Kirjoittaja Aihe: Linnut 33  (Luettu 22594 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Linnut 33
« Vastaus #105 : 18.10.20 - klo:11:25 »
Viime päivinä olen nähnyt mustarastaan tässä pihapiirissä.
Eilen kotimökillä haravoidessa pari joutsenta laskeutui lähipellolle.
Valtavia hanhiparvia näkynyt pellolla ja ilmassa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 33
« Vastaus #106 : 18.10.20 - klo:12:15 »
Mustarastas täälläkin pihalla pyrähtelee. Ihan tästä sohvalta lojuessani näen. Lisäksi lähimmässä puussa käväisi punatulkkupari. Aina niitä kuulen, juuri koskaan en näe (en talvellakaan). Nyt oli sopivasti paremmat rillit hollilla kun tulivat, niin näin selvästi.

Punatulkun lisäksi hanhet ovat lintuja, jotka välttelevät katsettani. Joutsenia nyt on harva se päivä, ja kurkiakin aika usein.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 33
« Vastaus #107 : 29.10.20 - klo:15:45 »
Laitoin talitinteille läskilevyjä ruokintapaikalle. En tiedä, että joko  kelpaavat, mutta tullee niistä ainakin lintujen pemmikaania raittiissa ilmassa.
Lintuja on jo paljon, joten ostin kaurasäkinkin 12.90 euroa, näytti päällepäin olevan hyvää tavaraa ts lihavia jyviä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 33
« Vastaus #108 : 30.10.20 - klo:10:52 »
Kaarina löysi kätköistään 30 lt maitotonkan. Teen siitä kauroille automaatin, samalla tavalla kuin tein auringonkukan siemenillekin. Se on pelittänyt jo pari kolme talvea uskollisesti.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 33
« Vastaus #109 : 30.10.20 - klo:11:09 »
Täällä etelämpänä ei ole vielä ruokintakausi alkanut. Eilenkin päästy vielä yli kymmenen asteen lämpötiloihin. Reilut kymmenen astetta lämmintä ja tihkusade, sehän on kuin juhannuksina nykyään tapaa olla!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 33
« Vastaus #110 : 30.10.20 - klo:12:45 »
Kuulehan, nauti lämmöstä ja ole vähillä vaatteilla :003:. Lumi on täältä sulanut, mutta märkyys on jäänyt. Viime talvena Oulujoki oli  suurin piirtein kunnollisen lumen rajana, saa nähdä tämän talven vinkeet.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 33
« Vastaus #111 : 30.10.20 - klo:18:03 »
^Koetan muistaa etenkin tuon vähillä vaatteilla olemisen. Toissapäivänä pynttäydyin kävelylenkille villapaitaan, vaikka ohut puuvillapoolo olisi hyvin riittänyt. Vähänkö tuli tukala hiki.

No eipä ollut kovin lintuisa viesti. Punatulkkuja kuului mutta ei taaskaan näkynyt, sen muistan. Tilhet ovat poistuneet. Lieneekö niillekin tullut kuuma.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 33
« Vastaus #112 : 15.11.20 - klo:13:46 »
Vähissä olivat linnut lenkillä käydessä. Yhdistetty naakka- ja varisparvi länteen, molempia noin 20 ja punatulkun vihellystä. Tietenkin pihaharakoitten ääntelyä. Aika kylmä ilma ja vähän lumihiutaleitakin leijaili.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 33
« Vastaus #113 : 15.11.20 - klo:13:53 »
Saisihan lumi tulla, niin näkisi sen kajossa paremmin tehdä jotakin turhaa.

Olen meidän punatulkut nimittänyt "äijiksi". Ne istuksivat maassa vähätöisen näköisinä. Sellainenhan on Äijä-koira eränkävijäohjelmassa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 33
« Vastaus #114 : 21.11.20 - klo:09:55 »
Orivedellä joutsenia, neljä tai viisi pitkää valkoista kaulaa. Jorpakot näköjään alkavat jäätyä, eiköhän niiden olisi jo aika poistua?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Linnut 33
« Vastaus #115 : 21.11.20 - klo:12:15 »
Orivedellä joutsenia, neljä tai viisi pitkää valkoista kaulaa. Jorpakot näköjään alkavat jäätyä, eiköhän niiden olisi jo aika poistua?

Taidat puhua järvestä Liperin, Rääkkylän, Savonlinnan ja Kiteen alueilla etkä kaupungista Pirkanmaalla.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 33
« Vastaus #116 : 21.11.20 - klo:14:48 »
Yllättävästi vielä tilhiä. Noin 20:n kiertelevä parvi. Koristemarjapuita ja -pensaitahan on ja niissä kai marjojakin, joten on tilhillä vielä jotain.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 33
« Vastaus #117 : 21.11.20 - klo:22:27 »
Taidat puhua järvestä Liperin, Rääkkylän, Savonlinnan ja Kiteen alueilla etkä kaupungista Pirkanmaalla.

Puhuin kaupungista Pirkanmaalla. Junani meni sitä kautta, ikkunasta näin.

En muistanut tuota järveä ollenkaan, vaikka olenhan sillä ainakin veneellä kulkenut ja luultavasti kalastanutkin. Kun olin jotain 8 - 15 -vuotias, meillä harrastettiin sekä veneilyä että kalastusta. Vanhemmat kuuluivat kalastusseuraan, jolla oli Oravisalossa mökki jonka yhteydessä useita pikkumökkejä majoittumiseen, keittokatos, ym., ja siellä toisinaan käytiin. En vain muista oliko se Oravisalon Oriveden puolella vai toisella. Mutta kyllähän me veneiltiinkin, ja vakioreitti maailmalle kulki Oriveden kautta. Majoituttiin välillä sopivaan paikkaan, kalasteltiin, ja jatkettiin matkaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Linnut 33
« Vastaus #118 : 22.11.20 - klo:07:20 »
Puhuin kaupungista Pirkanmaalla. Junani meni sitä kautta, ikkunasta näin.

Tuo selittääkin joutsenten vähäisen määrän. Orivedellä on näet lintujen levähdys- ja ruokailupaikkoja, joissa voi nähdä satojakin joutsenia. Ne eivät näy radalle.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 33
« Vastaus #119 : 01.01.21 - klo:12:27 »
Viime vuoden lajimäärä jäi surkean vähäiseksi aktiivivuosiin verrattuna. Tänään pikku lenkillä myös uuden lintuvuoden aloitus: varis, harakka, punatulkku, talitiainen  :eusa_angel: