palvella ja kiittä näin hänen nimeään. Minun sieluni suuresti ylistää Herraa ja henkeni, Jumalasta nyt riemuitsee. iloitsee vapahtajastani"

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Hesekiel 1-3
« Vastaus #5 : 13.01.06 - klo:23:57 »
Pikaisen tarkastelun seurauksena heräsi kysymyksiä (ja lievää ärtymystä).

Mitä tarkoitusta palvelee se, että yksi ihminen (=profeetta) pelotellaan melkein hengiltä yliluonnollisilla näyillä (joita hän ei edes ymmärrettävästi osaa kuvailla)?

Miksi Herran kirkkaus ilmestyi kuvatulla tavalla?

Mitä hienoa on pyörässä? Miksi pyörä kuuluu jumalalliseen näkyyn?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Hesekiel 1-3
« Vastaus #6 : 14.01.06 - klo:11:12 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Pikaisen tarkastelun seurauksena heräsi kysymyksiä (ja lievää ärtymystä).

Mitä tarkoitusta palvelee se, että yksi ihminen (=profeetta) pelotellaan melkein hengiltä yliluonnollisilla näyillä (joita hän ei edes ymmärrettävästi osaa kuvailla)?

Miksi Herran kirkkaus ilmestyi kuvatulla tavalla?

Mitä hienoa on pyörässä? Miksi pyörä kuuluu jumalalliseen näkyyn?


Mielenkiintoinen lähestymistapa. Tuosta minä pidän, kun kaikki kyseenalaistetaan ja kysytään miksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Hesekiel 1-3
« Vastaus #7 : 14.01.06 - klo:17:07 »
Ihmisten pelottelu tai laajemmin heihin vaikuttaminen järkyttävillä elämyksillä on tärkeä eettinen kysymys. Sitähän tehdään joissakin kristillisissä piireissä käännytyskeinona, mutta pitäisin moisen manipulaation välttämistä ns raittiina julistuksena.

Tuli mieleeni jo aiemmin, onko tämän Hesekielin kokemuksen takana sen ajan pakanauskontojen harjoittamia taikatemppuja. Kipinöiviä pyöriä tekivät pikkulapset tähtitikuilla viimeksi uudenvuoden yönä meidän pihallamme. Olihan se komeaa!

Poissa Laku

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
Hesekiel 1-3
« Vastaus #8 : 15.01.06 - klo:05:10 »
Kyllä kyseenalaistaminen on hyvä:)  ja se että haluu vastauksia:) mulla ainakin on niin ja kysymyksiä on tuhansia :O
Laura-Kaisa Leppänen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Hesekiel 1-3
« Vastaus #9 : 23.01.06 - klo:17:52 »
Onko Hesekielin kirjan alku toisaalta niin hämmentävä kerubeineen ja tulipyörineen ja toisaalta niin yksiselitteinen "sinun tulee puhua, kuulkoot tai olkoot kuulematta!" -julistuksineen, ettei tästä oikein irtoa keskustelua? Kukahan piirtäisi kuvan siitä, millaiseksi kuvittelee Hesekielin näyn? Saisiko sen myös näkyviin?

Poissa Aino

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Hesekiel 1-3
« Vastaus #10 : 24.01.06 - klo:14:16 »
Hei taas! Aika hitaasti tämä keskustelu tosiaan etenee.  Kysellään ja ehdotellaan vastauksia ja mietitään yhdessä!  Hesekielin ilmestystä on arveltu jopa UFOksi jolla muukalaiset toisilta planeetoilta lentelevät.  Pena ehdotti myös pakanauskontojen tempuiksi. Sanomasta päätellen on kyseessä kuitenkin Israelin Jumala sillä pakanauskonnothan eivät koskaan varoittele synneistä ja huonosta elämästä, päinvastoin, niiden papit ja papittaret harjoittavat sitä itse. Sitäpaitsi sanoma on hyvin samankaltainen kuin Jesajalle ja Jeremialle tulleet ja sopusoinnussa muidenkin Raamatun profeettojen kirjoitusten ja  Johanneksen ilmestyksen kanssa.  Minttu ihmetteli miksi näky on tuollainen ja miksi pyörät.  Samaa minä olen ihmetellyt Mooseksen palavasta pensaasta. Se ei ollut kovin jumalallinen näky ja kuitenkin Mooseksen piti riisua jalkineensa. Jumala kolauttaa aina meidän käsityksiämme siitä millainen Hän on ja miten Hän toimii!  Jeesuksen puheetkin loukkasivat juutalaisia.  Mutta laintaulujen antaminen Siinain vuorella oli hyvin pelottava ja vaikuttava tapahtuma. Jopa eläinparat jotka koskivat vuorta, oli tapettava. Siitä näytelmästä kansa kyllä uskoi että tosi on kyseessä!    Jumala katsoi ilmeisesti sellaiset näyt  parhaaksi k.o. ihmisten kohdalla. Hän tekee niinkuin tahtoo eikä välitä ihmisten mielipiteistä.   Tämäkin "pelottelu" vakuutti että profeetan on parasta ottaa Jumalan kutsu vastaan.  
Mietin vielä tuota lentolaitetta olisiko sillä jokin merkitys kun kansa oli pakkosiirtolaisuudessa. Jumala osoitti sillä voivansa siirtää helposti kirkkautensa ja valtaistuimensa (läsnäolonsa) paikasta toiseen? Hänhän halusi olla kansansa keskellä.  "Kiitetty olkoon Herran kirkkaus, siinä kussa se on." 3:12. UK:sta puuttuu kokonaan.  Minä luen vanhempaa  v. 1933-38 käännöstä.  Uusi käännös pelkkä väännös.
Sitäkin minä vielä ihmettelen kun profeetan piti syödä itkuvirsiä ja huokauksia ja voivotuksia sisältävä kirja ja silti se maistui hunajalta. Mitähän se sitten tarkoittaa, vai oliko sillä mitään tarkoitusta?
Yhdyn Penan toivomukseen että joku yrittäisi piirtää meille ilmestyksen kuvana.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Hesekiel 1-3
« Vastaus #11 : 25.01.06 - klo:09:59 »
Hesekielin olentoja pähkäillessäni tulin ajatelleeksi, että kolme hahmojen kasvoista on myös tähtikuvioina taivaalla. Härkä ja Jalopeura ovat kaiken lisäksi eläinradan merkkejä. Astrologia oli kai kova juttu Mesopotamiassa jo Hesekielinkin aikana. Jos haetaan ihmishahmoista tähtikuviota, joka sijaitsisi samantapaisesti ja jossa olisi vastaavanlainen kirkas tähti kuin kolmessa eläinhahmoisessa, hyvä ehdokas olisi Orion.

Silmiä täynnä olevat ympyrät voisivat olla myös tähtitaivaalla. Linnunrata ja planeettojen kiertorata esimerkiksi.

Aapeli Saarisalo taas kertoo jalopeuran, kotkan ja härän (sonnin?) olevan kuninkaan symboleja.

Kauhanen T

  • Vieras
Hes. 3:12
« Vastaus #12 : 25.01.06 - klo:10:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Aino"
"Kiitetty olkoon Herran kirkkaus, siinä kussa se on." 3:12. UK:sta puuttuu kokonaan. Minä luen vanhempaa v. 1933-38 käännöstä. Uusi käännös pelkkä väännös.

Tässä tapauksessa ei pelkkä väännös. V. 1933 käännös kääntää tässä meille säilyneen heprean niinkuin se on. Lauseen alkuosa kuuluu jokseenkin: "Henki nosti minut ja kuulin takaani suuren järistyksen äänen". Jos sen jälkeen tulisi suora lainaus, niinkuin ed. käännöksessä (eli se mitä ääni sanoo), pitäisi välissä olla jokin pikku ilmaus kuten "joka sanoi" tai "sanoen".

Koska sellaista ei ole, on esitetty, että heprealaisessa tekstissä olisi pikku virhe; "kiitetty" tai "siunattu" on hepreaksi baruk. Varhaisimmissa käsikirjoituksissa ei ollut vokaaleja, joten muuttamalla viimeinen K -> M (hepreassa tämä on varsin pieni graafinen muutos), saataisiin berum, "nousussa" tai "noustessa". Tätä modernit tekstieditiot suosittavatkin, ja näin se useimmissa moderneissa käännöksissä on: "Herran kunnian noustessa paikaltaan".

Ero ei siis liitykään kääntämiseen vaan tekstikritiikiksi kutsuttuun raamatuntutkimuksen alaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Hesekiel 1-3
« Vastaus #13 : 25.01.06 - klo:16:03 »
Indiana Jones täällä taas! Kävin kirjastossa ja löysin tiedon, että Orionin tähtikuvio oli Mesopotamiassa Tammuz. Tämä epäjumala mainitaan kuin mainitaankin Hesekielin kirjassa. Vaikuttaa siltä, että näyn viesti olisi:
Tähtitaivaan ilmiöt, joita pakanat pitävät jumalinaan, ovat vain Herran kirkkautta taivaan kannen alla kannattelevia palvelijoita. Kerubit ovat vaikuttavia ilmestyksiä, mutta Herra puhuttelee ihmistä suoraan korkealta valtaistuimeltaan.

Hölkänen

  • Vieras
Hesekiel 1-3
« Vastaus #14 : 26.01.06 - klo:09:00 »
Minua mietityttää vielä kysymys Vanhan Testamentin Jahven ja meidän Jumalamme eroista. Hän on sama, mutta toisaalta tuntuu kohtelevan meitä huomattavasti lempeämmin kuin tuon ajan ihmisiä. Olemmeko me vähemmän "uppiniskaisia" vai onko se vain sitä, että meillä on Jeesuksessa Kristuksessa varma liitto Hänen kanssaan? - Israelin kansan elämä ei näytä tänäänkään hirveän helpolta...