Kirjoittaja Aihe: Houm Church  (Luettu 48708 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Houm Church
« Vastaus #135 : 17.12.20 - klo:16:30 »
Mikään ei estä, jos on pastori toimimassa. Ainakin luterilaisessa kirkossa tarvitaan vihitty pastori.

Näin se taitaa olla, mutta en oikein tiedä, millaiset raamatulliset perusteet sillä on, että ehtoollista ei saa viettää ilman vihittyä pastoria.
Mahtoikohan alkukirkon kotikokoontumisissa aina olla vihittyä pastoria mukana?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Houm Church
« Vastaus #136 : 17.12.20 - klo:16:35 »
Mahtaakohan tuo ehtoolliskielto olla jonkinlainen jälkeenpäin tullut lisäsääntö, joka on vakiintunut tavaksi?
En tiedä, mutta kyselen mielessäni ja myös ääneen.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Houm Church
« Vastaus #137 : 17.12.20 - klo:16:39 »
Mahtaakohan tuo ehtoolliskielto olla jonkinlainen jälkeenpäin tullut lisäsääntö, joka on vakiintunut tavaksi?
En tiedä, mutta kyselen mielessäni ja myös ääneen.

Ilmeisesti Rom.16:1 mukaan, erään seurakunnan palvelija eli diakoni eli johtaja oli nainen, niin voi kysyä, oliko alkoseurakunnissa naisia, jotka palvelivat ehtoollisessa. Oikeastaan, minä olen itse aika tietämätön tässä asiassa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Houm Church
« Vastaus #138 : 17.12.20 - klo:16:41 »
 
  En ole teologi, mutta kuitenkin: "Missä kaksi tai kolme kokoontuvat, siellä olen ..."

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Houm Church
« Vastaus #139 : 17.12.20 - klo:16:52 »

  En ole teologi, mutta kuitenkin: "Missä kaksi tai kolme kokoontuvat, siellä olen ..."

Opetuslapsetkin viettivät Jeesuksen seurassa ehtoollista.
"niin usein kuin te syötte..." on tämän tietyn säännöksen mukaan muuttunut: "niin harvoin kuin ..."

Ehkä saamme tähän asiaan joltain vielä valoa.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Houm Church
« Vastaus #140 : 17.12.20 - klo:18:05 »
Minä muistelen että alkukirkossa syötiin ihan tavallista illallista, ehtoollista. Oli nyyttikestit. Mutta eräät alkoivat humaltua liikaa, eivätkä jakaneet omistaan niille joilla ei ollut mitään. Niin Paavali pani stopin tällaiselle. Silloin kaiketi laadittiin säännöt, kirkolliskokouksessa tms.

Myös rippi tai synnintunnustukset kuuluvat ehtoollisen viettoon. Siihen nyt tarvitaan pappi.
Onko näin ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Houm Church
« Vastaus #141 : 17.12.20 - klo:20:09 »
Hänen työkautensa oli poikkeuksellisen pitkä. Hän oli Lounais-Afrikassa 1968 - 1926. Tähän vaikutti se, että hänen perheensäkin oli pikemminkin afrikkalainen kuin suomalainen (eihän Martti Rautanen suomalainen ollutkaan vaan inkeriläinen). Kyllähän tuossa ajassa ehtii ahkeroida.
Saksan luterilaiset olivat yrittäneet tehdä käännytystyötä Ambomaalla, joka oli siihen aikaan hyvin syrjäinen kolkka. Epäonnistuttuaan he antoivat suomalaisille mahdollisuuden lähetystyöhön. Kun Suomea rakennettiin kansakunnaksi, ajateltiin, että olisi hienoa, jos Suomellakin olisi oma siirtomaa.

Me uskomme, että suomalaiset tekivät lähetyssaarnaajiensa avulla hyvän työn viedessään luterilaista kristinuskoa Ambomaan pakanoille vuodesta 1870 alkaen. Me uskomme, että lähetystyön jälkiä seuraava kehitysapumme on siunaukseksi namibialaisten tiellä hyvinvointiin. Me uskomme tiedonvälityksemme hymistelevään todistukseen, että Martti Ahtisaari kruunasi hyvät tekomme luotsatessaan YK:n nimissä Namibiaa valtiolliseen itsenäisyyteen 1990.

Olosuhteet lähetyskentällä olivat karut, ja vain yksi miehistä jäi sinne. Hän on suomalaisen lähetystyön pioneeri Martti Rautanen.

Joukko miehiä astui laivaan Helsingin satamassa juhannusaattona 1868. Torvet soivat, ja laulettiin Martti Lutherin virttä ­Jumala ompi linnamme. Miesten keski-ikä oli 26 vuotta. He olivat lähdössä viemään Jumalan sanaa kauas Afrikkaan.

Nämä ensimmäiset suomalaiset lähetyssaarnaajat tulivat kansan parista. Martti Rautasen isä oli inkeriläinen maaorja. Pietari Kurvisen koti oli ilomantsilainen maalaistalo. Kaarle Tolonen oli kajaanilainen räätälinpoika. Aleksanteri Malmströmin isä oli porvoolainen teurastaja. Muidenkin tausta oli maaseudulla ja kaupunkien pikkuporvaristossa.

He olivat käyneet kuusivuotisen lähetyskoulun. Se oli sisäoppilaitos, jossa opetettiin uskontoa, saksaa, englantia, maantietoa, laskentoa, piirustusta, laulua ja soittoa.

Heillä ei ollut juuri mitään tietoja Afrikasta. Ensimmäisen mustaihoisen ihmisen lähetit näkivät menomatkalla Lontoossa.

Suomalaiset matkasivat Afrikkaan kokeneiden saksalaisten lähetyssaarnaajien mukana. Aluksi he viettivät runsaan vuoden Reinin lähetysseuran asemalla Namibian keskiosassa. Siellä veljien välit rakoilivat.

”Veli Juntunen erotettiin. Se oli kovin ikävää”, merkitsi Martti Rautanen päiväkirjaansa.

Joukkoon sopeutumaton lähetti palasi kotiin Ambomaata näkemättä. Muut saapuivat sinne heinäkuussa 1870.

Vastaanotto oli aluksi suopea. Heimokuningas tuli tervehtimään, ja sulavakielinen Pietari Kurvinen kertoi heidän tulleen julistamaan Jumalan sanaa ja sielujen pelastusta. ”Sanasi ovat hyvät”, päällikkö vastasi. Erityisen kiinnostunut hän oli siitä, oliko tulijoiden joukossa aseseppiä ja vankkureiden tekijöitä.

Soitellen sotaan lähtenyt joukko törmäsi todellisuuteen:

Suomalaiset aloittivat työnsä suurin toivein kolmen heimon parissa, mutta he joutuivat pian vetäytymään yhden heimon alueelle. Ensimmäinen pakana kastettiin vasta kolmentoista vuoden työn jälkeen vuonna 1883. Pioneeriläheteistä oli silloin työkentällä vain Martti Rautanen.

Alkuajan tilinpäätös näytti tappiota. Vasta perustetun lähetysseuran epäonnistuminen uudella työkentällä oli tosin sääntö eikä poikkeus, ja Lähetysseura noudatti tuota sääntöä.

Epäonnistumiseen oli syynsä. Lähetit eivät havainneet paikallisten keskuudessa suurtakaan kiinnostusta Jumalan sanaa kohtaan. Myös ambolaiset pettyivät toiveissaan. Opettajat eivät tuoneet mukanaan aseita, ampumatarvikkeita eivätkä sepäntaitoja. Myös lahjoiksi tarkoitetut tupakka, vaatteet ja viini loppuivat pian.

Kahden kulttuurin yhteentör­mäys käy ilmi Juho Heinosen raportista vuodelta 1878. Hän esittelee ambolaisten ekologista ja leppoisaa elämäntapaa: ”Ei näy kellään näistä kansalaisista olevan sitä vahvaa tahtoa ja opin halua, että vapaaehtoisesti tahtoisi oppimisen ja työn vaikeudet kärsiä, ja kun eivät tiedä työn hyödystä mitään eivätkä tahdokaan tietää, sillä nämä laiskuuden puolustukseksi sanovat parhaan olla näin kuin he nyt ovat.

Näin ollen ei tule elämään mitään tarpeettomia puuhia vaateiden pesemisestä, huoneitten rakentamisesta ynnä muusta. Lisäksi he ovat ylpeät siitä, että heillä on maa, osaavat sitä kuokan kanssa viljellä ja viljasta tehdä olutta. Muutamilla on lisäksi runsaasti karjaa. He ovat mielestänsä rikkaita, joilta ei mitään puutu.”

Tällaiseen maaperään ei evankeliumin sana juurtunut. Raportti jatkuu: ”Olisi hyvä, jos he rupeaisivat paremmin Jumalan sanaa oppimaan, mutta näyttää siltä, että he pitävät hengellistä oppimista yhtä tarpeettomana kuin ruumiillistakin.”

Ambokuninkailla oli muitakin neuvonantajia, portugalilaisia kauppiaita, jotka ostivat viinalla ja aseilla orjia eivätkä katselleet lähettejä hyvällä. ­Oikullisia, itsevaltaisia ja ajoittain juoppohulluja heimopäälliköitä ei ollut helppo miellyttää. Kun lähettien taidoista ja lahjoista ei ollutkaan heille hyötyä, nämä saivat pian kuulla, kenen maata tallasivat ja kenen vettä ­joivat.

Rahat lopussa ja morsiamet Suomessa:

Lähetysseuran johtokunta ja lähetit olivat kahden kerroksen väkeä. Helsingissä oli korkeita kirkonmiehiä ja säätyläisiä. Ambomaalla työtä tekivät kansan parista lähteneet nuoret miehet.

Ensimmäiset lähetyssaarnaajille annetut ohjeet korostavat johtokunnan isällistä käskyvaltaa ja vaativat nuorilta veljiltä ”luottamusta, lapsellista rakkautta ja kuuliaisuutta”. Lähetit eivät täyttäneet näitä vaatimuksia. Välit johtokuntaan olivat alusta lähtien huonot.

Kyse oli ennen muuta rahasta. Johtokunnalla ei ollut realistista käsitystä siitä, millaista työ kentällä oli, eikä siitä, mitä se maksoi. Se oli laskenut kustannukset väärin uskoessaan maan hedelmällisyyteen ja kuninkaiden anteliaisuuteen. Lähettien mukanaan tuomat vaihtotavarat loppuivat pian eikä uusiin ollut rahaa. Heidän oli alistuttava heimopäälliköiden armeliaisuuteen ja kerjättävä näiltä viljaa ylläpidokseen.

Pitäisikö palata kotiin, mietti moni. Ilosanomaa ei otettu vastaan ja olot olivat niukat. Lähetit olivat jo kotimaassa kihlanneet itselleen morsiamet, jotka ajan käytännön mukaan piti lähettää sulhasilleen kahden vuoden kuluttua. Karl Jurvelin, Aleksander Malmström ja Kaarle Tolonen olivat kuitenkin turhaan odottaneet kihlattujaan. Miehet eivät enää jaksaneet poikamiehen ankeaa elämää vaan palasivat kotiin.

Muut lähetit saivat morsiamensa ja menivät naimisiin, mutta hekin huomasivat pian, että lähetystyöllä oli kallis hinta.

Ambomaan ilmasto oli epäterveellinen. Martti Rautasen päiväkirjat ovat täynnä kuvauksia oman perheen ja muiden lähettiperheiden sairauksista. Malarialta ei osattu suojautua, eikä muihinkaan infektiotauteihin ollut tehokasta lääkitystä.

Kurviset menettivät puolivuotiaan esikoispoikansa, eikä kuolemantapaus jäänyt lähettijoukon ainoaksi. Raskain kuorma oli Rautasilla, joiden kymmenestä lapsesta vain kolme selvisi aikuiseksi.

Ainoana kymmenestä pioneerilähetistä Martti Rautanen jäi maahan:

Suomen kirkko ei ollut lähettänyt Ambomaalle yhtään pappia, mutta lähetit saivat liperit kaulaansa. He saarnasivat, kastoivat ja jakoivat ehtoollista.

Kun he palasivat kotiin, pappis­oikeudet otettiin heiltä pois, koska pelättiin, että muuten lähetyssaarnaajille avautuisi oikotie papinvirkaan ilman yliopistokoulutusta.

Palanneista läheteistä Jurvelin ryhtyi sähköttäjäksi. Heinonen löysi työn Hämeenlinnan lääninvankilan työnjohtajana. Juntusesta tuli kansakoulunopettaja.

Lähteet

Ambomaa ei ollutkaan suomalaisille kunnian kenttä "Namibia-kuvamme on farisealainen ja omahyväinen", sanoo Teuvo Raiskio väitöksessään. Vanha myytti lähetystyön jaloudesta auttoi hänen mukaansa jopa Martti Ahtisaarta presidenttikilvassa.
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000003625185.html

Kymmenen pientä lähetyssaarnaaja­poikaa – joukko suomalaismiehiä lähti vuonna 1868 viemään Jumalan sanaa Ambomaalle
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kymmenen-pienta-lahetyssaarnaaja-poikaa-joukko-suomalaismiehia-lahti-vuonna-1868-viemaan-jumalan-sanaa-ambomaalle#953bc2b6
« Viimeksi muokattu: 17.12.20 - klo:20:15 kirjoittanut luterilainen »

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Houm Church
« Vastaus #142 : 17.12.20 - klo:20:58 »
Näin se taitaa olla, mutta en oikein tiedä, millaiset raamatulliset perusteet sillä on, että ehtoollista ei saa viettää ilman vihittyä pastoria.
Mahtoikohan alkukirkon kotikokoontumisissa aina olla vihittyä pastoria mukana?

Perusteet löytyvät lainsäädännöstämme eli tarkemmin sanottuna kirkkojärjestyksestä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931055#V2

En ole perehtynyt historiaan tietääkseni, miksi noin on säädetty. Voisin kuvitella, että taustalla on pyrkimystä vähentää eriseuraisuutta. Ehtoollinen on lähtökohtaisesti tilaisuus, johon kuka tahansa seurakunnan jäsen on oikeutettu osallistumaan, ja kaikkia myös pitäisi kutsua mukaan. Idea ei ole, että pienet samanmielisten porukat viettävät ehtoollista keskenään, vaan seurakuntalaisten on opittava sietämään toisiaan.

Käytäntö myös lienee vanhempaa kuin luterilaista perua. Kaikenlaisia eriseuraisia kotiehtoollisenviettäjiä oli jo katolisessa kirkossa.

Alkukirkossa ei tehty kaikkea oikein, sen todistaa jo Raamattukin.
« Viimeksi muokattu: 17.12.20 - klo:21:06 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Houm Church
« Vastaus #143 : 17.12.20 - klo:21:21 »
Ambomaa ei ehkä ole Suomen kirkon tai Suomen lähetysseuran 'kunnian kenttä', mutta Jumalan kunniaa sen lähetyshistoria julistaa.

Työ alkoi vuonna 1870 ja oli juuri niin hankalaa kuin luterlainen kuvasi.
Vuonna 1890 seurakunnan jäseniä oli kuitenkin jo 489 ja kasvu jatkui vuosikymmenien mittaan seuraavasti:

1910     2 018
1920     7 695
1930   23 126
1940   35 732
1950   63 451
1960 118 313

Lähteenä 1970 julkaistu teos Abisai Shejavali, Ambo-Kavangon kirkko

Nyt kirkolla, jonka nimi on ollut vuodesta 1984 the Evangelical Lutheran Church in Namibia (ELCIN), on 123 seurakuntaa (muuallakin kuin ns Ambomaalla) ja 772 398 jäsentä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Evangelical_Lutheran_Church_in_Namibia

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Houm Church
« Vastaus #144 : 17.12.20 - klo:21:28 »
Ambomaan ilmasto oli epäterveellinen. Martti Rautasen päiväkirjat ovat täynnä kuvauksia oman perheen ja muiden lähettiperheiden sairauksista. Malarialta ei osattu suojautua, eikä muihinkaan infektiotauteihin ollut tehokasta lääkitystä.

Ilmaston epäterveellisyys on virheellinen mielikuva, joka heijastuu taudin nimessä: malaria tarkoittaa pahaa ilmaa. Suomeksikin puhuttiin muinoin ilmanalakuumeesta. Sääskien levittämä loinen sitä kuitenkin aiheuttaa. Kun trooppisten tautien vastainen suojaus on kehittynyt, Ambomaa eli nykyinen Pohjois-Namibia ei ole lainkaan hassumpi asuinympäristö.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Houm Church
« Vastaus #145 : 18.12.20 - klo:00:04 »
Sama kertomus on toistunut ympäri maailmaa. Ei ole suinkaan ainutlaatuinen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Houm Church
« Vastaus #146 : 18.12.20 - klo:07:35 »
Mahtaakohan tuo ehtoolliskielto olla jonkinlainen jälkeenpäin tullut lisäsääntö, joka on vakiintunut tavaksi?
En tiedä, mutta kyselen mielessäni ja myös ääneen.

Minkä jälkeen?

Niin joo, mihin asti kirkko oli sitä alkukirkkoa? Sinulta kysyn, kun termiä käytin, ja sitten käytin minäkin, huomaamatta, ettemme ehkä tarkoita samaa asiaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Houm Church
« Vastaus #147 : 18.12.20 - klo:16:06 »
Päättäköön jokainen itse, viettääkö ehtoollista papin mukana ollessa vaiko vain sillä hetkellä kokoontuvien kristittyjen kanssa.
Eräs tunnettu sananjulistaja kertoi viettävänsä ehtoollista jopa yksin ollessaan.
Muuttuuko ehtoollinen ei-ehtoolliseksi, jos ei noudata kaikkia siihen tuotuja pykäliä?
Ehtoollisen viettoon liittyy Raamatussa erilaisia ohjeita, ehkäpä riittää, kun noudattaa niitä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Houm Church
« Vastaus #148 : 18.12.20 - klo:16:17 »
Päättäköön jokainen itse, viettääkö ehtoollista papin mukana ollessa vaiko vain sillä hetkellä kokoontuvien kristittyjen kanssa.
Eräs tunnettu sananjulistaja kertoi viettävänsä ehtoollista jopa yksin ollessaan.
Muuttuuko ehtoollinen ei-ehtoolliseksi, jos ei noudata kaikkia siihen tuotuja pykäliä?
Ehtoollisen viettoon liittyy Raamatussa erilaisia ohjeita, ehkäpä riittää, kun noudattaa niitä.

Minusta tuntuu, että tämä on viisaasti sanottu.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Houm Church
« Vastaus #149 : 18.12.20 - klo:16:47 »
Muuttuuko ehtoollinen ei-ehtoolliseksi, jos ei noudata kaikkia siihen tuotuja pykäliä?
Ehtoollisen viettoon liittyy Raamatussa erilaisia ohjeita, ehkäpä riittää, kun noudattaa niitä.

Tuntuu, että hieman vähättelisit myöhempää teologiaa kutsumalla sitä pykäliksi?

Kaikki kirkkokunnat eivät anna Raamatulle samaa asemaa kuin sinä, eli että sitä saa kuka tahansa tulkita miten osaa, ja muiden (esim. kirkon parituhatvuotisen perinteen) näkemyksistä ei tarvitse niin välittää.

Itse kyllä ymmärtäisin 1. korinttilaiskirjeen 11. luvusta, ettei ehtoollinen ole tarkoitettu privaatiksi ateriaksi kotona. Kotona sopii syödä nälkäänsä ennen yhteistä ateriaa seurakunnan kanssa (no joo, kirkon perinne kehottaa paastoamaan...)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.